2011-02-26, 20:20
Medlem
innarens avatar
Är i staden på tillfälligt besök, och passade på att besöka platsen. Kunde inte låta bli att fälla en tår. Följde sedan den troliga flyktvägen, och tror att Tommy och G.W. har rätt. Mycket pekar på mörkblåa snutar...
Citera
2011-02-26, 20:52
Medlem
The.other.sides avatar
Christer Pettersson

http://www.youtube.com/watch?v=1sJ1_-RuTH0
Senast redigerad av The.other.side 2011-02-26 kl. 21:23.
Citera
2011-02-26, 21:06
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Aftonbladet: TV: Spåret som kan lösa mordet

Vad vet vi om jackan med blod L.Håård pratar om, hemma hos CP? Borde det inte ha gjorts en dnsanalys för längesen?
Citera
2011-02-26, 21:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256
Vad vet vi om jackan med blod L.Håård pratar om, hemma hos CP? Borde det inte ha gjorts en dnsanalys för längesen?
Som sades i filmen gjordes en DNA-analys för länge sedan. Den misslyckades, därför att fläcken var för liten. Idag har tekniken förfinats, men jag skulle inte sätta stor tilltro till en ny analys. Det är nog inte ovanligt med blodfläckar på missbrukares kläder.
Citera
2011-02-27, 00:17
Medlem
Exakt vad var den där försvarsskytteföreningen för något?
Citera
2011-02-27, 08:39
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Exakt vad var den där försvarsskytteföreningen för något?

Ungefär vad det låter som. Det var en lokal förening under paraplyorganisationen frivilliga skytterörelsen som primärt gav folk med koppling till försvaret möjlighet att träna och upprätthålla sin skjutskicklighet. Speciellt för reservofficerare och dylikt (som till skillnad från yrkesofficerare inte dagligdags befann sig på en skjutbana) var det en möjlighet att kunna öva någon gång då och då så man inte var en fara för sig själv och andra när man på en repövning sedan kvitterade ut sin pistol.
Citera
2011-02-27, 10:21
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Du har en poäng att ta in alla revolvrar i kring kaliber .32-.44 skulle nog vara ett minst sagt grannlaga arbete. Kan det ha funnits 200.000 sådana vapen, licensierade och på svarta marknaden, inom ordningsmakt och försvar?

Vi kan ta några exempel för att ge oss en uppfattning om tillgänglighetsgraden för vapen i kalibern 9mm. Svenska försvarets Pistol m/07 tillverkades i nästan 100.000 ex här i Sverige. Lägg till detta de senare modellerna Pistol m/39 och Pistol m/40 så kan vi säkert påvisa förekomsten av 200.000 vapen av denna kaliber som funnits bara inom det svenska försvaret. Lägg till detta alla rent civila vapen som köpts privat, plus de illegala som smugglats in, så kommer vi upp i ett enormt antal pistoler.

Jag menar fortfarande att det är rätt dumt att välja en så ovanlig kaliber som .357 Magnum och därtill en så ovanlig ammunitionstyp som Winchester-Westerns 158grains Metal Piercing när det föreligger en hyfsat stor risk att både vapen och ammunition (egentligen oberoende av varandra) faktiskt kan spåras. Det fanns vidare fullt legal ammunition i kaliber .357 Magnum att tillgå som än säkrare än den valda hade tillsett att den påskjutne dött knall och fall. En pistol och ammunition i 9mm hade i praktiken varit fullständigt omöjligt att spåra, addera det faktum att det vapnet är mycket lättare att kontrollera och att skytten haft fler patroner att tillgå om det av någon anledning inte gått helt som planerat och det ger åtminstone mig bilden av en mördare som gjort ett rätt dumt val, men som uppenbarligen kommit undan med det hela ändå. Förmodligen som ett resultat av en kombination av bondröta och mediokert polisarbete.

Jag tror jag kastar ut ett par ytterligare frågeställningar i cyberspejs. Gensvaret på spörsmålet om hur Chrille P först dök upp i utedningen blev ju trots allt fantastiskt..*host host*...

Har snubblat över en möjlig vag antydan om att C-G Östling kan ha bytt namn till Nordborg. Är det någon som känner igen det, eller i övrigt vill kommentera?

Ännu ett namn med begynnelsebokstaven "C" som står att finna om man bemödar sig snoka lite i Palmemordsrelaterat material är "Carl Östergren". Spontant tänker jag att detta ju givetvis måste åsyfta C-G Östling och antingen är medvetet förvanskat eller helt enkelt bygger på en missuppfattning av hans namn, men tänkte ändå höra om det är något som får någon att reagera?
Citera
2011-02-27, 12:10
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Som sades i filmen gjordes en DNA-analys för länge sedan. Den misslyckades, därför att fläcken var för liten. Idag har tekniken förfinats, men jag skulle inte sätta stor tilltro till en ny analys. Det är nog inte ovanligt med blodfläckar på missbrukares kläder.

Men är det ens möjligt att Olof Palmes blod kan ha hamnat på Chrilles jacka? Jag menar, stänker det verkligen blod utåt fråni ingångshålet i ryggen?
Kanske inte omöjligt och värt att kolla men jag tror det är högst osannolikt.
Citera
2011-02-27, 13:33
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Men är det ens möjligt att Olof Palmes blod kan ha hamnat på Chrilles jacka? Jag menar, stänker det verkligen blod utåt fråni ingångshålet i ryggen?
Kanske inte omöjligt och värt att kolla men jag tror det är högst osannolikt.
Nej det gör det inte. Och att man inte hittade minsta spår av krutrester på ärmen nämner givetvis inte Aftonbladets stjärnreporter. Nonsens från början till slut.
Citera
2011-02-27, 16:28
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Nej det gör det inte. Och att man inte hittade minsta spår av krutrester på ärmen nämner givetvis inte Aftonbladets stjärnreporter. Nonsens från början till slut.
Jepp, jag tror inte heller att de nånsin kommer hitta Palmes blod på den jackan eller på någon annan heller. CP eldade sannolikt upp kläderna, det har han antytt och det finns vittnesmål om detta. Det rätta vapnet kommer heller aldrig hittas, han visste att det var borta för alltid och oroade sig aldrig för att det skulle hittas. Var han gjorde av med det tog han med sig i graven, men det märks i den filmen jag länkade tidigare att han är 100% säker på att vapnet ej kan hittas.
http://www.youtube.com/watch?v=-0HzNfS1KgU
(del 5 tror jag det var).
Citera
2011-02-27, 16:47
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side

Är det den kvinnan som finns i filmsviten som han misshandlar svårt?
Citera
2011-02-27, 16:49
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Jepp, jag tror inte heller att de nånsin kommer hitta Palmes blod på den jackan eller på någon annan heller. CP eldade sannolikt upp kläderna, det har han antytt och det finns vittnesmål om detta. Det rätta vapnet kommer heller aldrig hittas, han visste att det var borta för alltid och oroade sig aldrig för att det skulle hittas. Var han gjorde av med det tog han med sig i graven, men det märks i den filmen jag länkade tidigare att han är 100% säker på att vapnet ej kan hittas.
(del 5 tror jag det var).
Oj så lurad du är. CP hade inget med mordet att göra. Eldade han kläder så var det på fyllan av någon helt annan anledning än vad du tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in