Citat:
Ursprungligen postat av
Grandesporros
Det är vanliga optioner. OM jag förstått det rätt är säkerhetskravet premien ? Om jag nu får strikeprice på en option säljer jag den för att lösa den innan förfallodatum? OM jag förstått IG optionerna rätt får jag inte underliggande utan du säljer optionen med vinst.
Tycker dessa derivat är ganska komplicerade att förstå. Antar att jag kan prova en på demokontot för att testa mig fram iofs

Är de handlade på en börs? Optioner löses genom att man får underliggande eller pengar. När det gäller standardiserade optioner så är det 100 aktier, 1 terminskontrakt eller mellanskillnaden mellan strike och vad underliggande är på för pris.
Om du köper en put eller call så är ditt reserverade belopp det du betalade för optionen. Det är allt du kan förlora. Om du gör affärer på stora produkter så kan mäklaren säga till dig att du måste antingen stänga eller sätta in mer pengar när kontraktet löpt ut. Det smidigaste är att aldrig hålla kontrakt till förfallodatum så slipper man detta. Dessutom så minskar man sin gammarisk betydligt.
Du kan köpa och sälja optionskontrakt som vilken annan aktie som helst.
Jag föreslår att du läser på lite hur ett optionskontrakt prissätts för jag har hört otaliga gånger om hur folk har klagat att de har förlorat pengar när de har gissat rätt åt vilket håll som underliggande ska gå.