Citat:
Ursprungligen postat av
Targenor
Vad ska man tänka på om man vill investera i aktier och fonder?
Ska man gå efter stora etablerade företag eller finns de någon vinst i dom små företagen?
Vad kan tex vara gångbart idag?
Det finns givetvis något att hämta överallt, i alla olika typer av bolag. Generellt kan man väl säga att stora och väletablerade företag upplevs säkrare i och med att de har hittat en stabilitet i sin verksamhet. Det är ofta små förändringar som görs och framtiden blir därmed mer väntad.
Mindre bolag å andra sidan är ofta under utveckling och det kan gå väldigt fort - åt båda hållen. Ibland hänger det på enskilda avtal eller andra enskilda händelser och det kan bära eller brista därmed.
Svaret på frågan är att allt kan vara gångbart idag. Därför kan det vara en god idé att köpa lite olika saker; någonting stort och stabilt, och någonting mindre och spännande. Hade jag varit du hade jag undersökt varje intressant aktie enskilt och tittat på vilka förutsättningar som gäller i det enskilda fallet.
Jag skulle sällan förlita mig på rekommendationer från andra. Däremot kan man alltid lyssna för att sedan bilda sig en egen uppfattning. Ta ett bolag och fundera på vilka styrkor och svagheter du kan hitta. Är du ute efter stora bolag kanske du kan låna Lundaluppens investeringskriterier.
http://lundaluppen.blogspot.se/2014/04/analysmodell-version-11.html