2015-05-19, 16:30
Medlem
Jag har en fråga om deklaration:
Om jag säljer fonder så ska jag skicka in min K4, men när skickar jag in pengarna? samma tidpunkt som min k4 eller drars det in automatisk nästa år?
Citera
2015-05-19, 16:53
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Jag har en fråga om deklaration:
Om jag säljer fonder så ska jag skicka in min K4, men när skickar jag in pengarna? samma tidpunkt som min k4 eller drars det in automatisk nästa år?
Säljer du fonder i Sverige så ska banken skicka in uppgifter till skatteverket, du ska inte använda K4.

Vinsten du gör kommer då förtryckt på din deklaration med uträknad skatt. Blir det restskatt så framgår det och du bör betala i början av maj till ditt skattekonto.

Om du ska använda K4 av nån anledning så skickar du in den med din deklaration och fyller i totala vinstbeloppet där man fyller i kapitalvinst. I slutskattebeskedet framgår om du får restskatt och datumet är alltså i början av maj.

Jag betalade den 5e maj i år.
Citera
2015-05-19, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Säljer du fonder i Sverige så ska banken skicka in uppgifter till skatteverket, du ska inte använda K4.

Vinsten du gör kommer då förtryckt på din deklaration med uträknad skatt. Blir det restskatt så framgår det och du bör betala i början av maj till ditt skattekonto.

Om du ska använda K4 av nån anledning så skickar du in den med din deklaration och fyller i totala vinstbeloppet där man fyller i kapitalvinst. I slutskattebeskedet framgår om du får restskatt och datumet är alltså i början av maj.

Jag betalade den 5e maj i år.

Får jag en deklaration hem skickad där den summan i skatt jag ska betala är uppskriven? Jag har inte betalat skatt för något då jag är ung och bor hemma.
Citera
2015-05-19, 20:19
Medlem
saijas avatar
Jag har en fråga angående fonder. Mina föräldrar har sparat pengar i en "aktiv" fond som bara följt index till en förvaltningsavgift på 1.4. det är rätt mycket pengar insatta på den så jag kommer förlora så mycket i skatt men samtidigt känner jag att jag borde sälja skiten och ta skattesmällen nu. Hur skulle ni göra? Värt att göra sig av med fonden om man inte vet vad man ska sätta in pengarna på istället?
Citera
2015-05-19, 22:51
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saija
Jag har en fråga angående fonder. Mina föräldrar har sparat pengar i en "aktiv" fond som bara följt index till en förvaltningsavgift på 1.4. det är rätt mycket pengar insatta på den så jag kommer förlora så mycket i skatt men samtidigt känner jag att jag borde sälja skiten och ta skattesmällen nu. Hur skulle ni göra? Värt att göra sig av med fonden om man inte vet vad man ska sätta in pengarna på istället?

Jag skulle sålt direkt för att slippa betala avgifterna varje dag. Ska du följa index så kan du lika gärna göra det i billiga eller till och med gratis fonder (Avanza Zero). Givetvis öppnar du ISK-konto.
Citera
2015-05-20, 01:34
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Får jag en deklaration hem skickad där den summan i skatt jag ska betala är uppskriven? Jag har inte betalat skatt för något då jag är ung och bor hemma.
Ja.
Citera
2015-05-20, 09:55
Medlem
autobotens avatar
Jag har en fråga angående BULL/BEAR cert. Vad är det som styr värdet på de? Är det underliggande helt och hållet, eller kan marknaden styra priset också? Det verkar ju som att man handlar de på samma vis som aktier, där säljare/köpare enas om priset... Eller är det så att om jag lägger en köporder på 100 kr/cert så kommer köpet gå igenom när underliggande gör att värdet på certet når 100 kr?
Citera
2015-05-20, 10:00
Medlem
Bro-cats avatar
Tjena!

Sålde lite aktier via swedbank klockan 09.07 i måndags och likviddatumet är idag. Har inte fått pengarna på kontot än så jag undrar om det är nån speciell tid som pengarna kommer? Tack på förhand för svar
Citera
2015-05-20, 10:46
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bro-cat
Tjena!

Sålde lite aktier via swedbank klockan 09.07 i måndags och likviddatumet är idag. Har inte fått pengarna på kontot än så jag undrar om det är nån speciell tid som pengarna kommer? Tack på förhand för svar

Menar du aktier, eller fonder?
Citera
2015-05-20, 10:49
Medlem
Bro-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
Menar du aktier, eller fonder?

aktier, dom gick till avslut i måndags klockan 09.07
Citera
2015-05-20, 11:00
Medlem
joyyys avatar
Jag funderar på att sälja av några fonder, men jag är lite osäker på hur man ser vilken kurs man får? Om bryttiden är 16.00, går det att se vad fonden ligger på vid den tidpunkten eller får man chansa på att den inte gått ner? Mina fonder uppdateras annars vid 19.30.
Citera
2015-05-20, 11:07
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joyyy
Jag funderar på att sälja av några fonder, men jag är lite osäker på hur man ser vilken kurs man får? Om bryttiden är 16.00, går det att se vad fonden ligger på vid den tidpunkten eller får man chansa på att den inte gått ner? Mina fonder uppdateras annars vid 19.30.

En nackdel med fonder är att du inte vet vilken kurs du får.
Skulle skiten träffa fläkten efter bryttiden får du längre kurs än när du la säljordern utan att du kan ångra din order.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in