Nedan kommer jag vara så jävla utförlig som jag bara kan, vilket kan leda till att det låter mer komplicerat än vad det egentligen är. Håll i er.
Hur fungerar mercaton?
Den inledande mercaton är den som sätter trupperna. Alla deltagare har en
budget på 260 krediter. Denna budget fördelas ut i fyra kategorier, en för varje lagdel.
Alla lag ska värva 25 spelare:
3 målvakter, 8 försvarare, 8 mittfältare och 6 anfallare.
När ni har bestämt er för en budget (
conferma il budget) ser ni listorna med spelare. En för varje lagdel.
Här lägger ni era
bud (
offerte).
Bud ska läggas på så många spelare som krävs för att systemet garanterat ska kunna fylla varje lag med 25 spelare. Det antalet ser ni i budgetfönstret (giocatori da ordinare).
T ex ska alla lägga bud på 160 mittfältare, eftersom alla 20 lag ska ha 8 mittfältare och 8 x 20 = 160.
Låter det mycket? Det är mycket.
Ännu ett av problemen med att köra med 20 lag.
Ni kommer att se när ni lägger ett första bud på en mittfältare så lägger systemet automatiskt
1 kredit på 159 andra, i alfabetisk ording. Detta för att, som sagt, garantera en trupp på 25 man.
Spelarna listas efter
prioritet (ordine), alltså förstahandsval, andrahandsval osv... mer om det senare.
Det finns en funktion som heter
offerte automatiche, då fixar datorn automatiskt en komplett lista med bud. Denna funktion kan man använda om man inte orkar fixa alla 160 bud i detalj, men ändå vill ha en bra budlista. Om man har dålig koll på Serie A-spelare kan man också använda denna funktion.
Allt kan justeras, ändras och nollställas i efterhand, så en bra idé kan vara att
använda offerte automatiche som grund och sen göra vissa småändringar så att man får en budlista man är nöjd med.
Stort problem: Tyvärr fungerar inte
offerte automatiche ännu,
eftersom utvecklarna hellre röker harsch ute i den italienska sensommar-solen än att sköta om sin produkt. Detta problem har uppmärksammats av användare på forumet och på deras Facebook-sida, så förhoppningsvis funkar denna funktion inom kort.
Maxgränsen för hur mycket man kan lägga på en spelare beror på budgeten. Exempel: jag har en målvaktsbudget på
10 krediter, då kan jag lägga
som mest 8 krediter på en målvakt. Varför?
Jo, för att jag måste ha 3 målvakter och skulle jag kunna lägga mer än 8 krediter på en målvakt kan jag omöjligt värva 3, eftersom budgeten då inte räcker till. Det blir ett felmeddelande om ni lägger för mycket.
I övrigt finns det inte några begränsningar att tala om. Jag kan t ex lägga 8 krediter på 100 målvakter, men jag kan bara värva en av dem - såklart.
Det för oss vidare till
ordine. För om jag har lagt jättehöga bud på massa spelare, hur vet jag vilka som kan värvas?
Man sorterar helt enkelt spelarna i prioritetsordning. De spelare som står överst kommer systemet att försöka värva först.
Exempel: Jag har en mittfältsbudget på 100 krediter, jag har lagt två stora bud på 90 krediter var på Pirlo och Muntari. Jag kan inte värva båda så då måste jag prioritera och sätter Muntari överst.
Systemet kommer nu försöka värva Muntari innan det försöker värva Pirlo. Glasklart, eller hur?
Ordningen bestäms i första hand av storleken på budet, en spelare med ett mindre bud kan inte hamna högre upp en någon med ett större bud. Logik.
Om ni har flera spelare med exakt samma storlek på buden, som i mitt exempel ovan, så skriver ni ordningen i rutan längst till vänster, under
ordine. Ni behöver inte vara specifika, om ni vill flytta upp en spelare så långt som möjligt så skriver ni bara
1 i rutan,
om den befintliga spelaren på plats 1 har ett bud som är större eller lika stort så hamnar den spelare ni vill flytta upp bakom denne.
När ni är nöjda med era bud så tryck på
conferma le offerte så är buden lagda.
Varning: dröj inte för länge innan ni trycker på knappen, spelet loggas automatiskt ut vid för lång inaktivitet så buda helst på några spelare åt gången till ni har en komplett ordine-lista.
Och, som jag nämnde innan,
ni kan alltid ändra och justera era bud och listor fram till deadline. Så känn ingen press att lägga alla bud på samma gång, ni kan ta lite i taget; typ mittfältarna vid ett tillfälle, försvararna vid ett tillfälle osv... Deadline för mercaton ser ni i en ruta om ni går in i
mercato-menyn.
Där står det för närvarande:
L'asta iniziale si chiuderà il 20/08/2012 alle 23:59, men lär nog skjuta fram tidfristen med ett par dar för att alla ska hinna fatta systemet, fixa sina bud och känna sig nöjda. Dessutom vill jag att
offerte automatiche ska börja fungera, så att de med sämre koll på alla spelare kan fixa en okej mercato.
Råd för hanterandet av mercaton i dess nuvarande läge (utan offerte automatiche): För att få en bra trupp måste du lägga vettiga bud på en
jäääävla massa spelare (
lista da ordinare, uppenbarligen).
För att åtminstone få en bra startelva måste du fortfarande lägga bud på många spelare, det räcker inte att ha en eller två backups om ni inte lyckas värva stjärnan, ni måste ha massa backups.
En del av problematiken med 20 lag jag tjatar om.
Mitt tips är då att börja från botten av pyramiden: börja med att lägga ett
lågt grundbud på i princip alla spelare som troligen kommer att spela mer än ett fåtal matcher.
När du är klar med detta,
lägg då ett högre bud på de lite bättre spelarna, ett ännu högre bud på de ännu bättre spelarna osv tills "pyramiden" är klar.
Om du är osäker på vilka spelare som kan tänkas vara startspelare osv, så
klicka på spelarnamnet. Då kommer det upp en ruta med
statistik från förra säsongen där
presenze är antalet startade matcher.
Hur jobbar systemet?
När alla bud är lagda och deadline är ett faktum så börjar systemet värva spelare till ditt lag. Systemet kommer först försöka värva den spelare som står längst upp i listan för respektive lagdel.
Först matchas budet mot budgeten, sen mot andra deltagares bud - om några har lagt exakt samma bud tror jag att det lottas.
Följande är viktigt att veta, nämligen att ett vunnet bud resulterar i att
alla andra bud för samma spelarkategori minskas med 30%. När du värvar ytterligare en spelare i
den kategorin så minskas de resterande buden med
50%, ytterligare en värvad spelare senare är det
70%. Därefter minskas de inte mer.
Alla dessa procentsatser står i relation till originalbudet.
Exempel: Jag har mittfältaren "Johnny" längst upp i min lista, med ett bud på
60 krediter. Bakom honom har jag "Conny",
också på 60 krediter.
Låt oss säga att ingen annan har lagt 60 krediter på "Johnny", så jag vinner honom,
då blir budet på "Conny" automatiskt minskat med 30% till ~40 krediter tillsammans med buden på resten av alla
mittfältare jag har lagt.
Det låter kanske som ett dåligt och konstigt system och visst, det kan man kanske tycka. Men det är ett effektivt system för att garantera en någorlunda jämn spridning av de mest eftertraktade spelarna.
Ha detta i åtanke när ni bestämmer storleken på era bud!
Nu känner jag att jag har gått igenom allt, fan vad trött man är i skallen efter att ha skrivit ner allt detta.
Frågor på detta?