2016-02-24, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Någon som vet varför den geografiska fördelningen i globalfonder ser ut som den gör?

Tittade just på två olika (med låg förv.avgift) och dessa såg ut typ 62% usa, 23% eu, 9% jp, 1% sve. Varför fördelat just så?
Gissar att fonden investerar i de X största bolagen, och följer bara den geografiska fördelningen som dessa företag har. Vore konstigt om Nigeria skulle utgöra en lika stor andel som USA exempelvis.
Citera
2016-02-24, 19:50
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Jag undrar vad Courtage är, rätta mig om jag har fel men så som jag förstod det så är det en liten summa man betalar som "avgift" vid varje affär

Stämmer. En avgift som tas både vid köp och sälj. Om du skall handla med mindre summor bör du dock byta din courtageklass till MINI på Avanza vilket gör det väldigt mycket billigare vid handel om du skall handla för lite.

Om du inte ändrat så går just nu 1/10 av din 1000-lapp, eller 99kr till courtage på ditt konto.
Citera
2016-02-24, 21:49
Medlem
Viktigt att du byter till prisplan "mini" om du gör affärer under 15 000 kr.
Citera
2016-02-24, 22:21
Medlem
Finns en stor tråd för nybörjarfrågor:

(FB) Nybörjarfrågor
Citera
2016-02-25, 10:55
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jibbsyy
Tjena FB!

Jag har tänkt lite på att börja spara i aktier, jag har koll på det mesta som kan vara nödvändigt och liknande. Jag testade nämligen och registrerade mig på Avanza och la in 1000kr bara för att testa och försöka lära mig, men det är en sak jag inte förstår. Jag undrar vad Courtage är, rätta mig om jag har fel men så som jag förstod det så är det en liten summa man betalar som "avgift" vid varje affär.

Sen undrar jag om det är något mer som är viktigt att veta innan man börjar.

Ha en bra kväll!
Mvh Jesper

Jorå, du verkar ha koll

Läs lite böcker, finns hur mycket information som helst på internet. Skaffa dig ett eget tänk kring aktier och sparande så kommer det bli lättare att fatta ett beslut vad du vill köpa.

Vill du ha ett tips? Köp inte det som är "hetast" just nu. Då finns det en risk att du bränner dig direkt och aldrig loggar in igen.
Citera
2016-02-25, 14:16
Medlem
Vart kan jag hitta volym för OMX?
Det kan man ju räkna ut själv om man orkar egentligen, så det är ju inte hemlig info direkt. Men ändå visar t.ex. inte Avanza det! Konstigt.

Galet svårt att hitta volym för OMX. Vet någon vart det finns gratis?
Citera
2016-02-25, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombay216
Vart kan jag hitta volym för OMX?
Det kan man ju räkna ut själv om man orkar egentligen, så det är ju inte hemlig info direkt. Men ändå visar t.ex. inte Avanza det! Konstigt.

Galet svårt att hitta volym för OMX. Vet någon vart det finns gratis?

Är det omsättningsvolymen för de olika aktierna i OMX? Isåfall hittar du det här:

http://www.nasdaqomxnordic.com/index...t=SE0000337842

Är det omsättning i terminen så finns det säkert också på börsens hemsida.
Citera
2016-02-25, 19:40
Medlem
Jag såg en video för några månader sedan som jag tänkt en del på. I videon pratade en entreprenör om något projekt han var involverad i. Han sa att han sökte finansiering på flera ställen men ingen nappade.

Till slut gick han till ett försäkringsbolag och skapade en deal där de finansierade honom medans de samtidigt gjorde en välgrundad analys av de han gjorde och bettade emot honom(?). Jag antar att de bettar på att han failar ochtvingas likvidera företaget, då får de tillbaka sina pengar + vinst?

Jag tänkte inte mycket på detta när jag såg videon men nu i efterhand har jag tänkt mycket på hur deras deal såg ut och hur den fungerar.

Finns det sådana deal? har jag fattat något fel?
Citera
2016-02-26, 01:14
Medlem
får man fler andelar när tex Avanza Zero återinvesterar utdelningen, eller blir bara dom befintliga andelarna mer värda?
Citera
2016-02-26, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
får man fler andelar när tex Avanza Zero återinvesterar utdelningen, eller blir bara dom befintliga andelarna mer värda?
Ingetdera. Utdelningar är ett nollsummespel.
Citera
2016-02-26, 11:29
Medlem
hejLarss avatar
Har för tillfället alla mina investeringar i en stratega 50 fond med hög avgift. Har bestämt mig för att flytta över till avanza och fördela upp pengarna i ett par olika korgar. Har förstått att det är bra att ha en mindre del i säkra räntor etc. Hade med min stora del (75%) tänkt att investera i aktier. Då undrar jag vad ni kunniga hade trott om att månadsinvestera i ett par olika investmentbolag som ju även de ger utdelning eller hade ni hellre bara kört på avanza zero? Det handlar inte om några stora summor pengar (strax under 100k) men man måste börja någonstans.
Senast redigerad av hejLars 2016-02-26 kl. 11:35.
Citera
2016-02-26, 11:47
Medlem
Hur gör jag för att korta DAX?

Jag har Avanza men vad jag ser så är det ju inte realtidsuppdatering på DAX kursen där.

Så vad händer om jag köper ett bear cert? Vet ju inte vad kursen står i?

Hur sätter man en stoploss på index? Kan ju bara sätta stoploss på cert priset?

Fattar ingenting, hjälp uppskattas så jag kan trejda bort alla mina pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in