2016-10-20, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Jag har en dum fråga som skulle vara bra att veta

Hur kan en aktie röra på sig i stora % när det inte finns några pressmeddelanden, spekulationer eller kokande information om aktien?
Eller är det bara en slump?
Hur vet du att det inte finns "spekulationer" om aktien? All handel i en aktie är spekulation om den kommer att stiga eller sjunka i värde. Finns många anledningar till att en aktie rör sig kraftigt upp och ned:

* En institutionell aktör bestämmer sig för att köpa en stor del/sälja hela sitt innehav
* En konkurrent har släppt rapport eller pressmeddelande, vilket indikerar hur det går för "vårt" bolag
* Makrohändelser - stigande/sjunkande råvarupriser som påverkar direkt eller indirekt, ändrade valutakurser som påverkar bolaget, ändrade marknadsräntor som påverkar bolaget
*Någon bank/bloggare har rekommenderat bolaget
* Det snackas om aktien på Twitter

Finns massor av saker förutom pressmeddelanden som styr aktiekurserna.
Citera
2016-10-20, 19:05
Bannlyst
Är lite intresserad av att traeda valutor men vet nada om det, vilket företag erbjuder bäst utbildningsprogram innan man sätter in degen på kontot?
Citera
2016-10-20, 21:50
Medlem
TheTransporters avatar
Hur funkar det med utdelning om man äger svenska investmentbolag?

Det är ju inte ett bolag utan det är ju flera olika?
Citera
2016-10-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheTransporter
Hur funkar det med utdelning om man äger svenska investmentbolag?

Det är ju inte ett bolag utan det är ju flera olika?
Om vi tar Investor som exempel så äger de SEB. SEB delar ut pengar som då tillfaller Investor (eftersom de är aktieägare). Investor kan då välja att antingen återinvestera pengarna i SEB eller att lägga pengarna i kassan och dela ut det till sina aktieägare.
Citera
2016-10-24, 09:19
Medlem
Absolutinte800s avatar
Hur gör ni börshajar vad gäller utländska aktier och källskatten?

Är det kapitalförsäkring som är det enda rätta?
Känner att jag inte riktigt gillar att det inte är jag som äger aktierna då. För så är det väl?

Men det kanske inte spelar någon som helst roll egentligen? Inga nackdelar?

Mvh.
Citera
2016-10-24, 18:44
Medlem
WarrenLivermores avatar
Jag sitter just nu och försöker hitta ett antal ETF som kan utgöra en grund i min portfölj. Jag letar efter större trender och har nu snöat in lite på IoT men hittar bara ETF med avgift på 0,6 %. Hur gör ni som använder er av ETF, är 0,6% rimligt att betala för en ETF?

Jag letar även efter andra ETF, försöker hitta 3-5 styck som jag kan månadsspara i och undrar då vad kostnaden blir. Säg att jag har 3 st och vill sätta 1 000 på varje via avanza kapitalförsäkring. Äter courtage och avgift upp mycket?
Citera
2016-10-24, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarrenLivermore
Jag sitter just nu och försöker hitta ett antal ETF som kan utgöra en grund i min portfölj. Jag letar efter större trender och har nu snöat in lite på IoT men hittar bara ETF med avgift på 0,6 %. Hur gör ni som använder er av ETF, är 0,6% rimligt att betala för en ETF?

Jag letar även efter andra ETF, försöker hitta 3-5 styck som jag kan månadsspara i och undrar då vad kostnaden blir. Säg att jag har 3 st och vill sätta 1 000 på varje via avanza kapitalförsäkring. Äter courtage och avgift upp mycket?
Om du tittar på ETFer gå in på Nordnet då, tror de har courtagefritt på en del ETFer om jag inte missminner mig.
Citera
2016-10-26, 08:38
Medlem
Hej

Någon som har tips på bra aktieböcker som är aktuella 2016 som riktar in sig mot mer swing/daytrading?

Tack på förhand.
Citera
2016-10-27, 05:36
Medlem
WarrenLivermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chro
Hej

Någon som har tips på bra aktieböcker som är aktuella 2016 som riktar in sig mot mer swing/daytrading?

Tack på förhand.
The Edge kanske?
Citera
2016-10-27, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarrenLivermore
The Edge kanske?
Tack så hemskt mycket, ska kollas upp!
Citera
2016-10-27, 21:10
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chro

Jag skulle vilja påstå att börsen är sig lik, det är bara information om specifika bolag som är dagsfärsk, ekonomiska teorier står sig bra mycket längre. Går att handla på alla möjliga olika strategier så lås inte in dig på att bara nyaste senaste är rätt. Finns mycket värde i att läsa gamla böcker om värdeinvestering, om inte annat för att förstå deras synpunkt och sen på ett rationellt sett förkasta det. Du måste skapa ditt eget system/strategi utefter vad du tror på, och då måste man läsa allt, gammalt som nytt.
Citera
2016-10-27, 22:11
Medlem
Anberss avatar
Har märkt att det verkar pågå en del daytrading än idag, funderar på att sätta mig in i det och eventuellt börja med det själv så har en del frågor kring ämnet.

1. Är det verkligen lönsamt att daytradea om man inte har tillgång till bottar och dylikt? Min bild är att alla bottar och scripts och all high frequency trading som sker idag i princip tagit bort möjligheterna till att tjäna på arbitrage och då återstår väl bara att spekulera i vad som kommer gå upp och ner och handla med optioner och andra värdepapper som multiplicerar upp- och nedgång för de underliggande värdepapprena? Om man inte är väldigt insatt i företagen man satsar i är väl det i princip lotteri?

2. Hur kommer man igång? Vilka förkunskaper behöver man ha? Räcker det med att läsa avanzas guider till de olika sorters värdepapper som finns eller behöver man läsa på mer i detalj och i så fall, vad ska man läsa? Jag har lite grundläggande kunskap i värdepappershandel och äger lite kapital i aktier och fonder och har utöver det viss grundläggande kunskap i nationalekonomi om det har någon betydelse.

3. Vad behöver man ha för hård- och mjukvara för att kunna daytradea effektivt? Räcker det med en vanlig speldator och skärm och ett konto på avanza eller behöver man ha bloomberg-terminal och massa pivotade skärmar och specialprogram som i filmer och liknande?

Ber om ursäkt i förhand om frågorna är dumma och om jag tar fel på olika begrepp, är som ni kanske märker inte alls särskilt insatt i ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in