2011-03-01, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvinho
Har du någon källa på att dena statistiken eller tycker du att Anna Lind och "flera mord på politiker i USA" är tillräckligt underlag?

Jag tror inte att det finns någon sammanställning av alla mord på politiker i världen. Däremot verkar det som att politiker oftast mördas av fem skäl:

1. Deras politik uppskattas inte av andra i gamet som genomför eller hyr in en mördare eller annars tillser att mordet sker.
2. Privata relationer.
3. Galningar som tror sig göra samhället en tjänst eller tar ut sin frustration eller ångest på någon politiker som sagt något dumt.
4. Korruptionshärvor.
5. Intresseöverträdelser utan eller med liten politisk bakgrund.

Egentligen är det bara 1, 3 och 5 som kallas för eventuellt "politiska mord" även 4 också ofta etiketteras "politiska mord".

Några ettor har vi inte bland Sveriges styrande politiker sedan Gustav III, men rätta mig gärna om jag har fel. 2r finns det en hel drös av men inte bland statens politiker. 3r verkar det finnas en del av, främst Lindh men även Palme verkar höra hemma i den kategorin.
4r finns det mängder av i Europa, vissa osäkerheter vad gäller Sverige (troligtvis på kommunal nivå).
5r finns på kommunalnivå och handlar främst om maktmissbruk relaterat till 2r.

Men det skulle vara intressant att se en sammanställning över sådant, kanske skulle man kunna göra vettiga saker av det hela som uppförandekoder för politiker och liknande. Galningar kommer alltid att försöka ta livet av kända personer men 4r och 5r borde kunna elimineras av politikerna själva.
Citera
2011-03-01, 09:00
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Christer Pettersson har inte mördat Olof Palme!
Han blev frikänd av hovrätten, punkt slut.
Att någon blir frikänd i en svensk domstol betyder som bekant INTE att personen inte har begått brottet. Jag är helt övertygad om att CP sköt Palme, och jag är inte ensam om detta.
Citera
2011-03-01, 09:06
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Fast enligt domen så fortsatte det väl så att när CP hinner ikapp mannen som står och rycker i en dörr, då blir det mer grepp och knuffar, sedan så går de ifrån varandra och sen gick offret emot honom igen då och blir det mer brottning och då får han bajonetten i sig, var väl därför det blev dråp och inte mord.
Ja det är CP´s version det och domstolen köpte det. Jag hävdar att om någon flyr och mördaren jagar efter med ett vapen i handen och tränger in offret och sen hugger så finns det ett uppsåt, alltså är det mord. Men svenska domstolar tolkar ju oftast till GM´s fördel och BO´s nackdel, inget nytt under solen.
Citera
2011-03-01, 09:16
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det skall ha rört som en "riktig" nalle, alltså en leksaksnalle, en teddybjörn, som jag har för mig CP skulle ge till sin systerdotter. Jag tror det var det han angav som delförklaring till att han blev så arg.

Helt utan att ta ställning i frågan om han var skyldig till mordet på Palme, och egentligen även till om om han ljög (eller överdrev) just i detta specifika fall, så tror jag att jag vill hävda att CP var, eller kunde vara, en osedvanligt förslagen lögnare om det passade honom. Alla som följt honom i tv3's reportage genom åren har ju kunnat se hur han ofta brast ut i långa haranger, veritabla monologer, kryddade med obskyra citat som jag tror få människor av idag ens känner igen.

Han var beläst, omvittnat minnesgod bortom det "normala", alls icke ointelligent, teatraliskt lagd och skolad skådespelare. Kan man inte riktigt se polisförhöret avseende bajonettdråpet framför sig, hur han faller i gråt och i affekt talar om sina kära systrar, sin bror som dog som liten, och denna sin lilla systerdotter, och nallen...sparkad på, trampad på?

Han tycks inte heller ha varit typen som lätt blir nervös och försäger sig i ett förhör, snarare verkar han reagera med ilska när han sätts under press. Är den helt genuin, eller kanske ett skådespel ämnat att avskräcka samtalspartnern från att närma sig ämnen han inte vill diskutera?

Tanken har slagit mig att han kanske var en smula underskattad som människa. I den retorik privatspanare med svårartad polisfobi svänger sig med döms han helt ut, på ett ganska föraktfullt sätt, som en fullständigt oduglig Explorermarinerad suput. Kanske har vi så svårt att se bortom de uppenbara spåren av ett långvarigt missbruk att vi vägrar tro att det kunde finnas tankar på något som helst annat än nästa fylla under hans bångstyriga kalufs? Kanske har Chrille spelat oss alla ett stort spratt. Keyser Söze, "Rotebro edition"?
Citera
2011-03-01, 10:46
Medlem
LastCaresss avatar
Enligt Stig Edqvist så ägnar sig Palmegruppen idag åt att följa upp ett spår som de anser inte följdes upp till hundra av de tidigare grupperna. Någon som har en teori om vad detta "spår" kan vara?
Citera
2011-03-01, 10:56
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaress
Enligt Stig Edqvist så ägnar sig Palmegruppen idag åt att följa upp ett spår som de anser inte följdes upp till hundra av de tidigare grupperna. Någon som har en teori om vad detta "spår" kan vara?
Ja det är Christer Pettersson som fortfarande är aktuell, dock kan man inte säga detta rakt ut då han som sagt är frikänd och officiellt "oskyldig"...
Citera
2011-03-01, 12:40
Medlem
Quarrels avatar
Aftonbladet: GW:s plan: ny Palmeutredning
Citat:
”Sista rycket”
Han kallar sitt initiativ till en ny utredningsgrupp för det ”sista rycket”.
– Det brukar man säga i poliskretsar. Man går in i ett ärende och kikar om det finns något utredningsbart kvar. Det är värt ett försök.
Citera
2011-03-02, 15:55
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvinho
Har du någon källa på att dena statistiken eller tycker du att Anna Lind och "flera mord på politiker i USA" är tillräckligt underlag?

Nej jag tror inte det finns någon sådan sammanställning. Rätt konstigt egentligen för det borde det göra.

Mordet på Anna Lind och den senaste skjutningen i USA på Gabrielle Giffords i januari i år var inte menat som källa på mitt påstående utan var mer för att visa att det finns en felkälla i GW's påstående.

Mord begångna av "galningar" mot politiker existerar och är inte ovanligt.

För att ägna mig åt lite "namedropping" och ge några konkreta exempel:

1. Mordet på James Garfield 19:e september 1881. Begått av sinnessjuk man.
2. Mordet på John F. Kennedy 22 november 1963. Begicks av en ensam gärningsman.
3. Mordförsöker på Ronald Reagan 13:e mars 1981. Begicks av sinnesjuk gärningsman.

Det här är efter bara lite snabbt googlande.

Politiker har genom tiderna utsatts för attentat och trakasserier från "stalkers", "missbrukare" och "galningar" detta är ingen ny eller för den delen okänd företeelse.

Detta vet GW också därför förvånas jag av att han är så bergsäker på att det måste vara en konspiration.
Det är ett ovanligt trångsynt och stelt resonemang från en person med hans kunnande och faktiskt helt obegripligt att han säger som han gör.

Givetvis inte sagt att det inte är en konspiration för det kan man inte veta. Men man ska nog ha ett öppet sinnelag fram tills dess att man vet säkert.

Konspirationer mot politiker är historiskt sätt inte heller ovanliga.

P.s. Jag låtsas att jag inte förstod det spydiga i ditt inlägg så vi kan fortsätta ha en saklig debatt på hög nivå. Blir mycket roliga för alla som läser då och för oss också naturligtvis.
Senast redigerad av Midnight 2011-03-02 kl. 16:11.
Citera
2011-03-02, 19:47
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Nej jag tror inte det finns någon sådan sammanställning. Rätt konstigt egentligen för det borde det göra.

Mordet på Anna Lind och den senaste skjutningen i USA på Gabrielle Giffords i januari i år var inte menat som källa på mitt påstående utan var mer för att visa att det finns en felkälla i GW's påstående.

Mord begångna av "galningar" mot politiker existerar och är inte ovanligt.

För att ägna mig åt lite "namedropping" och ge några konkreta exempel:

1. Mordet på James Garfield 19:e september 1881. Begått av sinnessjuk man.
2. Mordet på John F. Kennedy 22 november 1963. Begicks av en ensam gärningsman.
3. Mordförsöker på Ronald Reagan 13:e mars 1981. Begicks av sinnesjuk gärningsman.

Det här är efter bara lite snabbt googlande.

Självklart. Låt oss använda Google som referenspunkt för den sakliga diskussionen. Och i JFKs fall är det ju solklart att det en ensam biblioteksfönstergalning som gjorde det helt själv.
Vem anser google ska ha mördat Palme? Snälla, jag vill att du ringer palmegruppen och redovisar vad din googleutredning gett dig. Vore så skönt om vi lägga det här bakom oss.
Citera
2011-03-02, 20:13
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Självklart. Låt oss använda Google som referenspunkt för den sakliga diskussionen. Och i JFKs fall är det ju solklart att det en ensam biblioteksfönstergalning som gjorde det helt själv.
Vem anser google ska ha mördat Palme? Snälla, jag vill att du ringer palmegruppen och redovisar vad din googleutredning gett dig. Vore så skönt om vi lägga det här bakom oss.
Jag tycker Midnight har en viktig poäng i att visa att GW Persson har fel när han så kategoriskt avvisar en viss typ av GM. Och google och internet är ett utmärkt verktyg för att kunna leta fram information, ser inget fel i det.
Vidare om dina sarkasmer om att kontakta Palmegruppen osv...Palmegruppen behöver inga tips om vem som sköt Palme, det vet de redan och har vetat det länge. En resningsansökan mot mördaren lämnades in men avslogs som bekant av Högsta Daltardomstolen och där står vi idag. Mordet är och kommer att förbli officiellt ouppklarat, i praktiken är polis och åklagare väldigt säkra på att CP sköt Palme.
Senast redigerad av The.other.side 2011-03-02 kl. 20:20.
Citera
2011-03-02, 20:29
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund

1. Du efterfrågade flera fall och det var därför jag hänvisade till fler fall. De fallen hittade jag via google och jag redogjorde för dem så att mitt resonemang skulle bli sökbart och lättare att förstå.

2. Google är en sökmotor med vilken man kan "kanalisera information på internet" (http://www.ne.se/google), google har således inga åsikter och går inte att rådfråga.

3. JFK är inte ett solklart fall utan även här får man ha öppet sinnelag. Det finns dock indikationer på att det var en ensam person som begick attentatet. Jag kan inte redogöra djupare för omständigheterna utan endast hänvisa till fakta d.v.s. det man faktiskt vet.

4. Min kritik riktar sig mot GW:s uttalande och är inte kritik mot "palmegruppen" som sådan eller hur de sköter sitt arbete och därför kommer jag inte meddela min ståndpunkt till dem. Jag tror min åsikt är irrelevant för utredningen och jag har förtroende för polisen därav blandar jag mig inte i utredningen. Om du tycker annorlunda får du gärna kontakta dem själv och du har då mitt tillstånd att hänvisa till det jag skrev här på flaskbacks diskussionsforum.

5. Det finns naturligtvis ingen "googleutredning" och det har jag inte påstått, faktum är att inte ens ordet existerar.

Ja vad skönt det skulle vara om mordet kunde klaras upp det håller jag med dig om. Det skulle inte bara vara en återupprättelse för Palmes anhöriga utan en återupprättelse för hela Sverige.

Har du fler frågor om mitt resonemang får du gärna fråga så ska jag svara så gott jag kan.
Senast redigerad av Midnight 2011-03-02 kl. 20:54.
Citera
2011-03-02, 21:09
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Jag tycker Midnight har en viktig poäng i att visa att GW Persson har fel när han så kategoriskt avvisar en viss typ av GM. Och google och internet är ett utmärkt verktyg för att kunna leta fram information, ser inget fel i det.
Vidare om dina sarkasmer om att kontakta Palmegruppen osv...Palmegruppen behöver inga tips om vem som sköt Palme, det vet de redan och har vetat det länge. En resningsansökan mot mördaren lämnades in men avslogs som bekant av Högsta Daltardomstolen och där står vi idag. Mordet är och kommer att förbli officiellt ouppklarat, i praktiken är polis och åklagare väldigt säkra på att CP sköt Palme.

Tack.
Ja man kan säga att det är minst sagt märkligt att en person med hans kunnande helt utesluter en ensam galning.

GW har haft fel förut och de senaste åren tycker jag han säger mer och mer konstiga saker och felen blir mer och mer uppenbara, många gånger konstateras det dessutom att han hade fel.

Han är inte ett orakel som har alla svar den saken är säker.

Det enda jag kan tillföra tråden (vilket jag inte försöker framstå är ett bevis åt något håll) är att en f.d. missbrukare jag träffat i nyktert skick berättade för mig att han hade umgåtts en del med CP och CP erkänner mordet och skrävlar om det i missbrukarkretsar.

Missbrukaren trodde på CP och var övertygad om att han var GM i palmemordet.

Nu är det inte ovanligt att missbrukare påstår både det ena och det andra i fyllan och villan och det är inte heller okänt att CP skrävlade om mordet så jag tillför inget nytt men vill ändå berätta det.

Personligen vet jag inte vad jag tror men jag tror mer på en ensam gärningsman än att poliser, Säpo och alla möjliga är inblandade i en stor konspiration den saken är säker.
Senast redigerad av Midnight 2011-03-02 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in