2007-12-15, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Klä dig bekvämt, kort och gott.

http://z.about.com/d/goneworleans/1/7/8/5/muscleman.jpg

Citera
2007-12-15, 20:16
Medlem
20Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Jag tror inte att vi kommer så mycket längre i debatten faktiskt. Du har en åsikt, och jag har en åsikt, och dessa två kolliderar med varandra. Jag respekterar dig för din åsikt och jag hoppas att det är ömsesidigt, även fast du tycker att jag är en idiot. Varför tror du statistiken ligger runt 65-70% vid uppkörning? Därför att vv är mkt hårdare med privatister, det är ett faktum.

Jag antar att du har varit nervös någon gång i ditt liv? En arbetsintervju, inför en tjej eller dylikt. Jag menar bara det att ditt resonemang är så trångsynt och fördömande.

Jag körde upp som privatist, uppkörningen tog ungefär 25 minuter. Det är långt ifrån ett faktum att VV skulle vara hårdare mot privatister.

Ja, det är klart att jag har varit nervös. Jag har ju till och med skrivit att jag var nervös under uppkörningen. Att du inte bara kan läsa det jag skriver.

Det jag försökt poängtera hela tiden är att provkontrollanten inte ska vara överseende med eventuella fel bara för att personen är nervös. Begriper du verkligen inte vad jag menar?
Citera
2007-12-15, 21:15
Medlem
mcnuggets avatar
Jag tror mej veta hur allt detta ligger till.
Jag har en kompis som jobbar på Bilprovningen, där är det så att det är ett visst antal bilar dom måste kugga per dag/vecka/månad (vet inte riktigt under vilken tid tid). Men dom måste i alla fall kugga ett visst antal, för att "statistiken ska se bra ut" eller nått sånt.
Jag har oxå hört att det är samma sak när det gäller att ta körkort. Dom måste kugga ett visst antal personer under en viss tid för att "statistiken ska se bra ut". Jag tror ni förstår vad jag menar?
Citera
2007-12-16, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mcnugget
Jag tror mej veta hur allt detta ligger till.
Jag har en kompis som jobbar på Bilprovningen, där är det så att det är ett visst antal bilar dom måste kugga per dag/vecka/månad (vet inte riktigt under vilken tid tid). Men dom måste i alla fall kugga ett visst antal, för att "statistiken ska se bra ut" eller nått sånt.
Jag har oxå hört att det är samma sak när det gäller att ta körkort. Dom måste kugga ett visst antal personer under en viss tid för att "statistiken ska se bra ut". Jag tror ni förstår vad jag menar?

Haha! Jag har rätt
Citera
2007-12-16, 19:10
Medlem
pluten86s avatar
Jag skulle gärna vilja se eller få det bekräftat att vägverket verkligen måste kugga ett x antal personer för att det ska se bra ut på pappert!?
Citera
2007-12-16, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pluten86
Jag skulle gärna vilja se eller få det bekräftat att vägverket verkligen måste kugga ett x antal personer för att det ska se bra ut på pappert!?

Jag nöjer mig med att ha hört det i x-antal trådar utav x-antal personer.
Citera
2007-12-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delwing
Jag nöjer mig med att ha hört det i x-antal trådar utav x-antal personer.

Är det samma x-antal personer som har blivit kuggade x-antal gånger?
Citera
2007-12-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruzlerta
Är det samma x-antal personer som har blivit kuggade x-antal gånger?

Jag förstår vart du vill komma.
Det är inte vid sådana situationer jag hört informationen.

Dra din egen slutsats.
Citera
2007-12-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delwing
Jag förstår vart du vill komma.
Det är inte vid sådana situationer jag hört informationen.

Dra din egen slutsats.

Äsch, jag är bara en kaxig privatist som klarade första uppkörningen. Självklart finns det ett utrymme för godtycklighet hos Vägverkets personal (som det alltid finns när en annan människa bedömer en), men jag köper inte att det skulle finnas någon utbredd konspiration.

"Vägverket måste kugga ett visst antal personer." Hör du inte själv hur det låter?
Citera
2007-12-16, 22:09
Medlem
Jag klarade min uppkörning på första försöket. Det jag vann på var "överdriven" försiktighet. T.ex så åkte vi förbi en oskyddad fotgängare på en 70-väg. Jag höll ut långt åt vänster och sänkte farten.

Det var det som jag verkligen vann på eftersom min teknik inte var den bästa osv.

Mitt tips. Teknik är inte allt. Försiktighet och eftertänksamhet. Ta hellre ett par sekunder extra vid en korsning än att chansa.
Citera
2007-12-17, 01:07
Medlem
Streetss avatar
är född 1988 så alla vet det så ingen drar igång med: Det e 18-års gräns på forumet osv.

Hade tänkt att ta mitt körkort nu eftersom jag inte har haft tid innan. Men jag undrar vad som menas med att köra upp som privatist ? Någon som kan berätta, e det att man kör upp med föräldrarna sen skriver dom hur man beter sig i trafiken osv och sen skickar in pappret ? Har inte lust att sitta med en sliskig småfet gubbe som bölar om att köra miljövänligt för dom kan va rätt mesiga på det !
Citera
2007-12-17, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streets
är född 1988 så alla vet det så ingen drar igång med: Det e 18-års gräns på forumet osv.

Hade tänkt att ta mitt körkort nu eftersom jag inte har haft tid innan. Men jag undrar vad som menas med att köra upp som privatist ? Någon som kan berätta, e det att man kör upp med föräldrarna sen skriver dom hur man beter sig i trafiken osv och sen skickar in pappret ? Har inte lust att sitta med en sliskig småfet gubbe som bölar om att köra miljövänligt för dom kan va rätt mesiga på det !

Ha, you wish! Tänk så enkelt det vore...

Att köra upp som privatist innebär bara att det är du som privatperson som på egen hand bokar uppkörningstiden, annars så sköter trafikskolan den saken. Det finns ingen praktisk skillnad(*), även om vissa påstår att det finns en utbredd konspiration mot privatister från Vägverkets sida.

(*) När man bokar uppkörningen betalar man en separat avgift för hyra av VV:s bil med dubbelkommando. Jag tror, men är absolut inte säker, att vissa körskolor erbjuder en av sina egna dubbelkommandobilar mot en annan (lägre?) avgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in