2006-03-01, 09:56
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackassTRE
Vad hände med sydafrika spåret, Är Raul Bergqvist helt friskriven ? Han är ju den som har en egen arme som vaktar hans guldgruva

Varför har chrille erkänt för Fylking om han inte menar något ?
Christer Pettersson är den enda person i världen som inte kan åtalas för mordet på Olof Palme (förutsatt att vapnet inte återfinns och säkert kan kopplas ihop med honom... helt bortsett från att CP är död, man åtalar knappast döda ). Hovrätten fastslog att målet inte kan avgöras via vittnesmål, enligt Ingemar Krusell den enda dom 'i världshistorien' som skrivit in ett sådan kriterium). Om man antar att vapnet vilar på botten av Östersjöns dybotten - efter antydan från CP om att en dumpning från Finlandsfärja skulle ha skett - så är vapenlösningen, dvs den tekniska bevisning som hovrätt/HD kräver för att ta upp målet, utesluten.

Att Chrille 'erkänt' för Fylking var alltså - efter friandet i hovrätten, och på det sätt domskälen skrevs - ofarligt för honom. Det räcker inte. Vittnesmålet från den enda person som direkt pekat ut gärningsman Pettersson, dvs Lisbeth Palme, är följaktligen helt värdelöst. Och hon kan heller aldrig peka ut någon annan heller, givetvis, det är icke trovärdigt och faller på sin orimlighet, hon såg ju vem det var.

CP was the guy.
Citera
2006-03-01, 10:00
Medlem
Moments avatar
Det sorliga med lögndetektor testet är att som jag har sett det och förstått det. Så svarar Christer Petersson sanningsenlig på alla frågor Dvs . Man ber honom inte ljuga, jag är ingen expert men det är väll något som ger mer klarhet över processen?. Det lögn detektortestet beskrevs av den tyska professorn som 80 % säkert , och Christer Petterson svarade att han inte sköt två pistolskott mot Palme paret eller höll i mordvapnet den gällande kvällen. Zigges test var 90 % säkert och tog flera timmar där det visade sig att Christer Petterson fått en Magnum några månader innan mordet. Christer beter sig jävligt skumt vid vissa tillfällen det känns som att jag vill att han ska vara skyldig men jag tror faktist inte det.
Citera
2006-03-01, 10:09
Medlem
Paines avatar
Det har väl aldrig kunnat avgöras vem skottet mot Lisbet var avsett för. Det kan mycket väl ha varit ett snabbt andraskott mot Olof som träffade Lisbet eftersom hon drogs med Olof i fallet efter första skottet. Om skottet var avsett för Lisbet borde ju mördaren insett att han missade. Han hade ju då fortfarande möjlighet att skjuta fler skott.

Angående hur mördaren följde paret Palme så vet man väl att han följde efter från Grand. När paret sedan gick över på andra sidan Sveavägen har jag för mig att mördaren fortsatte rakt fram för att sen snedda över vägen längre fram och invänta vid mordplatsen.

Man ska kanske akta sig för att försöka tänka logiskt. Om det var Christer Petersson så var det nog ingen vidare genomtänkt handling. Tycker dock det är lite intressant att mördaren inte följde efter paret när dom gick över på andra sidan Sveavägen. En förklaring till att mördaren ville komma före paret till mordplatsen kan ju vara att han ville se offret framifrån innan han sköt. för det måste han ju ha haft möjlighet att göra precis innan mordplatsen. Detta för att försäkra sig om att han skjuter rätt person.
Citera
2006-03-01, 10:30
Medlem
Sorry jag har inte kvar boken , är nog 10år sedan jag läste den.
Mr X fick bla reseförbud då blev han galen och ringde och skällde ut

GW , det sluta med att dom bestämde träff på en krog , han skulle tydligen
åka utomlands men förklarade för GW att han älskade svensk mat för mycket
för att inte komma tillbaks till Sverige efter utomlandsvistelsen.

Försök att få tag i boken , GW skriver bla ett avsnitt i boken som heter
"Hur man firar jul i socialgrupp 3" ganska kul läsning.
Citera
2006-03-01, 10:46
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paine
Det har väl aldrig kunnat avgöras vem skottet mot Lisbet var avsett för. Det kan mycket väl ha varit ett snabbt andraskott mot Olof som träffade Lisbet eftersom hon drogs med Olof i fallet efter första skottet. Om skottet var avsett för Lisbet borde ju mördaren insett att han missade. Han hade ju då fortfarande möjlighet att skjuta fler skott.

Angående hur mördaren följde paret Palme så vet man väl att han följde efter från Grand. När paret sedan gick över på andra sidan Sveavägen har jag för mig att mördaren fortsatte rakt fram för att sen snedda över vägen längre fram och invänta vid mordplatsen.

Man ska kanske akta sig för att försöka tänka logiskt. Om det var Christer Petersson så var det nog ingen vidare genomtänkt handling. Tycker dock det är lite intressant att mördaren inte följde efter paret när dom gick över på andra sidan Sveavägen. En förklaring till att mördaren ville komma före paret till mordplatsen kan ju vara att han ville se offret framifrån innan han sköt. för det måste han ju ha haft möjlighet att göra precis innan mordplatsen. Detta för att försäkra sig om att han skjuter rätt person.
Avvikande åsikter:

1. En profesionell hitman gör inte en sån klumpig miss, från så kort avstånd.
2. En profesionell hitman som konstaterar att L.P. är oskadd (om kulan var ämnad för henne), ser givetvis till att korrigera misstaget. Du skriver... "Han hade ju då fortfarande möjlighet att skjuta fler skott." Nå, varför sköts då inga flera skott? Svar: ingen profesionell hitman, utan drogad psykotiker = Pettersson (med bara två skott i magasinet(?), vilket ytterligare styrker "no_hitman").
3. Att gärningsmannen placerade sig just vid Dekorimahörnet är p g a flyktskäl - ett utmärkt platsval ur den synpunkten - och har naturligtvis inget att göra med att han "ville se vem det var". Offret var redan utvalt, vare sig det var en förväxling med Cedergren (enl. 'Östlund-vittnesmålet i Tv-dokumentären') eller medvetet Palme (ex.vis enl 'Tingströms-hämnd'-teorin).
Citera
2006-03-01, 10:57
Medlem
2big4yous avatar
Om det var så att Pettersson var gärningsmannen, så tror jag på den teorin att det var ett misstag.
Cedergren var målet för Pettersson.
Vad talar för det?
Mockfjärdsvapnet cirkulerade i Petterssons kretsar, personer i hans bekantskapskrets har gjort uttalande ang.mordet.
När Palme skönk till marken så stod mördaren kvar för ett ögonblick.
Varför avlossades inte ytterliggare skott mot Palme eftersom han inte avled på plats?
Kan det vara så att mördaren såg i det ögonblicket att det var fel person?
Sen kan det vara så att någon konkurrent till Cedergren i "den undre världen" beställt mordet, och betalde en slant eller narkotika till Pettersson för att utföra dådet på Cedergren.
Citera
2006-03-01, 12:06
Medlem
Paines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Avvikande åsikter:

1. En profesionell hitman gör inte en sån klumpig miss, från så kort avstånd.
2. En profesionell hitman som konstaterar att L.P. är oskadd (om kulan var ämnad för henne), ser givetvis till att korrigera misstaget. Du skriver... "Han hade ju då fortfarande möjlighet att skjuta fler skott." Nå, varför sköts då inga flera skott? Svar: ingen profesionell hitman, utan drogad psykotiker = Pettersson (med bara två skott i magasinet(?), vilket ytterligare styrker "no_hitman").

Ja, här är vi nog överens. Dock är jag inte säker på att det andra skottet var avsett för Lisbet.

Citat:
3. Att gärningsmannen placerade sig just vid Dekorimahörnet är p g a flyktskäl - ett utmärkt platsval ur den synpunkten - och har naturligtvis inget att göra med att han "ville se vem det var". Offret var redan utvalt, vare sig det var en förväxling med Cedergren (enl. 'Östlund-vittnesmålet i Tv-dokumentären') eller medvetet Palme (ex.vis enl 'Tingströms-hämnd'-teorin).

Ja det är väl klart att offret redan är utvalt. Men varför inte bara fortsätta följa efter samma väg som paret ? Varför gå före och riskera att bli igenkänd (om det nu var Cedergren som var det tänkta offret), när paret passerade förbi på några meters avstånd ?
Citera
2006-03-01, 12:13
Medlem
Mankans avatar
Citat:
I kvällens Palme-special i TV 3 visades intervjuer med dåtidens säkerhetschefer från olika länder - USA, England, Sovjet, Tyskland, Israel m fl - och dom var eniga, ett typiskt spontant utlöst enmansjobb, med psykopatinslag som tänkbar bakgrund.

Valet av vapen, att inte använda ljuddämpare, att personen ifråga iakttogs med en lätt haltande gång (man väljer inte en 'handikappad' hitman), det oförutsägbara i paret Palmes beslut att gå bio, mm mm...

Ingemar Krusell upprepade igen sin absoluta övertygelse om Pettersson skuld, och angav sina skäl därtill, vilket dagens aktiva utredare inte kan göra, däremot de pensionerade.

CP was the man, beoynd reasonable doubts.

Inte ett enda vittne nämnde något om haltande gång:

http://81.92.65.172/svt/chatt2

Fråga: Det var ju faktiskt flera vittnen som talade om haltande gång på mördaren vilket Christer Pettersson hade och som uppgav att mördaren inte var klädd så ut så som ni lät påskina i reportaget, är det ärligt av er att utelämna det i reportaget? magnus

Svar: Nej, du har fel, inte ett enda vittne sa något om en haltande gång tvärtom var det flera som sa spänstigt och smidigt även Lisbeth Palme beskrev hans rörelser så och vad det gäller klädseln så sa de flesta att det var en kappa, rock eller ulster i knälängd det kan du läsa i de ursprungliga vittnesförhören, de som hölls tidigast Lars Borgnäs

Citera
2006-03-01, 12:17
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Solklart att det var CP.

Haltande gång
Chrille kallades ibland kutaren då han brukade gå in på bolaget och först be om en hela explorer(nära disken) och sedan be om ett ovanligt vin(långt bort), då kassörskan vände sig om tog han exploren och sprang ifrån vakterna.

För övrigt var jag på en Ozzy konsert där han som vanligtvis går som en 90-åring for runt på scen som en flipperkula(påtänd).

Ovanlig ammo
357 magnum och helmantlade kulor är typiska vapen för yrkeskriminella(inte yrkesmördare) och är det mest förekommande vid razzior.

En yrkesmördare änvänder alltid kaliber 0.22 då dessa kulor blir så kraftigt deformerade att man inte kan spåra vapnet. 0.357 magnum är en revolver som smäller högt och dessutom sprider krutstänk i mängder.

Det gjorde hon vist vilket även Mårten Palmé mfl gjorde.

Allt tyder på en ensam pundare enligt experterna.

Desinformationen kring haltande gång har vi redan avklarat!

Sedan apropå experter, såg ni igår hur polisprofessor Leif GW Persson i programmet "Debatt" fnyste och gjorde CP-teorin till åtlöje...
Citera
2006-03-01, 12:23
Medlem
Pellefants avatar
Mankan kanske skall fundera på att börja skriva egna inlägg eller åtminstone kommentera de chattinlägg som han klistrar in. Det börjar bli lite för mycket klipp-och-klistra från Mankan. Tummen-upp-smilisen är dessvärre inte tillräckligt som kommentar och praxis är att om man det enda man presterar i sitt inlägg är klipp-och-klistra är det nog så att jag snart kommer att få radera inlägg av Mankan. / Mod
Citera
2006-03-01, 12:24
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik76
En sak förbryllar mig, hoppas någon kan bringa klarhet. Vet man inte om mördaren förföljde paret Palme från grand till mordplatsen, eller om mördaren väntade vid hörnet.

Vittnet som satt i en bil på andra sidan sveavägen (som även var den enda som bevittnade hela förloppet) berättar om en man som väntat på paret och sedan skjutit dem. Om detta stämmer, vore det inte konstigt om det är CP som är mördaren. Jag menar, hur skulle han veta att paret skulle korsa sveavägen och gå på andra sidan?

Precis!

Detta var också en av punkterna som kriminologiprofessor Leif GW Persson tog upp igår när han sågade CP-teorin jämns med fotknölarna...
Citera
2006-03-01, 12:30
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen

Angående folk med komradio och dyligt kom man ju fram till att dessa vittnen inte var trovärdiga.

Ponera att det är som Bresky/Borgnäs antyder, att det var extremhögern och polisen som låg bakom och att man tog hjälp av walkie-talkies för att likvidera Palme, skulle man då inte av självbevarelsedrift inom polisutredningen "komma fram till" att dessa vittnen inte var trovärdiga?

Till och med en 5-åring fattar ju detta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in