2016-07-28, 05:10
Medlem
Här om dagen kom jag att tänka på ett gammalt sparpodden avsnitt där de pratade om ett avsnitt av skavlan som vid den tidpunkten nyligen hade sänts ett avsnitt som det pratas mycket om. I avsnittet, om jag kommer ihåg rätt, var det en väldigt förmögen pilot som pratade emot höga skatter och att han var tvungen att sälja aktier för att betala sin skatt.
Vad menar han med det sistnämnda? Eftersom vi inte har någon förmögenhetskatt i sverige varför måste han då sälja aktier för att betala skatt?
Vad missar jag?
Citera
2016-07-28, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Här om dagen kom jag att tänka på ett gammalt sparpodden avsnitt där de pratade om ett avsnitt av skavlan som vid den tidpunkten nyligen hade sänts ett avsnitt som det pratas mycket om. I avsnittet, om jag kommer ihåg rätt, var det en väldigt förmögen pilot som pratade emot höga skatter och att han var tvungen att sälja aktier för att betala sin skatt.
Vad menar han med det sistnämnda? Eftersom vi inte har någon förmögenhetskatt i sverige varför måste han då sälja aktier för att betala skatt?
Vad missar jag?
Nja, det var ingen pilot de pratade om, utan Björn Kjos, Norweigans VD: http://www.norwegian.com/globalasset...bjorn-kjos.jpg

Och eftersom han är norrman så gäller det norska skattesystemet (vilket jag har noll koll på).
Citera
2016-07-28, 16:31
Medlem
svampdamps avatar
Kan någon förklara hur man läser ut kursen på guld?

Enligt Avanza är Guld (SIX-GOLD) -0.45%, kollar man på goldprice.org ligger det på +0.98% och på investing.com ligger guld på +0.92%.

Jag som har fonder i exempelvis Franklin vilken kurs ska jag gå efter?
Citera
2016-07-28, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Kan någon förklara hur man läser ut kursen på guld?

Enligt Avanza är Guld (SIX-GOLD) -0.45%, kollar man på goldprice.org ligger det på +0.98% och på investing.com ligger guld på +0.92%.

Jag som har fonder i exempelvis Franklin vilken kurs ska jag gå efter?
Det finns olika index. Ett index kanske följer spotpriset medan ett annat har guldterminer som underliggande o.s.v. Titta i fondens faktablad vad som är den underliggande tillgången.
Citera
2016-07-28, 17:23
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det finns olika index. Ett index kanske följer spotpriset medan ett annat har guldterminer som underliggande o.s.v. Titta i fondens faktablad vad som är den underliggande tillgången.

Står att den följer ett visst FTSE Gold Mines Index. Inget som uppdateras löpande som det ser ut och som man kan följa.
Citera
2016-07-28, 19:03
Medlem
Citat:
Står att den följer ett visst FTSE Gold Mines Index. Inget som uppdateras löpande som det ser ut och som man kan följa.

Kolla på brittiska börsen då FTSE finns där. Om du inte vill ha företagsrisk då FTSE Gold Mines består av guldgruveföretag så kan jag rekommendera GLD som består av guldtackor.
Citera
2016-07-28, 22:25
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Det är ju inte ett guldindex du har köpt utan ett index baserat på gruvbolag som pysslar med guld. Visst kommer det korrelera start med guldpriset men det är fortfarande inte en direkt exponering mot guldpriset. Vill du ha guldpriset så är det nog klokast att kolla på terminen.
Citera
2016-07-29, 21:29
Bannlyst
Ska investera i mina första aktier inom en snar framtid och har några frågor angående detta. Kan förövrigt säga att det endast är 20-30kkr som ska investeras då jag fortfarande är minderårig.

Vilken bank borde jag som minderårig vända mig till gällande öppnande och förvaltande av ett investeringssparkonto?
Vilka skillnader finns det om man har ett investeringssparkonto som minderårig jämfört med som vuxen?
Vilka typer av aktier borde jag intressera mig av som nybörjare?
Hur många olika bolag är för få och för många i en portfölj, med tanke på att jag inte har allt för mycket fritid?

Ursäktar på förhand om dessa frågor redan har besvarats i denna tråden men har inte tid att titta igenom alla 200+ sidor.
Citera
2016-07-29, 23:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIJP
Ska investera i mina första aktier inom en snar framtid och har några frågor angående detta. Kan förövrigt säga att det endast är 20-30kkr som ska investeras då jag fortfarande är minderårig.

Vilken bank borde jag som minderårig vända mig till gällande öppnande och förvaltande av ett investeringssparkonto?
Vilka skillnader finns det om man har ett investeringssparkonto som minderårig jämfört med som vuxen?
Vilka typer av aktier borde jag intressera mig av som nybörjare?
Hur många olika bolag är för få och för många i en portfölj, med tanke på att jag inte har allt för mycket fritid?

Ursäktar på förhand om dessa frågor redan har besvarats i denna tråden men har inte tid att titta igenom alla 200+ sidor.
Bli kund hos Avanza eller Nordnet, eller båda, samt läs den info dom båda har till nytillkomna sparare. I övrigt är de bästa kunskapskällorna för nya sparare Aktiespararna samt Unga aktiesparare, dom har både info, utbildningar och annat på sina hemsidor.
Citera
2016-07-30, 00:56
Medlem
Har haft en jäkla tur i att jag "för skojs skull" köpte aktier i ett litet bolag på Small cap för ett par år sedan. Mest eftersom jag tycker branschen är intressant men utan att kunna särskilt mycket om aktier. Eftersom jag inte rört min portfölj på lång tid så utgör detta innehav nu ca 50 ℅ av portföljens värde. Resten är typ i olika indexfonder och några bankaktier.

Jag är fortfarande en nybörjare men tycker det är tillräckligt intressant med aktier för att vilja lägga lite tid på det. Låt säga 3-4 timmar i veckan kanske.

Läste bloggen rika tillsammans och här rekommenderas ju att man kör indexfonder och räntefonder fullt ut såvida man inte tillhör det absoluta toppskiktet av investerare. Givetvis inser jag att statistiken talar mot att jag kommer lyckas slå professionella fondförvaltare på sikt med mina ytterst basala kunskaper.

Fattar också att 50 ℅ i ett enda (litet) bolag är åt helvete riskmässigt. Samtidigt är det frestande att ligga kvar när det gått bra hittills.

Frågan är alltså: Hur skulle ni gjort i min situation? Sålt av allt eller större delen av aktierna i det lilla bolaget och följt rika tillsammans (om än tråkiga) exempel? (Pynta in 60 ℅ av portföljen i indexfonder och 40 ℅ i räntor) Ligga kvar som jag gör nu och hoppas på att det visar sig vara en fullträff?

Undrar också vad ni anser är en adekvat kunskapsnivå för att man bör försöka syssla med enskilda aktier? Jag har sneglat lite på säkerhetsföretaget g4s och min motivering till att investera i dem skulle i så fall vara 1) den stora tillväxten i utvecklingsländer
2) Säkerhetsläget i Europa, och
3) att den långvariga nedgången borde motivera ett köp nu.

Är jag ute på tunn is som resonerar på det här sättet? Kan t.ex. inte tillräckligt mycket om bokföring för att kunna bedöma om det är ett bra bolag utifrån balans och resultaträkning.
Senast redigerad av Mefistofeles. 2016-07-30 kl. 01:20.
Citera
2016-07-31, 11:28
Bannlyst
Hur blankar man bäst aktier på lång respektive jättekort sikt i ISK? Är det puts som är det bästa instrumentet? Eller brukar day traders blanka aktier vanligt i en icke ISK-depå när det rör sig om scalping?
Citera
2016-07-31, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jdahl
Allmän fråga om sprande:

Har ni alla era pengar sparat i fonder eller har ni t.ex. hälften på ett vanligt sparkonto?

Jag funderar på att ha allt i fonder då det egentligen är smartast, men man blir ju lite nojig också...
Allt handlar om vilken sparhorisont du har. Ska du ha pengarna om 10 år är fonder det bästa. Ska du ha pengarna om 6 månader är sparkonto det bästa.

En bra tumregel är att ha 10 procentenheters aktieexponering för varje år det är kvar till pengarna ska användas. Om tidshorisonten är 7 år kan du ha 70% i fonder och 30% kontant/korta räntefonder. Om det är 2 år kvar har du 20% i fonder och 80% kontant/korta räntefonder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in