2006-11-21, 10:27
Bannlyst
Jag har läst igenom den här tråden och jag undrar varför folk har så svårt att släppa Christer Pettersson som mördaren???
Inse att han var en tjackpundare som inte sysslade med sån här verksamhet.
Nej, i stället rör det sig om ett insidermord. Det var ju flera på Säpo som var öppna med sitt Palme-hat och som gärna såg honom röjd ur vägen. Och då Säpo skulle utreda mordet, så var det lätt att lägga locket på. Enligt uppgifter av en privatspanare som jag haft kontakt med, bodde också en hög Säpomedarbetare ett par kvarter ifrån Tunnelgatan.
Nej, granska Säpo i stället men det är det väl ingen som vågar.
Citera
2006-11-21, 10:34
Medlem
Det bodde ju flera högerextrema poliser efter mördarens flyktväg. Därmed inte sagt att de hade med mordet att göra. Mordplatsen var kanske en ren slump.
Citera
2006-11-21, 10:58
Medlem
Dessutom ska flera poliser ha setts runt brottsplatsen talande i walkietalkies. Tydligen ute pa knarkspaning men ar det verkligen en slump att statsministern dodas samma kvall?
Citera
2006-11-21, 11:18
Medlem
Det var i alla fall Mockfjärdsvapnet de hittade nu. Men inte mordvapnet.
Citera
2006-11-21, 11:23
Medlem
Paines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Det var ju flera på Säpo som var öppna med sitt Palme-hat och som gärna såg honom röjd ur vägen. Och då Säpo skulle utreda mordet, så var det lätt att lägga locket på. Enligt uppgifter av en privatspanare som jag haft kontakt med, bodde också en hög Säpomedarbetare ett par kvarter ifrån Tunnelgatan.
Nej, granska Säpo i stället men det är det väl ingen som vågar.

Hade det varit en stor konspiration som legat bakom så tror jag att någon hade läckt under de 20 åren som har gått. Dessutom så vore det väl inte så smart att använda ökända Palmehatare i en sådan operation.
Citera
2006-11-21, 13:06
Medlem
Tuesdays avatar
Enligt lunchekot är det med all säkerhet Mockfjärdsvapnet som återfunnits.
Citera
2006-11-21, 14:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Det bodde ju flera högerextrema poliser efter mördarens flyktväg. Därmed inte sagt att de hade med mordet att göra. Mordplatsen var kanske en ren slump.
Det måste den rimligen vara med tanke på att paret Palme korsade till östra sidan av Sveavägen strax innan mordet. Närmaste T-bana och väg till Gamla Stan från Grand var på västra sidan.
Citera
2006-11-21, 14:38
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Det var i alla fall Mockfjärdsvapnet de hittade nu. Men inte mordvapnet.
Ja, det är Mockfjärdsvapnet som vid rånet i Mockfjärd laddats med kulor från samma ask/tillverkningstillfälle som det vapen som sköt Palme. Huruvida det kan avskrivas eller inte är ju aningens enklare nu när det återfunnits. Går det att finna ett trovärdigt vittne på att vapnet kastades i sjön i Mockfjärdstrakten redan 1983 så är det ju också ganska enkelt att avskriva det hela.

Det är fortfarande intressant att få reda på vart vapnets och övriga kulors vägar skildes åt, hur och i vilka händer kulorna i sådana fall hamnade. Om det nu visar sig inte vara mordvapnet.
Citera
2006-11-21, 15:55
Medlem
vilka var mockskärsrånarna?

Hmmm, någon som vet vem/vilka som var på tapeten eller satt misstänkt för mockskärs rånet?
Citera
2006-11-21, 16:01
Medlem
JazzyJamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodiackiller
Jag har läst Lars Borgnäs bok "En iskall vind..." från i år.

Ja, Borgnäs är ju väldigt trovärdig... not! Han har gjort bort sig rejält i samband med mordet på Catrine da Costa.
Citera
2006-11-21, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJames
Ja, Borgnäs är ju väldigt trovärdig... not! Han har gjort bort sig rejält i samband med mordet på Catrine da Costa.

Däremot var Palmeboken betydligt mindre knarkad. Allt detta påminner mig dock om att jag ännu inte läst Inuti Labyrinten...

ETA:

Eftersom kulorna tycks vara från samma batch, åtminstone, finns det en möjlighet att det ändå skulle kunna komma fram någon form av information från Mockfjärdsvapnet?

Kan man enkelt och på egen hand göra ett pluggat vapen användbart igen?
Citera
2006-11-22, 00:10
Medlem
obotlig_realists avatar
Vapnet såg väldigt välbevarat ut för att ha legat i vattnet sedan 1983. Jag hade förväntat mig en sönderrostad klump i princip. Den låg kvar i läderhölstret till och med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in