2016-10-03, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Verticaloo
Det säljs 20 st aktier för 100 kr och börsen är stängd över natten. Om 5 personer köper 20 aktier vardera för 100 kr, vem är det då som får dessa aktier för 100 kr? Kan man lägga en order på 20 aktier för 101 kr och hoppas på att det är större chans att man får dem?

Börsen är stängd så inga aktier säljs. Minutrarna innan börsen öppnar är vad som kallas för Call, då matchas köp och sälj ordrar. Sen när börsen öppnar 09.00 så går affärerna iväg. Under Callen kan man se orderboken och därmed ändra sitt pris för att försöka få igenom sin affär.

Men ja, den som är villig att sälja för lägst och köpa för högst vinner.

Se mer på https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2011/06/22/hur-fungerar-callen.html
Senast redigerad av ethernal 2016-10-03 kl. 21:02.
Citera
2016-10-05, 02:49
Medlem
Någon som kan rekommendera en bra sida där man inte bara kan se tidigare kurser en viss aktie stått i utan också P/E-värde och andra intressanta faktorer? Låt säga att jag vill kolla in aktie X för två år sedan, idag står den i 300 och har ett P/E tal på 20, för två år sedan stod den i 200, men hur tar jag reda på dess P/E? De flesta sidor (när jag själv sökt) verkar nämligen endast publicera aktiekursen.

Annars är det ju inget större jobb att räkna ut P/E själv och andra mått själv, men det blir ju rätt omständigt att göra det varje gång jag hittar en intressant aktie.
Citera
2016-10-05, 09:23
Medlem
Kan vara helt fel tråd att posta i men är ganska säker på att någon kan förklara lite kort. Direkt citerat från dagens Di:

Knorr-Bremses bud ligger kvar på 125 kronor per aktie, alltså något över ZF:s misslyckade bud om 120 kronor. Samtidigt ryktades det om att utländska hedgefonder passat på at köpa Haldexaktier, vilket kan försvåra processen för Knorr-Bremse. Liksom ZF har bolaget villkorat sitt bud med en acceptansgrad på 50 procent.

Kan någon förklara den kursiva texten? Varför kan faktumet att hedgefonder börjar köpa Haldexaktier försvårar ett potentiellt köpbud från Knorr-Bremse? Är det för att de köper så pass många aktier att de får en rösträtt och kan därför tacka nej till ett bud från Knorr-Bremse eller?
Citera
2016-10-05, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djibouti
Kan vara helt fel tråd att posta i men är ganska säker på att någon kan förklara lite kort. Direkt citerat från dagens Di:

Knorr-Bremses bud ligger kvar på 125 kronor per aktie, alltså något över ZF:s misslyckade bud om 120 kronor. Samtidigt ryktades det om att utländska hedgefonder passat på at köpa Haldexaktier, vilket kan försvåra processen för Knorr-Bremse. Liksom ZF har bolaget villkorat sitt bud med en acceptansgrad på 50 procent.

Kan någon förklara den kursiva texten? Varför kan faktumet att hedgefonder börjar köpa Haldexaktier försvårar ett potentiellt köpbud från Knorr-Bremse? Är det för att de köper så pass många aktier att de får en rösträtt och kan därför tacka nej till ett bud från Knorr-Bremse eller?
För att budet ska kunna gå igenom måste företaget som köper Haldex ha minst 90%. Har minst 90% av nuvarande ägarna tackat ja så kan man enligt lag tvångsinlösa de sista 10 procenten (oavsett om de säger ja eller nej). Om en hedgefond då köper upp 11% av bolaget så kan Knorr-Bremse inte få de 90 procenten som krävs, och då kan hedgefonden "utpressa" dem på de sista aktierna, säga att de kan köpa de sista aktierna för 150 kr, så att de får hela bolaget.
Citera
2016-10-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
För att budet ska kunna gå igenom måste företaget som köper Haldex ha minst 90%. Har minst 90% av nuvarande ägarna tackat ja så kan man enligt lag tvångsinlösa de sista 10 procenten (oavsett om de säger ja eller nej). Om en hedgefond då köper upp 11% av bolaget så kan Knorr-Bremse inte få de 90 procenten som krävs, och då kan hedgefonden "utpressa" dem på de sista aktierna, säga att de kan köpa de sista aktierna för 150 kr, så att de får hela bolaget.

Okej, ungefär som jag misstänkte. Tack för svar!
Citera
2016-10-05, 19:50
Medlem
Någon kunnig som förstår sig på aktieutdelning?

Hej Flashback,

Låt oss säga att vi har ett bolag som heter BlaBlabla AB.
Kursen ligger på 5 kr.
Jag köper 2000 aktier.

Totalt: 5x2000= 10 000 kr exl courtage.

Kursen går upp o ner och när den ligger på 17 kommer BlaBlaBla AB ut med en PM som gör att kursen flyger upp till 50 kr.

Tiden går och det bestäms att utdelningen blir 49 kr per aktie.

49 x 2000 = 98 000 kr.

Direkt avkastningen från 5 kr till 50 kr är ju betydligt betydligt mycket mer än utdelningen.

Om kursen går ner efter utdelningen till 1 kr säger vi. Är det inte då bättre att sälja av innehållet när kursen är på 50 kr istället för att vänta på utdelningen?

Hur kan utdelningen vara mer värt än avkastningen? Man tjänar ju ännu mer genom att sälja av innehållet?
Citera
2016-10-05, 21:07
Medlem
Jag förstår faktiskt ingenting av ditt inlägg. Men utdelningen är ett nollsummespel, aktiekursen sjunker motsvarande utdelningens storlek, så du kan antingen sälja aktierna för ett högt pris på måndagen eller för ett lägre pris på tisdagen men då också få utdelningen. I båda fallen kommer du, allt annat lika, att ha lika mycket pengar.
Citera
2016-10-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nummerseven
Hej Flashback,

Låt oss säga att vi har ett bolag som heter BlaBlabla AB.
Kursen ligger på 5 kr.
Jag köper 2000 aktier.

Totalt: 5x2000= 10 000 kr exl courtage.

Kursen går upp o ner och när den ligger på 17 kommer BlaBlaBla AB ut med en PM som gör att kursen flyger upp till 50 kr.

Tiden går och det bestäms att utdelningen blir 49 kr per aktie.

49 x 2000 = 98 000 kr.

Direkt avkastningen från 5 kr till 50 kr är ju betydligt betydligt mycket mer än utdelningen.

Om kursen går ner efter utdelningen till 1 kr säger vi. Är det inte då bättre att sälja av innehållet när kursen är på 50 kr istället för att vänta på utdelningen?

Hur kan utdelningen vara mer värt än avkastningen? Man tjänar ju ännu mer genom att sälja av innehållet?

Hej!
Det var ett ganska luddigt inlägg. Jag ska ändå försöka, först skriva rent det jag tror du menar och därefter svara på din fråga:

1) Du köper 2 000 st aktier för 5:- styck i "bolaget A", total investering 10.000:- exkl courtage.
2) Kursen stiger till 50:- dvs dina aktier är då värda 100.000:-.
3) På bolagsstämman bestäms aktieutdelningen till 49:- per aktie.
4) Aktieutdelningen betalas ut till dig med totalt 98.000:-.

Nu till dina frågor och lite rättningar:

-direktavkastning anges i % och inte i kr. Direktavkastningen är aktieutdelningen dividerat med börskursen. I ditt exempel är direktavkastningen 49/50 dvs 98%.

-i en "perfekt värld" sjunker aktien från 50:- styck till 1:- styck samma dag som avstämningsdagen för aktieutdelningen på 49:- per aktie

-det är samma sak om du 1) säljer aktier dagen innan eller om du 2) behåller aktierna tills utdelning sker, exempel:

1) du säljer aktierna för 50:- styck och erhåller i så fall 100.000:-
2) du behåller aktierna och värdet på dessa är efter utdelningen 2.000:-. Inkluderar du aktieutdelningen du får på 98.000:- är ditt "värde" 2.000:- + 98.000:- dvs även här 100.000:-

-utdelningen är inte "mer värd" än avkastningen utan i ditt fall lika mycket värt (se mitt exempel punkt 1 och 2 här ovan)

-nej, du tjänar inte mer på att sälja aktierna innan utdelningen än om du behåller aktierna efter utdelningen i ovanstående exempel (se punkt 1 och 2 ovan)
Citera
2016-10-06, 01:09
Medlem
En kort dum fråga om avkastning och % ökning

Ponera att jag köper en aktiepost för 1000 kr.

Om den går upp 5% första dagen på avanza, blir värdet 1050 kr.

Om den dagen efter går upp 5% till, blir det då 5% av 1000kr eller 5% av 1050kr?

Ja jag är dum i huvudet. Med vänlig hälsning,
Dumhuvudet.
Citera
2016-10-06, 01:12
Medlem
5% av 1050
Citera
2016-10-06, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobaz
5% av 1050

Tack. Tänkte googla men visste inte hur jag skulle formulera mig.
Citera
2016-10-06, 01:32
Medlem
Det är inte alls säkert att utdelningen gör att aktien sjunker.
Kursen hålls uppe av marknadens förväntningar.
Ett företag som går minus kan ändå ha en stark aktiekurs och tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in