2013-02-07, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag har inget faktamässigt belägg för att misstro mördaren själv.
Han gjorde det för bombmannen..påverkad av åtminstone alkohol och möjligen amfetamin oxå.
Chrille idoliserade Tingström,det hade bevisligen varit en enkel match för den försåtlige bombmannen att fascinera den lättledde Pettersson.Ett enkelt motiv för ett slumpmässigt mord utfört på ett slumpmässigt sätt av en dussinperson.
Så ser sanningen ut bakom mordet på Sveriges dåtida statsminister.
Det kunde varit Reagan till exempel,det vart Anna Lindh.
Tack för ditt svar . Dock är jag skeptisk till teorin, enligt Lars borgnäs bok "en iskall vind drog genom Sverige" så är CPs och Tingströms relation till varandra kraftigt överdriven. Personligen tycker jag att det känns osannolikt att det skulle vara CP, för det första skall han springa på Palme av en slump när, bestämma sig för att vänta ett par timmar på att Palme skall komma ut från bion, dessutom skall han som av en tillfällighet vara beväpnad med en revolver denna kväll( CP har enl samstämmiga uppgifter aldrig andvänt sig av skjutvapen och bar dessutom
Extremt oteknisk). Vidare har CPs kriminella karriär helt dominerats av typiska impulshandlingar något som t.ex bekräftas av hans vän Harri som berättar att det inte gick att planera något brott med CP då han var totalt oförmögen att planera något. För övrigt skall väl CP röstat på sossarna hela sitt liv?. Jag tror att CP var inne i stan för handla amfetamin och sedan ville åka hem och punda i lugn och ro precis som tjackpundare brukar göra. Skriver från min lur så mitt inlägg kanske inte ser helt briljant ut
Citera
2013-02-07, 01:07
Medlem
jugbandbluess avatar
många palmehatare och gamla överklass-uvar tycks ha lagt stor vikt vid att inympa sina bergsfasta teorier om CP till sina nu flashbackmogna ungar.

visst kan det vara jobbigt när faderns sanningar kommer på skam, men man måste väl få ifrågasätta en osannolik "sanning"? att en random fyllkaja med svagt motiv och ännu svagare politiskt engagemang knatar omkring med en bamserevolver vid biografen just den dag då palme avsagt sig bevakning tycks vara gospel för somliga.
Citera
2013-02-08, 10:39
Medlem
Låtom mig ställa motfråga.
OM det inte var ensam gärningsman och slumpmässigt utfört mord..hur ser det då ut istället.
En konspiration av två eller flera personer.
En konspiration av tvingande nöd med noggrann planläggning.
Ett antal oöverstigliga faktaproblem inträder nu omedelbart.
Valet av jättepuffra utan ens den löjligaste lilla säkerhet såsom till exempel ljuddämpare.
Val av plats...Palme spatserade OFTA helt ensam på för ett planlagt mord mycket mera optimala tidpunkter.
Val av tidpunkt..med ovanstående som logisk bakgrund..väljer dessutom den fabulerade konspirationen att slå till med åtminstone tjugo personer som olika ögonvittnen och till yttermera visso när OP går direkt armkrok med frugan.
LP blir ett direkt ögonvittne.Man missar att döda henne.Maken till oprofessionellt beteende får man leta länge efter.

Mordet är slumpmässigt utfört.Det finns inget som tyder på något annat.Inte om man ser på hur mordet utförts och val av tidpunkt samt plats.Omfattande utredningar har gjorts för att se om OP hade övervakats innan mordet.Ingenting har hittats som ens antyder någon pre övervakning av OP.

Slumpmässigt mord..därav följer rent logiskt ensam gärningsman...den s.k Grandmannen anses av de flesta vara liktydig med mördaren.

Christer Pettersson befinner sig på platsen mordkvällen.Svea Hovrätt som frikänner CP på grund av brist på bevis finner det sannolikt att CP var Grandmannen.
Citera
2013-02-08, 11:43
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Maken till oprofessionellt beteende får man leta länge efter.

GM går fram, målmedvetet, en kula och Palme är död samma sekund (?) en kula till och den är ett par CM från att döda Lisbeth (?). Hon faller i vart fall ihop som om hon hade blivit dödad.

GM lämnar inga spår efter sig, förutom 2 kulor. Ingen har något vettigt signalement att lämna direkt, förutom saker som kläder etc. Maken till professionellt beteende av mördaren!

Låtom mig ställa motfråga till dig Lookalike. Du skriver:

Citat:
Svea Hovrätt som frikänner CP på grund av brist på bevis finner det sannolikt att CP var Grandmannen.

Titta på det här klippet: "Lisbeth Palmes utpekande av C. Pettersson.AVI" som YouTube-nissen Ensaligblandning lagt ut. Vad hör du mellan 06:30 - 07:05 i klippet?

Är det inte så att Birgitta Blom - som var ordförande i Svea Hovrätt när han friades - säger ganska exakt:

Citat:
"Det fanns skäl att vara lite tveksam till att [Christer] skulle vara gärningsman."

Hur ställer du dig till detta uttalande? Att hon tyckte det var sannolikt att han var GM?
Citera
2013-02-08, 11:55
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=FDzDeZV0_e8
6,30 in i det här klippet säger GW något väldigt intressant och är det som han säger så tycker jag att det är väldigt märkligt att det inte fått mer uppmärksamhet i media.
Citera
2013-02-08, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnie
http://www.youtube.com/watch?v=FDzDeZV0_e8
6,30 in i det här klippet säger GW något väldigt intressant och är det som han säger så tycker jag att det är väldigt märkligt att det inte fått mer uppmärksamhet i media.

Det är väl bl a sånt som får mig att finna sannolikheter i den teori som förs fram i "En pilgrims död"
Citera
2013-02-14, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
GM går fram, målmedvetet, en kula och Palme är död samma sekund (?) en kula till och den är ett par CM från att döda Lisbeth (?). Hon faller i vart fall ihop som om hon hade blivit dödad.

GM lämnar inga spår efter sig, förutom 2 kulor. Ingen har något vettigt signalement att lämna direkt, förutom saker som kläder etc. Maken till professionellt beteende av mördaren!

Låtom mig ställa motfråga till dig Lookalike. Du skriver:

Titta på det här klippet: "Lisbeth Palmes utpekande av C. Pettersson.AVI" som YouTube-nissen Ensaligblandning lagt ut. Vad hör du mellan 06:30 - 07:05 i klippet?

Är det inte så att Birgitta Blom - som var ordförande i Svea Hovrätt när han friades - säger ganska exakt:

Hur ställer du dig till detta uttalande? Att hon tyckte det var sannolikt att han var GM?

Jag,liksom BB denna gång i tiden,ser uttalandet utifrån den juridiska grund som icke kunde FÄLLA CP för hans mord på Olof Palme.
Det är alldeles självklart att målet inte är 100% i juridisk mening.Det är vad Blom säger i försvar för rättens domutslag.Det är belysande.Alla konspirationshaverister(liksom Quoter och Krantz mfl)tar hovrättens domslut som ett yttersta bevis för Petterssons oskuld.
Så ligger det dock icke till.Hovrätten konstaterar enbart att det icke är helt överbevisat bortom allt rimligt tvivel att Pettersson verkligen är GM.
Det är oceaner av sunt förnuft mellan den overkliga tolkningen a la konspirationsterroristerna och de som behållit hjärnan i huvudet.
Jag skiter i de juridiska beläggen,särskilt när konspirationsmarodörerna väljer att sila den minsta mygg och svälja den mest fetlagda kamel när det gäller deras egna helt ihopsnickrade fabulationer helt utan intag av fakta.
Jag spyr på din lilla egna fabulation Quoter.
Ta den till fru Blom..och hör vad hon har att säga om den!
Ta gapskrattet med dig ut.
Citera
2013-02-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harettliv
Det är väl bl a sånt som får mig att finna sannolikheter i den teori som förs fram i "En pilgrims död"

Du skiter således i många duktiga polisers egna utredning,för att tro på en romanberättelse helt utan faktaunderlag?
Duktig gosse.
Skaffa dig ett liv i science fiction.
Citera
2013-02-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnie
Tack för ditt svar . Dock är jag skeptisk till teorin, enligt Lars borgnäs bok "en iskall vind drog genom Sverige" så är CPs och Tingströms relation till varandra kraftigt överdriven. Personligen tycker jag att det känns osannolikt att det skulle vara CP, för det första skall han springa på Palme av en slump när, bestämma sig för att vänta ett par timmar på att Palme skall komma ut från bion, dessutom skall han som av en tillfällighet vara beväpnad med en revolver denna kväll( CP har enl samstämmiga uppgifter aldrig andvänt sig av skjutvapen och bar dessutom
Extremt oteknisk). Vidare har CPs kriminella karriär helt dominerats av typiska impulshandlingar något som t.ex bekräftas av hans vän Harri som berättar att det inte gick att planera något brott med CP då han var totalt oförmögen att planera något. För övrigt skall väl CP röstat på sossarna hela sitt liv?. Jag tror att CP var inne i stan för handla amfetamin och sedan ville åka hem och punda i lugn och ro precis som tjackpundare brukar göra. Skriver från min lur så mitt inlägg kanske inte ser helt briljant ut

Du har rätt.
Det är icke briljant.
Låtom oss nu höra din egna teori..givetvis underbyggd av framkommen fakta.
Jag är idel öron,var dock beredd på att jag kommer att multipeka hål på den.
Citera
2013-02-14, 21:55
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Val av plats...Palme spatserade OFTA helt ensam på för ett planlagt mord mycket mera optimala tidpunkter.

Jag har dålig koll på just den här biten. Finns det några trovärdiga källor för ditt påstående?
Citera
2013-02-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Jag har dålig koll på just den här biten. Finns det några trovärdiga källor för ditt påstående?

Tja,granskningskommissionen och vanligt sund folkmedvetenhet.Jag var med hela 80-talet,var inte du det så kan du inte förstå samhällsklimatet då.
Det var inte konstigt alls att Palme oftast spatserade helt allena från lägenheten på Gamla stan till regeringsbunkern..såsom det faktamässigt beläggs att han VERKLIGEN gjorde hela PU igenom.
Du måste tröska dig igenom fakta innan du ställer idiotfrågor(sorry,men den som gjort det finner din fråga knäppgöksaktig).
Jag är ingen knäppgökskonspiratör.Allt det jag tror har jag fått fram genom att läsa det sammantagna faktamaterialet.Liksom mången duktig polisär person gjort.
Mordet kommer ALDRIG att klaras upp rent juridiskt.
Rent polisiärt dock,har det varit uppklarat sedan 1988.
Chrille Pettersson sköt Olof Palme.
Så var det,läs fakta..fabulera inte ihop någon egen idiotsaga.
Citera
2013-02-14, 22:20
Medlem
Moon The Loons avatar

Herregud ta det lugnt människa!
Jag är själv knappast purung och är väl medveten om att samhällsklimatet var helt annorlunda på 80-talet.
Huruvida Palme oftast hade skydd eller inte hade jag som sagt ingen vidare koll på därav min fråga. Vad är det jag fabulerat? Synd att du måste flippa totalt över en vanlig fråga, några källor fick jag inte heller
Senast redigerad av Moon The Loon 2013-02-14 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in