2006-03-19, 01:57
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jon67as
Undrar om någon hört något mer om den DNA undersökning som skulle göras av Palmes rock, där mördaren lade sin hand, om den är klar eller fortfrande fortgår?

Som jag förstått det så har rocken inte skickats till analys över huvud taget. Anledningen till detta är framför allt att så många personer handskats med rocken över åren att det inte går att säkra ett DNA-spår.

Dessutom är det högst troligt att mördaren hade handskar.

Och sist men inte minst så är det inte med säkerhet fastställt att mördaren rörde Palme.

------

Enligt GMP är det inte sannolikt att mördaren var beroende av droger.
Finns ju dock alltid undantag förstås.
Citera
2006-03-19, 02:07
Bannlyst
Det var inte Christer som gjorde det, så lägg ner det spåret.
Citera
2006-03-19, 02:28
Medlem
Kyparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rex Scaniae
Det var inte Christer som gjorde det, så lägg ner det spåret.

Allt pekar på att det var Christer, bevisningen mot honom är så överväldigande att ingen annan kommer att kunna bli dömd. Så glöm allt annat en att det var Christer Pettersson, även om det är kul att tro på alla dessa övriga teorier så stämmer inte dessa utan samtliga övriga spår går att stryka genom tung bevisning. I och med att hovrätten friade CP kunde man lika gärna lagt ner hela utredningen ganska svårt att motivera någon att fortsätta en utredning trots att man genom polisiärt arbete redan fångat mördaren.

Angående polisspåret kan jag nämna att en av dom utpekade mördarna(huvudpersonen) är godvän med en närstående till mig. Bara tanken att han skulle ha mördat någon är skrattretande, dessutom stämde han författaren till boken polisspåret som i en domstol blev sågad vid fotknölarna och tvingades att erkänna att mycket av bokens påhitt var just författarens påhitt och dessutom fick betala ut ett stort skadestånd.
Citera
2006-03-19, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Allt pekar på att det var Christer, bevisningen mot honom är så överväldigande att ingen annan kommer att kunna bli dömd. Så glöm allt annat en att det var Christer Pettersson, även om det är kul att tro på alla dessa övriga teorier så stämmer inte dessa utan samtliga övriga spår går att stryka genom tung bevisning. I och med att hovrätten friade CP kunde man lika gärna lagt ner hela utredningen ganska svårt att motivera någon att fortsätta en utredning trots att man genom polisiärt arbete redan fångat mördaren.
Att samtliga pundare i stockholm var samlade på sveavägen vid 22.30 tiden talar för dig, men att en utdelning på 50 000 000 kronor gör detta mer troligt (eller otroligt) skapar tvivel.

Go girl
Citera
2006-03-19, 03:34
Medlem
Kyparens avatar
Citat:
Att samtliga pundare i stockholm var samlade på sveavägen vid 22.30 tiden talar för dig, men att en utdelning på 50 000 000 kronor gör detta mer troligt (eller otroligt) skapar tvivel.

Go girl

Tre pundare varav en finns på band då han pratar i en telefonkiosk vid tiden för mordet, vad talar för något annat än CP? Folk älskar att hitta konspirationer skulle du gå ut med att Göran Persson blivigt mördad skulle mängder av folk sätt mystiska CIA agenter. Sanningen är att hur hatad Palmé än var tjänade ingen någonting på att Palmé blev mördad(på ett typiskt irrationellt oproffsigt pundarvis). Finns inget motiv att mörda honom.

Sedan är/var det ju en plats i stan där många skumma människor befinner sig. Alla horer samlade på Malmskillnadsgatan samtidigt är inte så uppseendeväckande. Det finns få grupper som kan hålla något hemligt överhuvudtaget speciellt folk som är med i en konspiration, pundarna däremot förstår att ingen kommer få 50mille utan håller tyst(nu har dom ju hållit vid sin story sedan 86).

Som jag sa innan så visste ju ingen vad makarna Palmé hade för planer för kvällen(kunde varit bortresta) det fanns tusen tilllfällen för en terroristgrupp att slå till så varför skulle dom på måfå surfa omkring i city och hoppas på att stadsministern skulle dykaupp? Ett stadsministermord tar lång tid att planera och är inget man fixar på några minuter då någon sett Palmé på Sveavägen.
Citera
2006-03-19, 11:04
Medlem
Ladidas avatar
Citat:

Go girl

Precis hade det verkligen suttit någon gammal tjacktorsk på något värt att veta hade han sprungit så galosherna brann till polisen för att kanske få casha in de 50 millarna i belöning.
Det finns ju som bekant ingen heder tjyvar och pundare imellan.

Om det nu mot förmodan (vi leker med tanken) var CP som sköt Palme så tycker jag det är jävligt lustigt att han inte blir outad av sina gammla knarkarbröder. Jag hade banne mej sålt min morsa för 50 miljoner..plus moms!
Att alla gammla alkisar och pundare som rört sig med CP igenom alla år kunnat hålla så vattentätt ända tills han dog är ju också ett mysterium, självklart kryper dom fram nu och mjölkar födokroken när CP inte kan säga emot längre.

Min egna teori är som följer, CP var på plats men sköt icke palme. Den som sköt palme var en ensam galning, en palmehatare och enstöring (lite som Ulf Olhsson, ni vet barnamördaren).
Enstöringen har mycket bra koll på Palme's schema och vet att han inte har livvakter den här kvällen alternativt så råkar han bara snubbla på honom.
Den ensamma galningen går som alla paranoida samhällshatare omkring med en pistol på sig, skjuter palme i bara farten och kommer undan med det.

Att begå ett mord med den sorts revolver som mördaren använder tyder på att det nog inte var ett planerat brott eller att han inte kunde komma över ett bättre vapen.
Vapnet är varken smidigt eller speciellt bra att använda vid ett sådan tillfälle, jag skulle nog gått ner lite i kaliber istället för att släpa på den där kanonen med jättepipan som skulle sticka upp ur byxan.
Så med vapnet faller nästan alla teorier om att det skulle vara ett kontraktsjobb alternativt PKK spåret.
Citera
2006-03-19, 16:19
Medlem
Presidentens avatar
Ett tips: Läs Lars Borgnäs senaste bok. Mycket intressant att se hur Lisbeth Palmes och andra personers vittnesmål förändrats under resans gång. Beskrivningen av märdarens rörelsemönster, till exempel. "Sanningen", såsom den rapporterats i medierna, är ju att mördaren rörde sig klumpigt och vaggande (ungefär som Christer Pettersson), men initialt sade vittnena att mördaren rörde sig snabbt och smidigt!
Citera
2006-03-19, 16:25
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Presidenten
Ett tips: Läs Lars Borgnäs senaste bok. Mycket intressant att se hur Lisbeth Palmes och andra personers vittnesmål förändrats under resans gång. Beskrivningen av märdarens rörelsemönster, till exempel. "Sanningen", såsom den rapporterats i medierna, är ju att mördaren rörde sig klumpigt och vaggande (ungefär som Christer Pettersson), men initialt sade vittnena att mördaren rörde sig snabbt och smidigt!

Kan ju vara så att när skotten föll så tycktes världen gå i ultrarapid förutom mördaren som var den enda som reagerade och visste vad han skulle göra, det lär ju vara en jävla chock att se sin make bli nedskjuten på gatan.
Har svårt att se att jag skulle kika rakt på mördarens ansikte om någon brackade ner någon med en stor magnum bredvid mej.
Den naturliga reaktionen är att skydda sig, försöka skyla ansiktet, söka skydd.
Så jag vet inte om jag ger ett ruttet lingon för de vittnen som stod närmast, Lisbeth Palme med flera.
Citera
2006-03-19, 16:32
Medlem
Kyparens avatar
Nu har ju CP:s kompisar försökt få ut pengarna enda sen CP blev misstänkt. Grejen är den att ingen kunnat fixa fram själva mordvapnet, något som man i det här fallet ser som direkt avgörande i alla andra fall hade övrig bevisning varit fällande.
Citera
2006-03-19, 16:55
Medlem
M2ks avatar
Intressant, Ladida och Kyparen delar uppfattningen (det gör jag också) om det ensamma galningsdådet . Båda delar uppfattningen att CP var på platsen, men enligt Ladidas teori är det galningen "NN" som är skyldig, CP råkar vara 'på plats'.

CP har som bekant dödat tidigare. Icke som känt är med skjutvapen, men varför skulle det uteslutas? Steget mellan att döda med olika vapen torde väl inte vara något starkt skäl som talar emot CP, vilket ibland framhålls. För den som en gång dödat torde väl vapenvalet vara av underordnat intresse, om lusten att av olika skäl döda någon framkallas igen? Mordvapen kan ju t ex vara alltifrån stekpannor till gevär, skall man därför utesluta att en mördare för första gången använder sig av ett visst tillhygge eller vapen?

Vi har alltså scenariot två mördare på brottsplatsen, en hittills okänd "NN" och den kände ex-mördaren CP. Hur sannolikt är det?
Citera
2006-03-19, 17:09
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Intressant, Ladida och Kyparen delar uppfattningen (det gör jag också) om det ensamma galningsdådet . Båda delar uppfattningen att CP var på platsen, men enligt Ladidas teori är det galningen "NN" som är skyldig, CP råkar vara 'på plats'.

CP har som bekant dödat tidigare. Icke som känt är med skjutvapen, men varför skulle det uteslutas? Steget mellan att döda med olika vapen torde väl inte vara något starkt skäl som talar emot CP, vilket ibland framhålls. För den som en gång dödat torde väl vapenvalet vara av underordnat intresse, om lusten att av olika skäl döda någon framkallas igen? Mordvapen kan ju t ex vara alltifrån stekpannor till gevär, skall man därför utesluta att en mördare för första gången använder sig av ett visst tillhygge eller vapen?

Vi har alltså scenariot två mördare på brottsplatsen, en hittills okänd "NN" och den kände ex-mördaren CP. Hur sannolikt är det?

Egentligen är det inte så osannolikt när Sigge Cedergren bor i närheten samt att svartklubben/spelklubben Oxen (tror jag den hette) är i alldeles närheten. Många missbrukare rörde sig på dessa gator på den tiden, CP bland annat.
Jag vet att det låter som ett långskott men jag har så svårt att se att en gammal tjacktorsk som CP skulle kunna plugga Palme, springa därifrån och undankomma polisen samt hålla tätt i tjugo år.
Har du sett när pundarna snattat på Ice någon gång och ska springa därifrån, det är som Bambi på hal is, slirar och sladdar och inte alls det minsta graciösa.
Betänk då att lubba, påtänd på tjack säkert varit vaken ett par dagar ifrån ett helt polisbåd.

Nej en ensam för polisen okänd man skjuter palme, en man som säkert ser ovårdad ut på grund av att han bor ensam, kanske i närheten?
Eftersom han inte har många bekanta, är kanske förtidspensionerad (bitter på samhället) så spiller han inte vad han gjort.
Grävde säkert ner pistolen på sin kolonilott.
Jo jag vet, det är en ganska absurd fantasi men att Christer Petterson, rikspundare och alkis med en kroppskondition som en 70åring lyckats göra det mest makabra mordet i svensk kriminalhistoria känns för mej ännu mera absurt.
Citera
2006-03-19, 23:18
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bä$tuz
Jag vet inte vem som skjöt Palme men jag skulle bara vilja flika in att den personen är en hjälte!
Det är väl vad man kan förvänta sig från en anarkokapitalist. Tack för att du vann valen 2006, 2010, 2014 och 2018 åt sossarna!

/Herr Lindholm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in