2011-03-02, 22:16
Medlem
jag inte ihåg hur de kom christer Pettersson på spåren. men Mårten Palme pekade ut honom som den person som stod utanför biografen Grand. Han sågs senare på kvällen i den förort han bodde i. Expressen gjorde ett test minns jag om det hade varit möjligt att ta sig dit via pendeln på den tiden. och de fixade det, eftersom Petterson brukade gena över järnvägsspår, kyrkogårdar mm.
någon som vet var man kan läsa mer detaljerat om detta?

för övrigt anser jag att Olof Palme är den största statsmannen som Sverige haft.
men jag är inte socce idag
Citera
2011-03-02, 22:46
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
1. Du efterfrågade flera fall och det var därför jag hänvisade till fler fall. De fallen hittade jag via google och jag redogjorde för dem så att mitt resonemang skulle bli sökbart och lättare att förstå.
Du lista upp mord där du hittat uppgifter via google att det skulle varit en ensam galning. I JFK är inte ens personen du åsyftar fälld för brottet.

Citat:
2. Google är en sökmotor med vilken man kan "kanalisera information på internet" (http://www.ne.se/google), google har således inga åsikter och går inte att rådfråga.
Exakt. Du använde google för att "kanalisera" en åsikt som du kände dig trygg med. Jag kan utan större problem få fram resultat på google där det står att jorden är platt.
Citat:
3. JFK är inte ett solklart fall utan även här får man ha öppet sinnelag. Det finns dock indikationer på att det var en ensam person som begick attentatet. Jag kan inte redogöra djupare för omständigheterna utan endast hänvisa till fakta d.v.s. det man faktiskt vet.
Ja, det är jävligt viktigt med öppet sinnesslag när det gäller allt som du ser på Google. Du måste alltid ha både orken och förståndet att läsa alla källor som finns till hands. Oavsett om du sitter och kanaliserar framför din dator, läser böcker.
I fallet med palmemordet är det ännu viktigare. Bara för att det är en polis som påstår att det är en ensam galning och du minsann hittar en hemsida i ditt googlande som säger samma sak är det det sant.
Citat:
4. Min kritik riktar sig mot GW:s uttalande och är inte kritik mot "palmegruppen" som sådan eller hur de sköter sitt arbete och därför kommer jag inte meddela min ståndpunkt till dem. Jag tror min åsikt är irrelevant för utredningen och jag har förtroende för polisen därav blandar jag mig inte i utredningen. Om du tycker annorlunda får du gärna kontakta dem själv och du har då mitt tillstånd att hänvisa till det jag skrev här på flaskbacks diskussionsforum.

Vad i det GW säger tycker du är felaktigt? Jag betvivlar att du med ditt googlande lyckats tillgodose dig kunskapen för att pissa på GW. GW har mer på att förlora på att säga det han säger än vad du någonsin fattar.
Citat:
5. Det finns naturligtvis ingen "googleutredning" och det har jag inte påstått, faktum är att inte ens ordet existerar.

Jasså, vem bestämmer vilka ord som finns eller ej? Jag anser att du leder en googleutredning. Då finns det ordet.
Citera
2011-03-02, 23:24
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Du lista upp mord där du hittat uppgifter via google att det skulle varit en ensam galning. I JFK är inte ens personen du åsyftar fälld för brottet.

Jag listade inte upp information som säger att det var en ensam galning som sköt Palme och jag har inte heller påstått att det var det.

På förfrågan listade jag upp ett gäng fall där politiker blivit mördade av ensamma galningar tidigare vilket talar för att det inte är omöjligt att det kan ha varit det även i Palmemordet då det bevisligen hänt flera gånger förut.

Citat:
Exakt. Du använde google för att "kanalisera" en åsikt som du kände dig trygg med. Jag kan utan större problem få fram resultat på google där det står att jorden är platt.

Vad vill du säga med det här egentligen?

Att jag har fel i sak med att politiker har blivit mördade av ensamma galningar förut? påstår du att det inte hänt?

Citat:
Ja, det är jävligt viktigt med öppet sinnesslag när det gäller allt som du ser på Google. Du måste alltid ha både orken och förståndet att läsa alla källor som finns till hands. Oavsett om du sitter och kanaliserar framför din dator, läser böcker.

Ja det håller jag med om, ett öppet sinnelag är väldigt viktigt särskilt i en polisutredning.

Citat:
I fallet med palmemordet är det ännu viktigare. Bara för att det är en polis som påstår att det är en ensam galning och du minsann hittar en hemsida i ditt googlande som säger samma sak är det det sant.

Jag vet inte om det är en polis som påstår att en ensam galning sköt Palme det är du som säger.

Jag har inte hittat en hemsida där det står att en ensam galning sköt Palme och har inte påstått det heller.

Citat:
Vad i det GW säger tycker du är felaktigt?

Att han kategoriskt tycks utesluta "den ensamma gärningsmannen" utan bestämt sig att det är en stor komplott.

Som jag visade med mina länkar så har galningar dödat politiker förut så varför är det så orimligt att det är just det i detta fall?

För att citera dig "det är jävligt viktigt med öppet sinnesslag"

Citat:
Jag betvivlar att du med ditt googlande lyckats tillgodose dig kunskapen för att pissa på GW. GW har mer på att förlora på att säga det han säger än vad du någonsin fattar.

Jag har inte tillgodosett mig några kunskaper genom mitt googlande som du kallar det utan jag ville förklara mitt resonemang genom att visa på att teorin om en ensam galning inte är helt orimlig då det som sagt hänt förut i andra fall. varför kan det då inte hända igen?

Jag pissar inte på GW utan det är återigen du som säger det.
Jag säger att han resonerar enkelspårigt och att det är märkligt att en person med hans kunskap låser sig så hårt till en teori.

Citat:
GW har mer på att förlora på att säga det han säger än vad du någonsin fattar.

Berätta gärna vad han förlorar på det. Kom gärna med en källa också för jag har faktiskt ingen aning och läser gärna mer.

Och även om nu GW förlorar något på sitt uttalande gör det honom automatiskt ofelbar?

Vad tror du GW tjänar på att säga som han gör då? Kanske att folk blir intresserade. Han får synas i media, han blir intressantare, folk köper hans böcker, expressen kanske säljer fler lösnummer vad vet jag.

Citat:
Jasså, vem bestämmer vilka ord som finns eller ej? Jag anser att du leder en googleutredning. Då finns det ordet.

Det är Svenska Akademin som gör det. Du kan läsa mer om deras arbete på deras hemsida: http://www.svenskaakademien.se/web/hem.aspx

Men givetvis står dig fritt att tycka och tänka vad du vill och även att hitta på egna ord om det glädjer dig. "whatever makes your boat float mr".

För att inte tappa fokus och återknutna till det relevanta har jag nu en frågeställning till dig.

1. Har ensamma gärningsmän dödat politiker förut?
2. Kan man utesluta att i vart fall några av dessa gärningsmän är psykiskt sjuka?
3. Är det orimligt att en ensam gärningsman har mördat Olof Palme?
4. Kan man utesluta att en ensam galning mördat Palme?
Senast redigerad av Midnight 2011-03-03 kl. 00:02.
Citera
2011-03-03, 00:02
Medlem
Sparvinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefildo
jag inte ihåg hur de kom christer Pettersson på spåren. men Mårten Palme pekade ut honom som den person som stod utanför biografen Grand. Han sågs senare på kvällen i den förort han bodde i. Expressen gjorde ett test minns jag om det hade varit möjligt att ta sig dit via pendeln på den tiden. och de fixade det, eftersom Petterson brukade gena över järnvägsspår, kyrkogårdar mm.
någon som vet var man kan läsa mer detaljerat om detta?

för övrigt anser jag att Olof Palme är den största statsmannen som Sverige haft.
men jag är inte socce idag

Nej det gjorde han inte. Han sa att Pettersson var ganska lik den man han såg utanför grand.
Citera
2011-03-03, 00:08
Medlem
Tulpanpernillas avatar
I boken "inuti labyrinten" så nämns två män som ger C.P alibi eftersom de såg honom på tåget mot märsta.
Dessa två män är skötsamma och figurerar inte i straffregistret och har helt oberoende av varann vittnat om att C.P åkte tåg i samma veva som mordet begicks.
Jag har för mig att dessa två män fick vittna men ansågs inte av TR som att vara trovärdiga.

Frågan är varför dessa två män inte nämns nu när experter går ut med polisspåret som kan avfärda C.P som g.m?
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2011-03-03 kl. 00:18.
Citera
2011-03-03, 00:29
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvinho
Nej det gjorde han inte. Han sa att Pettersson var ganska lik den man han såg utanför grand.
De som såg "Grandmannen" bäst var två finskor som sen sållades bort som icke trovärdiga.
Anledningen till att de inte var trovärdiga berodde på att deras vittnesmål inte stämde överens med C.P.
Dessa två vittnen var också skötsamma ostraffade personer.
Istället förlitade sig TR på vittnet Roger som var en narkoman som härjat runt kring brottsplats i ett tillstånd blackout.
Efter att polis pratat honom till rätta inför rättegång så började han minnas kvällen men gjorde ändå bort sig, varav han som andra pundare som vittnade till CPs nackdel brast ut i att de blivit lovade miljontals kr. av polis.
Citera
2011-03-03, 10:09
Medlem
Cohibas avatar
Citat:

Att han [GW] kategoriskt tycks utesluta "den ensamma gärningsmannen"...

Nå, hans formulering är ändå, att en ensam galning inte kan uteslutas, även om han tror på en liten komplott.

Tycker du har en stark poäng annars i att räkna upp hur många politiker/makthavare, som verkligen fallit offer för ensamma dårar. Jag ser en rimlig sannolikhet till att det även är lösningen på gåtan om Palmemordet.
Citera
2011-03-03, 10:14
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
För att inte tappa fokus och återknutna till det relevanta har jag nu en frågeställning till dig.

1. Har ensamma gärningsmän dödat politiker förut?
2. Kan man utesluta att i vart fall några av dessa gärningsmän är psykiskt sjuka?
3. Är det orimligt att en ensam gärningsman har mördat Olof Palme?
4. Kan man utesluta att en ensam galning mördat Palme?
Efter en natts sömn , ska jag seriöst försöka svara på dina frågor.

1,2,3,4. Ja, det finns fall där ensamma galningar dödat politiker.
I detta fall tycker jag det finns en hel del saker som gör att just en ensam galning faller bort. Den saken som stör är utförandet själva mordet i sig. Ett direktdödadade skott från ett kraftigt vapen på obefintligt avstånd. Mordet var väldigt kliniskt och kontrollerat.
Att mördaren gick så nära sitt offer tycker jag tyder på att var väldigt trygg i situationen och ville göra ett snyggt jobb. För det är så jag uppfattar saker. Mördaren gjorde ett jobb och ville att det skulle vara ett jobb han kan vara stolt över. Enda han kanske är lite missnöjd med är nog att LP inte strök med.
Jag betvivlar att en påtänd crille eller annan ensam galning skulle ha kylan att utföra mordet på detta sett. Har även svårt att se hur Crille skulle kunna komma över den här typen av vapen. Än mindre vara kapabel att avfyra det med den precisionen.
Om mördaren skulle bedömas som psyksjuk är jag inte person att bedöma. Jag gissar att han uppfattas av sin omgivning som frisk, men kanske lite kontrollerad och tråkig. Tror han genom hela sin uppväxt dragit sig mot grupper och sammanslutningar där kontroll av omgivningen är en viktig del. Pratar om yrken som väktare, polis, militär och kanske politiker. Om mördaren lever idag, gissar jag att han är eller har varit verksam i flera av dessa yrkesgrupper.
Citera
2011-03-03, 14:52
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Nå, hans formulering är ändå, att en ensam galning inte kan uteslutas, även om han tror på en liten komplott.

Tycker du har en stark poäng annars i att räkna upp hur många politiker/makthavare, som verkligen fallit offer för ensamma dårar. Jag ser en rimlig sannolikhet till att det även är lösningen på gåtan om Palmemordet.

Ja diskussionen spårade ur lite, jag måste erkänna att jag funderade själv på vad egentligen det var som sades av GW.

Ja jag håller med om att det är rimligt att tänka så.

Citat:
Efter en natts sömn , ska jag seriöst försöka svara på dina frågor.

1,2,3,4. Ja, det finns fall där ensamma galningar dödat politiker.
I detta fall tycker jag det finns en hel del saker som gör att just en ensam galning faller bort. Den saken som stör är utförandet själva mordet i sig. Ett direktdödadade skott från ett kraftigt vapen på obefintligt avstånd. Mordet var väldigt kliniskt och kontrollerat.
Att mördaren gick så nära sitt offer tycker jag tyder på att var väldigt trygg i situationen och ville göra ett snyggt jobb. För det är så jag uppfattar saker. Mördaren gjorde ett jobb och ville att det skulle vara ett jobb han kan vara stolt över. Enda han kanske är lite missnöjd med är nog att LP inte strök med.
Jag betvivlar att en påtänd crille eller annan ensam galning skulle ha kylan att utföra mordet på detta sett. Har även svårt att se hur Crille skulle kunna komma över den här typen av vapen. Än mindre vara kapabel att avfyra det med den precisionen.
Om mördaren skulle bedömas som psyksjuk är jag inte person att bedöma. Jag gissar att han uppfattas av sin omgivning som frisk, men kanske lite kontrollerad och tråkig. Tror han genom hela sin uppväxt dragit sig mot grupper och sammanslutningar där kontroll av omgivningen är en viktig del. Pratar om yrken som väktare, polis, militär och kanske politiker. Om mördaren lever idag, gissar jag att han är eller har varit verksam i flera av dessa yrkesgrupper.

Tack. Ja det var skönt att sova i natt.

Ja jag håller med om att mordet är väldigt kallt utfört och att det ger en professionell ton över det hela.
På det sätter kan jag hålla med om att det finns en viss sannolikhet i att det inte är en missbrukare som gjort det.

Man kan tänka att en missbrukare borde klantat till det någon gång under själva mordet.

Vapnet är rätt intressant.

En revolver av den kalibern kostar rätt mycket pengar på svarta marknaden och är rätt svår att få tag på om man inte har bra kontakter.

Användaren av vapnet verkar även ha kunnat hantera vapnet som en person som är rätt van med vapen.

Hade t.ex. CP de pengarna? En missbrukare av den kalibern CP var lägger inte gärna pengar på annat än droger.
Vet man om CP även sålde droger?
Vad har han jobbat med under livet? Har han haft jobb överhuvudtaget?
CP ger inte någon känsla av en person som "har några kunskaper överhuvudtaget om något".

Min personliga åsikt om detta mord är att jag tänker gärna att det var en ensam galning, mest för att det är Sverige vi talar om och den här typen av konspirationer "händer inte i Sverige" men jag är medveten om mitt tankefel där.

Jag har väldigt svårt att se att poliser och säpo skulle kunna vara inblandade.

jag är dock inte övertygad om att det verkligen var CP.

Jag kan tänka mig någon ensam typ som upplevs lite speciell men som ändå inte upplevs knäpp. Kanske tystlåten och ensam.

Förmodligen en rätt smart kille som säkert har lite kunskaper om allt möjligt, inte minst politik.

Kanske var det hans eget vapen? Han hade vapenlicens precis som den "nya lasermannen". Hade han vapenlicens har han säkert kvar vapnet.

Han är förmodligen förvånad över att inte LP dog och precis som du säger lite besviken över det.

Han kan ha stött på Palme på vägen till Bion? Eller kanske han tog en kvällspromenad och stötte på dem när de skulle hem? Eller fick han reda på det på något sätt? I sådana fall hur? Har han ett jobb i närheten av Palme?

Jag tror inte på en konspiration men jag tror att GM's arbetsplats kan finnas i den offentliga sektorn. Jag tror på en ensam mans verk.

Vem det än var måste han ha förföljt Palme någon gång under kvällen. Det finns inte en chans i världen att han råkade stöta på Palme i korsningen där han sköts. Det är för hög slumpfaktor över det.

Det som talar lite emot mitt resonemang kring vapnet är att polisen lär ha granskat alla med licens för den vapentypen i hela Stockholm och kanske hela Sverige och skulle han ha ett jobb där han kan ha fått uppgifter om Palme så borde polisen hittat honom?
Citera
2011-03-03, 15:05
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba

Få av dessa nämnda politiker/makthavare exponerade sig dessutom för så många ensamma dårar som Olof Palme gjorde när han en fredagskväll promenerade ut på stadens gator, utan livvakter, och t.o.m. åker tunnelbana. Det är snarare konstigt om en kontroversiell statsminister som beter sig så inte stöter på någon som tycker fantastiskt illa om honom och kanske under inflytande av alkohol får för sig att ge sig på honom.
Citera
2011-03-03, 16:53
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Det som talar lite emot mitt resonemang kring vapnet är att polisen lär ha granskat alla med licens för den vapentypen i hela Stockholm och kanske hela Sverige och skulle han ha ett jobb där han kan ha fått uppgifter om Palme så borde polisen hittat honom?

Fanns ju dock en känd numera avliden palmehatare som vid tiden för mordet lär ha bott i Vasastan och som påstod sig ha sålt sitt vapen, när det blev tal om provskjutning.

Nåt annat finns dock inte att gå på vad gäller honom och jag känner inte till om han avförts av andra anledningar, alibi, för kort, etc.
Citera
2011-03-03, 17:00
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Få av dessa nämnda politiker/makthavare exponerade sig dessutom för så många ensamma dårar som Olof Palme gjorde när han en fredagskväll promenerade ut på stadens gator, utan livvakter, och t.o.m. åker tunnelbana. Det är snarare konstigt om en kontroversiell statsminister som beter sig så inte stöter på någon som tycker fantastiskt illa om honom och kanske under inflytande av alkohol får för sig att ge sig på honom.

Skulle inte förvåna mig om han var den mest lättmördade av alla världsberömda politiker och med tanke på det känns mordet inte så konstigt. Ett bittert miffo tar tillfället i flykten att skapa rubriker över hela klotet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in