2017-03-29, 12:04
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Omx rasade med ca 1% när Fingerprint rasade. Det hände några minuter efter öppningen. Missade du det?

Då stod certen och futuren helt stilla. Läs Daytrader-tråden så ser du själv. Nu ska väl jag inte klaga på det eftersom jag satt på långa då. Det var mycket värre för dom som hade korta vid tillfället, men det sprider ju en viss skepsis angående terminer och warranter.

Var ser du dessa siffror?
Citera
2017-03-29, 12:06
Medlem
Akta dig från råd. Finns alldeles för många som "känner", dvs de har egentligen inte någon uppbackning av fakta, på börsen utan att egentligen förstå sig på vad de håller på med.

Du har två val: Antingen köper du som tidigare nämnts en indexfond så som Avanza Zero, alternativt om du vill lära dig "lite" så köper du ett par investeringsbolag.

Dessa kryddor som nämns här i tråden lär dig noll om hur man investerar. Det kan lära dig hur man bränner sig men du hamnar i fel "gäng" med en massa "kännare" som "känner" att raketen kommer lyfta när som.
Finns absolut fler "kännare" än det finns folk som fattar vad de håller på med.

Vill du riska mer och faktiskt få en chans till bättre avkastning? Köp bolag som är billiga mot P/E, P/S, P/B. Dessa överavkastar statistiskt.
Senast redigerad av Liketed 2017-03-29 kl. 12:09.
Citera
2017-03-29, 12:11
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Var ser du dessa siffror?

Lite svårt att ta fram siffrorna en vecka senare. Men att det hände är ett faktum och det finns säkert fler som kan bekräfta detta.
Citera
2017-03-29, 12:19
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Lite svårt att ta fram siffrorna en vecka senare. Men att det hände är ett faktum och det finns säkert fler som kan bekräfta detta.

Den 21a öppnade fingerprint ner ~33%. Samma dag öppnade omx upp ~0,15% för att sedan falla ~0,4% de nästa tio minuterna. Terminen öppnade upp ~0,03% för att sedan falla ~0,4% de nästa tio minuterna.

Så vet inte riktigt vad du menar.
Citera
2017-03-29, 12:25
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Den 21a öppnade fingerprint ner ~33%. Samma dag öppnade omx upp ~0,15% för att sedan falla ~0,4% de nästa tio minuterna. Terminen öppnade upp ~0,03% för att sedan falla ~0,4% de nästa tio minuterna.

Så vet inte riktigt vad du menar.

Det var fel dag. Fingerprint rasade 21 mars. Det jag menar är det som hände 17 mars.

Läs själv: (FB) Day Trader-tråden 5 (chattande tillåtet!)
Citera
2017-03-29, 12:45
Medlem
Hur fungerar fondavgiften i praktiken?

Exempel: Jag köper en fond för 100 000, årsavgiften är 1 procent. Värdet på de papper som ingår står helt stilla. Jag äger fonden i tre dagar, och sedan säljer jag.

Innebär det att avgifterna tas ut på så sätt att värdet på mina andelar dagligen minskar och att det sker helt transparent?

Typ att jag kommer se på mitt konto:

Efter dag 1: (100000)-100000*0,01/365=99997,26
Efter dag 2: (99997,26)-99997,26*0,01/365=99994,52
Efter dag 3: (99994,52)-99994,52*0,01/365=99991,78
Senast redigerad av EnsamHaest 2017-03-29 kl. 12:54.
Citera
2017-03-29, 12:57
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Det var fel dag. Fingerprint rasade 21 mars. Det jag menar är det som hände 17 mars.

Läs själv: (FB) Day Trader-tråden 5 (chattande tillåtet!)

Detta är ju nybörjartråden, det är mycket bättre att fråga om något man inte förstår istället för att vara misstänksam till det man inte lärt sig än.

Anledningen är att den tredje fredagen i varje månad löper omx terminen ut, så om du tittar på en graf över "den aktiva" terminen kommer det se ut som att priset gör ett hopp dagen när man byter mellan marsterminen och aprilterminen. Eftersom priset mellan marsterminen och aprilterminen skiljer sig åt (i och med att april sträcker sig en månad längre så skiljer) kan grafer se konstiga ut när man byter ut "det aktiva" terminskontraktet.
Citera
2017-03-29, 13:03
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamHaest
Hur fungerar fondavgiften i praktiken?

Exempel: Jag köper en fond för 100 000, årsavgiften är 1 procent. Värdet på de papper som ingår står helt stilla. Jag äger fonden i tre dagar, och sedan säljer jag.

Innebär det att avgifterna tas ut på så sätt att värdet på mina andelar dagligen minskar och att det sker helt transparent?

Typ att jag kommer se på mitt konto:

Efter dag 1: (100000)-100000*0,01/365=99997,26
Efter dag 2: (99997,26)-99997,26*0,01/365=99994,52
Efter dag 3: (99994,52)-99994,52*0,01/365=99991,78
Om jag tolkar dig rätt; Ja.
Citera
2017-03-29, 13:06
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Detta är ju nybörjartråden, det är mycket bättre att fråga om något man inte förstår istället för att vara misstänksam till det man inte lärt sig än.

Anledningen är att den tredje fredagen i varje månad löper omx terminen ut, så om du tittar på en graf över "den aktiva" terminen kommer det se ut som att priset gör ett hopp dagen när man byter mellan marsterminen och aprilterminen. Eftersom priset mellan marsterminen och aprilterminen skiljer sig åt (i och med att april sträcker sig en månad längre så skiljer) kan grafer se konstiga ut när man byter ut "det aktiva" terminskontraktet.

Men nu är det inte bara grafen som ser konstig ut. Det faktiska priset rörde sig inte alls under den snabba nedgången på en sekund. När omx låg där nere började terminen röra sig igen från samma pris. Ska det alltså vara så?

Då vet jag det till nästa gång den tredje fredagen i månaden inträffar. Då är det bättre att sälja innan det händer.
Citera
2017-03-29, 13:17
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Men nu är det inte bara grafen som ser konstig ut. Det faktiska priset rörde sig inte alls under den snabba nedgången på en sekund. När omx låg där nere började terminen röra sig igen från samma pris. Ska det alltså vara så?

Då vet jag det till nästa gång den tredje fredagen i månaden inträffar. Då är det bättre att sälja innan det händer.
Du behöver inte sälja innan det händer, det är bara det att man måste vara medveten om att mars och april har olika priser, och har du exempelvis en marstermin och tittar på priset över den aktiva terminen kommer du se ett hopp i priset för att vid en viss punkt blir april den aktiva (och har då såklart aprils pris).
Citera
2017-03-29, 13:23
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Du behöver inte sälja innan det händer, det är bara det att man måste vara medveten om att mars och april har olika priser, och har du exempelvis en marstermin och tittar på priset över den aktiva terminen kommer du se ett hopp i priset för att vid en viss punkt blir april den aktiva (och har då såklart aprils pris).

Gäller det för alla månader? Var står det i terminen? Då kan man alltså förlora pengar om priset är lägre när bytet sker?
Citera
2017-03-29, 13:39
Medlem
Citat:
Då är det ingen mening att har kvar minis ens under natten. Det hade jag i natt och de tappade mycket i värde trots att omx började runt nollan. Om nu omx går ner och kortisarna går upp kommer kortisarna inte gå upp lika mycket som de gick ner. Hur kan det här inte vara lurendrejeri?

Som sagt, det är du som inte förstår hur produkten fungerar, det är ingen som lurar dig.

Hur tänker man när man köper hävstångsprodukter utan att ens bemöda sig med att kolla upp hur de fungerar innan?

Citat:
Jag tänker hålla mig till cert hädanefter.
Du förstår inte hur certifikat fungerar heller, men lycka till. Man kan ju alltid skylla på utfärdaren om det går år helvete!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in