2011-02-21, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
GW är ute och seglar riktigt ordentligt här tycker jag, jag tror han har 100% fel.

Håller med om att GW nog är ute och seglar snett samt kanske fiskar i grumliga vatten. Däremot har jag inga synpunkter i övrigt utom fyra saker som verkar förekomma i beskrivningen av gärningsmannen.

GW säger att GM skulle varit 40 år vid tillfället, men "fantombilden" tyder på en 25-45 åring även om "fantombilden" är otydlig.
GW säger att GM var kraftigt byggd medan "fantombilden" tyder på en ganska spenslig eller smal-atletisk kroppsbyggnad sett till hals-huvud relation.
GW antyder polis-militär-säkerhetsperson men "fantombilden" tyder närmast på Östeuropeiskt eller Mellanöstern härkomst, vilket nog var mycket mycket ovanligt inom dessa yrkesområden på den tiden. Vidare ser "fantombilden" närmare ut som någon övervintrad universitetspolitiker och inte en sur konstapel.
GW pratar om skjutskicklighet och "kallblodighet" medan GM baserat på beskrivningen verkar ha gjort allt för att minimera misstag baserat på egen skjutskicklighet. dvs. placerar revolvern i ryggen på personen innan skott. Därefter missar GM ett skott på 1-3m avstånd mot stillasittande mål. Man kan möjligtvis dra slutsatserna att GM är en skicklig skytt med annat vapen än pistol, kanske gevär eller K-pist, inte skjutit med kraftfullare revolver och var medveten om sin bristande förmåga att skjuta på längre avstånd. En militär hade sannolikt i samma situation placerat revolvern i nacken eller bakhuvudet på offret.

My five cents.
Citera
2011-02-21, 05:24
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Så Lisbeth Palmes uppgifter som hon lämnade till polisen ändrades inte så mycket genom åren?

Du får förresten gärna redogöra för det enligt dig trovärdiga Gert Fylking-erkännandet.
Lisbeth har konsekvent pekat ut CP under alla år, och hon är trovärdig enligt mig och polisen. Polisen skötte det klantigt dock vid själva konfrontationen TYVÄRR och det blev CP´s räddning.

Om erkännandet för Gert Fylking så finns inte så mycket mer att säga än att CP erkände i förtroende mordet för Fylking mellan 4 ögon. Detta mot löfte om tystnad så länge CP levde.
Citat:
Ursprungligen postat av stefildo
Vittnet borde ändå vara rätt trovärdig, GW lär ju veta vem det rör sig om.
Knarklangaren Cedergren är kanske inte det mest tillförlitliga vittnet.
Vittneskonfrontationen var en katastrof där LP sa ungefär om Pettersson: "ja man ser vem som är alkoholist".

en iaktagelse. Man brukar säga att det fanns ett Sverige före mordet på olof Palme. Makarna Palme hade tänkt ta tunnelbanan hem vid 23-tiden en fredagskväll från Sergels torg, utan livvaktsskydd.
Att han som statsminister ofta tog tricken till jobbet som vilken knegare som helst är rätt ofattbart idag.
Vittnet är Harri Miekkalinna och han är INTE trovärdig, Cedergren pekade ut CP på sin dödsbädd också och angav att CP stal mordvapnet ifrån Cedergrens lägenhet när han fick syn på Palme på väg in i biografen.
Citera
2011-02-21, 05:31
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Lisbeth Palmes vittnesmål borde underkänts eftersom hon fått information om Christer av polisen före vittnes-konfrontationen.Och Palme låg vid hennes fötter och förblödde och Lisbeth stod samtidigt och präntade in utseendet på mördaren? Verkar det trovärdigt? Naturligtvis inte. Kärringen var skogstokig och kunde aldrig erkänna det.
LP´s vittnesmål underkändes också vid hovrätten och CP gick fri som bekant, miljonär blev han också på kuppen. "Skogstokig" var hon inte, det var inte hon som gjorde bort sig, det var idioterna till snutar som inte kunde sköta ärendet professionellt.
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Håller med om att GW nog är ute och seglar snett samt kanske fiskar i grumliga vatten. Däremot har jag inga synpunkter i övrigt utom fyra saker som verkar förekomma i beskrivningen av gärningsmannen.

GW säger att GM skulle varit 40 år vid tillfället, men "fantombilden" tyder på en 25-45 åring även om "fantombilden" är otydlig.
GW säger att GM var kraftigt byggd medan "fantombilden" tyder på en ganska spenslig eller smal-atletisk kroppsbyggnad sett till hals-huvud relation.
GW antyder polis-militär-säkerhetsperson men "fantombilden" tyder närmast på Östeuropeiskt eller Mellanöstern härkomst, vilket nog var mycket mycket ovanligt inom dessa yrkesområden på den tiden. Vidare ser "fantombilden" närmare ut som någon övervintrad universitetspolitiker och inte en sur konstapel.
GW pratar om skjutskicklighet och "kallblodighet" medan GM baserat på beskrivningen verkar ha gjort allt för att minimera misstag baserat på egen skjutskicklighet. dvs. placerar revolvern i ryggen på personen innan skott. Därefter missar GM ett skott på 1-3m avstånd mot stillasittande mål. Man kan möjligtvis dra slutsatserna att GM är en skicklig skytt med annat vapen än pistol, kanske gevär eller K-pist, inte skjutit med kraftfullare revolver och var medveten om sin bristande förmåga att skjuta på längre avstånd. En militär hade sannolikt i samma situation placerat revolvern i nacken eller bakhuvudet på offret.

My five cents.
Ja jag har inget annat att tillägga än att en fatombild är just en fantombild, alltså en karikatyr baserad på vittnesmål, det är inte ett foto på GM. Med lite god vilja kan man se vissa likheter mellan fantombilden och CP. Hur som helst är jag helt övertygad om att Palme föll offer för en av de kriminella pundarna som han så länge vurmat för, han föll på eget grepp kan man säga
Senast redigerad av The.other.side 2011-02-21 kl. 05:46.
Citera
2011-02-21, 05:36
Medlem
The.other.sides avatar
Fylkings berättelse:

http://www.expressen.se/nyheter/1.137582/vannen-gert-fylking-om-christer-petterssons-vilja-att-beratta
http://www.expressen.se/nyheter/1.137492/erkande-innan-han-dog
Senast redigerad av The.other.side 2011-02-21 kl. 05:45.
Citera
2011-02-21, 07:53
Medlem
Crime-boys avatar
[quote=The.other.side]LP´s vittnesmål underkändes också vid hovrätten och CP gick fri som bekant, miljonär blev han också på kuppen. "Skogstokig" var hon inte, det var inte hon som gjorde bort sig, det var idioterna till snutar som inte kunde sköta ärendet professionellt.

Precis! Om man låter ett vittne ( i detta fall Lisbeth) styra och bestämma hur konfrontationen skulle gå till..ja då agerar man inte speciellt professionellt. För övrigt fick inte Christers advokat närvara vilket väl i sig var ett lagbrott och hot mot rättssäkerheten.

Och nej..Lisbeth erkände aldrig att hon bröt ihop. Yrkesstolthet eller nåt annat låg väl i botten. Vad vet jag?
Citera
2011-02-21, 07:55
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Fylkings berättelse:

http://www.expressen.se/nyheter/1.137582/vannen-gert-fylking-om-christer-petterssons-vilja-att-beratta
http://www.expressen.se/nyheter/1.137492/erkande-innan-han-dog

Var det pengarna eller alkoholen som dominerade?
Citera
2011-02-21, 08:10
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Var det pengarna eller alkoholen som dominerade?

Ja, det erkännandet är inte mycket till värde. En hjärnskadad, alkoholiserad knarkare får betalt för att bikta sig till en patetisk mediapajas som har lika stor trovärdighet som Chrille själv.
För en sexpack öl hade säkert Chrille erkänt mordet på Bockstensmannen.
Citera
2011-02-21, 08:48
Medlem
The.other.sides avatar
Jag-släckte-Palme

jag-såg-palmes-mordare-bredvid-kroppen

Östlund-såg-pettersson-utanfor-bion
Senast redigerad av The.other.side 2011-02-21 kl. 08:53.
Citera
2011-02-21, 10:42
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Lisbeth har konsekvent pekat ut CP under alla år, och hon är trovärdig enligt mig och polisen. Polisen skötte det klantigt dock vid själva konfrontationen TYVÄRR och det blev CP´s räddning.

Nu undvek du på ett lite halvelegant sätt att svara på min fråga. Kan ta den igen. Lämnade Lisbeth Palme i stort sett samma uppgifter om gärningsmannen från det första till sista förhöret? Vi har en sammanställning här: http://www.leopoldreport.com/Astrid.html

Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ja, det erkännandet är inte mycket till värde. En hjärnskadad, alkoholiserad knarkare får betalt för att bikta sig till en patetisk mediapajas som har lika stor trovärdighet som Chrille själv.
För en sexpack öl hade säkert Chrille erkänt mordet på Bockstensmannen.

För en person som vurmar för Christer Pettersson-spåret är just detta (och kanske även andra?) erkännande från Christer trovärdigt. Någon exakt förklaring till varför erhåller man inte. Alla vittnesmål (som ändrats genom åren) som möjligtvis skulle kunna tala för hans skuld är trovärdiga enligt Christer-anhängare. Alla andra vittnesmål är inte tillförlitliga.

Det är till att vrida och vända, böja och töja på pusselbitarna om man ska få pusslet att gå ihop.
Citera
2011-02-21, 12:33
Medlem
Crime-boys avatar
Ibland funderar jag över Victor Gunnarsson och hans eventuella inblandning i mordet. Att han inte höll i pistolen är nog tämligen klart men en hel del tyder på att han satt inne med information om vad som skulle hända. Var han en avledare? En kasper-docka som skulle dra bort uppmärksamheten från nåt annat? Varför släcktes Gunnarsson två veckor före rättegången mot Expressen? En tillfällighet? Jag tror inte det.
Citera
2011-02-21, 13:18
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Lisbeth Palmes vittnesmål borde underkänts eftersom hon fått information om Christer av polisen före vittnes-konfrontationen.Och Palme låg vid hennes fötter och förblödde och Lisbeth stod samtidigt och präntade in utseendet på mördaren? Verkar det trovärdigt?

Vill minnas att LP dessutom själv var skottskadad. Håller annars med om att jag är mycket tveksam till hennes bestämda utpekande av CP, bl a pga det du skriver först i citatet, Crime-boy.
Citera
2011-02-21, 13:26
Medlem
TheJokers avatar
Nu verkar det hända saker, Rikskrim håller presskonferens om mordet på Palme. Lär ju knappast handla om att den numer innefattar fler hyllmeter än Kennedyutredningen.

Så vad tror vi de har att berätta om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in