2010-11-09, 22:47
Medlem
co3ras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Jo då du klarar det säkert nästa gång. Vad kostar ett taxikort ungefär?
Från ca 1000kr till 3000kr har jag hört att de ska kosta, lite olika beroende på var man bor och så.
Citera
2010-11-09, 23:06
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Jo då du klarar det säkert nästa gång. Vad kostar ett taxikort ungefär?

3st teori prov på 220 spänn styck och ett körprov som kostar 700 ( om du inte lånar bil)
Sen en läkarundersökning för lägst 100 spänn om man nu har den turen

1060 och sen så kostar väl själva taxilegget också.

Bara att hugga i, har redan gått en vända på teorin så det blir till att plugga mera, jävla kartprov!
Citera
2010-11-15, 18:15
Medlem
Happ, 3e kuggen idag...

Fick samma inspektör som sist, kuggar på fickparkering, sa att jag hade förbättrat mig på allt annat men att jag hade "dåligt pedalarbete".

Känns surt när man gjorde allt annat rätt
Citera
2010-11-16, 17:53
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicokick89
Happ, 3e kuggen idag...

Fick samma inspektör som sist, kuggar på fickparkering, sa att jag hade förbättrat mig på allt annat men att jag hade "dåligt pedalarbete".

Känns surt när man gjorde allt annat rätt
Fan vad surt... Fickparkering är inte det lättaste att göra när man kör upp. Nervositet och det spelar ju in en hel del om man har lätt för sånt.
Citera
2010-11-17, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Fan vad surt... Fickparkering är inte det lättaste att göra när man kör upp. Nervositet och det spelar ju in en hel del om man har lätt för sånt.

Ja, har övat på det 2-3 ggr under min tid på körskolan. Fick hjärnsläpp och glömde exakt hur man gick tillväga :/. Nu i efterhand minns jag det givetvis Inte nog med det så var det medlut också, så bilen rullade och hade sig så man fick hålla på att fånga upp den i dragläget hela tiden...
Citera
2010-11-17, 11:18
Medlem
WhiteShadowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicokick89
Ja, har övat på det 2-3 ggr under min tid på körskolan. Fick hjärnsläpp och glömde exakt hur man gick tillväga :/. Nu i efterhand minns jag det givetvis Inte nog med det så var det medlut också, så bilen rullade och hade sig så man fick hålla på att fånga upp den i dragläget hela tiden...
Antar att du menar motlut, annars funkar det inte att fånga upp bilen med dragläget. Fast du kanske menar med backen?

Om så är fallet, så skulle du alltså fickparkera i medlut och var tvungen att göra uppfång med backväxeln? Herregud, värsta worst-case scenario på uppkörningen!
Citera
2010-11-17, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteShadows
Antar att du menar motlut, annars funkar det inte att fånga upp bilen med dragläget. Fast du kanske menar med backen?

Om så är fallet, så skulle du alltså fickparkera i medlut och var tvungen att göra uppfång med backväxeln? Herregud, värsta worst-case scenario på uppkörningen!

Ja precis så jag menar haha. Ja snacka om det!
Egentligen ska jag ju kunna göra det felfritt för att få körkort, men förfan herr inspektör, lite sjystare än så kan man vara!

Nu har jag fått samma inspektör två gånger på raken, risken att få honom igen nästa gång borde vara minimal. Så jag håller tummarna på någon lite sjystare nästa gång.
Citera
2010-11-17, 16:14
Medlem
KlaraMs avatar
Idag åkte jag till uppkörningen, har inte sovit eller ätit pga extremt dåliga nerver. Kontrollanten frågar mig om ID och jag inser att jag varit så skitnervös att jag glömt leg hemma. Hann inte hämta leg pga att kontrollanten ville ha "tidig lunch". Fick alltså inte ens sätta mig i bilen, satt sedan och väntade på ev tider medan en efter en av mina vänner kommer in och jublar över att de klarat lappen. FML!!!!

Vill skriva jävligt mycket svordomar nu men ska låta bli
Citera
2010-11-17, 16:15
Medlem
KlaraMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlaraM
Idag åkte jag till uppkörningen, har inte sovit eller ätit pga extremt dåliga nerver. Kontrollanten frågar mig om ID och jag inser att jag varit så skitnervös att jag glömt leg hemma. Hann inte hämta leg pga att kontrollanten ville ha "tidig lunch". Fick alltså inte ens sätta mig i bilen, satt sedan och väntade på ev tider medan en efter en av mina vänner kommer in och jublar över att de klarat lappen. FML!!!!

Vill skriva jävligt mycket svordomar nu men ska låta bli

Jag kan lägga till på detta att jag har tagit 40 körlektioner med min körlärare som är rasse,kvinnohatare, gillar ej tjocka människor, punkare eller brudar som sminkar sig för mycket. En svår man att ha och göra med alltså. Dock ska tilläggas, en jävligt duktig körlärare som man hatar till en början men som är petnoga och ser till att man alltid kör säkert i trafiken.
Citera
2010-11-17, 16:21
Medlem
Telekensiss avatar
har också misslyckats med uppkörningen två gånger, tycker systemet verkar ganska korrupt, säkert att körskolelärarna är duktiga och kan sin sak, men skulle inte förvåna mig om dem kuggar en och annan någon gång för att tjäna en extra slant
Citera
2010-11-23, 11:26
Medlem
Jag har nu kuggat 2 gånger. Första gången var jag asnervös och kuggade på dåliga avsökningsrutiner och körde in i cirkulationsplats utan marginal och körläraren fick ingripa. Ett totalt misslyckande som är svårt att förstå då man aldrig skulle lyckats med något sånt om man var lugn och inte stressad till max. Aja tog det med en nypa salt och körde upp idag "dagen" efter kuggade igen för att jag körde på en väg med 3 filer som ser ut så här <- <- ^ jag kör i mittersta körfält och ska göra vänstersväng felet jag tydligen gör är att jag genar minimalt i körfältet längst till vänster då jag ska svänga. Eftersom jag gjorde det för ca 30 min sen så kan jag med handen på hjärtat säga att enligt mig så genade jag inte så mycket som han påstod "om jag genade alls" men eftersom det är ottilåtet att göra det så kan han ju kugga mig där, men att säga att jag kan tänka på det och ge mig godkänt hade inte varit helt fel .

Kan vara eventuella stavfel då jag skriver det här från en bärbardator som jag är ovan med .

Att tänka på vid uppkörning är att köra som du brukar göra inte överdrivet tantigt men ha marginaler för eventuella situationer osv. Tex att du stannar i cirkulationsplats och väntar att dom kör förbi istället för att stressa och tänka JAG HINNER! vilket du kanske skulle göra men du ska köra lungt och sansat och ha koll på omgivningen skyltar osv "Defensiv körning". OCH FÖRHELVETTE VAR INTE SÅ NERVÖS! =)
Citera
2010-11-23, 13:28
Medlem
BizzareAdvokado1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telekensis
har också misslyckats med uppkörningen två gånger, tycker systemet verkar ganska korrupt, säkert att körskolelärarna är duktiga och kan sin sak, men skulle inte förvåna mig om dem kuggar en och annan någon gång för att tjäna en extra slant

Hur tjänar körskoleläraren på det? Det är inte brist på körkortstagare och ser inte ut att bli det heller i framtiden. Mycket beror på vem man kör upp med, vissa ser väl att man kan köra även fast man gör några fel, medan andra vill ha det perfekt och kuggar mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in