2011-03-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Hugget som stucket.

Då är vi där igen. Ni är väldigt många som lägger stor vikt vid att Christer Pettersson "erkänt" mordet. Det finns inte tillstymmelse till bevisning som ger något stöd åt hans erkännande, bortsett från den svaga och bräckliga bevisning som redan fanns. Så varför i helvete ska ni envisas med att hela tiden dra upp detta? Lägg ner nu, för fan. Ursäkta språket.

Jo, det råder tvivel av gigantiska mått. När tog det dig flera månader att få fram en minnesbild senast?

Finns många personer som på goda grunder har ifrågasatt om hon verkligen gjort det. En av dem heter Leif GW. Känner du till honom?

Utan tvekan att det är. Jag skäms faktiskt över det svaga åtalet som väcktes på den tiden. Det har tidigare länkats till förhör med Lisbeth Palme här i tråden, vi kan ta en kort summering. Vid det första förhöret som hålls så kan hon inte säga mycket alls. Vid det andra förhöret så har hon lite mer att tillägga med ändå så står det: "I övrigt lade fru Palme inte märke till några andra detaljer vare sig i utseende eller klädsel.". Efter ett par månader kan hon uppge mycket detaljer kring utseendet, det borde få vem som helst att förstå att den här minnesbilden inte kan vara något annat än ett medvetet eller omedvetet hopkok. Fattas bara att hon hade kunnat uppge vilket gym gärningsmannen tränade på också eller vilken färg det var på hans bil. Hade då inte förvånat mig och inte heller hade det fått personer som tror att Christer Pettersson är skyldig att reflektera nämnvärt.

Gör jag, det var värst. Kan du visa mig det inlägget då, är du snäll? Där jag uttryckligen skriver att Christer Pettersson är oskyldig.

Han är en väldigt osannolik mördare om man läser in sig på den fakta som finns att tillgå. Sanningen finns allra troligast att finna på annat håll. Eftersom du gillar ordet juridik av någon anledning så kan jag upplysa dig om att Birgitta Blom som var en av de som frikände Christer Pettersson i hovrätten inte alls anser att han är en trolig gärningsman: Intressant utdrag från en intervju [06:27 - 07:03]

Det råder inga "gigantiska tvivel" juridiskt.Jag hoppas att just denna polett trillat ned för dig nu.
Allmänt sett råder det inget som kan betecknas som gigantiska tvivel.Dn GM som folk i allmänhet tror mest på är CP,därav följer med tvingade logiskhet att LPs utpekande inte omgärdas av några gigantiska tvivel generellt sett.DU kanske PERSONLIGEN har gigantiska tvivel..men skriv det då för bövelen..att det är din PERSONLIGA åsikt!!

GW ger jag personligen inte ett ruttet lingon för när det gäller Palmemordet.Han påstår mera stollesaker än att LP eventuellt skall ha misstagit sig på GM(GW kan omöjligen,lika lite som någon annan veta säkert och LP misstagit sig eller inte).Han kan ifrågasätta,fair enough..men hans grunder är icke goda..de är väldans svajiga at best.Han påstår ju vidare..på vad du anser vara goda grunder troligen..att mordet är välplanerat och proffsigt utfört.GW har gjort bort sig när det gäller Palmemordet.Han börjar bli lite gammal.

LPs utpekande av CP är inte svagt.Det är ett direkt och konsekvent utpekande av ett vittne som åtnjuter full trovärdighet.Det är fakta.Hovrätten anser att det eventuellt kan brista i tillförlitlighet.Det är också fakta.Förhåll dig då till dem.

Antingen anser du att CP är skyldig eller också anser du det inte.En logisk konsekvens av att du direkt helt och fullt dömer ut den enda egentliga juridiska bevisning som finns gällande honom blir att du anser att han är oskyldig.

CP är den utan något som helst tvivel överlägset mest sannolike GM som finns i hela det samlade Palmematerialet.Tror du inte mig..eller fakta..så kan du ju se vilket som är det ENDA åtal som under alla år nått de rättsliga salarna.Detta..om inget annat gör det..borde göra det klart för dig vilket som är den mest sannolika GM.
Citera
2011-03-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Men för helvete människa, hur resonerar du egentligen? En domstol skriver antingen: det är inte styrkt bortom rimligt tvivel att den tilltalade är skyldig eller så skriver man: det är styrkt bortom rimligt att den tilltalade är skyldig. Det rör sig ju för fan inte om några mellanting. Hur många domar har du läst i dina dagar? 3? Ursäkta språket ännu en gång

Hennes vittnesmål brister på många sätt. Strider mot sunt förnuft, bland annat.

Kan du ge mig svar på de frågor som jag ställde dig nu? Jag tycker det vore intressant att höra när det tog dig flera månader att plocka fram en minnesbild senast samt om du kan ge mig länk till ett inlägg jag skrivit där jag uttryckligen uttalar mig om Christer Petterssons oskuld.

Varför skriver du då tvärsäkert att det råder gigantiska tvivel?
Erkänn nu en gång för alla att det är din helt egna uppfattning och dina helt egna ord..en uppfattning som du inte kan styrka faktamässigt.
Citera
2011-03-16, 22:55
Medlem
Jag kommer framöver att..i egen takt..redogöra för alla de indicium och alla de fakta som specifikt utpekar Christer Pettersson som den som mördade Olof Palme den 28 Februari 1986.

Det kommer att bli en del inlägg,men det känns som om det måste göras.
Konspirationshaveristerna och stolleprovsdetektiverna får icke tillåtas att besudla fakta och faktiska omständigheter utan moteld.

Mordet är,historiskt sett..för viktigt för att fältet skall lämnas fritt åt dessa sagoberättande och ikringfabulerande individer av ytterligt tvivelaktig sort.

Olof Palmes mördare hette Christer Pettersson.Så är det om man studerar fakta,väger för och emot på ett sunt och förnuftigt sätt samt tar sin utgångspunkt i de fakta som finns gällande mordet.
Citera
2011-03-16, 22:56
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det råder inga "gigantiska tvivel" juridiskt.

Det kan det mycket väl göra, men det är ingen formulering en domstol använder sig av.

Citat:
DU kanske PERSONLIGEN har gigantiska tvivel..men skriv det då för bövelen..att det är din PERSONLIGA åsikt!!

Lyssna nu. Alla människor i världen uttrycker sina egna personliga åsikter, som förvisso kan påverkas eller färgas, men ändå, ingen person kan tala för någon annan än sig själv. Alright?

Citat:
GW ger jag personligen inte ett ruttet lingon för när det gäller Palmemordet.Han påstår mera stollesaker än att LP eventuellt skall ha misstagit sig på GM(GW kan omöjligen,lika lite som någon annan veta säkert och LP misstagit sig eller inte).Han kan ifrågasätta,fair enough..men hans grunder är icke goda..de är väldans svajiga at best.Han påstår ju vidare..på vad du anser vara goda grunder troligen..att mordet är välplanerat och proffsigt utfört.GW har gjort bort sig när det gäller Palmemordet.Han börjar bli lite gammal.

Leif GW har varit intresserad av Palmemordet sedan det skedde. Han kan mer än de flesta om fallet och han drar sig inte från att säga vad han tycker, till skillnad från vissa poliser inom länskriminalen/rikskriminalen som vill hålla sina kollegor om ryggen och säga: tja, nog tror jag det var Christer Pettersson alltid. Vi vet att GW inte är sådan. Han har gjort bort sig säger du, men vem tror du jag hellre lyssnar på, dig eller honom?

Citat:
LPs utpekande av CP är inte svagt.

Det är mycket, för att inte säga extremt, svagt. Det börjar från 0% och går till 100% inom 2 år och 9 månader. Vem som helst förstår att hon blivit påverkad, omedvetet eller medvetet.

Citat:
Det är ett direkt och konsekvent utpekande av ett vittne som åtnjuter full trovärdighet.

Sedan åklagaren gjort klart för henne vem hon skulle rikta uppmärksamheten mot, då var det direkt och konsekvent, absolut. Om man tar det för något positivt då har man nog skev verklighetsuppfattning.

Citat:
Antingen anser du att CP är skyldig eller också anser du det inte.

Här visar du prov på bristande slutledningsförmåga. Jag vet inte om Christer Pettersson var skyldig eller inte. Jag har svårt att tro att han var det, men jag vet ju inte säkert.

Citat:
CP är den utan något som helst tvivel överlägset mest sannolike GM som finns i hela det samlade Palmematerialet.

Det här samlade Palmematerialet som du ger intrycket av att ha läst igenom, hur många sidor har du läst?

Citat:
Tror du inte mig..eller fakta..så kan du ju se vilket som är det ENDA åtal som under alla år nått de rättsliga salarna.

Jag bryr mig inte så mycket om vad åklagarna tog upp för bevisning mot Christer Pettersson, jag intresserar mig för alla intressanta detaljer som har med fallet att göra. Detta leder mig, likt många andra som Leif GW, Lars Borgnäs, Gunnar Wall, till slutsatsen att Christer Pettersson inte är en trolig gärningsman. Han stämmer inte in.
Citera
2011-03-16, 23:16
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Du är då dum i huvudet på riktigt allvar uppenbarligen.Att Liljeros såsom varande försvarsadvokat godkänner konfrontationen såsom den var är GIVETVIS av juridisk betydelse.Du anser det motsatta..vilket innebär att det enligt dig inte har någon som helst juridisk betydelse om en försvarsadvokat godkänner en konfrontation eller inte.Det juridiska läget är således helt oförändrat oavsett vad svarandesidan via sitt ombud här anser.
Jag gratulerar dig härmed till ytterligare en av dina legendariska tankefrivolter..du är inte långt efter Lars Krantz du..en dåre och en annan.
Jag är för övrigt inte intresserad av en diskussion med dig.Du är en första klassens knäppgök,och jag finner livet vara både alltför kort och alltför innehållsrikt för att ha tid med dig och dina galenskaper.
Jag finner dig i bästa fall vara för dum för att kunna bidra med något i en vettig diskussion som baseras på faktaunderlag och inte av dig fritt fabulerade fantasier..i värsta fall är du en direkt lögnhals som bara försöker göra dig märkvärdig utifrån några komplex du besitter.

Bevisvärdet är noll av konfrontationen,av LPs direkta utpekande av CP som GM?

Ja,herregud vilken stolle och lögnare du är.
Vad menar du hade hänt om Liljeros sagt att "den där konfrontationen godkänner jag inte"? Tror du rätten hade brytt sig mer än att skrivit in det i en passus i domskälen? En juridisk bagatell utan något som helst reell betydelse.

LPs utpekande var det enda åklagarna hade att komma med. Utan detta svaga utpekande hade det aldrig lett till åtal. Du vet mycket väl att samtliga jurister i tings- och hovrätt ansåg med all rätt att konfrontationen var ytterst tveksam och därmed i förlängningen att LPs utpekande hade ett alltför lågt bevisvärde. Att Liljeros gjorde sig till en oerhört slät figur under förhandlingarna är väl känt och var redan då skapligt uppmärksammat. Det är inget att diskutera. Så är det bara.
Citera
2011-03-16, 23:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det är ju du som blandar ihop juridik och icke rättsligt hela tiden..inte jag.
Det är du som drar upp att Hovrätten anser att LPs utpekande av CP i sig självt inte är bevisning nog för att fälla CP juridiskt,samtidigt som du skriver att det råder gigantiska tvivel.
Man kan inte ha kakan och samtidigt äta den..Svea Hovrätt säger att det råder rimliga tvivel gällande LPs utpekande via eventuella brister i tillförlitligheten.Du skriver att det råder gigantiska tvivel!

Visa mig nu var Hovrätten påstår att det råder gigantiska tvivel.
Motivera vidare varför du anser att ditt uttryck "gigantiska tvivel" är liktydigt med Hovrättens "rimliga tvivel".

Där har du två grejer right off the bat som du inte fixar.Det vet både du och jag.

De personer som anser(på lösa grunder,något annat finnes icke)att LP pekat ut fel GM återkommer ALLTID till att hennes vittnesmål inte fullt ut ansetts hålla rättsligt.Det är ju så ni diskuterar!

Hur skall man då kunna bemöta det UTAN att blanda in juridik?

Det är en omöjlighet,och juridikens inblandning är inget som jag finner vidare intressant när det gäller Palmeutredningen och dess händelseförlopp..det är ju du som tar upp det!
Vänligen använd mellanslag efter skiljetecken och slutparantes. Snälla. Och ... inte ..
MVH fb

F.ö. verkar du missa poängen med svagheten i LPs vittnesmål:
- hon vittnar mer än 2 år efteråt om att hon kan identifiera GM, en person som hon bara sett ett par sekunder en mörk kväll. Hur många människor som du sett ett kort ögonblick för två år sedan skulle du kunna säkert peka ut idag?
- man kan på goda grunder ifrågasätta om hon sett GM öht. Björkman ( bakom LOP) och Morelius + Delsborn (i bilar i korsningen) uppger klädsel "rock", LP uppger täckjacka. Vad drar du för slutsats av det?
Senast redigerad av farbror_barbro 2011-03-17 kl. 00:01. Anledning: Lade till lite substans...
Citera
2011-03-17, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Studerar man LPs vittnesuppgifter så tycker jag att det står rätt klart att hon inte har sett mördaren.

Du kan själv på Portnoys utmärkta hemsida om mordet se hur hennes bild av mördaren växer fram. Märk även hur lång tid det är mellan mordet och utpekandet:

http://fbportnoy.webs.com/lisbetpalmesuppgifter.htm

Edit: och när du ändå är på Portnoys sida och läser, studera dom andra mordplatsvittnenas beskrivning av mördarens utseende, klädsel och beteende. Fråga dig sen varför LP säger att mördaren har en blå täckjacka på sig när ingen annan har sett det.

Jag tycker att kroppsbyggnad, hårfärg och ansikte stämmer i Lisbeth Palmes beskrivning. Och fantombilden verkar inte styra henne. Snarare är det väl så att hon vill korrigera fantombilden.
Citera
2011-03-17, 06:17
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
LPs utpekande av CP är inte svagt.Det är ett direkt och konsekvent utpekande av ett vittne som åtnjuter full trovärdighet.

Citat:
Varför skriver du då tvärsäkert att det råder gigantiska tvivel?
Erkänn nu en gång för alla att det är din helt egna uppfattning och dina helt egna ord..en uppfattning som du inte kan styrka faktamässigt.

Hej Lookalike!

Jag vill att du läser dessa två citat, båda skrivna av dig. Läs det första, sen det andra och till slut det första igen. Är det inte så att det är du som blandar ihop fakta och personliga åsikter?
Citera
2011-03-17, 06:20
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Jag tycker att kroppsbyggnad, hårfärg och ansikte stämmer i Lisbeth Palmes beskrivning. Och fantombilden verkar inte styra henne. Snarare är det väl så att hon vill korrigera fantombilden.

Och det här med den blå täckjackan då? När alla andra vittnen säger rock eller rockliknande?

Vi vet med bestämdhet att det faktiskt finns en person med blå täckjacka på mordplatsen och det är Anders Björkman, det närmaste mordplatsvittnet.

Kan det inte vara en möjlighet, och till och med rätt troligt att Lisbet ser vittnet Björkman istället för mördaren?
Citera
2011-03-17, 10:01
Medlem
Citat:
Hej Lookalike!

Jag vill att du läser dessa två citat, båda skrivna av dig. Läs det första, sen det andra och till slut det första igen. Är det inte så att det är du som blandar ihop fakta och personliga åsikter?

Icke alls.
Båda är skrivna i det juridiska sammanhang de hör hemma.De är mao konsekventa.
Att LP direkt pekar ut Christer Pettersson sker efter ett antal andra konfrontationer av olika slag hon genomfört där hon inte pekat ut någon..då CP inte har varit med i det materialet.
Vid första bästa tillfälle då CP ingår så pekar hon direkt ut honom.Detta är oomtvistlig fakta.
Konsekvent är utpekandet genom alla rättegångar.Hon är än idag övertygad om att CP är mördaren.
Utpekandet är sålunda så konsekvent det någonsin kan bli.
Att LPs trovärdighet aldrig har varit utsatt för några som helst juridiska tvivel råder det ingen tveksamhet om.Det står uttryckligt i t.ex Svea Hovrätts dom.

Några gigantiska tvivel råder inte.Det finns ett betydande utrymme för att LP eventuellt misstagit sig gällande sin identifiering.Det är en HELT annan sak.
Citera
2011-03-17, 13:06
Medlem
Ännu en gång så att alla fattar vad det handlar om.

Juridiska bevis som håller finns knappast i Palmematerialet.Det bevis som därvidlag onekligen har högst bevisvärde..rent juridiskt sett..är LPs utpekande av CP.
Hovrätten konstaterar därvidlag att det kan finnas utrymme för att LP misstagit sig när hon gjort identifieringen,och den understryker därför att LPs utpekande inte kan leda till en fällande juridisk dom om det är det enda konreta beviset.Det är i mycket runda slängar skillnaden mellan Tingsrättens och Hovrättens synsätt.

Faktum paktum kvarstår.LPs identifikation av CP är på inga sätt juridiskt neutral.Det finns ett bevisvärde av hennes vittnesmål.Däremot är det i sig självt inte ett tillräckligt starkt bevis för att kunna fälla CP.

Det är dax att en gång för alla lägga de juridiska aspekterna åt sidan nu.Detta är ingen rättssal och det saknas närmast helt konkreta bevis i Palmematerialet som håller juridiskt sett.Man kommer mao inte vidare på denna vägen..något som är synnerligen väldokumenterat via Hovrättens dom och HDs yttranden i samband med den nekade resningsansökan.

Innebär då detta att man utanför rättssalen ändå kan bilda sig en relativt klar och vettig bild om vad som hände den 28 Februari 1986 och vem som tryckte på avtryckaren?
Klart man kan.Palmeutredningen har vänt på varje tänkbar och möjlig sten de 25 år som passerat sedan mordet tilldrog sig.Det finns en hel del matnyttigt i materialet,indicium som via sunt förnuft leder fram till vem som sköt.

Jag ämnar i fortsättningen ägna mig åt detta.

Avslutningsvis vill jag understryka att jag både till fullo förstår och instämmer i Hovrättens bedömning att CP inte går att fälla juridiskt sett.Det är nog om det nu,det har varit fakta i 20 plus år.
Citera
2011-03-17, 13:17
Medlem
Citat:
Och det här med den blå täckjackan då? När alla andra vittnen säger rock eller rockliknande?

Vi vet med bestämdhet att det faktiskt finns en person med blå täckjacka på mordplatsen och det är Anders Björkman, det närmaste mordplatsvittnet.

Kan det inte vara en möjlighet, och till och med rätt troligt att Lisbet ser vittnet Björkman istället för mördaren?

Troligt är det inte nej.
LP pekar nämligen inte ut en täckjacka när hon konfronteras med CP för andra(eller första)gången.Hon pekar ut en person direkt och utan tvekan.

Det är en VISS skillnad häri(obs..ironi).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in