Citat:
Ursprungligen postat av
Eldebrink
Många försöker dra slutsatser kring en aktie beroende på vilket mäklarhus som mäklat posterna. Oftast drar man slutsatsen att om Avanza eller Nordnet nettoköpt/nettosålt så är det småsparare som handlat
Är det någon som vet om det faktiskt finns någon fond eller institution som använder sig av dessa nätbanker eller är det alltid småsparare?
Så vitt jag vet så handlar fonder genom sina förvaringsinstitut som de enligt lag måste ha. Oftast en av storbankerna om det är svenska fonder. Det är därför osannolikt att någon av nätmäklarna agerar förvaringsinstitut. Sedan kan det ju finnas mäklare som handlar på uppdrag av förvaringsinstitut som alltså i sin tur agerar på uppdrag av fondbolaget men dessa mäklare brukar vara någon av de stora som Erik Penser, JP Morgan etc.
Så ja, avslut med AVA och NON inblandade är sannolikt småsparare men med sänkta courtage så kommer storbankerna tillbaka med många småsparare även där. Själv bryr jag mig inte så mycket om vilka som handlar och på large cap är de flesta ändå anonyma (en sak som jag personligen anser är helt fel men det är en annan tråd).