2012-08-16, 16:31
Medlem
kaus avatar
Så, jag knep sista luckan.
2012-08-16, 17:00
Medlem
Tror jag förstår i princip allt, men det finns en sak jag undrar över.

Giocatori da ordinare - översatt med google blir det "spelarna måste beställas".
Sedan står det 60, 160, 160, 120 i målvakt, back, mittfält, anfall.

Vad fan menas med denna spalt? Eftersom man bara har 260 i budget kan det ju inte vara något minimikrav eller liknande.
2012-08-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RossoBiancoVerde
Tror jag förstår i princip allt, men det finns en sak jag undrar över.

Giocatori da ordinare - översatt med google blir det "spelarna måste beställas".
Sedan står det 60, 160, 160, 120 i målvakt, back, mittfält, anfall.

Vad fan menas med denna spalt? Eftersom man bara har 260 i budget kan det ju inte vara något minimikrav eller liknande.
Kan det vara totala antalet spelare på respektive position som vår liga ska innehålla?
60/20 = 3
160/20 = 8
120/20 = 6
?
2012-08-16, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Kan det vara totala antalet spelare på respektive position som vår liga ska innehålla?
60/20 = 3
160/20 = 8
120/20 = 6
?
Ah, tänkte aldrig så långt. Det verkar logiskt. Så du är nog helt rätt ute.
2012-08-16, 18:40
Medlem
Ok, ligan är komplett så nu kör jag en genomgång. Alla som inte hajar, ställ frågor i tråden. Jag ska försöka vara tydlig.

Introduktion:
Spelet går ut på att med ett sitt lag samla poäng som man får baserat på spelarnas insatser i verkligheten. Alla som spelat fantasy-sportspel på nätet känner igen det grundläggande konceptet. Men det finns stora skillnader mellan detta spel och de som många av er är vana vid.

Den största skillnaden är att deltagarna konkurrerar om spelarna, två lag kan inte ha samma spelare alltså, vilket leder till att stor vikt läggs på mercaton - transfermarknaden.
En annan tydlig skillnad är att man inte bara har en startelva, utan en hel trupp med startspelare, bänkspelare och reserver.
Den tredje stora skillnaden är att man möter varandra i matcher. Lag 1 möter Lag 2, det lag vars spelare samlar in mest matchpoäng vinner mötet och får 3 poäng i tabellen. Det krävs en tillräckligt stor segermarginal, om båda lagens spelare presterar ungefär lika bra totalt blir det oavgjort,1 poäng var. Det finns också ett system för gjorda och insläppta mål: Antalet matchpoäng som spelarna genererar omvandlas till "mål" (fantagol) i tabellen.
Tabellen kommer alltså att se ut som en riktig ligatabell, komplett med kolumner för V/O/F, målskillnad osv, och eftersom vi är 20 lag så kommer vår liga bli en spegelversion av Serie A, med samma antal omgångar. Alla möter varandra hemma och borta, att spela "hemma" ger en liten matchpoängbonus.
Det lag som ligger etta när säsongen är slut vinner (NÄHÄ!?), hamnar två lag på samma poäng avgör målskillnad. Då snackar jag såklart om de sk "fantagol" man får beroende på hur mycket spelarpoäng man drar in i en match.

Innan spelet kan starta ska trupperna fyllas med spelare, detta görs under den inledande budgivningen, l'asta iniziale. Jag kommer här ifrån referera till denna budgivning som Asta, eftersom det är ett kort ord som är bekvämt att skriva.
Hur budgivningen fungerar i detalj går jag igenom i nästa inlägg, men kort sagt handlar det om att buda på massor av spelare, ordna dessa efter prioritet och budget. Man har till ett visst datum på sig att bli klar med sina bud, sen fördelar systemet ut spelarna på de olika lagen beroende på hur stora buden är, vilken ordning spelarna har i prioritetsordningen och hur mycket pengar som finns kvar i budgeten.
Buden är dolda för andra deltagare.

När den inledande budgivningen är klar och trupperna är satta, då börjar spelet. Då kan man bestämma formation, vilka som ska starta osv samt agera på den fria marknaden.
Den fria marknaden öppnar efter varje omgång och är öppen ett par dagar, här kan man sälja, köpa och byta spelare. Fortfarande dolda bud.
Inställningar som rör ens lag kan man ändra fram till en halvtimme innan varje spelomgång drar igång.

Nackdelar kopplade till antalet lag i vår liga
Jag vill tydliggöra en sak: att spela med så mycket som 20 lag är inte optimalt. Att spelet kan uppfattas som bökigt, överväldigande osv beror på denna anledningen. Jag kommer att återkomma till denna problematik i min genomgång av mercaton, men ett konkret exempel är detta: det finns 20 lag i Serie A, det finns samma antal lag i vår liga. Alla våra lag ska ha 25 spelare var, antalet A-lagspelare i ett riktigt Serie A-lag är ungefär 25. Vad detta leder till kan ni nog räkna ut, det kommer inte finnas så många bra spelare kvar att konkurrera om på den fria marknaden efter att trupperna är klara.
Men den fria marknaden blir inte onödig för det, eftersom man kan byta spelare med varandra, vilket många lär vilja göra. Låt oss säga att jag har flera bra anfallare men en dålig uppsättning försvarare, då kan jag leta efter ett lag som har det omvända problemet och föreslå ett byte.
Den riktiga transfermarknaden påverkar också såklart. Om t ex Kaká kommer efter att vi har börjat spela så lär det bli lite action på den fria marknaden ändå trots allt.

Fortsättning följer...
Senast redigerad av Jackbob 2012-08-16 kl. 18:43.
2012-08-16, 18:50
Medlem
Gantss avatar
Fråga

Säg att jag har en budget på X mille på målvakter. Jag har nu delat ut dessa pengar på de målvakter jag vill ha. När jag sedan trycker på bekräfta så blir det massa "1" bland de andra målvakterna som jag inte ville ha. Vad menas med det?
2012-08-16, 18:54
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gants
Fråga

Säg att jag har en budget på X mille på målvakter. Jag har nu delat ut dessa pengar på de målvakter jag vill ha. När jag sedan trycker på bekräfta så blir det massa "1" bland de andra målvakterna som jag inte ville ha. Vad menas med det?

Det är för att du alltid måste ha ett visst antal målvakter, får du inte dom spelarna du bjuder på så gäller dom där automatiska buden. Säg att ingen bjuder på Avramov, då får du honom för en credit eftersom du måste fylla upp kvoten.
2012-08-16, 19:19
Medlem
Gantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Det är för att du alltid måste ha ett visst antal målvakter, får du inte dom spelarna du bjuder på så gäller dom där automatiska buden. Säg att ingen bjuder på Avramov, då får du honom för en credit eftersom du måste fylla upp kvoten.
Alright, tackar tackar!
2012-08-16, 19:45
Medlem
Nedan kommer jag vara så jävla utförlig som jag bara kan, vilket kan leda till att det låter mer komplicerat än vad det egentligen är. Håll i er.

Hur fungerar mercaton?
Den inledande mercaton är den som sätter trupperna. Alla deltagare har en budget på 260 krediter. Denna budget fördelas ut i fyra kategorier, en för varje lagdel.

Alla lag ska värva 25 spelare: 3 målvakter, 8 försvarare, 8 mittfältare och 6 anfallare.

När ni har bestämt er för en budget (conferma il budget) ser ni listorna med spelare. En för varje lagdel.
Här lägger ni era bud (offerte). Bud ska läggas på så många spelare som krävs för att systemet garanterat ska kunna fylla varje lag med 25 spelare. Det antalet ser ni i budgetfönstret (giocatori da ordinare).
T ex ska alla lägga bud på 160 mittfältare, eftersom alla 20 lag ska ha 8 mittfältare och 8 x 20 = 160.
Låter det mycket? Det är mycket. Ännu ett av problemen med att köra med 20 lag.
Ni kommer att se när ni lägger ett första bud på en mittfältare så lägger systemet automatiskt 1 kredit på 159 andra, i alfabetisk ording. Detta för att, som sagt, garantera en trupp på 25 man.

Spelarna listas efter prioritet (ordine), alltså förstahandsval, andrahandsval osv... mer om det senare.

Det finns en funktion som heter offerte automatiche, då fixar datorn automatiskt en komplett lista med bud. Denna funktion kan man använda om man inte orkar fixa alla 160 bud i detalj, men ändå vill ha en bra budlista. Om man har dålig koll på Serie A-spelare kan man också använda denna funktion. Allt kan justeras, ändras och nollställas i efterhand, så en bra idé kan vara att använda offerte automatiche som grund och sen göra vissa småändringar så att man får en budlista man är nöjd med.
Stort problem: Tyvärr fungerar inte offerte automatiche ännu, eftersom utvecklarna hellre röker harsch ute i den italienska sensommar-solen än att sköta om sin produkt. Detta problem har uppmärksammats av användare på forumet och på deras Facebook-sida, så förhoppningsvis funkar denna funktion inom kort.

Maxgränsen för hur mycket man kan lägga på en spelare beror på budgeten. Exempel: jag har en målvaktsbudget på 10 krediter, då kan jag lägga som mest 8 krediter på en målvakt. Varför? Jo, för att jag måste ha 3 målvakter och skulle jag kunna lägga mer än 8 krediter på en målvakt kan jag omöjligt värva 3, eftersom budgeten då inte räcker till. Det blir ett felmeddelande om ni lägger för mycket.
I övrigt finns det inte några begränsningar att tala om. Jag kan t ex lägga 8 krediter på 100 målvakter, men jag kan bara värva en av dem - såklart.

Det för oss vidare till ordine. För om jag har lagt jättehöga bud på massa spelare, hur vet jag vilka som kan värvas? Man sorterar helt enkelt spelarna i prioritetsordning. De spelare som står överst kommer systemet att försöka värva först.
Exempel: Jag har en mittfältsbudget på 100 krediter, jag har lagt två stora bud på 90 krediter var på Pirlo och Muntari. Jag kan inte värva båda så då måste jag prioritera och sätter Muntari överst. Systemet kommer nu försöka värva Muntari innan det försöker värva Pirlo. Glasklart, eller hur?

Ordningen bestäms i första hand av storleken på budet, en spelare med ett mindre bud kan inte hamna högre upp en någon med ett större bud. Logik.
Om ni har flera spelare med exakt samma storlek på buden, som i mitt exempel ovan, så skriver ni ordningen i rutan längst till vänster, under ordine. Ni behöver inte vara specifika, om ni vill flytta upp en spelare så långt som möjligt så skriver ni bara 1 i rutan, om den befintliga spelaren på plats 1 har ett bud som är större eller lika stort så hamnar den spelare ni vill flytta upp bakom denne.

När ni är nöjda med era bud så tryck på conferma le offerte så är buden lagda. Varning: dröj inte för länge innan ni trycker på knappen, spelet loggas automatiskt ut vid för lång inaktivitet så buda helst på några spelare åt gången till ni har en komplett ordine-lista.

Och, som jag nämnde innan, ni kan alltid ändra och justera era bud och listor fram till deadline. Så känn ingen press att lägga alla bud på samma gång, ni kan ta lite i taget; typ mittfältarna vid ett tillfälle, försvararna vid ett tillfälle osv... Deadline för mercaton ser ni i en ruta om ni går in i mercato-menyn.
Där står det för närvarande: L'asta iniziale si chiuderà il 20/08/2012 alle 23:59, men lär nog skjuta fram tidfristen med ett par dar för att alla ska hinna fatta systemet, fixa sina bud och känna sig nöjda. Dessutom vill jag att offerte automatiche ska börja fungera, så att de med sämre koll på alla spelare kan fixa en okej mercato.

Råd för hanterandet av mercaton i dess nuvarande läge (utan offerte automatiche): För att få en bra trupp måste du lägga vettiga bud på en jäääävla massa spelare (lista da ordinare, uppenbarligen). För att åtminstone få en bra startelva måste du fortfarande lägga bud på många spelare, det räcker inte att ha en eller två backups om ni inte lyckas värva stjärnan, ni måste ha massa backups. En del av problematiken med 20 lag jag tjatar om.
Mitt tips är då att börja från botten av pyramiden: börja med att lägga ett lågt grundbud på i princip alla spelare som troligen kommer att spela mer än ett fåtal matcher.
När du är klar med detta, lägg då ett högre bud på de lite bättre spelarna, ett ännu högre bud på de ännu bättre spelarna osv tills "pyramiden" är klar.
Om du är osäker på vilka spelare som kan tänkas vara startspelare osv, så klicka på spelarnamnet. Då kommer det upp en ruta med statistik från förra säsongen där presenze är antalet startade matcher.

Hur jobbar systemet?
När alla bud är lagda och deadline är ett faktum så börjar systemet värva spelare till ditt lag. Systemet kommer först försöka värva den spelare som står längst upp i listan för respektive lagdel.

Först matchas budet mot budgeten, sen mot andra deltagares bud - om några har lagt exakt samma bud tror jag att det lottas.

Följande är viktigt att veta, nämligen att ett vunnet bud resulterar i att alla andra bud för samma spelarkategori minskas med 30%. När du värvar ytterligare en spelare i den kategorin så minskas de resterande buden med 50%, ytterligare en värvad spelare senare är det 70%. Därefter minskas de inte mer.
Alla dessa procentsatser står i relation till originalbudet.

Exempel: Jag har mittfältaren "Johnny" längst upp i min lista, med ett bud på 60 krediter. Bakom honom har jag "Conny", också på 60 krediter.
Låt oss säga att ingen annan har lagt 60 krediter på "Johnny", så jag vinner honom, då blir budet på "Conny" automatiskt minskat med 30% till ~40 krediter tillsammans med buden på resten av alla mittfältare jag har lagt.

Det låter kanske som ett dåligt och konstigt system och visst, det kan man kanske tycka. Men det är ett effektivt system för att garantera en någorlunda jämn spridning av de mest eftertraktade spelarna.

Ha detta i åtanke när ni bestämmer storleken på era bud!

Nu känner jag att jag har gått igenom allt, fan vad trött man är i skallen efter att ha skrivit ner allt detta.

Frågor på detta?
Senast redigerad av Jackbob 2012-08-16 kl. 19:51.
2012-08-16, 19:49
Medlem
Till alla som redan tror sig veta hur allt funkar: läs sista delen i mitt inlägg ovan under rubriken "Hur jobbar systemet?". Viktigt.
2012-08-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackbob
...

Frågor på detta?
Öh...vafan... kan du ta det en gång till? Koncentrationen försvann tämligen omedelbart. Började nynna på "Quando Gigi Riva tornera"...
2012-08-16, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Öh...vafan... kan du ta det en gång till? Koncentrationen försvann tämligen omedelbart. Började nynna på "Quando Gigi Riva tornera"...
Lägg 100 krediter på Daniele Conti och var nöjd!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in