Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Du har en poäng att ta in alla revolvrar i kring kaliber .32-.44 skulle nog vara ett minst sagt grannlaga arbete. Kan det ha funnits 200.000 sådana vapen, licensierade och på svarta marknaden, inom ordningsmakt och försvar?
Vi kan ta några exempel för att ge oss en uppfattning om tillgänglighetsgraden för vapen i kalibern 9mm. Svenska försvarets Pistol m/07 tillverkades i nästan 100.000 ex här i Sverige. Lägg till detta de senare modellerna Pistol m/39 och Pistol m/40 så kan vi säkert påvisa förekomsten av 200.000 vapen av denna kaliber som funnits bara inom det svenska försvaret. Lägg till detta alla rent civila vapen som köpts privat, plus de illegala som smugglats in, så kommer vi upp i ett enormt antal pistoler.
Jag menar fortfarande att det är rätt dumt att välja en så ovanlig kaliber som .357 Magnum och därtill en så ovanlig ammunitionstyp som Winchester-Westerns 158grains Metal Piercing när det föreligger en hyfsat stor risk att både vapen och ammunition (egentligen oberoende av varandra) faktiskt kan spåras. Det fanns vidare fullt legal ammunition i kaliber .357 Magnum att tillgå som än säkrare än den valda hade tillsett att den påskjutne dött knall och fall. En pistol och ammunition i 9mm hade i praktiken varit fullständigt omöjligt att spåra, addera det faktum att det vapnet är mycket lättare att kontrollera och att skytten haft fler patroner att tillgå om det av någon anledning inte gått helt som planerat och det ger åtminstone mig bilden av en mördare som gjort ett rätt dumt val, men som uppenbarligen kommit undan med det hela ändå. Förmodligen som ett resultat av en kombination av bondröta och mediokert polisarbete.
Jag tror jag kastar ut ett par ytterligare frågeställningar i cyberspejs. Gensvaret på spörsmålet om hur Chrille P först dök upp i utedningen blev ju trots allt fantastiskt..*host host*...
Har snubblat över en möjlig vag antydan om att C-G Östling kan ha bytt namn till Nordborg. Är det någon som känner igen det, eller i övrigt vill kommentera?
Ännu ett namn med begynnelsebokstaven "C" som står att finna om man bemödar sig snoka lite i Palmemordsrelaterat material är "Carl Östergren". Spontant tänker jag att detta ju givetvis måste åsyfta C-G Östling och antingen är medvetet förvanskat eller helt enkelt bygger på en missuppfattning av hans namn, men tänkte ändå höra om det är något som får någon att reagera?