2018-03-05, 23:13
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Hos nordnet kan man sätta priset själv vid köp, betyder det att köpet går igenom automatiskt om/när priset gått ner till det pris man satt?

Grymt tack till _baste_, och rostigahinken. klippor!
Är stop loss detsamma fast bokofram, dvs man säljer automatiskt om det börjar gå åt helvete?
Om du lägger in en köporder på 100 kommer ditt köp gå igenom när någon är villig att sälja för 100, dvs. priset kommer just då vara 100.

En stop loss är en säljorder (köporder) som ligger under (över) rådande marknadspris och som automatiskt blir en marknadsorder när priset når stopnivån. Så när marknaden faller till din stop loss kommer din stop loss triggas och du exekverar en säljorder till bästa pris till hela din order är fylld.
Citera
2018-03-06, 08:28
Medlem
797507975s avatar
Ska fortsätta med min långsiktiga portfölj nu efter några år uppehåll med bostadsaffärer mm..
Jag sätter undan 10-12000kr i månaden, och har en sparhorisont på ca 25-30år..

Även fast cortageavgifterna är hyfsat låga på Avanza, så känns det dumt att köpa aktier för 10000kr åt gången.. skulle kunna tänka mig att köpa var tredje månad ist..
Vad skulle ni gjort, lägga pengarna i en billig indexfond, för att inte ligga utanför börsen under tiden.
Eller låta dom ligga på ett sparkonto hos Avanza med 0,5% ränta?

Jag har som sagt ett långsiktigt tänk, och köper stabila aktier..
Har redan en del i Alfa Laval, och ET av mina Favoribolag Beijer ref..
Mvh...
Citera
2018-03-06, 10:19
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldebrink
Många försöker dra slutsatser kring en aktie beroende på vilket mäklarhus som mäklat posterna. Oftast drar man slutsatsen att om Avanza eller Nordnet nettoköpt/nettosålt så är det småsparare som handlat

Är det någon som vet om det faktiskt finns någon fond eller institution som använder sig av dessa nätbanker eller är det alltid småsparare?
Så vitt jag vet så handlar fonder genom sina förvaringsinstitut som de enligt lag måste ha. Oftast en av storbankerna om det är svenska fonder. Det är därför osannolikt att någon av nätmäklarna agerar förvaringsinstitut. Sedan kan det ju finnas mäklare som handlar på uppdrag av förvaringsinstitut som alltså i sin tur agerar på uppdrag av fondbolaget men dessa mäklare brukar vara någon av de stora som Erik Penser, JP Morgan etc.

Så ja, avslut med AVA och NON inblandade är sannolikt småsparare men med sänkta courtage så kommer storbankerna tillbaka med många småsparare även där. Själv bryr jag mig inte så mycket om vilka som handlar och på large cap är de flesta ändå anonyma (en sak som jag personligen anser är helt fel men det är en annan tråd).
Citera
2018-03-08, 19:08
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Om jag tittar på fastighetsaktier, och ska bedöma deras tillgångar i balansräkningen.
Ska jag främst kolla på anläggningstillgångar? Eget kapital? och sedan finns det substansvärde också.
Citera
2018-03-10, 12:39
Medlem
Vart kan man se om industrivärlden och Investor handlas till rabatt eller premie? Vil veta om de är köpvärda just nu.
Citera
2018-03-10, 16:32
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 797507975
Ska fortsätta med min långsiktiga portfölj nu efter några år uppehåll med bostadsaffärer mm..
Jag sätter undan 10-12000kr i månaden, och har en sparhorisont på ca 25-30år..

Även fast cortageavgifterna är hyfsat låga på Avanza, så känns det dumt att köpa aktier för 10000kr åt gången.. skulle kunna tänka mig att köpa var tredje månad ist..
Vad skulle ni gjort, lägga pengarna i en billig indexfond, för att inte ligga utanför börsen under tiden.
Eller låta dom ligga på ett sparkonto hos Avanza med 0,5% ränta?

Jag har som sagt ett långsiktigt tänk, och köper stabila aktier..
Har redan en del i Alfa Laval, och ET av mina Favoribolag Beijer ref..
Mvh...

Annars kan du byta courtageklass så kan du köpa små poster oftare när du känner för det och sprida mellan fler företag. Lägsta klass kan du handla för upp till 595kr för 1kr i courtage.
Citera
2018-03-10, 16:57
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vart kan man se om industrivärlden och Investor handlas till rabatt eller premie? Vil veta om de är köpvärda just nu.
Industrivärden meddelar sitt substansvärde via pressmeddelanden på sin hemsida.
Hos Investor får du rota runt lite men just nu syns det på deras förstasida.

Är substansvärdet högre än kursen så är det rabatt.
Citera
2018-03-11, 17:12
Medlem
Citat:

Här är en bra överblick över svenska investmenbolag. Scrolla ner för tabell.

http://investmentbolag.net/investmen...substansvarde/
Citera
2018-03-12, 10:57
Medlem
Reevess avatar
Citat:

ibindex.se använder jag mig av.
Citera
2018-03-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Här är en bra överblick över svenska investmenbolag. Scrolla ner för tabell.

http://investmentbolag.net/investmen...substansvarde/

Tack men jag kan inte se vad det är pga nåt fel, kan du säga vad rabatten/premien är just nu för bara industri och Investor?

Tack
Citera
2018-03-12, 20:01
Medlem
Citat:
Tack men jag kan inte se vad det är pga nåt fel, kan du säga vad rabatten/premien är just nu för bara industri och Investor?

Tack

Investor = 26% rabatt (22 januari)

Industrivärden = 10,3% rabatt (2 januari)
Citera
2018-03-12, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Investor = 26% rabatt (22 januari)

Industrivärden = 10,3% rabatt (2 januari)

Tack lyckades se det sen. Anser ni dessa är köpvärda idag överlag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in