2011-01-22, 20:44
Medlem
Vad vill du veta specifikt i fallet?

//A
Citera
2011-02-05, 22:56
Moderator
Hamilkars avatar
Trådarna Leif GWs teorier om Palmemordet? och Utredning om Palmemordet sammanfogade med huvudtråden.

/Hjälpmod.
Citera
2011-02-07, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
Det som talar emot konspirationer på högerkanten eller andra organisationer som låg bakom, är att om det är fler än EN inblandad så läcker information förr eller senare.

Vad hade hänt om man inte hade haft Anna Lindh mördare på bild och han aldrig hade blivit upptäckt.
Då hade det nu funnits tusen och åter tusen olika konsprationsteorier om olika grupperingar som gjort det, de flesta teorierna hade förstås berättat mer om den som lagt fram teorierna än om mordet. De flesta människorna står sällan objektiva i sina teorier och alla tolkar händelser så det ska passa sin egen teori eller sin agenda. Utgår man från ren fakta och håller sig neutral så löser man de flesta brott.

Öppet sinne.

Du kan inte på fullaste allvar mena att du jämför mordet på Anna Lindh och Palme?

Palme sköts på kvällen i mörker, Anna Lindh knivhöggs på NK mitt på ljusa dan. Redan där ser du hur dumt det du skrev verkar.
Sen motiv osv är ju en annan fråga, men Palme hade ju betydlligt fler fiender än Anna Lindh, om hon ens hade några?
Dina inlägg verkar inte riktigt genomtänkta, går du på nåt?
Citera
2011-02-20, 15:09
Medlem
Quoters avatar
Citaten här nedanför kommer från annan tråd då jag inte ville gå mer OT i den än nödvändigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
Oj, då, finns det två i Sverige som inte tror att Pettersson mördade Palme?
Lisbet P (närmaste vittnet) var 100% säker och dessutom erkände CP för Gert Fylking att han mördat statsministern.

Nu räcker det som sagt inte med att ett vittne påstår sig vara säker för att man ska kunna godta hans eller hennes vittnesmål, man får sätta det i ljuset av vad som i övrigt är känt om omständigheterna kring vittnesmålet. Sett ur det perspektivet så är Lisbeth Palmes vittnesmål knappt värt papprena eller ljudbanden de finns dokumenterade på.

Ett erkännande säger du. Anser du att det här Gert Fylking-erkännandet var detaljerat? Berättade Christer hur han kom över mordvapnet och vad han gjorde med det så att "äktheten" kunde bekräftas? Om inte så är det heller inte vatten värt.
Citera
2011-02-20, 15:35
Medlem
Trodde diskussionen var i full gång här om inslaget led leif GW i dagens expressen, men det var tyst. http://tv.expressen.se/nyheter/1.2336618/leif-gw-persson-lang
Citera
2011-02-20, 19:18
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Du kan inte på fullaste allvar mena att du jämför mordet på Anna Lindh och Palme?

Palme sköts på kvällen i mörker, Anna Lindh knivhöggs på NK mitt på ljusa dan. Redan där ser du hur dumt det du skrev verkar.
Sen motiv osv är ju en annan fråga, men Palme hade ju betydlligt fler fiender än Anna Lindh, om hon ens hade några?
Dina inlägg verkar inte riktigt genomtänkta, går du på nåt?
Nu var inte ditt inlägg riktat mot mig men jag svarar ändå. Jag tycker att det finns flera likheter mellan morden på Palme och Lindh. Ensamma gärningsmän (pundiga bottenskrap i båda fall), mordplats=offentlig plats med gott om vittnen, sannolikt ingen planering bakom utan ett infall när GM råkar se offret. Pundarjuggen hade oturen att fastna på bild, Pettersson hade bättre tur.
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Citaten här nedanför kommer från annan tråd då jag inte ville gå mer OT i den än nödvändigt.

Nu räcker det som sagt inte med att ett vittne påstår sig vara säker för att man ska kunna godta hans eller hennes vittnesmål, man får sätta det i ljuset av vad som i övrigt är känt om omständigheterna kring vittnesmålet. Sett ur det perspektivet så är Lisbeth Palmes vittnesmål knappt värt papprena eller ljudbanden de finns dokumenterade på.

Ett erkännande säger du. Anser du att det här Gert Fylking-erkännandet var detaljerat? Berättade Christer hur han kom över mordvapnet och vad han gjorde med det så att "äktheten" kunde bekräftas? Om inte så är det heller inte vatten värt.
Det finns mycket som pekar på Pettersson bl a erkännandet mellan 4 ögon för bästisen G. Fylking. Pettersson ville erkänna till slut, ett möte med Mårten P. höll på att arrangeras i detta syfte precis innan CP ramla och dog.
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Trodde diskussionen var i full gång här om inslaget led leif GW i dagens expressen, men det var tyst. http://tv.expressen.se/nyheter/1.2336618/leif-gw-persson-lang
GW är ute och seglar riktigt ordentligt här tycker jag, jag tror han har 100% fel.
Citera
2011-02-20, 20:25
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Det finns mycket som pekar på Pettersson bl a erkännandet mellan 4 ögon för bästisen G. Fylking. Pettersson ville erkänna till slut, ett möte med Mårten P. höll på att arrangeras i detta syfte precis innan CP ramla och dog.

Mycket som pekade mot Christer? Jag skulle vilja uttrycka att bevisningen mot Christer Petterson som Olof Palmes mördare är tunnare än ett asplöv.

Det här erkännandet som ni pratar om, kan ni redogöra för det? Säg exakt vad det är som ni gör att hans egna ord är så väldigt pålitliga i det avseendet.

Att Christer ville erkänna när han låg på dödsbädden är väl snarare en förhoppning eller ett påhitt från personer invigda i Christer Pettersson-spåret än någonting annat. Jag skulle vilja säga att det var precis tvärtom.

Nä, Christer Pettersom framstår som en polisiär "scapegoat".
Citera
2011-02-20, 20:36
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
GW är ute och seglar riktigt ordentligt här tycker jag, jag tror han har 100% fel.
GW har aldrig fel.

Vittne ett, som såg gärningsmannen på tre meters håll samt hade träffat Christer Pettersson ett flertal gånger tidigare, såg ju att det inte var Christer Pettersson som lämnade brottsplatsen. Det finns dessutom inga belägg för att Christer "bajonettdräparn" Pettersson någonsi´n brukat skjutvapen. Vad mer behövs?
Citera
2011-02-20, 21:05
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nänujävlar
GW har aldrig fel.

Vittne ett, som såg gärningsmannen på tre meters håll samt hade träffat Christer Pettersson ett flertal gånger tidigare, såg ju att det inte var Christer Pettersson som lämnade brottsplatsen. Det finns dessutom inga belägg för att Christer "bajonettdräparn" Pettersson någonsi´n brukat skjutvapen. Vad mer behövs?
Det vittnet (Harri) var ju en "gammal alkispolare" till Pettersson som ändrade version ungefär lika ofta som han öppnade en ölburk, trovärdighet = 0.
Lisbeth Palme pekade ut CP, hon har långt större trovärdighet IMO.

CP hade aldrig tidigare mördat någon med pistol, det är riktigt. Han hade aldrig mördat någon med bajonett heller före det mordet men nån gång måste vara första gången eller ? Han hade bevisligen tillgång till just en sån Smith & Wesson .357-revolver via knarklangaren Cedergren. Ja mycket pekar på CP, jag tror det var han.
Citera
2011-02-20, 21:14
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Det vittnet (Harri) var ju en "gammal alkispolare" till Pettersson som ändrade version ungefär lika ofta som han öppnade en ölburk, trovärdighet = 0.

CP hade aldrig tidigare mördat någon med pistol, det är riktigt. Han hade aldrig mördat någon med bajonett heller före det mordet men nån gång måste vara första gången eller ? Han hade bevisligen tillgång till just en sån Smith & Wesson .357-revolver via knarklangaren Cedergren. Ja mycket pekar på CP, jag tror det var han.

Så Lisbeth Palmes uppgifter som hon lämnade till polisen ändrades inte så mycket genom åren?

Du får förresten gärna redogöra för det enligt dig trovärdiga Gert Fylking-erkännandet.
Citera
2011-02-20, 21:27
Medlem
Citat:

Vittnet borde ändå vara rätt trovärdig, GW lär ju veta vem det rör sig om.
Knarklangaren Cedergren är kanske inte det mest tillförlitliga vittnet.
Vittneskonfrontationen var en katastrof där LP sa ungefär om Pettersson: "ja man ser vem som är alkoholist".

en iaktagelse. Man brukar säga att det fanns ett Sverige före mordet på olof Palme. Makarna Palme hade tänkt ta tunnelbanan hem vid 23-tiden en fredagskväll från Sergels torg, utan livvaktsskydd.
Att han som statsminister ofta tog tricken till jobbet som vilken knegare som helst är rätt ofattbart idag.
Citera
2011-02-20, 21:32
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:

Lisbeth Palmes vittnesmål borde underkänts eftersom hon fått information om Christer av polisen före vittnes-konfrontationen.Och Palme låg vid hennes fötter och förblödde och Lisbeth stod samtidigt och präntade in utseendet på mördaren? Verkar det trovärdigt? Naturligtvis inte. Kärringen var skogstokig och kunde aldrig erkänna det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in