2015-11-09, 12:39
Medlem
davkeis avatar
Ni som sysslar med intra trade, vem anser ni är mest prisvärd gällande courtageklass? Kikar just nu på Nordnet och Avanzas prislistor.

De anger minimicourtage samt rörligt, men ingen brytpunkt? Sätts brytpunkten individuellt när man väl blir pro/active trader kund?

Min första reaktion var att handlar man för mindre belopp per trade ex 5000 (12,50kr i mini) - 10.000 (25kr i mini) så känns inte 49 kr eller 39 kr i courtage fördelaktigt jämfört med ex deras courtageklass mini. Förvisso får man handelsapplikationen för 0 kr ifall du omsätter visst courtage varje månad.

Eller tänker jag helt fel här.
Citera
2015-11-09, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davkei
Ni som sysslar med intra trade, vem anser ni är mest prisvärd gällande courtageklass? Kikar just nu på Nordnet och Avanzas prislistor.

De anger minimicourtage samt rörligt, men ingen brytpunkt? Sätts brytpunkten individuellt när man väl blir pro/active trader kund?

Brytpunkten blir ju den där det rörliga överstiger det fasta. Exempelvis Small på Avanza. Du betalar 0,15% men lägsta courtage är 39 kr. Alltså betalar du 39 kr för alla ordrar upp till 26 000 kr och för ordrar över 26 000 betalar du 0,15%.

Citat:
Min första reaktion var att handlar man för mindre belopp per trade ex 5000 (12,50kr i mini) - 10.000 (25kr i mini) så känns inte 49 kr eller 39 kr i courtage fördelaktigt jämfört med ex deras courtageklass mini. Förvisso får man handelsapplikationen för 0 kr ifall du omsätter visst courtage varje månad.

Eller tänker jag helt fel här.

0-15 000 = Mini
15 - 45 000 = Small
45 000 - 140 000 = Medium
140 000 och uppåt = Fastpris

Här ser du vilken courtageklass hos Avanza du bör välja beroende på hur stora affärer du gör.
Gränserna är inte exakta på kronan men ger en ungefärlig bild.
Citera
2015-11-09, 14:57
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Nej, de underlättar bara inte utan låter dig själv räkna ut det.

Jag vet inte hur priserna ser ut, gjorde någon grafik för det innan, men säg 39 kr mot 0.15%

39/0.0015 = 26 000 kr.

Det fungerar så att du alltid betalar minst 39 kr men även minst 0.15%.

Vid ett köp under 26 000 kr, säg 13 000 kr hade den procentuella delen blivit 13000*0.0015 = 19.50 kr och du betalar då 39 kr.

Vid ett köp över 26 000 kr säg 52 000 kr hade den procentuella delen blivit 52000*0.0015 = 78 kr vilket också är vad du hade fått betala.
Citera
2015-11-09, 18:48
Medlem
Hur stort kapital bör man samla ihop innan man försöker sig på aktier?

Just nu har jag alla mina 15k spritt över tre fonder, men undrar om det hade varit möjligt att ge mig in på aktiemarknaden personligen. Bör jag spara ihop ett större kapital för att undvika att courtagen äter upp alla mina vinster?
Citera
2015-11-09, 19:19
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenstigsture

Just nu har jag alla mina 15k spritt över tre fonder, men undrar om det hade varit möjligt att ge mig in på aktiemarknaden personligen. Bör jag spara ihop ett större kapital för att undvika att courtagen äter upp alla mina vinster?

Har du ett konto på Avanza/Nordnet så har du väldigt bra priser på aktiehandel, och det går därför utmärkt att handla för lite mindre summor utan att du blir tvungen betala speciellt mycket i courtage.
Citera
2015-11-09, 21:12
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenstigsture

Kör du Avanza zero har du ju väldigt låg transaktionskostnad så då finns det väl liten anledning att handla med aktier alls.

På en billig global indexfond har du ju bra riskspridning som är värt något det med.

Handla aktier kan du väl göra för 400 spänn om du vill det, var det inte 1 spänn eller 0.25% med Avanzas billigaste priskategori? Tappa 0.5% på ett köp och sälj är väl ok. Många fonder brukade ju kosta 1 och 2% om året så relativt dem vore det ju ok att handla med 200 kr med...

Tycker du det är kul går det väl att handla för sådana summor. Du förlorar ju 2 spänn för köp och sälj på en sådan men .. tyckte du att det var värt 2 spänn att välja så ..
Citera
2015-11-10, 07:41
Medlem
serubs avatar
Hej!

Har precis börjat blivit intresserad i det här med aktier. Har spenderat lite tid på att läsa på men det är fortfarande lite knackigt på vissa delar. Jag har flyttat över cirka 30 tusen till mitt nyöppnade konto på Avanza. Jag undrar nu om jag kan få några tips på vilka aktier jag ska välja. Jag tänkte nämligen köra ett långsiktigt aktiesparande. Jag funderar just nu på Volvo B, men någon annan kanske har lite konkreta tips till en nybörjare som mig! Vart läser ni om nyheter kring företagen och förutspår hur en aktie ska gå? Är det företagets hemsida ni läser dessa "rapporter" och dylikt som pratas på diverse forum?

Tacksam för svar & sorry för alla dessa gröna frågor!

Mvh.
Citera
2015-11-10, 11:23
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serub
Hej!

Har precis börjat blivit intresserad i det här med aktier. Har spenderat lite tid på att läsa på men det är fortfarande lite knackigt på vissa delar. Jag har flyttat över cirka 30 tusen till mitt nyöppnade konto på Avanza. Jag undrar nu om jag kan få några tips på vilka aktier jag ska välja. Jag tänkte nämligen köra ett långsiktigt aktiesparande. Jag funderar just nu på Volvo B, men någon annan kanske har lite konkreta tips till en nybörjare som mig! Vart läser ni om nyheter kring företagen och förutspår hur en aktie ska gå? Är det företagets hemsida ni läser dessa "rapporter" och dylikt som pratas på diverse forum?

Tacksam för svar & sorry för alla dessa gröna frågor!

Mvh.

Hej!

Vad roligt att du vill börja handla hos oss! Vi har många bra sidor som kan hjälpa dig i ditt investerande och att fatta beslut kring ditt sparande. Jag rekommenderar dig att gå in under aktieinspiration:

https://www.avanza.se/aktier/aktieinspiration.html

Där listar vi aktier bland annat efter bransch. Det kan också vara bra att kika på vår kom-igång-sida, där kan du läsa lite mer om hur handeln går till och olika kontotyper hos oss:

https://www.avanza.se/kom-igang/kom-igang.html

Vår nyhetsida Placera.nu skriver regelbundet rekommendationer och analyser av aktier som är väldigt hjälpfulla:

https://www.avanza.se/placera/forstasidan.plc.html

Återkom gärna om du har några frågor!

/Arvid, Avanza
Citera
2015-11-10, 20:10
Medlem
serubs avatar
Hej Arvid!

Jag är intresserad utav att investera i Volvo Personvagnar där Geely äger 51% av dem. Jag hittar ingenting alls på Avanza kring Geely. Kan man komma åt den kinesiska marknaden på Avanza eller hur funkar det? Du kanske kan ge mig svar på mina frågor!

Mvh.
Citera
2015-11-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serub
Hej Arvid!

Jag är intresserad utav att investera i Volvo Personvagnar där Geely äger 51% av dem. Jag hittar ingenting alls på Avanza kring Geely. Kan man komma åt den kinesiska marknaden på Avanza eller hur funkar det? Du kanske kan ge mig svar på mina frågor!

Mvh.

Bolaget är noterat i Hong Kong. Det verkar finns en sporadisk handel i depåbevis i USA och Tyskland.
Per telefon kan du säkert handla aktien hos Avanza, men det blir ganska dyrt.

Depåbevisen verkar gå att handla över nätet hos Nordnet. Aktien som är noterad i Hong Kong går att handla över nätet hos Degiro till lågt courtage. Om du tror väldigt mycket på aktien hade jag personligen valt att köpa in den via Degiro. Jag vill dock understryka att jag inte har någon koll på bolaget och därmed heller ingen åsikt om aktien är köpvärd.

http://www.geelyauto.com.hk/en/index.html
Citera
2015-11-11, 05:25
Medlem
2 frågor:
1. Betalar man något courtage eller avgift när man tecknar en nyemission?
2. Kan alla ägare, oavsett vart man bor eller vart företaget opererar, teckna i en nyemission? oavsett om företaget ligger i USA eller Kina alltså.
Citera
2015-11-11, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
2 frågor:
1. Betalar man något courtage eller avgift när man tecknar en nyemission?
2. Kan alla ägare, oavsett vart man bor eller vart företaget opererar, teckna i en nyemission? oavsett om företaget ligger i USA eller Kina alltså.

Du betalar inget courtage när du deltar i en nyemission. Finns undantag men är sällsynta.

Personer bosatta i USA och några länder till brukar inte få delta i svenska nyemissioner. De har väl med att göra att bolagen är redan för att bli stämda om det inte skulle bli som det står i prospekten.
Det står i alla prospekt.
Teoretiskt ska du som svensk kunna delta i nyemissioner även i andra länder, även om det är klart krångligare och chansen att få tilldelning mycket begränsad.
I nyemissioner där du redan äger aktier i bolaget ska det kunna gå bra, men företrädesemissioner som vi har i Sverige är ganska sällsynta i USA. Man har istället riktade emissioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in