2015-09-02, 17:12
Medlem
Läser för övrigt just nu Bombmannens testamente och den rent faktamässiga redovisningen är väldigt intressant.
Håller dock inte med författarna om att skatteskulden skulle varit en avgörande faktorn till Tingströms brottslighet.
Han hade åkt på den resan förr eller senare ändå.

Vidare har jag viss erfarenhet av personer med personlighet liknandes Petterssons.
Spelar man dem rätt så kan de bli oerhört lojala mot en oavsett om de fortsätter lura alla andra.
Petterssons person passar Tingström som hand i handske.
Citera
2015-09-02, 17:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Intressant.Så kan det ju ha förhållit sig.

De olika vittnesutsagor som finnes pekar onekligen emot att CP har tillgång till sin Smith and Wesson en tid innan mordet.
I samband med detta så kan jag ju kritisera den kritik som alltid poppar upp om att det mestadels är pundare och kriminella som är vittnen i detta specifika fall.
Visserligen måste sådana vittnesmål tillmätas mindre betydelse i jämförelse med om Medelsvensson avger vittnesmål..men det betyder ju ingalunda att vittnesmålet för den skull är utan värde.
CPs bekantskapskrets är paradoxalt nog en av de avgörande faktorerna till hans frikännande i Hovrätten.

Som påpekats är det således det mest trovärdiga händelseförloppet att CP fått i tillgång mordvapnet en tid innan han av ren och skär slump råkar få syn på Palme lallandes runt på Fredagskvällen.
Mordvapnet som sådant är så parodiskt överdimensionerat att det knappast kan hållas för troligt att CP springer omkring på stan med det i tid och otid.

Har för mig att CP går tillbaka till Oxen efter det att han såsom Grandmannen observerat hur Palme med följe gått in i salongen för att avnjuta den kassa rullen Bröderna Mozart.
Att CP är den legendomsusade Grandmannen håller ju till och med den frikännande Hovrätten med om i sin dom och att Grandmannen och mördaren är en och samma person är också relativt allmänt oomtvistat bland de mera sansade bedömarna.

Har Pettersson ett gömställe på Oxen för vapnet så faller allting in i ett naturligt och trovärdigt händelseförlopp.
Finns det något som styrker att CP gömde vapnet på Oxen?

Jag har inte de kunskaperna om Palme-utredningen för att kunna säga det med säkerhet, men vad jag vet finns det inget som styrker det.

Vad jag kommer ihåg av Ebervall & Samuelssons bok är det vapen de talar om inte en Smith & Wesson, utan av annat slag. Du som håller på med boken nu kanske kan upplysa om det?
Citera
2015-09-03, 15:51
Medlem
Har för närvarande bara kommit fram till delen där Dencker träffar Tingströms pingla för första gången.
En gängse uppfattning om mordvapnet verkar vara en Smith and Wesson med vissa modifieringar.
Sucksdorffs gamla stulna puffra kanske.
Citera
2015-09-03, 16:30
Medlem
Här kan ni läsa förhör med Lars Tingström:
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/06/forhor-med-lars-tingstrom.html
Förhör med Christer Pettersson + mycket mera:
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/lankarkiv-lennart-remstam.html
Senast redigerad av sovvandring 2015-09-03 kl. 16:33.
Citera
2015-09-05, 15:26
Medlem
Herostratoss avatar
Någon som kan bena ut vad som talar för respektive emot den man som utpekades av den danske journalisten Paul Smith?

http://palmemordet.dk/media/
Citera
2015-09-07, 21:12
Medlem
Så har jag läst klart historien om Lars Tingström.
Man slås onekligen av slumpens oerhörda inverkan på alla våras liv.
Gällande vapnet så står det ingenting om någon modifikation.Däremot påstås det att den kromade Magnumrevolvern smugglades in från Florida för att efter några svängar hamna hos en knarklangare vid namn Kolk.Därifrån skall CP sedan ha skaffat sig förfogandet över vapnet.
Kolk blev för övrigt ihjälslagen med ett järnrör bakom en transformatorstation i Fittja år 2006.
Den Floridabaserade vapensmugglaren för sin del försvann spårlöst 1998.

Christer Pettersson gjorde det för bombmannen.Palme fick plikta med sitt liv för horbockens skull.

Det skulle ju vara intressant att få fram namnet på Tingströms vänsterprasslande pingla.
Anita någonting..kanske.
Citera
2015-09-07, 22:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Gällande vapnet så står det ingenting om någon modifikation.Däremot påstås det att den kromade Magnumrevolvern smugglades in från Florida för att efter några svängar hamna hos en knarklangare vid namn Kolk.Därifrån skall CP sedan ha skaffat sig förfogandet över vapnet.
Kolk blev för övrigt ihjälslagen med ett järnrör bakom en transformatorstation i Fittja år 2006.

Christer Pettersson gjorde det för bombmannen.Palme fick plikta med sitt liv för horbockens skull.

Det skulle ju vara intressant att få fram namnet på Tingströms vänsterprasslande pingla.
Anita någonting..kanske.

Nej, jag mindes fel angående vapnet. Enligt boken var det inget modifierat skjutvapen, men ett unikt silverfärgat samlarexemplar av en Magnum .357 som plockats isär och skickats i delar till Sverige av vapenhandlaren Kjellberg.
Citera
2015-12-20, 17:44
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
......Enligt boken var det inget modifierat skjutvapen, men ett unikt silverfärgat samlarexemplar av en Magnum .357 som plockats isär och skickats i delar till Sverige av vapenhandlaren Kjellberg.
Varför denna fixering vid Magnum .357? De upphittade och delvis utplanterade kulorna var från ett mer diffust kortpipigare vapen och själva mordkulan som hittades starkt deformerad inklämd bakom gallret framför pelaren där ingen tänkt på att leta kunde lika gärna ha varit från ett grovkalibrigt gevär avfyrat på ett tiotal meters avstånd därifrån.
Det enda spår som pekade mot S&W var så uppenbart utplanterat av en större organisation som Säpo genast menade var PKK men Holme'r hade all anledning att betvivla. För att reda ut denna fråga i första hand var det smartast att hålla god min och låta Säpo eller Cia avslöja sig själva. Någon av dem hade uppenbarligen med villospåren att göra men vilka kuppmakare skyddades då och varför blev istället viktigare än att finna en i så fall säkert professionell gm. Baresic var den Holme'r ville utreda närmare innan han tvingades avgå.
Citera
2015-12-20, 19:09
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:

Anita någonting..kanske.

Vad har Kolk för koppling till Palmefallet?
Citera
2015-12-21, 15:13
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Angående motivbilden sammankopplad till min absoluta övertygelse om att CP sköt Palme så är och förblir Tingströmkopplingen den klart mest plausibla.....
Den som läst Lillemor Östlins berättelse om hur angiveriet med hjälp av polisens infiltratörer efter vissa åklagares önskemål fungerar i undre världen blir absolut övertygad om motsatsen.
Citera
2016-02-24, 19:21
Medlem
Snart 30 år sedan mordet.

Solveig Riberdahl i "Veckans brott" gjorde ett försök att bortförklara det faktum att något starkt motiv för CP inte kunde utredas, hon sa att "när folk begår grova våldsbrott finns ofta inget ordentligt motiv". Ett grumligt resonemang som inkluderar alla psykiskt sjuka personer och människor som drabbats av psykoser pga droger. Någon sådan var Palmes mördare knappast.
Citera
2016-02-24, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totalinvandring
Snart 30 år sedan mordet.

Solveig Riberdahl i "Veckans brott" gjorde ett försök att bortförklara det faktum att något starkt motiv för CP inte kunde utredas, hon sa att "när folk begår grova våldsbrott finns ofta inget ordentligt motiv". Ett grumligt resonemang som inkluderar alla psykiskt sjuka personer och människor som drabbats av psykoser pga droger. Någon sådan var Palmes mördare knappast.

Vad bygger du det på, att det var en som saknade ordentligt motiv och att Palmes mördare inte kan ha varit psykotisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in