2015-09-28, 10:07
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
En slags broms alltså... Det är ju inte manipulativt alls.
"Felaktiga priser..."
Vill du utveckla felaktiga priser? Är det här ytterligare en FRB-grej eller?

Edit. Tack Dan för din tid!

Edit 2. Om information har läckt som påverkar kursen, vad är det då som säger att det är fel? Reagerar inte marknaden "rätt" utifrån den information de har?
Vem vet bättre???

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det handlar väl om att informationen bara har läckt ut till vissa personer, och inte till hela marknaden samtidigt. Vissa får alltså ett informationsövertag över de andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Sant... Det tänkte jag inte på. Tack för rättelsen.

Hej!

Det stämmer precis som _Baste_ skriver, om inte hela marknaden nås av kurspåverkande information samtidigt så kan börsen handelsstoppa aktien. Ibland kan det även hända att direkt felaktig information kommer ut och då är det viktigt att börsen har möjlighet att makulera avslut som sker på grund av det.

Återkom gärna om det dyker upp några frågor

/Arvid, Avanza
Citera
2015-09-28, 10:43
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Finns det något samlingsnamn för kapitalförsäkringar, VP-konton och investeringssparkonton? Typ aktiekonton? Namnet känns inte passande då man kan använda dessa konton för att investera i många olika typer av värdepapper och inte bara aktier. Kan någon hjälpa mig?

Hej!

Man brukar skilja på kapitalförsäkring, ISK och VP-konto/depå eftersom de har olika egenskaper och beskattningen skiljer sig åt. Gemensamt med de är att du kan handla med aktier och andra värdepapper på dem. VP-konto/depå är det mest flexibla kontot eftersom att du bland annat kan ha onoterade papper där och handla med optioner och andra derivat obehindrat. Derivathandel erbjuder vi även på ISK men ej på kapitalförsäkring.

Du kan även flytta värdepapper till och från VP-konton utan skatteeffekt, flyttar du till ISK realiseras de vinster och förluster du har och du måste ta med det i din deklaration (om du flyttar från VP-konto, flytt mellan ISK är skatteneutralt).
Flytt till och från kapitalförsäkring går i regel inte, detta på grund av att det är en försäkring och att det är ett försäkringsbolag som äger aktierna och inte du som privatperson.

Följ den här länken för att läsa om fler skillnader mellan de olika kontotyperna. https://www.avanza.se/konton/aktie-och-fondkonto.html

Återkom gärna om något är oklart.

Citat:
Skattesats på VP-konto

Hej! Är skattesatsen 25% eller 28% på ett VP-konto? Jag har läst om detta på två sidor och den ena påstår att det är ca 25% och på den andra sidan så står det att det är ca 28%. Nu blir man lite förvirrad..

Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Du får gärna länka till sidorna för de har noll koll för skatten är 30%.

Citat:
Tack så mycket! Så skattesatsen är alltså alltid 30%? Aktiekunskap.nu var sidan i alla fall.

Citat:
Jag har redan ett ISK hos Avanza, dock så är jag intresserad av allt som har med aktier att göra och vill lära mig precis allting

Tack för lärdomen AktieStrindberg

Precis som AktieStrindberg skriver är skatten 30% på dina vinster när du har aktier på ett Aktie-/fondkonto. Du betalar även 30% skatt på utdelningar du får på det kontot. Om du vill lära dig mer om aktiehandel kan jag rekommendera vår Kom-igång-sida och en sida som vi kallar aktieinspiration. Tveka inte att höra av dig till oss om du har några frågor!

https://www.avanza.se/kom-igang/kom-igang.html

https://www.avanza.se/aktier/aktieinspiration.html

/Arvid, Avanza
Citera
2015-09-28, 11:50
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Man brukar skilja på kapitalförsäkring, ISK och VP-konto/depå eftersom de har olika egenskaper och beskattningen skiljer sig åt. Gemensamt med de är att du kan handla med aktier och andra värdepapper på dem. VP-konto/depå är det mest flexibla kontot eftersom att du bland annat kan ha onoterade papper där och handla med optioner och andra derivat obehindrat. Derivathandel erbjuder vi även på ISK men ej på kapitalförsäkring.

Du kan även flytta värdepapper till och från VP-konton utan skatteeffekt, flyttar du till ISK realiseras de vinster och förluster du har och du måste ta med det i din deklaration (om du flyttar från VP-konto, flytt mellan ISK är skatteneutralt).
Flytt till och från kapitalförsäkring går i regel inte, detta på grund av att det är en försäkring och att det är ett försäkringsbolag som äger aktierna och inte du som privatperson.

Följ den här länken för att läsa om fler skillnader mellan de olika kontotyperna. https://www.avanza.se/konton/aktie-och-fondkonto.html

Återkom gärna om något är oklart.

Precis som AktieStrindberg skriver är skatten 30% på dina vinster när du har aktier på ett Aktie-/fondkonto. Du betalar även 30% skatt på utdelningar du får på det kontot. Om du vill lära dig mer om aktiehandel kan jag rekommendera vår Kom-igång-sida och en sida som vi kallar aktieinspiration. Tveka inte att höra av dig till oss om du har några frågor!

https://www.avanza.se/kom-igang/kom-igang.html

https://www.avanza.se/aktier/aktieinspiration.html

/Arvid, Avanza

Hej Arvid från Avanza. Så vilka värdepapper man kan handla med ovan nämnda kontotyper skiljer sig alltså åt? I ett VP-konto kan man alltså handla med onoterade papper (vad nu det innebär) medan det inte går i exempelvis en kapitalförsäkring?

Finns det någon lista någonstans över vilka typer av värdepapper som kan inhandlas/säljas inom de olika kontona? Det enda jag har klart för mig är att man kan handla både aktier och fonder med alla dessa konton, men hur det ser ut med derivat, optioner, obligationer/premieobligationer och dylikt har jag ingen aning om. Om man dessutom vill handla med valutor och/eller råvaror, vilket konto bör öppnas i sådana fall?

Sedan undrar jag även över beräkning av kapitalunderlag i ett investeringssparkonto. Som jag har förstått det så sammanställer man summan i investeringssparkontot och dividerar framkommen summa med 4. Sedan så divideras alla insättningar även med 4? Detta sammanställs och blir det så kallade kapitalunderlaget. Mig veterligen så skiljer endast beräkning av självaste kapitalunderlaget ISK och kapitalförsäkringar emellan. När man sedan räknat ut detta så beskattas kontona på samma sätt det vill säga att kapitalunderlaget multipliceras med föregående års statslåneränta den 30:e november vilket man sedan drar 30% skatt från? Stämmer det?

Mvh Aspackad-huggorm
Citera
2015-09-28, 11:55
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Detta är alltså taget från Skatteverkets hemsida och jag undrar om någon mer ingående skulle kunna förklara detta för mig.

"Kapitalunderlaget beräknas till en fjärdedel av dels värdet av sparandet vid ingången av varje kvartal, dels inbetalningar och överföringar av finansiella instrument som har gjorts till investeringssparkontot under respektive kvartal. Den på detta sätt framräknade schablonintäkten ska du redovisa i deklarationen i inkomstslaget kapital. Det innebär att skatten på den uträknade schablonintäkten blir 30 procent. Statslåneräntan den 30 november 2013 var 2,09 procent."

Vad innebär "överföringar av finansiella instrument"? Och vad menas då med finansiella instrument?
Ska inte även gjorda insättningar införas i beräkningen av kapitalunderlaget? Det vill säga om jag sätter in 100kkr i mitt ISK under Q2, bör inte denna summa divideras med 4 och införas i beräkningen av kapitalunderlaget eller är jag helt ute och cyklar?

Så som jag har förstått det så tar man summan man har vid ingången av året och dividerar denna med 4. Sedan om jag gör en insättning under valfritt kvartal så divideras även denna med 4. Dessa insättningar plus summan vid ingången av året dividerat med 4 är således mitt kapitalunderlag. Vid beräkning av skatt så multipliceras detta med statslåneräntan den 30:e november föregående år och från denna summa drar man då 30% skatt. Korrektum?
Citera
2015-09-28, 12:03
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Detta är en text jag har sammanställt om VP-kontot. Är allting korrekt eller finnes där några felaktiga uppgifter?

VP-konto

Ett VP-konto är ett konto som används för att investera i värdepapper. VP står för just värdepapper. Vid innehav av aktier inom ett VP-konto så står man som ägare till dessa aktier vilket innebär att man har rätt att delta och rösta på bolagsstämmor. Detta skulle kunna klassas som en av fördelarna med att äga ett VP-konto då man i exempelvis en kapitalförsäkring tekniskt sett inte äger sina aktier utan det är försäkringsbolaget, det vill säga banken, som gör detta. Man har således inte rätt att delta eller rösta på bolagsstämmor om man har sina aktier i en kapitalförsäkring.

VP-konto – beskattning

Om man har aktier på ett VP-konto så beskattas varken kapitalunderlaget eller hela VP-kontots belopp utan det som beskattas är den eventuella vinst man gör. Om man inte går med vinst alternativt går ”+-0” så beskattas man alltså inte. Skattesatsen ligger på 30%. Skatten deklareras på den så kallade K4-blanketten vid deklaration. Detta är klart en nackdel med VP-kontot då det är mycket opraktiskt och tidskrävande att tvingas göra detta. Det blir dessutom knepigare om flertalet aktieaffärer har gjorts.
Citera
2015-09-28, 14:02
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Hej Arvid från Avanza. Så vilka värdepapper man kan handla med ovan nämnda kontotyper skiljer sig alltså åt? I ett VP-konto kan man alltså handla med onoterade papper (vad nu det innebär) medan det inte går i exempelvis en kapitalförsäkring?

Finns det någon lista någonstans över vilka typer av värdepapper som kan inhandlas/säljas inom de olika kontona? Det enda jag har klart för mig är att man kan handla både aktier och fonder med alla dessa konton, men hur det ser ut med derivat, optioner, obligationer/premieobligationer och dylikt har jag ingen aning om. Om man dessutom vill handla med valutor och/eller råvaror, vilket konto bör öppnas i sådana fall?

Sedan undrar jag även över beräkning av kapitalunderlag i ett investeringssparkonto. Som jag har förstått det så sammanställer man summan i investeringssparkontot och dividerar framkommen summa med 4. Sedan så divideras alla insättningar även med 4? Detta sammanställs och blir det så kallade kapitalunderlaget. Mig veterligen så skiljer endast beräkning av självaste kapitalunderlaget ISK och kapitalförsäkringar emellan. När man sedan räknat ut detta så beskattas kontona på samma sätt det vill säga att kapitalunderlaget multipliceras med föregående års statslåneränta den 30:e november vilket man sedan drar 30% skatt från? Stämmer det?

Mvh Aspackad-huggorm

Hej!

På ett Aktie-/fondkonto kan du handla med alla typer av värdepapper på ett aktie- & fondkonto: aktier, fonder, obligationer, certifikat, warranter, med flera. Det är också möjligt att handla med optioner och terminer, men för att göra det krävs det att du fyller i vissa kompletterande avtal. Onoterade papper innebär att de inte handlas över en reglerad börs utan att du själv måste hitta en köpare eller säljare och upprätta notor.

I en kapitalförsäkring är handeln lite mer begränsad, placering kan (utöver i likvida medel) göras i följande av Avanza tillhandahållna instrument:

- Värdepapper som är upptagna till handel på en reglerad marknad inom EU/EES eller motsvarande marknadsplats utanför EU/EES.
- Värdepapper som handlas på en MTF inom EU/EES, eller motsvarande handelsplats utanför EU/EES, under förutsättning att Avanza erbjuder handel på sådan handelsplats.
- Investeringsfonder (både värdepappersfonder och specialfonder och övriga fonder enligt Avanzas ordinarie utbud).
- Värdepapper på OTC-markets som handlas elektroniskt via Avanza och vilka Avanza Pension från tid till annan tillåter handel i.

Därutöver kan placering göras i:

aktieindexobligationer och andra strukturerade produkter,
obligationer, premieobligationer, konvertibler och förlagslån,
certifikat.

Under förutsättning att ovan nämnda instrument är överlåtbara värdepapper som handlas på en marknadsplats som Avanza från tid till annan tillåter handel i.

Du kan inte handla med: Standardiserande optioner samt terminer eller andra derivatinstrument som innebär en förpliktelse.

Försäkringen får inte heller innehålla värdepapper som härrör ur bolag i Avanzakoncernen, såsom aktier i Avanza Bank Holding AB (publ).

Placeringsmöjligheterna kan utökas eller begränsas beroende på vad som vid var tid godkänns av Avanza Pension.

Investeringssparkonto tillåter handel med:

- Aktier, andelar i värdepappersfond eller specialfond, börshandlade fonder, certifikat, warranter, obligationer, premieobligationer, konvertibler, rätter, teckningsoptioner m.m.
- Alla finansiella instrument ska handlas på en reglerad marknad eller motsvarande marknad utanför EU/ESS, till exempel NASDAQ OMX (Stockholmsbörsen), Burgundy, NGM, NYSE och NASDAQ, eller på en handelsplattform, som till exempel First North eller Aktietorget.

Du kan inte handla med:

- Onoterade värdepapper (inkl. aktier som handlas på OTC-marknaden)
- Noterade värdepapper där handeln sker OTC (telefonhandel)
- Du kan inte handla med företagsobligationer på ett ISK eftersom placeringsreglerna för ISK säger att all handel måste ske på en reglerad marknadsplats. Även om en företagsobligation är noterad på en reglerad marknadsplats som t.ex. NasdaqOMX, så sker själva handeln med företagsobligationen OTC vilket gör att handeln inte är tillåten.

Vi tillåter inte heller inflytt av sådana värdepapper till ett ISK eftersom vi inte kan sälja dem.

Övrigt:

- Du kan inte blanka aktier.
- Du kan inte handla med aktier där du eller dina närstående äger mer än tio procent av företagets röster eller kapital.
- Du kan inte heller investera i aktier hos företag där dina arbetsinsatser har haft stor betydelse för resultatet under innevarande eller de fem föregående inkomståren (så kallade kvalificerade andelar).

Skatten på ISK beräknas årligen utifrån en fjärdedel av summan för:

- Värdet av tillgångarna på kontot vid ingången av varje kvartal.
- Insättningar till kontot (utdelningar räknas inte som insättningar)
- Överföringar av värdepapper.
- Detta kapitalunderlag multipliceras sedan med statslåneräntan per 30 november året före beskattningsåret.

Den summan beskattas med 30 %.

Avanza kommer att räkna ut schablonintäkten och lämna kontrolluppgift till Skatteverket. Schablonintäkten är förtryckt i din deklaration.

På vår hemsida under "Hem" - "Konton" finns den här informationen samlad och där kan du läsa mer om de olika kontotyperna. Råvaror och valutor kan du handla genom olika certifikat på alla ovan nämnda konton.

Citat:
Detta är alltså taget från Skatteverkets hemsida och jag undrar om någon mer ingående skulle kunna förklara detta för mig.

"Kapitalunderlaget beräknas till en fjärdedel av dels värdet av sparandet vid ingången av varje kvartal, dels inbetalningar och överföringar av finansiella instrument som har gjorts till investeringssparkontot under respektive kvartal. Den på detta sätt framräknade schablonintäkten ska du redovisa i deklarationen i inkomstslaget kapital. Det innebär att skatten på den uträknade schablonintäkten blir 30 procent. Statslåneräntan den 30 november 2013 var 2,09 procent."

Vad innebär "överföringar av finansiella instrument"? Och vad menas då med finansiella instrument?
Ska inte även gjorda insättningar införas i beräkningen av kapitalunderlaget? Det vill säga om jag sätter in 100kkr i mitt ISK under Q2, bör inte denna summa divideras med 4 och införas i beräkningen av kapitalunderlaget eller är jag helt ute och cyklar?

Så som jag har förstått det så tar man summan man har vid ingången av året och dividerar denna med 4. Sedan om jag gör en insättning under valfritt kvartal så divideras även denna med 4. Dessa insättningar plus summan vid ingången av året dividerat med 4 är således mitt kapitalunderlag. Vid beräkning av skatt så multipliceras detta med statslåneräntan den 30:e november föregående år och från denna summa drar man då 30% skatt. Korrektum?

Finansiella instrument är de värdepapper som du kan ha på ett ISK, aktier, fonder m.m. Alltså sådant som du kan tänkas flytta in på ett ISK. De räknas som en insättning, precis som om du in pengar på kontot.

Citat:
Detta är en text jag har sammanställt om VP-kontot. Är allting korrekt eller finnes där några felaktiga uppgifter?

VP-konto

Ett VP-konto är ett konto som används för att investera i värdepapper. VP står för just värdepapper. Vid innehav av aktier inom ett VP-konto så står man som ägare till dessa aktier vilket innebär att man har rätt att delta och rösta på bolagsstämmor. Detta skulle kunna klassas som en av fördelarna med att äga ett VP-konto då man i exempelvis en kapitalförsäkring tekniskt sett inte äger sina aktier utan det är försäkringsbolaget, det vill säga banken, som gör detta. Man har således inte rätt att delta eller rösta på bolagsstämmor om man har sina aktier i en kapitalförsäkring.

VP-konto – beskattning

Om man har aktier på ett VP-konto så beskattas varken kapitalunderlaget eller hela VP-kontots belopp utan det som beskattas är den eventuella vinst man gör. Om man inte går med vinst alternativt går ”+-0” så beskattas man alltså inte. Skattesatsen ligger på 30%. Skatten deklareras på den så kallade K4-blanketten vid deklaration. Detta är klart en nackdel med VP-kontot då det är mycket opraktiskt och tidskrävande att tvingas göra detta. Det blir dessutom knepigare om flertalet aktieaffärer har gjorts.

Allt du skriver här stämmer, notera att du får delta på bolagsstämmor om du har aktier på ISK också.

Återkom gärna om du har några frågor

/Arvid, Avanza
Citera
2015-09-28, 17:36
felpost
Senast redigerad av Mulla Krekar 2015-09-28 kl. 17:47.
Citera
2015-09-28, 17:50
Medlem
nevermind!
Senast redigerad av KateH 2015-09-28 kl. 18:20.
Citera
2015-09-29, 08:04
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Är denna definition av kapitalförsäkringen korrekt?

Kapitalförsäkring

En kapitalförsäkring är ett av de många olika värdepapperskontona. I denna form av värdepapperskonto kan man handla med samma värdepapper som inom exempelvis ett VP-konto eller ett investeringssparkonto. Viktigt att notera vid aktiehandel inom en kapitalförsäkring är att man inte äger sina aktier ”på riktigt” utan det är tekniskt sett försäkringsbolaget, med andra ord banken, som äger aktierna. Vid innehav av aktier inom en kapitalförsäkring har man således inte rätt att varken delta eller rösta på förslagsvis bolagsstämmor. Av den anledningen skulle det te sig väldigt irrelevant att inneha A-aktier inom detta värdepapperskonto då röstvärdet inte är väsentligt. En fördel med kapitalförsäkringen är dock att man slipper deklarera sin skatt, som inom exempelvis ett VP-konto. Man behöver alltså inte fylla i några blanketter utan skatteberäkningen utförs utav banken man använder sig av och är egentligen ingenting man behöver tänka på. En nackdel med kapitalförsäkringen kontra VP-kontot är att man, vid beskattning, inte skattar på vinsten utan på hela kapitalunderlaget. Det innebär kort och gott att man måste skatta även om man gått med förlust eller ”+-0”.

Kapitalförsäkring – beskattning

Även om man inte behöver vara medveten om den skatteprocess som sker inom en kapitalförsäkring så kan det vara roligt att kunna ändå. Själva skatteprocessen är lite krångligare än inom ett VP-konto där man enbart beräknar skatt på eventuell vinst, där skattesatsen ligger på 30%. Inom en kapitalförsäkring beskattar man istället det som kallas för kapitalunderlag och det är först och främst det som måste räknas ut. Beskattningen sker årsvis.

Kapitalunderlaget räknas ut genom att sammanställa hela beloppet som finns på kapitalförsäkringen samt addera de insättningar som eventuellt görs under året. De insättningarna som görs under det tredje samt fjärde kvartalet (1:a juli – 31:a december) beskattas bara till hälften. Detta för att de investeringar man gör under denna period inte har samma förutsättning att växa då de inte har lika mycket tid på sig för att göra detta innan beskattning sker. När man sammanställt denna summa så har man kapitalunderlaget.

När kapitalunderlaget har beräknats så multiplicerar man summan med föregående års statslåneränta den 30:e november. 30% av den summan är skatten man ska betala. Om vi ponerar att man ska beskatta sitt kapital inom en kapitalförsäkring år 2016 så ska man således multiplicera kapitalunderlaget med statslåneräntan den 30:e november 2015. Denna summa multiplicerar man sedan med 0,3 (30%) och detta är summan som ska betalas in till skatteverket. Om detta skulle te sig krångligt så är det egentligen ingenting man behöver oroa sig för då denna beskattning sker automatiskt av banken/försäkringsbolaget.
Citera
2015-09-29, 08:06
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Sedan har jag även skrivit en definition av investeringssparkontot, är den korrekt? Mest tveksam angående beskattningen men jag tror det blev rätt även det.

Investeringssparkonto

Ett investeringssparkonto är precis som VP-kontot och kapitalförsäkringen ett konto där handel med värdepapper är möjligt. Investeringssparkontot lanserades av regeringen den 1:a januari 2012 och fungerar som en kombination mellan VP-kontot och kapitalförsäkringen. Den kombinerar nämligen fördelarna med dessa bägge typer av konton och eliminerar nackdelarna. Man äger exempelvis sina aktier själv inom ett ISK (investeringssparkonto), vilket innebär att man har rätt att delta och rösta på bolagsstämmor inom de bolag vars aktier man innehar. Detta är en klar fördel, och ännu en fördel är att man slipper den krångliga skattedeklarationen som medföljer vid innehav av ett VP-konto där man måste fylla i den ödesdigra K4-blanketten med allt vad det innebär. Investeringssparkontot är idag det mest populära kontot vid handel av värdepapper och är även den jag skulle rekommendera.

Investeringssparkonto – beskattning

Beskattningen av ett investeringssparkonto påminner om beskattningen av en kapitalförsäkring. Skillnaden är dock att kapitalunderlaget beräknas på ett annorlunda vis jämfört med i en kapitalförsäkring, dock är beskattningen likadan efter uträknat kapitalunderlag.

Kapitalunderlaget kalkyleras genom att sammanställa de pengar man har i investeringssparkontot samt de insättningar som görs under året. Denna summa divideras med 4. Kapitalunderlaget är alltså 25% av alla de insättningar som görs under året samt summan av kapital som has på kontot vid ingången av året. När kapitalunderlaget beräknats så tillämpas beskattningskalkylen exakt som inom en kapitalförsäkring det vill säga att kapitalunderlaget multipliceras med statslåneräntan den 30:e november föregående år och sedan dras 30% av framräknad summa.
Citera
2015-09-29, 10:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Kapitalunderlaget kalkyleras genom att sammanställa de pengar man har i investeringssparkontot samt de insättningar som görs under året. Denna summa divideras med 4. Kapitalunderlaget är alltså 25% av alla de insättningar som görs under året samt summan av kapital som has på kontot vid ingången av året. När kapitalunderlaget beräknats så tillämpas beskattningskalkylen exakt som inom en kapitalförsäkring det vill säga att kapitalunderlaget multipliceras med statslåneräntan den 30:e november föregående år och sedan dras 30% av framräknad summa.
Inte helt rätt...

Totala värdet på ett ISK läses av vid ingången varje kvartal. Till summan av dessa 4 avläsningar läggs årets insättningar (pengar och inflyttade värdepapper endast, utdelningar och reavinster ska inte räknas med) och slutsumman delas med 4 som blir underlaget för beräkning av schablonintäkten.
Citera
2015-09-29, 15:51
Medlem
Con-artists avatar
Det här är egentligen inte en nybörjarfråga, men jag hittade ingen bättre tråd. Min fråga lyder; hur kommer det sig att vissa kan gå före i kön vid aktiehandel?

Ger ett exempel som jag råkat ut för: jag lägger in en säljorder på 500 aktier till priset 200 kr. Hälften av aktierna är sålda inom en timme, sedan sjunker kursen lite för att sedan stöta i 200 kr igen. Eftersom att min order redan är påbörjad bör jag ligga först i kön, jag ser att 300 aktier har bytt ägare på priset 200 kr, men trots detta är det inte mina aktier som har bytt ägare. Hur går detta ens ihop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in