2017-03-29, 13:42
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Som sagt, det är du som inte förstår hur produkten fungerar, det är ingen som lurar dig.

Hur tänker man när man köper hävstångsprodukter utan att ens bemöda sig med att kolla upp hur de fungerar innan?

Du förstår inte hur certifikat fungerar heller, men lycka till. Man kan ju alltid skylla på utfärdaren om det går år helvete!

Jo, jag förstår att cert har en urholkningseffekt, men hellre det och en fast hävstång än banker som skruvar på sina futures bäst dom vill.
Citera
2017-03-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jo, jag förstår att cert har en urholkningseffekt
Ja men dåså, då är du ju expert!

Citat:
men hellre det och en fast hävstång än banker som skruvar på sina futures bäst dom vill.
För tredje gången, ingen bank har "skruvat" på dina mini futures, det är bara du som inte förstår vad du har köpt.
Citera
2017-03-29, 13:49
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
För tredje gången, ingen bank har "skruvat" på dina mini futures, det är bara du som inte förstår vad du har köpt.

Förklara då hur det kommer sig att mina korta futures tappade fler procent i dagens öppning trots att omx började runt nollan. I normala fall hade de börjat i närheten där de slutade igår.
Citera
2017-03-29, 13:56
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Gäller det för alla månader? Var står det i terminen? Då kan man alltså förlora pengar om priset är lägre när bytet sker?
Relationen mellan spot och terminen är termin = spot + ränta - utdelning. Eftersom räntan är låg är utdelningen > räntan vilket gör du ju längre in i framtiden du kommer längre ifrån spot) desto lägre kommer värdet på terminen vara.

Du förlorar inte pengar på själva marsterminen, men ska du byta mars mot april kommer du få betala eller få betalt mellanskillnaden beroende på om du är lång eller kort.
Citera
2017-03-29, 13:57
Medlem
Citat:
Förklara då hur det kommer sig att mina korta futures tappade fler procent i dagens öppning trots att omx började runt nollan. I normala fall hade de börjat i närheten där de slutade igår.
Jag gissar på courtage. Men om du genuint tror att banken har "skruvat" på dina innehav (herregud...) så är det väl bara att ringa dem och fråga vad det är som har hänt. Kundsupporten hos din bank kan garanterat hjälpa dig lättare än folk här i tråden eftersom de ser exakt allting på ditt konto. Vi kan bara sitta och gissa vad du har lyckats åstadkomma när du klickar omkring i blindo.
Citera
2017-03-29, 13:59
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Relationen mellan spot och terminen är termin = spot + ränta - utdelning. Eftersom räntan är låg är utdelningen > räntan vilket gör du ju längre in i framtiden du kommer längre ifrån spot) desto lägre kommer värdet på terminen vara.

Du förlorar inte pengar på själva marsterminen, men ska du byta mars mot april kommer du få betala eller få betalt mellanskillnaden beroende på om du är lång eller kort.

Är du säker på att detta gäller mini futures och cert?
Citera
2017-03-29, 14:00
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Jag gissar på courtage. Men om du genuint tror att banken har "skruvat" på dina innehav (herregud...) så är det väl bara att ringa dem och fråga vad det är som har hänt. Kundsupporten hos din bank kan garanterat hjälpa dig lättare än folk här i tråden eftersom de ser exakt allting på ditt konto. Vi kan bara sitta och gissa vad du har lyckats åstadkomma när du klickar omkring i blindo.

Nej, det står ingenting om courtage. Jag ser ju att de skruvade upp den indikativa hävstången till 45 på morgonen. Igår var den under 30.
Citera
2017-03-29, 14:01
Medlem
Citat:
Nej, det står ingenting om courtage. Jag ser ju att de skruvade upp den indikativa hävstången till 45 på morgonen. Igår var den under 30.
Jag ger upp, lycka till med ditt spelande.
Citera
2017-03-29, 14:22
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Är du säker på att detta gäller mini futures och cert?

Ingen aning. Har aldrig handlat med något sånt, jag pratar om terminer. Lita på Baste när det kommer till mini futures och cert, han vet vad han pratar om.
Citera
2017-03-29, 14:29
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Att BEO föll på eftermiddagen beror inte på att det tog flera timmar för marknaden att uppfatta en nyhet. Som du ser så rörde den sig kraftigt i några minuter direkt vid öppningen den morgonen också. Det släpptes nyheter även under eftermiddagen. När nyheter släpps börjar aktien vanligtvis röra på sig innan du ens har hunnit läsa klart rubriken.

Du missförstår mig, men jag kanske gör det onödigt krångligt för dig. Det du säger stämmer i princip, men det är svårt, och ibland omöjligt att omvandla det till en praktisk fördel. I princip skulle din strategi kunna fungera i vissa fall med lite tur om du upplever att du sett informationen innan de större volymerna gjort det (i praktiken har du då sällan en chans om du inte har tillgång till en exceptionell nyhetsfeed, dessa är ofta väldigt dyra). Att priset förändras under en längre period efter ett nyhetssläpp däremot, beror i regel inte på att det tar så pass lång tid för marknaden att uppfatta nyheten, utan om att tolkningen av vad nyheten är värd förändras hela tiden.

Vi kan dela upp det i två olika utgångspunkter:
Du och övriga marknaden uppfattar informationen samtidigt - Såhär är det i stort sett alltid (eller snarare, du uppfattar den efter stora delar av övriga marknaden helt enkelt eftersom den nyhetsfeed du sannolikt använder är långsammare än många andras). Allt som händer med kursen därefter är en fråga om spekulation och tolkning, att vara snabbast hjälper inte längre.

Du uppfattar informationen före övriga marknaden - Du får en fördel av att vara snabb, men det är extremt svårt att uppnå i praktiken eftersom information bearbetas ohyggligt snabbt. Nu för tiden finns det algoritmer som handlar på nyheter innan en människa ens hunnit uppfatta första bokstaven i rubriken. I väldigt lågomsatta bolag dyker möjligheten upp ibland om du har tur.

Det bästa är att prova själv ett tag. Min gissning är att du konstant kommer få känslan av att du ligger steget efter, alternativt blir förvånad över att kursen inte rör sig åt det håll du tänkt dig.
Tack för svaret, mycket bra!
Jag får testa helt enkelt. Jag tror det är oerhört mkt psykologi och andra faktorer man kan ta in i beräkningen som nyhetsvärdet och tidigare effekter av liknande nyheter osv för ett företag.

Vad är dessa dyra nyhetsfångare förresten? Aldrig hört talas om det. Tänkte man kunde skapa lite olika rrs och liknande för att hålla sig uppdaterad, speciellt angående pressmeddelanden.
Citera
2017-03-29, 15:01
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Ingen aning. Har aldrig handlat med något sånt, jag pratar om terminer. Lita på Baste när det kommer till mini futures och cert, han vet vad han pratar om.

Jag pratar om cert och mini futures.

Citat:
Jag ger upp, lycka till med ditt spelande.

Du kanske kan svara på varför certen och futurens stod helt stilla under raset vid öppningen den 17 mars? Det var mycket konstigt.
Citera
2017-03-29, 15:13
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Jag pratar om cert och mini futures.

Du kanske kan svara på varför certen och futurens stod helt stilla under raset vid öppningen den 17 mars? Det var mycket konstigt.

Skilj på futures och mini futures. En mini future är inte en future.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in