Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
GW är ute och seglar riktigt ordentligt här tycker jag, jag tror han har 100% fel.
Håller med om att GW nog är ute och seglar snett samt kanske fiskar i grumliga vatten. Däremot har jag inga synpunkter i övrigt utom fyra saker som verkar förekomma i beskrivningen av gärningsmannen.
GW säger att GM skulle varit 40 år vid tillfället, men "fantombilden" tyder på en 25-45 åring även om "fantombilden" är otydlig.
GW säger att GM var kraftigt byggd medan "fantombilden" tyder på en ganska spenslig eller smal-atletisk kroppsbyggnad sett till hals-huvud relation.
GW antyder polis-militär-säkerhetsperson men "fantombilden" tyder närmast på Östeuropeiskt eller Mellanöstern härkomst, vilket nog var mycket mycket ovanligt inom dessa yrkesområden på den tiden. Vidare ser "fantombilden" närmare ut som någon övervintrad universitetspolitiker och inte en sur konstapel.
GW pratar om skjutskicklighet och "kallblodighet" medan GM baserat på beskrivningen verkar ha gjort allt för att minimera misstag baserat på egen skjutskicklighet. dvs. placerar revolvern i ryggen på personen innan skott. Därefter missar GM ett skott på 1-3m avstånd mot stillasittande mål. Man kan möjligtvis dra slutsatserna att GM är en skicklig skytt med annat vapen än pistol, kanske gevär eller K-pist, inte skjutit med kraftfullare revolver och var medveten om sin bristande förmåga att skjuta på längre avstånd. En militär hade sannolikt i samma situation placerat revolvern i nacken eller bakhuvudet på offret.
My five cents.