2014-08-26, 15:29
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Ser att det frågas lite om upplägget. Jackbob skrev i en av de äldre trådarna två väldigt bra inlägg om spelet. Anser att de är obligatoriska i alla Fantacalcio-trådarna.

Introduktion

Mercato-instruktioner

Okej, där var mycket matnyttig info, tack. Lite komplicerat är det med den här jäkla budgivningen, men det kan vara kul att pröva om man fastnar för det. På Fantasyfoot hanterar man liksom virtuella samlarbilder i ett fotbollsalbum, enklast att köra lag för lag, med fasta men detaljerade priser (exempelvis Parolo för 7,80, Higuain för 9.13 osv.) och lättillgänglig statistikinfo, ställer upp en elva varje omgång enligt vilket taktiksystem man nu väljer, och har fram till 12:e september på sig att välja den trupp man sedan sitter med resten av säsongen (det blir väl en 22-23 spelare i en trupp kan jag tänka mig).
Citera
2014-08-26, 15:35
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Okej, där var mycket matnyttig info, tack. Lite komplicerat är det med den här jäkla budgivningen, men det kan vara kul att pröva om man fastnar för det. På Fantasyfoot hanterar man liksom virtuella samlarbilder i ett fotbollsalbum, enklast att köra lag för lag, med fasta men detaljerade priser (exempelvis Parolo för 7,80, Higuain för 9.13 osv.) och lättillgänglig statistikinfo, ställer upp en elva varje omgång enligt vilket taktiksystem man nu väljer, och har fram till 12:e september på sig att välja den trupp man sedan sitter med resten av säsongen (det blir väl en 22-23 spelare i en trupp kan jag tänka mig).
I Fantacalcion är det ju omöjligt att ha fullständig kontroll över vilka spelare man får, utan det handlar om att försöka vara taktisk, maxa chansen att få några förstahandsval, och undvika att få spelare man absolut inte vill ha. Fasta priser är ju bara möjligt när flera lag kan innehålla samma spelare.
Citera
2014-08-26, 15:42
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
I Fantacalcion är det ju omöjligt att ha fullständig kontroll över vilka spelare man får, utan det handlar om att försöka vara taktisk, maxa chansen att få några förstahandsval, och undvika att få spelare man absolut inte vill ha. Fasta priser är ju bara möjligt när flera lag kan innehålla samma spelare.

Jo, jag förstår. Det kan nog äga sin tjusning att ha det upplägg som Fantacalcio har också. Jag är ny i Fantasyfootspelet, och deltar där även i spanska, franska, engelska och tyska ligan. Man måste värva rätt brett, från många klubbar, för att kunna ha en chans att maximera poängen där, högst två spelare från varje lag i en elva är det som gäller, och den måste ju korreleras efter spelschemat och hur man tror det går i matcherna osv.
Citera
2014-08-26, 16:42
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Jo, namnändringen fungerade nu. När det gäller att buda på spelare skulle jag gärna ta emot något allmänt råd...Hur mycket ska man exempelvis erbjuda för en klassmålvakt som kommer att stå de allra flesta ligamatcher om han inte skadas? Och när vet man om man får spelaren eller inte?

Budgeten är 260 krediter - jag satte av 50 för målvakter, 60 för backar, 70 för mittfältare och 80 för forwards (antar att det går att korrigera om så krävs). Hur många spelare är det normalt att man har i en trupp?

I och med att jag sysslat en del med Fantasyfoot inför säsongen och läst spelarstatistik från tidigare säsonger så vet jag nog på ett ungefär vilka spelare från vilka klubbar jag vill ha, om de ryms inom budgeten.

Funderar på att regga mig i det här spelet också.

http://www.seriealive.com/register/

Det finns som sagt ingen optimal strategi för hur du lägger upp din budget. Som du har gjort tycker jag verkar vettigt. Det är viktigt att ha en bra målvakt och helst bör du åtminstone kunna köpa till dig två målvakter som alltid får spela, eftersom vi bara är 8 lag i ligan. För varje mål din målvakt släpper, får du ett minuspoäng. Därför är det alltid positivt att ha en målvakt som står i ett lag som släpper in lite mål. Det är också viktigt att både ha bredd och kvalitet i truppen. Kom även ihåg att mercaton är öppen måndag-onsdag (oftast) under hela säsongen. När trupperna är kompletta kommer det fortfarande finnas användbara spelare tillgängliga som ingen köpt in. Vanligtvis habila truppspelare som inte är högsta prioritet under den första budgivningen. Under förra säsongen fanns exempelvis spelare som Rigoni, Marchionni och Vives som alternativ. Alltid bra att förstärka truppen med dessa typer av spelare om du sitter på spelare som är petade eller kanske blir långtidsskadade. Dvs, de är värdelösa och lika gärna kan bytas ut.
Citera
2014-08-26, 17:22
Medlem
4522s avatar
Har folk redan börjat buda? Pizzaiolo FC tränad av Zebina Zebinasson joinade precis. Kommer jobba mycket och scouta runt mellanstora städers solarier och swingersklubbar. Det blir mycket Mexes osv, ju bättre fejkbränna, desto högre prio.
Citera
2014-08-26, 22:07
Medlem
paddyspubs avatar
Har ägnat kvällen åt att studera ut vilka spelare jag vill ha i mitt lag nu, fullsmockat överallt känns det som. Nu återstår det bara en del matematik för att lägga upp en strategi för hur och vilka man ska landa.
Citera
2014-08-26, 23:11
Medlem
L.jaxxons avatar
Ska fila på laget hela dagen imorgon. Taggad inför årets Fantacalcio!
Citera
2014-08-28, 07:56
Medlem
Gantss avatar
Det är bara 1 person till som behöver registrera sig till Flashback B. Tyvärr vet jag inte vem denna personen är, så skulle folket här inne skriva om de har registrerat sig på Flashback B. Detta gör att jag kan skicka PM till den som inte har registrerat sig.
Citera
2014-08-28, 17:58
Medlem
Ferry31s avatar
Vi är också 7/8. Vi väntar bara på Brillebralle.

Har redan gjort klart mina bud, men kan ändra lite fortfarande beroende på hur helgens omgång ser ut
Citera
2014-08-28, 20:48
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gants
Det är bara 1 person till som behöver registrera sig till Flashback B. Tyvärr vet jag inte vem denna personen är, så skulle folket här inne skriva om de har registrerat sig på Flashback B. Detta gör att jag kan skicka PM till den som inte har registrerat sig.

Jag har reggat mig i Serie B, men inte börjat med budgivning än.

Som jag fattade saken tidigt i tråden börjar vi spelet i och med andra omgången, den 14:e september?
Vilket datum kommer spelarna att fördelas till de olika deltagarna?
Citera
2014-08-28, 22:18
Medlem
4522s avatar
Citat:
Jag har reggat mig i Serie B, men inte börjat med budgivning än.

Som jag fattade saken tidigt i tråden börjar vi spelet i och med andra omgången, den 14:e september?
Vilket datum kommer spelarna att fördelas till de olika deltagarna?

"L'asta" i Serie A slutar 10/9, borde vara samma hos er?
Citera
2014-08-28, 22:30
Medlem
Gantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
"L'asta" i Serie A slutar 10/9, borde vara samma hos er?
Japp det stämmer.

Självklart var det Pellebelle som var seg med att regga sig
Senast redigerad av Gants 2014-08-28 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in