2015-03-22, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det kommer förtryckt i din deklaration, du behöver inte göra nåt.
Men jag loggade in på min deklaration på nätet, och där står "du har bilagor att bifoga" varpå jag hittar info om en aktie jag sålt under förra året.. men ser inget om Avanza Zero som jag sålt inom samma konto?
Citera
2015-03-22, 21:52
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
En snabb fråga:Vilken bank har lägsta avgifter när det gäller värdepappershandel?
Gissar på Avanza bank efter vad jag läst.Är det så?
Finns det några nackdelar med Avanza jämfört med andra banker?
Vilka fördelar har Avanza jämfört med tex.storbankerna såsom Swedbank Handelsbanken Nordea osv?
https://www.degiro.se/priser.html är billiga men saknar ISK.
Citera
2015-03-23, 00:29
Medlem
Citat:
En snabb fråga:Vilken bank har lägsta avgifter när det gäller värdepappershandel?
Vilka fördelar har Avanza jämfört med tex.storbankerna såsom Swedbank Handelsbanken Nordea osv?

En av fördelarna är att Avanza har ett större utbud av fonder än vad dom flesta storbankerna har.

Dessutom slipper du ofta teckningsavgiften på fonder som kan tillkomma på andra banker.

På många storbanker är dina pengar även bundna en viss tid (gäller kanske mest pensionsspar och kapitalförsäkring), och vill du ta ut dom innan bindningstiden så tillkommer en avgift.
Citera
2015-03-23, 03:24
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Som sagt.

Avanza mot tex swedbank = större utbud, förre affär/likviagar vid köp/sälj.

Swedbank är ok när det gäller köp/sälj bland deras egna fonder. Då har du dessutom bra mycket senare bryttid mot avanza med köp/sälj samma dag.

Jag pumpar över allt förutom robur-fonderna till avanza. Så onödigt att en sån stor bank ska fördröja köp så. Måste helt klart vara ett val man gjort gentemot kunderna.

Sen är väl lägsta courtage hos swedbank 99kr? (iaf de val jag får vi tecknande av vp-tjänst).
Citera
2015-03-23, 13:05
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfoCom
Men jag loggade in på min deklaration på nätet, och där står "du har bilagor att bifoga" varpå jag hittar info om en aktie jag sålt under förra året.. men ser inget om Avanza Zero som jag sålt inom samma konto?

Hej,

Fondaffärer hittar du inte under bilagor i den elektroniska deklarationen utan under Inkomstdeklaration 1 -> Kontrollera -> 7. Inkomster - kapital eller 8. Avdrag - Kapital. Det har att göra med att fondaffärer inte tas upp i K4:an likt aktieaffärer, utan kommer förtryckta i deklarationen.

/Gustav, Avanza
Citera
2015-03-23, 17:56
Medlem
Fridaynights avatar
Hej!

Ska nu påbörja fondsparande både för mitt barn samt mig själv.

Tänkte spara i samma fonder åt oss båda (inte samma konto) för att lättare hålla koll på det hela, däremot tänkte jag fördela sparandet annorlunda (lite längre risk åt barnet).

Avanza Zero, LF Global & Spiltan investmentbolag är de aktiefonder jag tänkt mig. Bör jag slänga in Swedbank Asien för att få lite mer spridning?

Tänkte först slänga in ett par räntefonder, men tvekar med tanke på att räntorna fortsätter sjunka. .

Fördelningen i aktiefonderna tänkte jag mig 2/3 LF, 1/3 AZ & Spiltan (ev. lägga till robur asien?)

Räntefördelningen har jag inte riktigt bestämt ännu om jag väljer till det.. Tips?

Tack!
Senast redigerad av Fridaynight 2015-03-23 kl. 18:18.
Citera
2015-03-23, 18:24
Medlem
pokemontrainers avatar
Hej!

Kan någon förklara lite här för mig, har inte riktigt förstått.
Jag har courtage mini på Avanza, och vi säger om jag köper aktier för 1000 kr, hur mycket får jag betala i courtage då? Samt hur mycket får jag skatta om jag säljer?
Investerar i ISK.

Samt, tycker ni att man ska sälja Nordea? Har ett gav på 92 kr.
Citera
2015-03-23, 18:47
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokemontrainer
Hej!

Kan någon förklara lite här för mig, har inte riktigt förstått.
Jag har courtage mini på Avanza, och vi säger om jag köper aktier för 1000 kr, hur mycket får jag betala i courtage då? Samt hur mycket får jag skatta om jag säljer?
Investerar i ISK.

Samt, tycker ni att man ska sälja Nordea? Har ett gav på 92 kr.

2.50kr

Du skattar inte försäljningen i ett ISK.
Citera
2015-03-23, 19:00
Medlem
pokemontrainers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
2.50kr

Du skattar inte försäljningen i ett ISK.

Ok, vet du förresten om jag får utdelningen från Nordea även om jag säljer dem nu? Handlades utan utdelning den 20 mars och jag har haft dem ett tag.
Citera
2015-03-23, 19:56
Medlem
Jag har en fråga, varför är en del fonder väldigt långsamma på att uppdateras?

Te.x den här har inte uppdaterats sen den 19e Mars?
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...fond---lux-sek

Medans många redan uppdaterat dagens? (23e) ???

te.x den här.
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...dexfond-europa

Kan någon förklara varför dem uppdateras så oregelbundet och vad ska man göra för att veta hur fonden ligger till när den inte uppdateras?
Citera
2015-03-23, 20:00
Medlem
SEB Bioteknikfonden uppdateras med en dags fördröjning runt klockan 21.30. Den uppdateras alltså ikväll!

Vet inte riktigt hur du kan följa bioteknikfonden, men många fonder följer olika index. T.ex. följer (åtminstone Japans SPP-fond) MSCI för Japan. Du kan tracka det genom Avanza. Tror det finns en MSCI för Europa också?
Senast redigerad av Aktien 2015-03-23 kl. 20:02.
Citera
2015-03-23, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
SEB Bioteknikfonden uppdateras med en dags fördröjning runt klockan 21.30. Den uppdateras alltså ikväll!

Vet inte riktigt hur du kan följa bioteknikfonden, men många fonder följer olika index. T.ex. följer (åtminstone Japans SPP-fond) MSCI för Japan. Du kan tracka det genom Avanza. Tror det finns en MSCI för Europa också?

Men varför uppdaterades den inte alls på fredagen då? Kl 21:30.. Den har ju inte uppdaterats sen i torsdags
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in