2017-05-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
Det är vanliga optioner. OM jag förstått det rätt är säkerhetskravet premien ? Om jag nu får strikeprice på en option säljer jag den för att lösa den innan förfallodatum? OM jag förstått IG optionerna rätt får jag inte underliggande utan du säljer optionen med vinst.

Tycker dessa derivat är ganska komplicerade att förstå. Antar att jag kan prova en på demokontot för att testa mig fram iofs

Är de handlade på en börs? Optioner löses genom att man får underliggande eller pengar. När det gäller standardiserade optioner så är det 100 aktier, 1 terminskontrakt eller mellanskillnaden mellan strike och vad underliggande är på för pris.

Om du köper en put eller call så är ditt reserverade belopp det du betalade för optionen. Det är allt du kan förlora. Om du gör affärer på stora produkter så kan mäklaren säga till dig att du måste antingen stänga eller sätta in mer pengar när kontraktet löpt ut. Det smidigaste är att aldrig hålla kontrakt till förfallodatum så slipper man detta. Dessutom så minskar man sin gammarisk betydligt.

Du kan köpa och sälja optionskontrakt som vilken annan aktie som helst.

Jag föreslår att du läser på lite hur ett optionskontrakt prissätts för jag har hört otaliga gånger om hur folk har klagat att de har förlorat pengar när de har gissat rätt åt vilket håll som underliggande ska gå.
Citera
2017-05-08, 11:52
Medlem
Grandesporross avatar
Tack för alla svar! Jag ska fördjupa mig mer helt klart.Förstår att tid är en stor del av priset så man måste inte bara få in strikepriset utan också tajma det.

Om jag skall börja med optioner blir det helt köpa optioner som är intressant, inte att skriva/sälja dom.

IG är en market maker så näe de handlas nog inte på börsen även om de handlas endast på europeiska option-handelstider.

Som demysteries nämnde är underliggande deras CFD kontrakt.
Senast redigerad av Grandesporros 2017-05-08 kl. 11:57.
Citera
2017-05-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
Tack för alla svar! Jag ska fördjupa mig mer helt klart.Förstår att tid är en stor del av priset så man måste inte bara få in strikepriset utan också tajma det.

Om jag skall börja med optioner blir det helt köpa optioner som är intressant, inte att skriva/sälja dom.

IG är en market maker så näe de handlas nog inte på börsen även om de handlas endast på europeiska option-handelstider.

Som demysteries nämnde är underliggande deras CFD kontrakt.

Spännande. Optioner är roliga för att möjligheterna till att konstruera affärer är så många. Jag vet inte hur mycket du kan om den bakomliggande teorin men jag rekommenderar att läsa på cboe.com och kanske kolla på någon "where do I start?"-serie på tastytrade.com för att lära sig lite av grunderna.
Citera
2017-05-08, 22:37
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har lagt två ordrar att öppna på IG. Både sälj- och köporder beroende på vilket nivå som träffas först. Men säkerhetskravet är bara för en och inte dubbelt. Borde det inte vara för båda?

Och en sak till, är det när det köpkursen/säljkursen träffas av den riktiga kursen som ordern går igång eller räknar den på köp/säljkurs med spreaden?
Citera
2017-05-09, 13:55
Medlem
Colossos avatar
Vad är era strategier när ni ska köpa en aktie? Hur får ni vad som egentligen är "rätt kurs" att köpa? Om vi tar Swedish Match som ett exempel som ligger på 299kr just nu, när ska man gå in där tex?
Citera
2017-05-09, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Vad är era strategier när ni ska köpa en aktie? Hur får ni vad som egentligen är "rätt kurs" att köpa? Om vi tar Swedish Match som ett exempel som ligger på 299kr just nu, när ska man gå in där tex?

Det är väl inte svårare än att man köper om aktien är billigare än ens egna värdering och inte köper om aktien är dyrare än ens egna värdering?
Citera
2017-05-09, 15:44
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
http://aktiekunskap.nu/vad-ar-fundamental-analys/
http://www.investopedia.com/universi...entalanalysis/
Börja med att läsa igenom dessa artiklar.
Citera
2017-05-09, 20:51
Medlem
ethernals avatar
Citat:

finns jättemånga strategier och det tar tid innan man hittar sin egen. du måste hitta vilken kategori av investerare du själv tillhör. är du en långsiktig värdeinvesterare, en ganska kortsiktig trader, kanske till och med en daytrader, eller tittar du på mera tekniska analyser?

kort sagt.. "rätt kurs" för swedish match beror helt och hållet på vilken horisont du har
Citera
2017-05-10, 07:06
Medlem
Bimboankans avatar
Hej jag har några fråga ang onoterade aktier.
Jag är intresserad av att köpa lite Spotify.

Men vart kan jag köpa dom?
Och kan jag förvara dessa aktier på ett ISK? och vart skapar jag då detta ISK?

(Om jag inte kan ha dom på Avanza, där jag redan har ISK).
Citera
2017-05-10, 09:15
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
finns jättemånga strategier och det tar tid innan man hittar sin egen. du måste hitta vilken kategori av investerare du själv tillhör. är du en långsiktig värdeinvesterare, en ganska kortsiktig trader, kanske till och med en daytrader, eller tittar du på mera tekniska analyser?

kort sagt.. "rätt kurs" för swedish match beror helt och hållet på vilken horisont du har
Tack, letar utdelningsaktier.

Någon som vet hur man på Avanza kan se vilken utdelning utländska aktier ger? Tex Apple?
Citera
2017-05-10, 09:28
Medlem
Citat:
Tack, letar utdelningsaktier.

Någon som vet hur man på Avanza kan se vilken utdelning utländska aktier ger? Tex Apple?

Vet inte om man kan se det på Avanza men här hittar du en bra sammanställning: https://m.se.investing.com/equities/...-inc-dividends
Citera
2017-05-10, 09:33
Medlem
Jag är inte nybörjare på aktier men skulle vilja ge mig in på att blanka lite. Ig Markets verkar vara ett bra ställe. Någon som har en annan idé?

Har satt in lite pengar och nu verkar det bara vara att sälja vilka aktier man vill (även om man inte har dem). Är det någon som har en länk till en text eller video som enkelt förklarar det där med säkerhetsrisk och så?

Behöver man betala ränta på pengarna om man blandar aktier?
Senast redigerad av ingenslump 2017-05-10 kl. 09:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in