2015-09-29, 16:33
Medlem
Mercinhos avatar
Vad är vinstskatt i Malta för aktievinster?
Citera
2015-09-29, 19:23
Medlem
Hur hedgar en emittent ett värdepapper som mini future och bear certifikat? Och påverkas börsen av att många handlar i detta. I så fall hur påverkas den?
Citera
2015-09-30, 01:08
Medlem
Jag_Mejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Con-artist
Det här är egentligen inte en nybörjarfråga, men jag hittade ingen bättre tråd. Min fråga lyder; hur kommer det sig att vissa kan gå före i kön vid aktiehandel?

Ger ett exempel som jag råkat ut för: jag lägger in en säljorder på 500 aktier till priset 200 kr. Hälften av aktierna är sålda inom en timme, sedan sjunker kursen lite för att sedan stöta i 200 kr igen. Eftersom att min order redan är påbörjad bör jag ligga först i kön, jag ser att 300 aktier har bytt ägare på priset 200 kr, men trots detta är det inte mina aktier som har bytt ägare. Hur går detta ens ihop?
Har inte det att göra med att köp- och säljordrar av samma mäklare prioriteras högre än tidpunkten för ordern (om köpare och säljare använder sig av olika mäklare)?
Citera
2015-09-30, 02:17
Medlem
Con-artists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag_Mej
Har inte det att göra med att köp- och säljordrar av samma mäklare prioriteras högre än tidpunkten för ordern (om köpare och säljare använder sig av olika mäklare)?
Jag har funderat lite på det också, och det är nog så, minns att ordern som gick före mig var Avanza - Avanza (och jag handlade över en annan mäklare). Men ändå känns det väl lite som fusk att de gör på detta viset? Det mest rättvisa hade ju varit att det alltid är tidpunkten som avgör vems order som går först.
Citera
2015-09-30, 20:41
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Inte helt rätt...

Totala värdet på ett ISK läses av vid ingången varje kvartal. Till summan av dessa 4 avläsningar läggs årets insättningar (pengar och inflyttade värdepapper endast, utdelningar och reavinster ska inte räknas med) och slutsumman delas med 4 som blir underlaget för beräkning av schablonintäkten.

Men summan vid ingång av säg till exempel kvartal 3 kan ju innehålla insättningar från exempelvis det första eller andra kvartalet?

Man skulle väl kunna uttrycka det som att man räknar ut genomsnittsvärdet för varje kvartal? Det är alltså kapitalunderlaget?

Tack för att du rätar ut frågetecken
Citera
2015-09-30, 21:29
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Men summan vid ingång av säg till exempel kvartal 3 kan ju innehålla insättningar från exempelvis det första eller andra kvartalet?
Korrekt. Därför behöver man inte fundera på när insättningar gjorts. Summera de fyra avläsningarna och addera insättningar och ta fjärdedelen av den summan.

Exempel: Gösta startar ett ISK fredagen den 13 februari och sätter in 10 papp.

1/4 har pengarna växt till 12000.
1/7 har pengarna växt till 14000.
13/7 sätter han in ytterligare 6000.
1/10 har pengarna vuxit till 22000.

Summa avläsningar 0 + 12000 + 14000 + 22000 = 48000. Avläsningarna görs 1/1, 1/4, 1/7 och 1/10.
Summa insättningar 10000 + 6000 = 16000.

Summan är 64000 som delas med 4 blir 16000 som är underlaget.
Citera
2015-10-01, 15:14
Medlem
Om jag öppnar en portfölj hos Avanza kan jag då köpa aktier på alla börser i hela världen? om jag vill köpa i ex FB, microsoft osv.

Om jag säger att jag vill köpa en aktie, säg 500 st, men ingen säljer just 500st vad händer då?
Citera
2015-10-01, 15:28
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QB_Tolchock
Om jag öppnar en portfölj hos Avanza kan jag då köpa aktier på alla börser i hela världen? om jag vill köpa i ex FB, microsoft osv.

Om jag säger att jag vill köpa en aktie, säg 500 st, men ingen säljer just 500st vad händer då?

Hej!

På vår hemsida kan du handla på de nordiska börserna samt USA och Kanada. Om du vill köpa aktier i andra länder så kan du göra det via oss men då måste du lägga en order över telefon och courtaget är annorlunda.

Om det inte finns säljare för det priset du vill betala kan du antingen välja att ändra priset eller lägga in en order som är giltig under längre tid. Du kan även få delavslut, alltså du vill köpa 500 men det finns en säljare som vill sälja 250 till det priset. Då kommer du att få köpa 250st och din order ligger kvar så länge du vill. Läs mer om hur orderläggningen fungerar här:

https://www.avanza.se/kundservice/ku...de-aktier.html

Återkom gärna med frågor!

/Arvid, Avanza
Citera
2015-10-01, 16:41
Medlem
Hur funkar Avanzas courtageklasser egentligen? Jag handlar aktier för några tusenlappar varje månad och då enligt deras modell ska jag välja Small. Men sen när man läser under "Hur vet jag vilken courtageklass jag ska ha?" så bör jag egentligen välja Mini eftersom att... "Om du gör de flesta av dina affärer under 15 600 kronor lönar det sig att ha courtageklass Mini.".

Så om jag handlar för ett par tusenlappar varje månad, vilken klass bör jag ha?
Citera
2015-10-01, 19:49
Bannlyst
Vad avgör hur mycket en aktie eller ett index som omxs30 gapar dagen efter? S&P tex. tradas ju dygnet runt, men de instrument som bara tradas normal handelsdag för sitt land, öppnas de proportionerligt till övriga marknaden på morgonen dagen efter, eller kan det öppna lite hur som helst?

Och blir det inte ett problem för swingtraders isåfall, om priset öppnar överdrivet av någon anledning (nyheter eller något annat), och sen inte hinner återhämta sig?
Senast redigerad av cumshooter 2015-10-01 kl. 19:59.
Citera
2015-10-01, 20:02
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterzac
Hur funkar Avanzas courtageklasser egentligen? Jag handlar aktier för några tusenlappar varje månad och då enligt deras modell ska jag välja Small. Men sen när man läser under "Hur vet jag vilken courtageklass jag ska ha?" så bör jag egentligen välja Mini eftersom att... "Om du gör de flesta av dina affärer under 15 600 kronor lönar det sig att ha courtageklass Mini.".

Mini, utan tvekan.
Citera
2015-10-01, 20:12
Medlem
Citat:
Du ska ha Mini.

Citat:
Hur funkar Avanzas courtageklasser egentligen? Jag handlar aktier för några tusenlappar varje månad och då enligt deras modell ska jag välja Small.

Nja, då har du nog missförstått någonting. Du ska ha Mini och det kan man räkna ut även i deras modell på hemsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in