2016-04-05, 17:39
Medlem
Hej

kan någon hjälpa mig medföljande fråga

Ifall jag gör ett inköp av aktier låt oss säga för 10000 SEK där aktien kostar 8,10 KR styck och månaden efter köper jag i två omgångar jag köper aktier för 1000kr på kursen 8,25 och senare i veckan köper jag aktier för kanske 500 på 8,30.

Dåfår jag ett average inköp på 8,19. Räknas då hela mitt innehav som ett köp på 8,19?

Vad skulle hända ifall jag då skulle sälja aktier för 1500kr som ajg köpte för, går inköpsvärdet ner till 8,10 kr igen?

Blev lite luddigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Tacksam för svar.
Citera
2016-04-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnarsarus
Hej

kan någon hjälpa mig medföljande fråga

Ifall jag gör ett inköp av aktier låt oss säga för 10000 SEK där aktien kostar 8,10 KR styck och månaden efter köper jag i två omgångar jag köper aktier för 1000kr på kursen 8,25 och senare i veckan köper jag aktier för kanske 500 på 8,30.

Dåfår jag ett average inköp på 8,19. Räknas då hela mitt innehav som ett köp på 8,19?

Vad skulle hända ifall jag då skulle sälja aktier för 1500kr som ajg köpte för, går inköpsvärdet ner till 8,10 kr igen?

Blev lite luddigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Tacksam för svar.

Ja, det räknas som att du gjort ett köp på 8,19. När du säljer så kan du aldrig sälja "enskilda" aktier, utan säljer alltid en "genomsnittlig" aktie så ditt inköpspris kommer inte påverkas.

Efter försäljningen har du färre aktier, men inköpspriset är detsamma.
Citera
2016-04-05, 18:53
Medlem
Första investeringen

Hade 2800kr över sedan senaste löningen som jag för första gången tänkte göra något vettigt med så jag började läsa på om aktier vilket visade sig vara väldigt intressant men det blir en väldans massa läsande som går in igenom det ena ögat och ut igenom det andra så jag tog det till praktik och köpte 10 stycken aktier i Allenex bara för att testa på, det såg ut att gå bra för företaget med ett högt p/e tal samtidigt som flickvännen jobbar inom hälsovård så jag tänkte varför inte?

Vad bör jag hålla koll på i just den aktien hädanefter? Nyheter om företaget är ju ett självklart exempel vilket jag antar att jag kan hitta när jag är inne och kollar in aktien på Avanza, men vad mer?

Även, bör jag enbart satsa på lowcap aktier då mitt startkapital är så lågt eller bör jag sprida ut det lite överallt så jag har åtminstone 14-15 olika aktier?

Övriga tips som är nödvändiga och som den gemenne nybörjaren kanske enkelt missar är mer än välkommet, tack!
Senast redigerad av ASAPROCKY 2016-04-05 kl. 19:02.
Citera
2016-04-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ASAPROCKY
Hade 2800kr över sedan senaste löningen som jag för första gången tänkte göra något vettigt med så jag började läsa på om aktier vilket visade sig vara väldigt intressant men det blir en väldans massa läsande som går in igenom det ena ögat och ut igenom det andra så jag tog det till praktik och köpte 10 stycken aktier i Allenex bara för att testa på, det såg ut att gå bra för företaget med ett högt p/e tal samtidigt som flickvännen jobbar inom hälsovård så jag tänkte varför inte?

Vad bör jag hålla koll på i just den aktien hädanefter? Nyheter om företaget är ju ett självklart exempel vilket jag antar att jag kan hitta när jag är inne och kollar in aktien på Avanza, men vad mer?

Även, bör jag enbart satsa på lowcap aktier då mitt startkapital är så lågt eller bör jag sprida ut det lite överallt så jag har åtminstone 14-15 olika aktier?

Övriga tips som är nödvändiga och som den gemenne nybörjaren kanske enkelt missar är mer än välkommet, tack!

Grattis till din första aktieaffär!

Här har du en bra E-bok som tar upp det mesta du behöver veta om aktier:

http://oberoendeprivatekonomiskradgi...atis-ebok.html

Lycka till.
Citera
2016-04-05, 19:28
Medlem
Tackar!
Citera
2016-04-05, 20:15
Medlem
S.O.Stolps avatar
Som du säger hittar du allt du behöver om aktien på just den aktiens sida, på Avanza. Det räcker.

https://www.avanza.se/aktier/om-akti.../61987/allenex

Du får ju nyheter, analyser, telegram och pressmedelanden. Sen kan du ju även läsa kommentarena i forumet, till höger på samma sida.

https://www.avanza.se/placera/forum/...b.html#4530511

Det verkar iofs inte vara så stor aktivitet just på det forumet. Det verkar inte vara nån vidare fart i den aktien öht, men man vet aldrig.

Med så små summor som du rör dig med skulle jag inte sprida risken på så många som 14-15 olika aktier, snarare 4-5. Vilken marknad saknar betydelse.

Det svåra är att hitta blivande kursvinnare, innan dom sticker iväg. Alternativt att välja säkra kort som sakta tuffar på uppåt. S.k gubbaktier.
Citera
2016-04-05, 21:54
Medlem
Om jag köper en aktie för säg 0,65kr. Betyder det att jag äger 65% av en aktie då? Eller får jag en hel aktie för det priset?
Citera
2016-04-05, 21:57
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrydzEric1995
Om jag köper en aktie för säg 0,65kr. Betyder det att jag äger 65% av en aktie då? Eller får jag en hel aktie för det priset?
Aktier handlas styckvis. Förr såldes de i poster om tex 100, men nu går det lika bra med en och en.

Aktieinvest har en tjänst för att sälja delar av aktier, tror jag.
Citera
2016-04-05, 22:21
Medlem
Hej! kan jag se någonstans på avanza om och när jag fått min utdelning? är osäker om jag fått en som skulle komma idag
/mvh berts
Citera
2016-04-05, 22:27
Medlem
Jag är nybörjare och försöker sätta mig in i så mycket som möjligt kring aktier. Vissa förutspår en börskrasch, behöver jag vara orolig över mitt innehav?
Citera
2016-04-05, 22:27
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASAPROCKY
köpte 10 stycken aktier i Allenex bara för att testa på, det såg ut att gå bra för företaget med ett högt p/e tal samtidigt som flickvännen jobbar inom hälsovård så jag tänkte varför inte?

I och med formuleringen måste jag fråga dig; vet du om att P/E talet bör vara lågt och inte högt?
Citera
2016-04-05, 22:29
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berts
Hej! kan jag se någonstans på avanza om och när jag fått min utdelning? är osäker om jag fått en som skulle komma idag
/mvh berts
https://www.avanza.se/mina-sidor/kontooversikt.html

Fliken transaktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in