Citat:
Ursprungligen postat av
Aspackad-huggorm
Hej Arvid från Avanza. Så vilka värdepapper man kan handla med ovan nämnda kontotyper skiljer sig alltså åt? I ett VP-konto kan man alltså handla med onoterade papper (vad nu det innebär) medan det inte går i exempelvis en kapitalförsäkring?
Finns det någon lista någonstans över vilka typer av värdepapper som kan inhandlas/säljas inom de olika kontona? Det enda jag har klart för mig är att man kan handla både aktier och fonder med alla dessa konton, men hur det ser ut med derivat, optioner, obligationer/premieobligationer och dylikt har jag ingen aning om. Om man dessutom vill handla med valutor och/eller råvaror, vilket konto bör öppnas i sådana fall?
Sedan undrar jag även över beräkning av kapitalunderlag i ett investeringssparkonto. Som jag har förstått det så sammanställer man summan i investeringssparkontot och dividerar framkommen summa med 4. Sedan så divideras alla insättningar även med 4? Detta sammanställs och blir det så kallade kapitalunderlaget. Mig veterligen så skiljer endast beräkning av självaste kapitalunderlaget ISK och kapitalförsäkringar emellan. När man sedan räknat ut detta så beskattas kontona på samma sätt det vill säga att kapitalunderlaget multipliceras med föregående års statslåneränta den 30:e november vilket man sedan drar 30% skatt från? Stämmer det?
Mvh Aspackad-huggorm
Hej!
På ett
Aktie-/fondkonto kan du handla med alla typer av värdepapper på ett aktie- & fondkonto: aktier, fonder, obligationer, certifikat, warranter, med flera. Det är också möjligt att handla med optioner och terminer, men för att göra det krävs det att du fyller i vissa kompletterande avtal. Onoterade papper innebär att de inte handlas över en reglerad börs utan att du själv måste hitta en köpare eller säljare och upprätta notor.
I en
kapitalförsäkring är handeln lite mer begränsad, placering kan (utöver i likvida medel) göras i följande av Avanza tillhandahållna instrument:
- Värdepapper som är upptagna till handel på en reglerad marknad inom EU/EES eller motsvarande marknadsplats utanför EU/EES.
- Värdepapper som handlas på en MTF inom EU/EES, eller motsvarande handelsplats utanför EU/EES, under förutsättning att Avanza erbjuder handel på sådan handelsplats.
- Investeringsfonder (både värdepappersfonder och specialfonder och övriga fonder enligt Avanzas ordinarie utbud).
- Värdepapper på OTC-markets som handlas elektroniskt via Avanza och vilka Avanza Pension från tid till annan tillåter handel i.
Därutöver kan placering göras i:
aktieindexobligationer och andra strukturerade produkter,
obligationer, premieobligationer, konvertibler och förlagslån,
certifikat.
Under förutsättning att ovan nämnda instrument är överlåtbara värdepapper som handlas på en marknadsplats som Avanza från tid till annan tillåter handel i.
Du kan inte handla med: Standardiserande optioner samt terminer eller andra derivatinstrument som innebär en förpliktelse.
Försäkringen får inte heller innehålla värdepapper som härrör ur bolag i Avanzakoncernen, såsom aktier i Avanza Bank Holding AB (publ).
Placeringsmöjligheterna kan utökas eller begränsas beroende på vad som vid var tid godkänns av Avanza Pension.
Investeringssparkonto tillåter handel med:
- Aktier, andelar i värdepappersfond eller specialfond, börshandlade fonder, certifikat, warranter, obligationer, premieobligationer, konvertibler, rätter, teckningsoptioner m.m.
- Alla finansiella instrument ska handlas på en reglerad marknad eller motsvarande marknad utanför EU/ESS, till exempel NASDAQ OMX (Stockholmsbörsen), Burgundy, NGM, NYSE och NASDAQ, eller på en handelsplattform, som till exempel First North eller Aktietorget.
Du kan inte handla med:
- Onoterade värdepapper (inkl. aktier som handlas på OTC-marknaden)
- Noterade värdepapper där handeln sker OTC (telefonhandel)
- Du kan inte handla med företagsobligationer på ett ISK eftersom placeringsreglerna för ISK säger att all handel måste ske på en reglerad marknadsplats. Även om en företagsobligation är noterad på en reglerad marknadsplats som t.ex. NasdaqOMX, så sker själva handeln med företagsobligationen OTC vilket gör att handeln inte är tillåten.
Vi tillåter inte heller inflytt av sådana värdepapper till ett ISK eftersom vi inte kan sälja dem.
Övrigt:
- Du kan inte blanka aktier.
- Du kan inte handla med aktier där du eller dina närstående äger mer än tio procent av företagets röster eller kapital.
- Du kan inte heller investera i aktier hos företag där dina arbetsinsatser har haft stor betydelse för resultatet under innevarande eller de fem föregående inkomståren (så kallade kvalificerade andelar).
Skatten på ISK beräknas årligen utifrån en fjärdedel av summan för:
- Värdet av tillgångarna på kontot vid ingången av varje kvartal.
- Insättningar till kontot (utdelningar räknas inte som insättningar)
- Överföringar av värdepapper.
- Detta kapitalunderlag multipliceras sedan med statslåneräntan per 30 november året före beskattningsåret.
Den summan beskattas med 30 %.
Avanza kommer att räkna ut schablonintäkten och lämna kontrolluppgift till Skatteverket. Schablonintäkten är förtryckt i din deklaration.
På vår hemsida under "Hem" - "Konton" finns den här informationen samlad och där kan du läsa mer om de olika kontotyperna. Råvaror och valutor kan du handla genom olika certifikat på alla ovan nämnda konton.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aspackad-huggorm
Detta är alltså taget från Skatteverkets hemsida och jag undrar om någon mer ingående skulle kunna förklara detta för mig.
"Kapitalunderlaget beräknas till en fjärdedel av dels värdet av sparandet vid ingången av varje kvartal, dels inbetalningar och överföringar av finansiella instrument som har gjorts till investeringssparkontot under respektive kvartal. Den på detta sätt framräknade schablonintäkten ska du redovisa i deklarationen i inkomstslaget kapital. Det innebär att skatten på den uträknade schablonintäkten blir 30 procent. Statslåneräntan den 30 november 2013 var 2,09 procent."
Vad innebär "överföringar av finansiella instrument"? Och vad menas då med finansiella instrument?
Ska inte även gjorda insättningar införas i beräkningen av kapitalunderlaget? Det vill säga om jag sätter in 100kkr i mitt ISK under Q2, bör inte denna summa divideras med 4 och införas i beräkningen av kapitalunderlaget eller är jag helt ute och cyklar?
Så som jag har förstått det så tar man summan man har vid ingången av året och dividerar denna med 4. Sedan om jag gör en insättning under valfritt kvartal så divideras även denna med 4. Dessa insättningar plus summan vid ingången av året dividerat med 4 är således mitt kapitalunderlag. Vid beräkning av skatt så multipliceras detta med statslåneräntan den 30:e november föregående år och från denna summa drar man då 30% skatt. Korrektum?
Finansiella instrument är de värdepapper som du kan ha på ett ISK, aktier, fonder m.m. Alltså sådant som du kan tänkas flytta in på ett ISK. De räknas som en insättning, precis som om du in pengar på kontot.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aspackad-huggorm
Detta är en text jag har sammanställt om VP-kontot. Är allting korrekt eller finnes där några felaktiga uppgifter?
VP-konto
Ett VP-konto är ett konto som används för att investera i värdepapper. VP står för just värdepapper. Vid innehav av aktier inom ett VP-konto så står man som ägare till dessa aktier vilket innebär att man har rätt att delta och rösta på bolagsstämmor. Detta skulle kunna klassas som en av fördelarna med att äga ett VP-konto då man i exempelvis en kapitalförsäkring tekniskt sett inte äger sina aktier utan det är försäkringsbolaget, det vill säga banken, som gör detta. Man har således inte rätt att delta eller rösta på bolagsstämmor om man har sina aktier i en kapitalförsäkring.
VP-konto – beskattning
Om man har aktier på ett VP-konto så beskattas varken kapitalunderlaget eller hela VP-kontots belopp utan det som beskattas är den eventuella vinst man gör. Om man inte går med vinst alternativt går ”+-0” så beskattas man alltså inte. Skattesatsen ligger på 30%. Skatten deklareras på den så kallade K4-blanketten vid deklaration. Detta är klart en nackdel med VP-kontot då det är mycket opraktiskt och tidskrävande att tvingas göra detta. Det blir dessutom knepigare om flertalet aktieaffärer har gjorts.
Allt du skriver här stämmer, notera att du får delta på bolagsstämmor om du har aktier på ISK också.
Återkom gärna om du har några frågor
/Arvid, Avanza