Citat:
Ursprungligen postat av Sparvinho
Har du någon källa på att dena statistiken eller tycker du att Anna Lind och "flera mord på politiker i USA" är tillräckligt underlag?
Jag tror inte att det finns någon sammanställning av alla mord på politiker i världen. Däremot verkar det som att politiker oftast mördas av fem skäl:
1. Deras politik uppskattas inte av andra i gamet som genomför eller hyr in en mördare eller annars tillser att mordet sker.
2. Privata relationer.
3. Galningar som tror sig göra samhället en tjänst eller tar ut sin frustration eller ångest på någon politiker som sagt något dumt.
4. Korruptionshärvor.
5. Intresseöverträdelser utan eller med liten politisk bakgrund.
Egentligen är det bara 1, 3 och 5 som kallas för eventuellt "politiska mord" även 4 också ofta etiketteras "politiska mord".
Några ettor har vi inte bland Sveriges styrande politiker sedan Gustav III, men rätta mig gärna om jag har fel. 2
r finns det en hel drös av men inte bland statens politiker. 3
r verkar det finnas en del av, främst Lindh men även Palme verkar höra hemma i den kategorin.4
r finns det mängder av i Europa, vissa osäkerheter vad gäller Sverige (troligtvis på kommunal nivå).5
r finns på kommunalnivå och handlar främst om maktmissbruk relaterat till 2
r.Men det skulle vara intressant att se en sammanställning över sådant, kanske skulle man kunna göra vettiga saker av det hela som uppförandekoder för politiker och liknande. Galningar kommer alltid att försöka ta livet av kända personer men 4
r och 5
r borde kunna elimineras av politikerna själva.
Blir mycket roliga för alla som läser då och för oss också naturligtvis.