2006-03-14, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock

- Killen hade tidigare på kvällen dragit i sig rökheroin. Det ökar ju inte direkt trovärdigheten för vad han sett.

Rökheroin? En "rökare".....sedan står det "spruta amfetamin" inom parentes...
Citera
2006-03-14, 23:31
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbeBubbe
Rökheroin? En "rökare".....sedan står det "spruta amfetamin" inom parentes...

Ja, förlåt, amfetamin skulle det vara.

Men faktum kvarstår ju. Han var påverkad av droger och det påverkar ju hans trovärdighet.
Citera
2006-03-15, 13:27
Medlem
Leif GW Perssons roman

Tack Oddball för dina positiva ord... det känns alltid uppmuntrande.

Om du menar romanen "Mellan sommarens längtan och vinterns köld" så har jag den här hemma, men bara kommit kanske en tredjedel av boken... så säg inte hur den slutar .

Tycker den är ganska bra, och en orsak till att jag köpte den var också att jag hört talas om att den skulle snudda vid detta brännheta ämne. Men trots att den är bra, har jag inte riktigt kommit in i den än, orsakerna är flera, bland annat därför att andra, för mig nya böcker, har fångat mitt intresse mer och då fått mig att lägga den åt sidan ett tag.

Men jag skall nog plocka fram den igen....

- Jonas
Citera
2006-03-15, 13:50
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jon67as
Tack Oddball för dina positiva ord... det känns alltid uppmuntrande.

Om du menar romanen "Mellan sommarens längtan och vinterns köld" så har jag den här hemma, men bara kommit kanske en tredjedel av boken... så säg inte hur den slutar .

Tycker den är ganska bra, och en orsak till att jag köpte den var också att jag hört talas om att den skulle snudda vid detta brännheta ämne. Men trots att den är bra, har jag inte riktigt kommit in i den än, orsakerna är flera, bland annat därför att andra, för mig nya böcker, har fångat mitt intresse mer och då fått mig att lägga den åt sidan ett tag.

Men jag skall nog plocka fram den igen....

- Jonas

Gör inte det misstaget att sluta efter en tredjedel, boken blir som bäst och den höjer sig väldigt mycket efter ungefär hälften, då tätnar allt och den blir en riktig nagelbitare!! Tror inte du ångrar om du läser om den, det är mitt lilla tips för dagen.
Citera
2006-03-16, 22:05
Medlem
Mannocks avatar
Håller på att läsa Palme-kommissionens rapport och där tar man upp det vittne som var med i kvällspressen häromveckan. Vittnet fanns ju med redan vid senate resningsansökan till HD. HD sågar ju Lennart G:s vittnesmål (vilket Palme-kommissionen också gör för den delen) ganska friskt. Kan inte göra annat än att hålla med. Den som är nyfiken kan primärt rikta in sig på sidorna 820-821 i Palme-kommissionens rapport (SOU 1999:88).
Citera
2006-03-16, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
Håller på att läsa Palme-kommissionens rapport och där tar man upp det vittne som var med i kvällspressen häromveckan. Vittnet fanns ju med redan vid senate resningsansökan till HD. HD sågar ju Lennart G:s vittnesmål (vilket Palme-kommissionen också gör för den delen) ganska friskt. Kan inte göra annat än att hålla med. Den som är nyfiken kan primärt rikta in sig på sidorna 820-821 i Palme-kommissionens rapport (SOU 1999:88).

Finns denna rapport att läsa på nätet någonstans?
Eller de sidorna åtminstone?

EDIT: Hittade följande på: http://www.svt.se/svt24/bakgrund/amnen/palme/presskonferens.htm

Riksåklagaren Klas Bergenstrands resningsansökan mot Christer Pettersson avslogs av Högsta Domstolen den 28 maj 1998. HD gjorde en strikt lagtolkning och avvisar resningsansökan på punkt efter punkt:

Vittne A avfärdas med hänvisning till att åklagarna kände till hans uppgifter redan vid rättegången i hovrätten 1988.
Citera
2006-03-17, 11:10
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbeBubbe
Finns denna rapport att läsa på nätet någonstans?
Eller de sidorna åtminstone?

EDIT: Hittade följande på: http://www.svt.se/svt24/bakgrund/amnen/palme/presskonferens.htm

Riksåklagaren Klas Bergenstrands resningsansökan mot Christer Pettersson avslogs av Högsta Domstolen den 28 maj 1998. HD gjorde en strikt lagtolkning och avvisar resningsansökan på punkt efter punkt:

Vittne A avfärdas med hänvisning till att åklagarna kände till hans uppgifter redan vid rättegången i hovrätten 1988.

Ja, jag tankade hem hela från svt's hemsida. Den fanns att ladda hem i samband med dokumentären som Borgnäs och Bresky gjort vill jag minnas. 3 pdf:er. Testa annars en sökning på SOU 1999:88. Borde komma upp nånstans för nedladdning, tycker man.

Gjorde en googling och hittade den direkt. Här är länken:
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1244

Ja, HD avfärdade men Palme-kommissionen gick igenom själva vittnesmålet och pekade på dess grova brister. Vilket du kan läsa på sidorna jag hänvisade till.
Citera
2006-03-17, 21:13
Avslutad
Citat:
Vittnet Lars som jagade mördaren kom upp på kullen och möttes av en kommisariebil, som fått larmet, men som INTE stoppade den springande Lars (?)...

Detta vittne frågade poliserna om de letade efter gärningsmannen och tipsade dem om vad han själv sett, varvid ingenting nedtecknades förränb vid förhör ett par(eller en?) dag senare.

Ja, jag sitter och läser TokBorgnäs' bok (En iskall vind drog genom Sverige), men det är åtminstone intressant att se hur de omedelbara vittnesmålen skiljer sig från de senare(vad gäller de 22 vittnen som funnits på platsen samt längs Tunnelgatan). Som någon tidigare nämnt beskrivs gärningsmannen som bredaxlad, smidig, lugn (han joggar bort från mordplatsen, rusar inte)- och ingen har sett hans ansikte. Inte ens Lisbet(h) Palme, enligt hennes egna ord i de tidigaste förhören som gjordes. Skotten var ju dessutom otroligt lyckosamma/välriktade(LP missades för att hon vände sig om; hade hon inte gjort det hade hon blivit träffad ungefär precis där maken blev träffad).

Om man är påtänd, blir man då både smidig, smart, kalkylerande och träffsäker? (Observera att det är en ärlig fråga och inte en retorisk)
Citera
2006-03-17, 23:04
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Detta vittne frågade poliserna om de letade efter gärningsmannen och tipsade dem om vad han själv sett, varvid ingenting nedtecknades förränb vid förhör ett par(eller en?) dag senare.

Ja, jag sitter och läser TokBorgnäs' bok (En iskall vind drog genom Sverige), men det är åtminstone intressant att se hur de omedelbara vittnesmålen skiljer sig från de senare(vad gäller de 22 vittnen som funnits på platsen samt längs Tunnelgatan). Som någon tidigare nämnt beskrivs gärningsmannen som bredaxlad, smidig, lugn (han joggar bort från mordplatsen, rusar inte)- och ingen har sett hans ansikte. Inte ens Lisbet(h) Palme, enligt hennes egna ord i de tidigaste förhören som gjordes. Skotten var ju dessutom otroligt lyckosamma/välriktade(LP missades för att hon vände sig om; hade hon inte gjort det hade hon blivit träffad ungefär precis där maken blev träffad).

Om man är påtänd, blir man då både smidig, smart, kalkylerande och träffsäker? (Observera att det är en ärlig fråga och inte en retorisk)

Problemet med mordet är att det finns lika mycket som talar mot att det är en ensam galning som det talar för. Jag har väldigt svårt att bestämma mig för vad...
Citera
2006-03-17, 23:42
Avslutad
Ja- jag med. I synnerhet som det både i det ena och andra fallet handlar om indicier.

Däremot, ska man gå på de färska vittnesmålen, talar det för både amatör och proffs- den förste, dock, i så fall med bra vapenföring.
Citera
2006-03-18, 00:49
Medlem
Hmmm

Ja, nu är det 20 år sedan han blev mördad....
Vissa sitter inne med information som inte kommit ut.
Jag är nog en av dom som vet saker som inte kommit fram....
-Varför har man inte gått ut med det då???
Kanske för rädsla att själva råka illa ut eller?
Men idag spelar det ju igen roll.......
Men visst har man funderat på både det ena och andra..många gånger,,,
hur skall man göra och hur skall man förklara vad man vet???

Skit samma nu.
eller?
Citera
2006-03-18, 13:29
Medlem
Spelar det någon roll om Palmemordet löses eller inte?

Först till Fortis!

Du undrar om det spelar någon roll om mordet klaras upp eller inte.... jag tycker det. Jag tycker att mordet på en folkvald statsminister är en våldtäkt på detta land. Vidare tycker jag att en mordutredning, fram till dess att den preskriperas, skall hållas "levande" så långt det går, så att en mördare aldrig kan känna sig säker. Den, eller de, som mördade Palme borde sluta sina dagar på Hall eller Kumla. Om det nu inte var C.P. eller någon annan som idag är död, då blir det ju svårt.

Undrar om någon hört något mer om den DNA undersökning som skulle göras av Palmes rock, där mördaren lade sin hand, om den är klar eller fortfrande fortgår?

Det där med om en person som är amfetaminpåverkad skulle kunna agera rationellt och röra sig smidigt... det tror jag absolut, såtillvida att inte dosen är för hög. T.o.m. stridspiloter använder sig ju av amfetamin i krigssituationer för att hålla sig "vakna och alerta". Visserligen rör det väl sig om lägre doser än den som då C.P. eventuellt skulle skjutit i sig, men han var ju en missbrukare med utvecklad tolerans.

Vill dessstuom citera mig själv från ett tidiagare inlägg av mig: "För om vi struntar i historien, inte lär oss av historien, kan samma sak hända igen.... Om vi inte ser till att våra rättsinstanser fungerar, dvs att mordet på en folkvald ledare i varje fall försöker lösas, tappar vi även framtiden. Om vi inte förstår vår historia, så missar vi så mycket av att göra något bättre av framtiden."

- Jonas Pejnemo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in