2016-04-15, 19:04
Medlem
Halloj! jag äger ett par aktier i castellum och då fick jag höra lite att det blir en nyemission? vad innebär de?

tack på förhand =)
Citera
2016-04-15, 19:24
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berts
Halloj! jag äger ett par aktier i castellum och då fick jag höra lite att det blir en nyemission? vad innebär de?

tack på förhand =)

Enkelt förklarat innebär det att Castellum kommer skapa nya aktier för att få in mer pengar till bolaget. Detta för att betala för köpet av Norrporten.
Citera
2016-04-16, 00:27
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Enkelt förklarat innebär det att Castellum kommer skapa nya aktier för att få in mer pengar till bolaget. Detta för att betala för köpet av Norrporten.

Minskar aktievärdet i ett företag vid en nyemission? Håller inte på med aktier (än) utan försöker lära mig fortfarande och jag tänkte att om det ges ut fler aktier kanske priset minskar så utbudet ökar men det är säkert många fler detaljer i det hela jag inte har koll på.
Citera
2016-04-16, 09:22
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Minskar aktievärdet i ett företag vid en nyemission? Håller inte på med aktier (än) utan försöker lära mig fortfarande och jag tänkte att om det ges ut fler aktier kanske priset minskar så utbudet ökar men det är säkert många fler detaljer i det hela jag inte har koll på.

Nej det totala värdet ökar iochmed att företaget säljer ju dessa nyskapade aktier och får in pengarna i kassan. Ponera att ett börsbolag är värt 100 miljoner och sen gör dom nyemmision på 5 millar, då är ju totala värdet numera 105 miljoner. Allt annat lika så ska aktien inte röra sig en centimeter, däremot så kanske marknaden inte gillar att det ska göras emision det kan ju påverka värdet

Däremot så rent teoretiskt så minskar ju din totala andel av företaget (så kallad utspädning) vilket gör att vid framtida vinst och utdelning osv så får du en mindre del av kakan om du inte är med i emisionen och satsar pengar föratt behålla din andel
Citera
2016-04-16, 10:06
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
Nej det totala värdet ökar iochmed att företaget säljer ju dessa nyskapade aktier och får in pengarna i kassan. Ponera att ett börsbolag är värt 100 miljoner och sen gör dom nyemmision på 5 millar, då är ju totala värdet numera 105 miljoner. Allt annat lika så ska aktien inte röra sig en centimeter, däremot så kanske marknaden inte gillar att det ska göras emision det kan ju påverka värdet

Däremot så rent teoretiskt så minskar ju din totala andel av företaget (så kallad utspädning) vilket gör att vid framtida vinst och utdelning osv så får du en mindre del av kakan om du inte är med i emisionen och satsar pengar föratt behålla din andel

Eftersom emissionskursen normalt aldrig är densamma som börskursen, så kommer börskursen att ändras.
Citera
2016-04-16, 10:48
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.

Vi pratar inte om utbud när det gäller aktier. Aktier är bara andelar av en hel enhet. Ett företag kan bestå av en aktie eller 100000000000000000000 aktier. Det är samma pizza, frågan är bara hur många slicer det blir. När du vill ha in mer pengar i bolaget skapar du fler aktier som du kan sälja. Värdet i bolaget ökar, men antalet delar ökar också.

Om du som ägare inte deltar i emissionen, då kommer du fortfarande ha samma värde på dina aktier, men du kommer att äga en mindre procentuell andel av företaget.

Jag har grovt förenklat förklaringen.
Citera
2016-04-16, 11:58
Medlem
Finns det några spekulationer om vad priset per aktie kommer hamna på vid Castellums nyemission?
Vad tror ni högre/lägre än nuvarande börskurs?
Citera
2016-04-16, 15:38
Medlem
Kalaspungens avatar
Hej!

Jag är en sådan kille som tjänar pengar och låter dem sitta på det vanliga bankens sparkonto, men det är ju rätt dumt i dagens -ränta läge i Sverige.

Så går i tankarna att försöka sprida ut 50-70 tsek i olika stora svenska bolag som har stabil ekonomie och låta dem gotta sig där några år och återinvestera aktieutdelning vartenda gång.
Det är väl bland det lättaste/bästa sätt för en amatör att börja?
Några av de företagen jag kommer på spontant utan att ha gjort min egna amatörmässiga reserch är
HM, Skanska, Norde/swedbank, Castellum, KANSKE altlas copco, Peab, Lindbab.
(tar gärna emot förslag på stora stabila teknikföretag med god historia av utdelning per aktie.

Fråga 2 , borde jag slänga in det hela på ISK konto eller aktie konto? (tänker använda Avanza) Ge mig gärna argument varför jag INTE borde använda Avansa om det finns några

Tack på förhand och ha en schysst lördag!
Senast redigerad av Kalaspungen 2016-04-16 kl. 15:44.
Citera
2016-04-16, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspungen
Fråga 2 , borde jag slänga in det hela på ISK konto eller aktie konto? (tänker använda Avanza) Ge mig gärna argument varför jag INTE borde använda Avansa om det finns några

Tack på förhand och ha en schysst lördag!

ISK är i 99% av fallen det bästa alternativet. Enda anledningen till att inte ha Avanza är om du väljer Nordnet istället. Avanza eller Nordnet är i princip hugget som stugget och båda är bra.

Jag hade dock hållit mig till fonder istället för aktier. Du slipper courtage och får bättre riskspridning.
Citera
2016-04-16, 18:22
Medlem
Kalaspungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
ISK är i 99% av fallen det bästa alternativet. Enda anledningen till att inte ha Avanza är om du väljer Nordnet istället. Avanza eller Nordnet är i princip hugget som stugget och båda är bra.

Jag hade dock hållit mig till fonder istället för aktier. Du slipper courtage och får bättre riskspridning.
Funderade också på att sätta det i fonder men då ska du ju betala procent istället (0,8%) på de jag kollade så i mitt fall blir det ju en engångskostnad "courtage" medans du betalar den löpande fond avgiften :/
Citera
2016-04-16, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspungen
Funderade också på att sätta det i fonder men då ska du ju betala procent istället (0,8%) på de jag kollade så i mitt fall blir det ju en engångskostnad "courtage" medans du betalar den löpande fond avgiften :/
Avanza Zero och Nordnet Superfonden är avgiftsfria. Du betalar dessutom courtage när du ska återinvestera utdelningarna.
Citera
2016-04-16, 18:43
Medlem
Kalaspungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Avanza Zero och Nordnet Superfonden är avgiftsfria. Du betalar dessutom courtage när du ska återinvestera utdelningarna.
Men hur tjänar dem pengar på att vi sätter in i deras fond? Det låter "för bra för att vara sant" om du hänger med hur jag menar.

Sen är ju inte bra att sätta alla äggen i en korg. Så finns det flera liknande som Avansa Zero?

Kanske du fråga men vet du någon "calculator sida" Där man kan för in te.x court avgifter, eventuella insättningar osv så får ett perspektiv hur mycket det komma kosta att köpa/återinvestera aktier osv osv.
Sen har jag en annan dum fråga, som jag har förståt så är det oftast fonder som tar mest skada vi eventuella finnansdippar? Te.x Volvo och andra privatägda företag torde ju ta mindre skadade eftersom de spekulerar inte med sina pengar? (dum fråga kanske)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in