Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1 och 2. Det behöver inte vara som så, det är inte säkert att personen ens visste vad "metal piercing" innebär, men i det här fallet så är det en helt vanlig stålkula från ett gevär med förmåga att "pierce metal" som anpassats till revolvern. Så det är helt vanlig standard kula med en catchy marknadsföringsetikett och inte någon specialammunition. Sedan brukar själva den kriminologiska terminologin vara missvisande map. kontakter och liknande. Köpare och säljare har nog inte alltid koll på vad de säljer, däremot var nog vapentillgången lika god då som idag. Att ammunitionen skulle vara speciell eller annars "svår att få tag på" eller liknande kan jag inte tro utan det var nog vad som följde med vapnet.
Njae, att vapentillgången, med avseende på magnumrevolvrar, var lika god då som idag kan jag nog fan inte riktigt skriva under på. Magnumskyttet i Sverige etablerades just under 80-talet och fick senare en nästan explosionsartad tillväxt under en period. Detta var på så många sätt en annan era. Sverige var oskuldsfullt, förmodat tryggt och naivt. Skyttet i Sverige var även det i en annan era. Vid denna tid tycktes det fortfarande helt rimligt att polisen sprang omkring med underdimensionerade Walther PPK i kaliber 7,65mm. "Magnum" var ett begrepp behäftat med extremt negativ aura och hade en obehaglig klang i allmänhetens öron, det frammanade bilder av våldsfilm, Dirty Harry och andra högst suspekta vapengalna, fascistoida amerikaner. Det var helt enkelt inte alls PK. Givetvis fanns det dylika vapen här, men de utgjorde en lite mindre andel av marknaden än de gör idag.
Det här är dock intressant ändå eftersom "Wow-faktorn" med en magnum var klart större på 80-talet, det är möjligen ett vapen man skulle kunna tänka sig att en halvgalen amatör med vilda planer på politiskt mord skulle kunna finna lockande. Jag insisterar på att det var en vapentyp det var mindre troligt att man helt slumpmässigt skulle erbjudas om man bara frågade runt efter första bästa vapen. I någon mån tyder det då på en tanke, målmedvetenhet och planering bakom det hela. När det gäller ammunitionen är det kanske mer troligt att det var en ren slump, men det där var faktiskt inte den allra vanligast förekommande patronen i den kalibern i Sverige direkt. Den kultypen är vidare ett direkt dåligt val i alla tänkbart förekommande fall, utom just om offret bär skyddsväst. Faktum är att det vid denna tid (om jag nu inte minns fel) inte var något licenskrav på ammunition i Sverige. Mördaren kunde således, över disk, ha köpt precis vilken typ av ammunition han ville. Ändå användes, bevisligen, en patron med marknadsförd förmåga att slå igenom skyddsväst.
Jag känner kanske inte att man helt kan avfärda en person av typen Christer Petersson på dessa grunder. Han hade säkert stunder av klarhet med förmågan till planering och logiskt resonemang, men optimal som kandidat är han ändå inte. Helt bekväm är jag dock med att definitivt avfärda alternativet helprofessionell operatör ur valfri säkerhetstjänst eller frilansande yrkesmördare. Någonstans mellan dessa två extremer på duglighetsskalan skulle jag säga att den faktiske mördaren finns.
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
4. Politisk övertygelse var nog en faktor bakom det hela, tror däremot inte att PKK var inblandade, möjligtvis kan Palme ha gjort uttalanden eller dubbelspelat på något vis som fått honom att bli måltavla för har från annan stat eller guerillarörelse eller politisk organisation, troligtvis av utländskt snitt. GM var nog bara en hantlangare, akademiker, universitetsstudent eller liknande som i likt den här
http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/FWWprincip.htm agerande på en möjlighet. Däremot finns det ingen anledning att tro att det var någon modern variant av svarta handen som varit i farten utan det handlar nog om mellanöstern-kalla kriget relaterat med Sydafrika som dark horse.
Och jag som tyckte jag gjorde allt för att förtydliga att jag inte specifikt anklagade PKK, eller för den delen någon annan, genom att fetstila?
..politisk befrielserörelse/gerilla av typen PKK, Ustaša, Skogsbröderna..
Varken utesluter eller finner PKK mer intressant än någon annan politisk organisation av typen. Halvrationella skäl för att knäppa Palme tror jag många extrema politiska grupperingar skulle kunna framsuggerera. Därvidlag är de tre nämnda blott några i mängden. Skogsbröderna är hursomhelst en allmänt intressant organisation och jag kan förundras över att ingen politiskt motiverad privatspanare riktigt tycks ha plockat upp den inbjudande, smaskiga tråden. De hade kopplingar till både svensk militär och säkerhetstjänst, närde i vissa ögon klart suspekta politiska åsikter, hade mängder av sympatisörer på svensk mark i form av exilbalter, kan antas ha haft negativ syn på Palmes sätt att förhålla sig till Sovjetunionen och hade sedan länge en rätt fet gås oplockad med svensk socialdemokrati i form av den ack så skamliga baltutlämningen. Som grädde på det baltiska moset är det namn som allra oftast dryftas när exalterade foliehattar tuggar fradga och spekulerar i skytt en moderat/polis/jurist av just baltisk ras och ursprung.
Vad mer behöver ni ha, vänstertomtar? Ser ni inte skogen (och dess bröder) för alla träd??