Citat:
Ursprungligen postat av behr
"Det vi ska diskutera SKALL, och MÅSTE, härstamma från obestridliga faktum" är det möjligt?
Bra fråga, och jag ska förtydliga. Som obestridligt menar jag t.ex. att Palme sköts med Magnum-ammunition. Det kan man teknisk bevisa, och är (något slags) faktum. Att mördaren sprang inåt Tunnelgatan och inte ut på Sveavägen får också anses som något slags faktum. Tidsangivelser för när polis och ambulans anländer är ett tredje exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av behr
vapnet
men i så fall visar väl valet mer att han inte hade tillgång till fler vapen. Bevisligen var det väl inte så enkelt att hitta vapnet. Kanske visar valet också att dådet inte var planerat.
Mycket bra! Och jag har ett par invändningar.
Var har han tränat för att bli en skicklig skytt om han inte har tillgång till vapen? Visst, han kanske har harvat på med sin 357a mot pappfigurer i 20 år, men det låter inte lika sannolikt som att vi har att göra med en person som faktiskt använder mycket vapen och har god träning genom både utbildning och kanske från verkliga fall.
Nej, det var uppenbarligen inte lätt att hitta vapnet. Men det borde ha varit det. När polisen gallrade bland legala och illegala 357or i landet fick man fram en lista på endast 10 vapen. 9 av dem hittade man ganska snart, och provsköt samtliga många gånger om. Men det tionde och sista vapnet på listan fann man inte förrän 2006, och då genom Expressen försorg (minst sagt snöpligt nog): den s.k. Mockfjärdsrevolvern. Och den vet vi nu är i för dåligt skick för att kunna provskjutas med entydiga resultat. I tre länder har man försökt (i Sverige, USA och Tyskland), men rosten har gått åt loppet alltför hårt. Varför tar man risken att välja ett ohemult stort vapen som dessutom är ovanligt om man är skicklig, som jag tror mördaren var?
Men visst, jag hör vad du säger. Jag använder den typen av argument själv när folk påstår att mordplatsen och flyktvägen var de sämsta tänkbara. Var de, tänker jag? Varför har man då inte hittat mördaren efter 23 år?
Att mordet inte var planerat vänder jag mig bestämt emot, och detta av flera olika anledningar. Först och främst är det inte sannolikt att det var ett "ensam galnings verk", med tanke på omständigheterna. Hur stor är sannolikheten i följande resonemang:
Många ogillade Palme. Några hatade honom. Några få t.o.m. mycket intensivt. Ett mycket litet antal så pass mycket att de skulle kunna döda honom. Ett urval av detta lilla antal är i Sockholm denna kväll. Någon av detta, näst intill, mikroskopiska antal skall alltså ha haft turen att springa på Palme på Sveavägen en av de få kvällar då han är utan livvakter, SAMTIDIGT som han har en av landets få 357or på fickan. Han mördar statsministern med stor precision, försvinner utom synhåll för ca 30 olika vittnen på en minut och trettio sekunder, och är sedan dess spårlöst borta.
Är det möjligt? Ja. Är det sannolikt? Nej. Är oddsen 99 till 1 så vet i alla fall jag vad jag tänker gå efter.