Citat:
Ursprungligen postat av
DeMysteriis
Att BEO föll på eftermiddagen beror inte på att det tog flera timmar för marknaden att uppfatta en nyhet. Som du ser så rörde den sig kraftigt i några minuter direkt vid öppningen den morgonen också. Det släpptes nyheter även under eftermiddagen. När nyheter släpps börjar aktien vanligtvis röra på sig innan du ens har hunnit läsa klart rubriken.
Du missförstår mig, men jag kanske gör det onödigt krångligt för dig. Det du säger stämmer i princip, men det är svårt, och ibland omöjligt att omvandla det till en praktisk fördel. I princip skulle din strategi kunna fungera i vissa fall med lite tur om du upplever att du sett informationen innan de större volymerna gjort det (i praktiken har du då sällan en chans om du inte har tillgång till en exceptionell nyhetsfeed, dessa är ofta väldigt dyra). Att priset förändras under en längre period efter ett nyhetssläpp däremot, beror i regel inte på att det tar så pass lång tid för marknaden att uppfatta nyheten, utan om att tolkningen av vad nyheten är värd förändras hela tiden.
Vi kan dela upp det i två olika utgångspunkter:
Du och övriga marknaden uppfattar informationen samtidigt - Såhär är det i stort sett alltid (eller snarare, du uppfattar den efter stora delar av övriga marknaden helt enkelt eftersom den nyhetsfeed du sannolikt använder är långsammare än många andras). Allt som händer med kursen därefter är en fråga om spekulation och tolkning, att vara snabbast hjälper inte längre.
Du uppfattar informationen före övriga marknaden - Du får en fördel av att vara snabb, men det är extremt svårt att uppnå i praktiken eftersom information bearbetas ohyggligt snabbt. Nu för tiden finns det algoritmer som handlar på nyheter innan en människa ens hunnit uppfatta första bokstaven i rubriken. I väldigt lågomsatta bolag dyker möjligheten upp ibland om du har tur.
Det bästa är att prova själv ett tag. Min gissning är att du konstant kommer få känslan av att du ligger steget efter, alternativt blir förvånad över att kursen inte rör sig åt det håll du tänkt dig.
Tack för svaret, mycket bra!
Jag får testa helt enkelt. Jag tror det är oerhört mkt psykologi och andra faktorer man kan ta in i beräkningen som nyhetsvärdet och tidigare effekter av liknande nyheter osv för ett företag.
Vad är dessa dyra nyhetsfångare förresten? Aldrig hört talas om det. Tänkte man kunde skapa lite olika rrs och liknande för att hålla sig uppdaterad, speciellt angående pressmeddelanden.