2006-03-09, 21:57
Medlem
Ajajajs avatar
Någon som har mer info om "finansspåret"?

http://www.flashback.org/showpost.php?p=3810288&postcount=199

Jag hittade en bok på nätet för någon månad sen som bla beskrev när Palme svek sitt vallöfte att inte höja reavinstskatten på aktier och utdelningar, vilket fick en massa aktieägare och finansfolk att gå i taket.

Nu hittar jag tyvärr inte boken, kommer inte ihåg vad den heter, men den kan ev. vara utgiven av Contra? Nån som känner igen något av det här?
Citera
2006-03-10, 13:56
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Någon som har mer info om "finansspåret"?

http://www.flashback.org/showpost.php?p=3810288&postcount=199

Jag hittade en bok på nätet för någon månad sen som bla beskrev när Palme svek sitt vallöfte att inte höja reavinstskatten på aktier och utdelningar, vilket fick en massa aktieägare och finansfolk att gå i taket.

Nu hittar jag tyvärr inte boken, kommer inte ihåg vad den heter, men den kan ev. vara utgiven av Contra? Nån som känner igen något av det här?

Då tror jag mer på Bush-spåret!!

Gå in på konspirationsforat så har ni en tråd kring Palmemordet där.
Citera
2006-03-11, 06:04
Medlem
M2ks avatar
Vittnet: "Jag såg Palmes mördare brevid kroppen"

Han skulle bli riksåklagarens stora trumfkort mot Christer Pettersson i högsta domstolen - men fick aldrig vittna.
Nu berättar Lennart Gräntz, 63, för första gången öppet om vad han såg när Olof Palme mördades.
- Jag såg Christer Petersson stå vid en kropp på trottoaren utanför Dekorima, säger han till Expressen.

Lennart Gräntz, märkt av många, många hårda år i den undre världen, har länge haft ett pris på sitt huvud och fått hjälp av polisen och andra myndigheter att vara "obefintlig".
- Jag har blivit beskjuten och hotad, jag har blivit misshandlad och jagad. Vid ett tillfälle skulle jag skjutas för att jag avslöjat en stor vapenaffär.
Lennart Gräntz och Christer Pettersson var i samma bransch - narkotika och annan brottslighet.
- Det gick alltid kalla kårar på min kropp när jag såg Christer Petersson. Han hade ett irrationellt raseri - precis som jag hade när jag var som värst, säger Lennart Gräntz.

Skrev flera brev
Christer Pettersson var friad i hovrätten - det kunde inte bevisas att han följt efter Olof och Lisbet Palme vid Dekorima på Sveavägen.
Men plötsligt fick polisen och åklagaren en ny chans när Lennart Gräntz dök upp och ville berätta. Han skrev flera brev till polisen och berättade om att han sett Christer Pettersson både utanför biografen Grand och utanför Dekorima.
Riksåklagaren betecknade i sin resningsansökan Lennarts "uppgifter vara minst sagt sensationella".
Men högsta domstolen sa nej till resning - trots Lennart och en rad andra nya vittnen.

Överåklagare Solveig Riberdahl säger till Expressen:
- Vi trodde på vittnena och att vi skulle få en resning när vi lämnade in den. Det hade varit helt fel att inte låta HD pröva saken - annars hade vi tagit på oss ett alldeles för stort ansvar.

Lennart Gräntz vågar för första gången berätta öppet om vad han sett:
- När Olof Palme mördades hade jag flera städföretag, men jag körde också svarttaxi, det brukade ge 1 100-1 500 kronor per kväll.
- Fredagen den 28 februari 1986 körde jag svarttaxi en röd Volvo herrgårdsvagn, en 82:a. Det var kallt den kvällen.
- Jag hade tre, fyra körningar innan jag första gången såg Christer Pettersson i korsningen Sveavägen-Tegnérgatan. Jag körde vidare och tog mig "en rökare" (spruta amfetamin) i Tegnérlunden.
- Jag såg honom sedan på Tegnérgatan och fick för mig att han skulle gå och råna en antikhandlare som jag tyckte synd om.

"Jag hörde en smäll"
- Nästa gång jag såg honom, vid 23-tiden, stod han utanför biografen Grand med ryggen mot mig. Jag minns att han väckte avsky hos mig.
- Nästa gång såg jag honom utanför Dekorima, men jag minns inte om det lyste i skyltfönstret.
- När jag kört förbi hörde jag en smäll och vände mig om och såg en kropp ligga på trottoaren. Bredvid stod Christer Pettersson.
Är du säker?
- Absolut säker. För mig finns det ingen annan än Christer Pettersson som jag såg.
Vad hände sen?
- Jag fick paniknoja och körde därifrån. Jag var riktigt uppbragd och svängde in på Kungsgatan och körde så småningom hem till Tyresö. Jag sa till min fru, att "nu har de knäppt någon på Sveavägen". Senare på natten hörde jag på radion att det var Palme, men jag berättade inte för min fru att jag varit där.

"Djävligt heta grejer"
En tid efter mordet på statsministern besökte Lennart Gräntz knarklangaren Sigge Cedergrens flickvän. Cedergren berättade före sin död att han levererat en magnumrevolver till Christer Pettersson.
- Jag låg på hennes säng, men fick för mig att någon kunde ligga under sängen, så jag kollade. Jag hittade då två revolvrar - sådana som Hans Holmér visade i tv. Sigges flickvän sa, att "jag har djävligt heta grejer här hemma", berättar Lennart Gräntz.
Varför dröjde du så länge med att berätta för polisen?
- Jag satt häktad och skrev först ett anonymt brev till polisen. Jag var inne i en djup depression och tänkte ta livet av mig. Jag ville skicka en signal om vad jag sett.
Var du rädd för att ange Christer Pettersson?
- Nej, hade han gjort en sån sak tyckte jag att han skulle stå för det. Och jag var på väg in i träsket, så jag brydde mig inte så mycket. Och jag tror inte ens att busarna skulle bli arg på mig för att jag tjallade på en statsministermördare, säger Lennart Gräntz, som sedan många år är både fri från narkotika och sprit.
- Jag har ett fruktansvärt hat mot det ruttna livet som jag har levt, säger han.

http://expressen.se/index.jsp?a=543126
Citera
2006-03-11, 10:26
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Då tror jag mer på Bush-spåret!!

Gå in på konspirationsforat så har ni en tråd kring Palmemordet där.
?

Det som gör finansspåret intressant är just att det handlar om "mångmiljardbelopp" som gick förlorade ur de välbeställdas fickor, pga att Palme helt ogenerat blåljög innan valet och efter valet höjde han den skatt han lovat att inte höja! "Palmehatet" fanns ju redan innan, så inte lär det ha blivit bättre efter detta. Folk har blivit mördad för mindre än "mångmiljardbelopp".
Citera
2006-03-11, 10:38
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
Hehe. Ibland fattar man inte roliga saker när man läser om så allvarliga saker. Jaja, så kan det gå ibland.

Sorry! Kunde bara inte låta bli.

Men man undrar ju om inte det kan finnas en liten gnutta sanning i det...
Citera
2006-03-11, 11:57
Medlem
Atlantiss avatar
Jag tycker det är helt jävla fantastiskt att åtminstone hälften av Stockholms lodisar tydligen befann sig på Sveavägen, eller i förtroende fått höra ett erkännande från Chrille P.
Citera
2006-03-11, 12:20
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantis
Jag tycker det är helt jävla fantastiskt att åtminstone hälften av Stockholms lodisar tydligen befann sig på Sveavägen, eller i förtroende fått höra ett erkännande från Chrille P.

Chrille P. blev den idealiske syndabocken, och makteliten vill för sitt liv inte att det ska nystas i andra spår...
Citera
2006-03-11, 12:43
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantis

Ja det måste fan varit packat längs svea vägen med lodisar

Topic: Samtidigt är det väl detta som försvårat för polisen ,en massa lodisar ,som antingen varit starkt påverkad av alkohol ,knark eller gud vet ,när dem blev "vittnen" till Crille P´s förehavande på mordnatten ,eller när dem senare i "förtroende" fått veta av CP att han sköt palme.Deras trovärdighet är ju knappast speciellt hög ,om man säger så.

När det gäller palme hatet ,så är det ju fan otroligt att det fortfarande 20 år efter mordet ,ännu finns folk som med hat i rösten snackar om honom .Man kan ju bara föreställa sig vilket verkligt hat det måste funnits då för tjugo år sedan.
Citera
2006-03-14, 10:44
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Han skulle bli riksåklagarens stora trumfkort mot Christer Pettersson i högsta domstolen - men fick aldrig vittna.
Nu berättar Lennart Gräntz, 63, för första gången öppet om vad han såg när Olof Palme mördades.
- Jag såg Christer Petersson stå vid en kropp på trottoaren utanför Dekorima, säger han till Expressen.

Lennart Gräntz, märkt av många, många hårda år i den undre världen, har länge haft ett pris på sitt huvud och fått hjälp av polisen och andra myndigheter att vara "obefintlig".
- Jag har blivit beskjuten och hotad, jag har blivit misshandlad och jagad. Vid ett tillfälle skulle jag skjutas för att jag avslöjat en stor vapenaffär.
Lennart Gräntz och Christer Pettersson var i samma bransch - narkotika och annan brottslighet.
- Det gick alltid kalla kårar på min kropp när jag såg Christer Petersson. Han hade ett irrationellt raseri - precis som jag hade när jag var som värst, säger Lennart Gräntz.

Skrev flera brev
Christer Pettersson var friad i hovrätten - det kunde inte bevisas att han följt efter Olof och Lisbet Palme vid Dekorima på Sveavägen.
Men plötsligt fick polisen och åklagaren en ny chans när Lennart Gräntz dök upp och ville berätta. Han skrev flera brev till polisen och berättade om att han sett Christer Pettersson både utanför biografen Grand och utanför Dekorima.
Riksåklagaren betecknade i sin resningsansökan Lennarts "uppgifter vara minst sagt sensationella".
Men högsta domstolen sa nej till resning - trots Lennart och en rad andra nya vittnen.

Överåklagare Solveig Riberdahl säger till Expressen:
- Vi trodde på vittnena och att vi skulle få en resning när vi lämnade in den. Det hade varit helt fel att inte låta HD pröva saken - annars hade vi tagit på oss ett alldeles för stort ansvar.

Lennart Gräntz vågar för första gången berätta öppet om vad han sett:
- När Olof Palme mördades hade jag flera städföretag, men jag körde också svarttaxi, det brukade ge 1 100-1 500 kronor per kväll.
- Fredagen den 28 februari 1986 körde jag svarttaxi en röd Volvo herrgårdsvagn, en 82:a. Det var kallt den kvällen.
- Jag hade tre, fyra körningar innan jag första gången såg Christer Pettersson i korsningen Sveavägen-Tegnérgatan. Jag körde vidare och tog mig "en rökare" (spruta amfetamin) i Tegnérlunden.
- Jag såg honom sedan på Tegnérgatan och fick för mig att han skulle gå och råna en antikhandlare som jag tyckte synd om.

"Jag hörde en smäll"
- Nästa gång jag såg honom, vid 23-tiden, stod han utanför biografen Grand med ryggen mot mig. Jag minns att han väckte avsky hos mig.
- Nästa gång såg jag honom utanför Dekorima, men jag minns inte om det lyste i skyltfönstret.
- När jag kört förbi hörde jag en smäll och vände mig om och såg en kropp ligga på trottoaren. Bredvid stod Christer Pettersson.
Är du säker?
- Absolut säker. För mig finns det ingen annan än Christer Pettersson som jag såg.
Vad hände sen?
- Jag fick paniknoja och körde därifrån. Jag var riktigt uppbragd och svängde in på Kungsgatan och körde så småningom hem till Tyresö. Jag sa till min fru, att "nu har de knäppt någon på Sveavägen". Senare på natten hörde jag på radion att det var Palme, men jag berättade inte för min fru att jag varit där.

"Djävligt heta grejer"
En tid efter mordet på statsministern besökte Lennart Gräntz knarklangaren Sigge Cedergrens flickvän. Cedergren berättade före sin död att han levererat en magnumrevolver till Christer Pettersson.
- Jag låg på hennes säng, men fick för mig att någon kunde ligga under sängen, så jag kollade. Jag hittade då två revolvrar - sådana som Hans Holmér visade i tv. Sigges flickvän sa, att "jag har djävligt heta grejer här hemma", berättar Lennart Gräntz.
Varför dröjde du så länge med att berätta för polisen?
- Jag satt häktad och skrev först ett anonymt brev till polisen. Jag var inne i en djup depression och tänkte ta livet av mig. Jag ville skicka en signal om vad jag sett.
Var du rädd för att ange Christer Pettersson?
- Nej, hade han gjort en sån sak tyckte jag att han skulle stå för det. Och jag var på väg in i träsket, så jag brydde mig inte så mycket. Och jag tror inte ens att busarna skulle bli arg på mig för att jag tjallade på en statsministermördare, säger Lennart Gräntz, som sedan många år är både fri från narkotika och sprit.
- Jag har ett fruktansvärt hat mot det ruttna livet som jag har levt, säger han.

http://expressen.se/index.jsp?a=543126

Det finns ju flera problem med denna berättelse, eller frågetecken om man så vill:

- Killen hade tidigare på kvällen dragit i sig rökheroin. Det ökar ju inte direkt trovärdigheten för vad han sett.

- Han ser ryggen på CP vid Grand. Med viss rimlighet kan man ju konstatera att när man kör förbi med bil och ser ryggen på någon, så är det ju inte svårt att missta sig.

- Han säger att han ser CP vid Dekorima och precis därefter hör han hur skotten faller. Problemet är att alla andra vittnen som sett händelsen säger att motljuset från Dekorimas skyltfönster gör det svårt att se något ansikte. Detta motljus verkar inte gälla för vittnet av någon anledning.

- Han kör med sin röda Volvo förbi mordplatsen precis när skotten faller. Vad jag vet har inget vittne nämnt att en sådan bil passerat precis när skotten faller.

Det finns många fallgropar i hans berättelse och tycker det hela låter väldigt tveksamt faktiskt.
Citera
2006-03-14, 11:44
Medlem
Palmemordet, del 1.

Hej Norman, såg att du citerat mig från en debattsida på SVT (där vi diskuterat ngn gång..)... det är helt OK (att du citerar mig här alltså...)... För övrigt håller jag med dig i det mesta du skriver....

Eftersom jag redan är med i debatten så att säga kopierar jag över några inlägg jag gjort på SVT, för den som nu skulle vara intresserad (uräkta om det blir rörigt, då det är fråga om urklipp).

Måste säga att jag först var inne på någon form av större sammansvärjning just pga att det var statsministern som sköts och det hängde så många frågetecken i luften, det faktum att polisen gjorde så EXTREMT mycket misstag de första timmarna därefter, samt att det fanns högerextrema kretsar i Sverige på denna tid som ville ha bort Palme, och dessa sträckte sig ända in i statsmakten, polisen, militären... Den hatkampanj som drevs från tex moderata studentförbundet (men även andra) på denna tid var dessutom inte vacker, definitivt inte. Så alla dessa iaktagelser med Walkie Talkie män....

MEN, sedan pekade Lisbeth ut Christer Pettersson. Familjen Palme verkade ganska säkra på att det var han. Han hade befunnit sig på platsen. Han var våldsbenägen. Han hade fungerat som den så kallade "bombmannens" livvakt i fängelset tidigare, en man (bombmannens alltså) vars samhällshat (och Palmehat) var väl känt. Christer hade fått låna eller stulit en Magnum av Sigge Cedergren innan mordet. Det finns de som säger att han provskjutit vapnet innan mordnatten, eventuellt bytt pipa. Han har indirekt erkännt. Det sägs att han eldade upp kläder på balkongen dagen eller dagarna efter mordet. Så javisst, jag svängde om och trodde på den ensamme galningen som får syn på statsminsitern utan livaktsskydd på väg till bio, skaffar sig vapen, eller är redan beväpnad, väntar, följer efter, och så PANG!
__________________________________________________ _______

HUR kan du veta att Harri hade pekat ut Olof Palme som Sigge? Och i så fall blev det en dubbeltabbe, Harri missade även HAN att se skillnad på Palme och Cigge, liksom då senare även C.P. som oförklarit nog skjuter ner sin knarklangare mot strikta order (Sigge skulle bara märkas, sedan skulle hans lägenhet tömmas enligt teorin...). Vidare, om Harri pekat ut Olof som Sigge borde han väl ha sett att Palme kom från biografen och INTE från lägenheten? Den så kallade "Grandmannen" sägs ju ha stått och stirrat in i biografen Grands foajé, varför om Sigge var offret och han befann sig i sin lägenhet? Vidare paret Palme var på väg hemåt, söderut, mot Gamla stan. OM mördarna tog fel på O.P. och Sigge med respektive partner, måste Sigge ha rört sig söderut också (på väg mot klubb Oxen?) Jag vet inte om det påståendet har bäring...
Och sist men inte minst, hur lika är/var Sigges flickvän i kroppsbyggnad och ålder jämfört med Lisbeth.... ganska stor vid tillfället efter vad jag förstått....

__________________________________________________ ______________

Vill avsluta med att nämna lite litteratur i sammanhanget för den som är intresserad:

1. Inuti labyrinten av bröderna Kari och Pertti Poutiainanen

2. Ondskan, hatet, mordet av Karl L Alvar Nilsson

3. Mörkläggning (statsmakten och Palmemordet) av Gunnar Wall.

- Jonas Pejnemo
Citera
2006-03-14, 11:45
Medlem
Palmemordet, del 2.

Vill också föra in några ytterligare saker:

Oavsett vem som var skyldig är det uppseendeväckande att vissa så rent ut sagt fantastiska fel har begåtts i utredningen. Ta t.ex. "Ö", en före detta polis och vid mordet en vapenhandlare som tullkriminalen gjorde en räd hos. Man hittade samma typ av ovanliga pansarbrytande ammunition hemma hos honom (en kula i varje fall) som det i kvällspressen på senare tid även sägs ha hittats vid tillslag hos Cigge Cedergren några veckor innan mordet. När det gäller kulorna som hittades hos Sigge förstördes de utan någon blyisotopundersökning hann bli gjord, "ngn koppling till Palmemordet såg man inte...". När det gäller kulan som hittades hos "Ö" (för övrigt säkerligen högerextremist, bilder hittades där han med en förre detta kollega gjorde Hitlerhälsning), SLARVADES BORT vid den tekniska undersökningen, INNAN någon blyisotopundersökning gjorts/presenterats. Detta är fantastiskt enligt mitt sätt att se de det då jag själv arbetar på laboratorium och vet att A och O är att hålla reda på grejerna...

Det räcker inte med detta, fler saker har "kommit bort" i utredningen, nu senast i veckans dokumentär hade tre olika utskrifter från ETT telefonsamtal skrivits som sinsemellan var motstridiga, men orginalbandet med telefonavlyssningen var raderad (trots att det stod på ett av papprena att det tillhörd Palmeutredningen).

Kommer ni ihåg "Fröken Ur" och de band som fanns från samtalen till SOS alarm... Orginalen försvann, var borta, för att sedan, långt senare, "hittas" i ett skåp nånstans... man häpnar.

Och till sist, oavsett om polisspåret har bäring eller inte... I den så kallade "Gropen", dvs polisens sambandscentral funkade definitivt INTE mkt denna natt. Frustrerade poliser ute på stan fick mestadels själva ta initiativ till att söka mördaren utan någon större ledning eller hjälp av sambandscentralen. Initialt gick endast ett så kallat "ilanrop" ut, som dessutom inte följdes upp. Polisdistrikten i kranskommuner som Solna och Huddinge tex VISSTE INTE om att statsminsitern blivit skjuten förrän många timmar efter mordet. Rikslarm gick ut framåt 05.00 på morgonen....

Till detta iaktagelser av män med Walkie Talkies (detta var tiden före mobiltelefonen) som inte riktigt utretts.

Vad händer sedan.... Hans Holmér sätts in som spaningsledare, en fd SÄPO-chef, som inte har någon större erfarenhet av mordutredningar. Hans Holmér köper in mängder av konstig utrustning för miljonbelopp av ovan nämnda "Ö". En av killarna inom polisen som benämnts som bekant med dessa högerextrema poliser får tjänst som livvakt hos Holmér... Holmér drar snart igång med PKK spåret (ett villosspår?) vars bäringskraft inte delas av ansvariga åklagare... de skär sig snart dem emellan...

Vidare finns hur mkt som helst... piketstyrkan från Södermalm som var uppe strax innan mordet (långt från sitt distrikt) för att flytta en av polisernas bil från parkeringsböter. "C" som nämns här kände "Ö"... Bilen som flyttades låg utmed mördarens flyktväg, precis där vittnet Lars tappade bort honom.

Vittnet Lars som jagade mördaren kom upp på kullen och möttes av en kommisariebil, som fått larmet, men som INTE stoppade den springande Lars (?)...

Militären "G" nämns också ha befunnit sig i stan vid tillfället... läs böckerna för att få det att hamna på plats.

Jag är INTE en anhängare av polisspåret i första hand, MEN det är lite väl mycket "tillfälligheter" för att man som spaningsledningen "bara skall lägga det på hyllan".

"Är det bra att man kan hemligstämpla ett statsministermord???"

Nej det tycker jag verkligen inte... I de fall det rör känsliga saker för familjen Palme som inte direkt berör utredningen, samt i de fall omständigheter, iaktagelser etc som kan behövas i en eventuell framtida rättegång så är det korrekt att hemligstämpla. Möjligen i tveksamma fall även då det, som det så fint heter, gäller "Rikets säkerhet".

MEN jag tror att det tyvärr går inflation i hemligstämplingar i sådana här fall, och inte minst i Palmemordet. Överåklagaren sa irriterat i TV- programmet att tex Indien/Boforsaffären var avklarad, liksom Palmes medling mellan Irak och Iran... OM de nu är "avslutade" varför hemligstämpla?

Jag tror att sekretessen läggs in alltför ofta för att vi vanliga dödliga inte skall få veta mer än vi "tål veta". Jag tror vidare att sekretessen också, tyvärr, alltför ofta kan vara ett skydd för åklagare/polis/politiker etc att inte "blotta sig", dvs visa att fel/misstag begåtts.

Sedan, i värsta fall, försöker man dölja sanningen.... När det gäller Kennedymordet är det väl ganska uppenbart.... när alla dokument där (som överhuvudtaget finns kvar) blir offentliga kommer alla eventuellt utpekade vara döda sedan länge... HURRA för rättvisan.

På sätt och vis vore det nästan bra att lägga ner Palmeutredningen i dagsläget, då utredarna inte verkar komma nånvart. Överåklagaren verkar ju inte direkt brinna för sitt uppdrag. MEN OM DÅ utredningen läggs ner innan preskriptionstiden (vilket iofs är tveksamt), tycker jag ALLT utredningsarbete (bortsett från det som eventuellt skulle skulle kännas känsligt för familjen Palme och ändå inte för utredningen framåt...) skall gå ut till medborgarna och journalister.... Svenska folket har rätt att få veta.

--------------------------------------------------------------------------
Vill också nämna en sak till:

Vid tiden för mordet fanns en "sällskapsklubb" inom SÄPO som kallades SÄK-Ringen. Inte vem som helst fick bli medlem här, och sällskapet bestod av olika skikt med olika insyn i sällskapet (lite sektliknande alltså). För att bli medlem överhuvudtaget var man tvungen att ha blivit rekomenderad av en redan medlem.

Till SÄK-Ringen hörde "Ring-vännerna"... Inflytelserika personer inom samhället som på olika sätt knutits till sällskapet SÄK-ringen.

Detta är inget jag hittar på, det står nämnt i såväl bröderna Poutiainens bok "inuti labyrinten" som i andra böcker.

Visst kan det det ha varit en sällskapsklubb med "viktiga herrar" diskuterande "viktiga saker", men jag finner det motbjudande att vissa anställda på en redan så hemlig organisation som SÄPO inte förstod bättre att detta inte var lämpligt.

OM någon tror att socialdemokraterna i allmänhet och Palme i synnerhet ville sälja ut Sverige till Sovjet, bli en lydstat, eller i varje fall läckte information till sovjetisk underrättelsetjänst så kan jag tala om för Er att Sverige nog egentligen aldrig varit riktigt neutralt efter andra världskriget, vad som än sagts till oss svenska medborgare. Nej, neutralitetspolitiken till trots så var Sverige ett land där vi stod västmakterna MYCKET mera nära vad gäller t.ex. utrikespolitiskt och via våra underrättelsetjänster. Även ekonomiskt och militärt stod vi närmare väst, det är ju helt uppenbart. Visserligen kunde vi hävda vår neutralitet då vi tex inte var med NATO men ändå var detta en schimär.... jag tror att hela det politiska etablisemanget, inklusive militären, OCH Palme såg att det enda hotet mot vårat land var Sovjet. De enda som målar upp denna teori är, enligt mitt sätt att se det, virrpannor som EAP, tidningen Contra osv... helt utan verkligetsförankring...
__________________________________________________ _____________

(Svar på annat inlägg på SVT´s sida). Du skrev att livet går vidare... visst gör det det. Och visst skall vi tänka framåt, kanske framför allt att försöka leva i nuet... men detta handlar om ett statsministermord... det handlar ytterst om demokrati, att värna om demokratin. För om vi struntar i historien, inte lär oss av historien, kan samma sak hända igen.... Om vi inte ser till att våra rättsinstanser fungerar, dvs att mordet på en folkvald ledare i varje fall försöker redas upp, tappar vi även framtiden. Om vi inte försår vår historia, så missar vi så mycket av att göra något bättre av framtiden.

Slutligen, en mördare (och hans eventuella medbrottslingar) skall ALDRIG känna sig säker/säkra... och det gäller framför allt vid mord på högt uppsatta folkvalda ledare... Det är ett angrepp på vår demokrati. Att inte bry sig om det, är att inte heller bry sig om framtiden.

- Jonas Pejnemo
Citera
2006-03-14, 17:42
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jon67as
Palmemordet, del 2.
...........................

Väl skrivet och mkt intressant!!

Har du läst Leif GW Perssons bok/roman om mordet? Där pekas ju också polisen ut och den ansvarige kommissarien i "Gropen" beskrivs som alkoholiserad och med ett stort intag av minttabletter....

Mvh,

Oddis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in