Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Nå, hans formulering är ändå, att en ensam galning inte kan uteslutas, även om han tror på en liten komplott.
Tycker du har en stark poäng annars i att räkna upp hur många politiker/makthavare, som verkligen fallit offer för ensamma dårar. Jag ser en rimlig sannolikhet till att det även är lösningen på gåtan om Palmemordet.
Ja diskussionen spårade ur lite, jag måste erkänna att jag funderade själv på vad egentligen det var som sades av GW.
Ja jag håller med om att det är rimligt att tänka så.
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Efter en natts sömn , ska jag seriöst försöka svara på dina frågor.
1,2,3,4. Ja, det finns fall där ensamma galningar dödat politiker.
I detta fall tycker jag det finns en hel del saker som gör att just en ensam galning faller bort. Den saken som stör är utförandet själva mordet i sig. Ett direktdödadade skott från ett kraftigt vapen på obefintligt avstånd. Mordet var väldigt kliniskt och kontrollerat.
Att mördaren gick så nära sitt offer tycker jag tyder på att var väldigt trygg i situationen och ville göra ett snyggt jobb. För det är så jag uppfattar saker. Mördaren gjorde ett jobb och ville att det skulle vara ett jobb han kan vara stolt över. Enda han kanske är lite missnöjd med är nog att LP inte strök med.
Jag betvivlar att en påtänd crille eller annan ensam galning skulle ha kylan att utföra mordet på detta sett. Har även svårt att se hur Crille skulle kunna komma över den här typen av vapen. Än mindre vara kapabel att avfyra det med den precisionen.
Om mördaren skulle bedömas som psyksjuk är jag inte person att bedöma. Jag gissar att han uppfattas av sin omgivning som frisk, men kanske lite kontrollerad och tråkig. Tror han genom hela sin uppväxt dragit sig mot grupper och sammanslutningar där kontroll av omgivningen är en viktig del. Pratar om yrken som väktare, polis, militär och kanske politiker. Om mördaren lever idag, gissar jag att han är eller har varit verksam i flera av dessa yrkesgrupper.
Tack. Ja det var skönt att sova i natt.
Ja jag håller med om att mordet är väldigt kallt utfört och att det ger en professionell ton över det hela.
På det sätter kan jag hålla med om att det finns en viss sannolikhet i att det inte är en missbrukare som gjort det.
Man kan tänka att en missbrukare borde klantat till det någon gång under själva mordet.
Vapnet är rätt intressant.
En revolver av den kalibern kostar rätt mycket pengar på svarta marknaden och är rätt svår att få tag på om man inte har bra kontakter.
Användaren av vapnet verkar även ha kunnat hantera vapnet som en person som är rätt van med vapen.
Hade t.ex. CP de pengarna? En missbrukare av den kalibern CP var lägger inte gärna pengar på annat än droger.
Vet man om CP även sålde droger?
Vad har han jobbat med under livet? Har han haft jobb överhuvudtaget?
CP ger inte någon känsla av en person som "har några kunskaper överhuvudtaget om något".
Min personliga åsikt om detta mord är att jag tänker gärna att det var en ensam galning, mest för att det är Sverige vi talar om och den här typen av konspirationer "händer inte i Sverige" men jag är medveten om mitt tankefel där.
Jag har väldigt svårt att se att poliser och säpo skulle kunna vara inblandade.
jag är dock inte övertygad om att det verkligen var CP.
Jag kan tänka mig någon ensam typ som upplevs lite speciell men som ändå inte upplevs knäpp. Kanske tystlåten och ensam.
Förmodligen en rätt smart kille som säkert har lite kunskaper om allt möjligt, inte minst politik.
Kanske var det hans eget vapen? Han hade vapenlicens precis som den "nya lasermannen". Hade han vapenlicens har han säkert kvar vapnet.
Han är förmodligen förvånad över att inte LP dog och precis som du säger lite besviken över det.
Han kan ha stött på Palme på vägen till Bion? Eller kanske han tog en kvällspromenad och stötte på dem när de skulle hem? Eller fick han reda på det på något sätt? I sådana fall hur? Har han ett jobb i närheten av Palme?
Jag tror inte på en konspiration men jag tror att GM's arbetsplats kan finnas i den offentliga sektorn. Jag tror på en ensam mans verk.
Vem det än var måste han ha förföljt Palme någon gång under kvällen. Det finns inte en chans i världen att han råkade stöta på Palme i korsningen där han sköts. Det är för hög slumpfaktor över det.
Det som talar lite emot mitt resonemang kring vapnet är att polisen lär ha granskat alla med licens för den vapentypen i hela Stockholm och kanske hela Sverige och skulle han ha ett jobb där han kan ha fått uppgifter om Palme så borde polisen hittat honom?