Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-22, 02:14
  #2125
Medlem
Jugzs avatar
Hej!

Intressant tråd det här. Har släppt tanken på de snabba aktieklippen och sparar nu för att om 15, max 20 år själv kunna styra min arbetstid. Sverige och Globalt hänger nog kvar hela tiden, övriga 30 % kan omplaceras årsvis.

Sverige
Nordnet Superfond 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Globalt
Länsförsäkringar Global Indexfond 25%
Splitan Global 15%

Asien och USA
Länsförsäkringar tillväxtmarknad Index 10%
SPP Aktiefond USA 10%

Teknik
Swedbank Robur Ny Teknik 10%

Idag har jag min buffert på ett sparkonto till 1 % ränta. Kanske bättre med en räntefond?

Har prioriterat låga avgifter med undantag av Robur Ny Teknik. Är sugen på en global fond med samma inriktning, men drar mig för avgiften... Har även sneglat på Indien och Ryssland men det känns skakigt.

All feedback välkomnas!
Citera
2016-12-22, 10:08
  #2126
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugz
Sverige
Nordnet Superfond 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Globalt
Länsförsäkringar Global Indexfond 25%
Splitan Global 15%

Asien och USA
Länsförsäkringar tillväxtmarknad Index 10%
SPP Aktiefond USA 10%

Teknik
Swedbank Robur Ny Teknik 10%

Något jag ser direkt som sätter både ett utropstecken och ett frågetecken är att du har en rubrik som heter "Asien och USA", men detta samtidigt som du har en rubrik som lyder "Globalt".

Problemet? Dina globalfonder innehåller minst 50% USA så om idén är att diversifiera geografiskt blir det lite sisådär att även köra 10% SPP USA. Man kan säga att du redan sitter med ~20-25% USA iom globalfonderna.

Notera också att geografisk diversifiering som en enda metod för diversifiering av många upplevs som ett tveksamt sätt att diversifiera på då vi de senaste 30 åren gått mer och mer mot en global marknad. Detta innebär kortfattat att om det går dåligt för en större marknad går det också dåligt för andra större marknader.
Citera
2016-12-23, 17:01
  #2127
Medlem
Indexnära billiga fonder
LF Global 20%
DNB Global 11%

Spiltan Investmentbolag 10%
Avanza Zero 3,5%

Swedbank Access Asien 8%
LF Tillväxt Indexnära 8%

SPP Usa 7,5%

Swedbank Access Europa 3,5%

Dom lite dyrare
Delphi Nordic 3%
D&G Småbolag 8%
D&G Aktiefond 3,7%
AMF Stilla havet 4%

Räntor
Spiltan korträntefond 7,5%
IKC Avkastningsfond 3%

Onödigt många, joo.. Rätt nystartat så varje månadsspar rör om i proportionerna. Jag sålde nyss av halva AZ för att köpa lite Delphi Nordic. Får se hur jag gör med dem framöver, vill ha lite mer Norden och AZ går ju halvdåligt.

Tänkte rensa lite, minska antalet fonder och vikta om nu efter nyåret. Ta bort minst en av dom aktiva fonderna. Men småbolag vill jag nog ha kvar. Kanska skita i AZ och strypa sparandet till Spiltan investment, då jag börjat köpa på mig en del av dom aktierna och tänkte fortsätta med det. Fonderna är ca 70% av sparkapitalet utöver buffert.

Sen framöver kanske fixa någon Guld-ETF o.O
__________________
Senast redigerad av Kanchenjunga 2016-12-23 kl. 17:05.
Citera
2016-12-25, 13:42
  #2128
Medlem
Efter mycket om och men så har jag enligt mig kommit fram till en bra portfölj med bra geografisk spridning.

45% Spiltan globalfond investmentbolag.
25% Spiltan aktiefond investmentbolag.
15% AMF aktiefond Europa.
7,5% AMF aktiefond Asien stilla havet.
7,5% LF tillväxtmarknad indexnära.

AMF Asien hade enligt mig bra fördelning över Asien, Japan samt Australien/Nya Zeeland.

LF tillväxt har extra spridning över Asien, Afrika samt Latinamerika vilket enligt mig ger en bra komplettering till AMF:s Asien fond.

Känner mig dock lite smått kluven över avgifterna som hamnar på sammanlagt 2,1%. xD

Är den motiverat anser ni? Hur hade ni gjort? Andra fonder?

Feedback uppskattas och behövs ^^

Ps: månadsparande hamnar på 2000 SEK.
__________________
Senast redigerad av SweDutch 2016-12-25 kl. 13:45.
Citera
2016-12-25, 14:23
  #2129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Efter mycket om och men så har jag enligt mig kommit fram till en bra portfölj med bra geografisk spridning.

45% Spiltan globalfond investmentbolag.
25% Spiltan aktiefond investmentbolag.
15% AMF aktiefond Europa.
7,5% AMF aktiefond Asien stilla havet.
7,5% LF tillväxtmarknad indexnära.

Känner mig dock lite smått kluven över avgifterna som hamnar på sammanlagt 2,1%. xD

Du räknar fel vad gäller avgifterna. Det man behöver göra är att ta hänsyn till att du betalar 0,5% avgift på 45% av innehavet (Spiltan Global), 0,2% på 25% av innehavet (Spiltan Invest) osv.

Så avgiften på hela sparandet är (0,45*0,5) + (0,25*0,2) + (0,225*0,4) (dvs AMF Europa + LF Tillväxt) + (0,075*0,6) = 0,225 + 0,05 + 0,09 + 0,045 = 0,41

Dvs på hela innehavet betalar du 0,41% avgift.
Citera
2016-12-25, 15:39
  #2130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Du räknar fel vad gäller avgifterna. Det man behöver göra är att ta hänsyn till att du betalar 0,5% avgift på 45% av innehavet (Spiltan Global), 0,2% på 25% av innehavet (Spiltan Invest) osv.

Så avgiften på hela sparandet är (0,45*0,5) + (0,25*0,2) + (0,225*0,4) (dvs AMF Europa + LF Tillväxt) + (0,075*0,6) = 0,225 + 0,05 + 0,09 + 0,045 = 0,41

Dvs på hela innehavet betalar du 0,41% avgift.
Jaha är det så man räknar xD men då är väl 0,41% i avgifter rimligt?

Vad anser du om min fondportfölj över lag?
Citera
2016-12-26, 01:40
  #2131
Medlem
Efter många timmar framför skärmen för att försöka komma fram till nåt vettigt sparande i fonder så har jag kommit fram till detta.
Ni får säga vad ni tycker om diversifiering och valet av diverse fonder!

DNB Global Indeks 30%
Fidelity Emerging Markets A 10%
AMF Aktiefond Europa 10%
Didner & Gerge Aktiefond 10%
Spiltan Aktiefond Invest 10%
Swedbank Robur Access Asien 10%

Och sen hade jag tänkt mig 20% i långa-/korta räntefonder.
Typ,
10% Spiltan Räntefond Sverige
10% AMF Räntefond Lång
Citera
2016-12-26, 12:57
  #2132
Medlem
Hej!

Känner att jag måste ta tag i mina egna fonder som min morsa har skött åt mig i snart 21 år hehe. Men jag kan inte så mycket, har läst en hel del här i forumet.

Vad ska jag som nybörjare lägga fokus på? Många av er lägger stort fokus på "avgifter"?

Vad är det mest relevanta och viktigaste att förstå? Jag har fonder för ca. 300tkr men har för lite kunskap av att göra något med dem, sälja av/köpa nya andra fonder m.m.


Tacksam för hjälp
Citera
2016-12-26, 16:59
  #2133
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzpikeen
Efter många timmar framför skärmen för att försöka komma fram till nåt vettigt sparande i fonder så har jag kommit fram till detta.
Ni får säga vad ni tycker om diversifiering och valet av diverse fonder!

DNB Global Indeks 30%
Fidelity Emerging Markets A 10%
AMF Aktiefond Europa 10%
Didner & Gerge Aktiefond 10%
Spiltan Aktiefond Invest 10%
Swedbank Robur Access Asien 10%

Och sen hade jag tänkt mig 20% i långa-/korta räntefonder.
Typ,
10% Spiltan Räntefond Sverige
10% AMF Räntefond Lång
Globalfonden är redan så diversifierad som det kan bli. När du då lägger till Europa, Asien & emerging markets så innebär ju det att du satsar på att dessa kommer gå bättre än Nordamerika och Japan.

Ärligt talat förstår jag inte varför så många i denna tråd skapar portföljer likt denna där USA är underrepresenterat. Jag misstänker på att det är ogenomtänkta försök att diversifiera som i själva verket får motsatt effekt.

Håll dig till globalt index och lägg möjligen en svensk fond som den utmärkta investmentbolagsfonden du redan har.
Citera
2016-12-26, 23:30
  #2134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Globalfonden är redan så diversifierad som det kan bli. När du då lägger till Europa, Asien & emerging markets så innebär ju det att du satsar på att dessa kommer gå bättre än Nordamerika och Japan.

Ärligt talat förstår jag inte varför så många i denna tråd skapar portföljer likt denna där USA är underrepresenterat. Jag misstänker på att det är ogenomtänkta försök att diversifiera som i själva verket får motsatt effekt.

Håll dig till globalt index och lägg möjligen en svensk fond som den utmärkta investmentbolagsfonden du redan har.

Okej så du menar att jag behöver egentligen inte diversifiera sådär pass mycket? Utan bara ha den globala fonden + en svensk fond?
Men då blir man väl inte alls knappt exponerad mot Europa, Asien etc.
Citera
2016-12-26, 23:56
  #2135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzpikeen
Okej så du menar att jag behöver egentligen inte diversifiera sådär pass mycket? Utan bara ha den globala fonden + en svensk fond?
Men då blir man väl inte alls knappt exponerad mot Europa, Asien etc.

Globalfonden innehåller ju en del Europa, ca 20% i de flesta fall. Så har du 50% DNB Global innebär ju det att du har 10% Europa. Dock sant att den inte innehåller så mycket Asien, så varför inte behålla exv Access Asien. Eller byt globalfond, SPP Aktiefond Global innehåller mer Asien och även lite andra tillväxtmarknader.

Laszlo's poäng är nog det att en globalfond i sig är så diversifierat det kan bli när det kommer till aktiefonder. De innehåller över 60% USA och 20% Europa för att dessa marknader utgör ungefär den andelen av världens aktiekapital. Att lägga till tillväxtmarknader, Europafonder eller USAfonder är då inte en fråga om att diversifiera, utan att övervikta vissa regioner. Vilket kan förbättra avkastningen ifall den eller de regionerna överpresterar, men inte sprider riskerna ytterligare. Den egentliga diversifieringen, bortom att ha iaf viss geografisk spridning, ligger i andra tillgångsslag. Räntor/Obligationer, fastigheter, råvaror, guld, kontanter osv. Kanske vissa branchfonder, de som skiljer sig mest från globalindex.

Följande skulle ge väsentligen samma riskspridning och avkastning som ditt ursprungliga förslag, men billigare och enklare. Det är till större delen vad jag själv har. Sen är ju jag bara en amatör jag med, så det behöver inte betyda att jag är rätt ute...

DNB Global 50%
Spiltan 20%
Access Asien 10%
Spiltan Räntefond 20% (Läget för långa obligationsfonder är inte det bästa just nu, men skulle ha med AMF Lång på längre sikt när räntorna stigit en del)
__________________
Senast redigerad av Lathund 2016-12-27 kl. 00:16.
Citera
2016-12-27, 00:10
  #2136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Jaha är det så man räknar xD men då är väl 0,41% i avgifter rimligt?

Vad anser du om min fondportfölj över lag?

Fullt rimlig kostnad skulle jag säga.

Portföljen överlag är bred och billig, och det är ju alltid bra. Ganska Europatungt, ännu mer om man tänker på att Sverige ju följer Europa ganska mycket. Behöver inte vara fel alls, bara det finns en tanke med det. Och isf finns billigare alternativ i form av SPP Europa och Access Europa. Sen ser jag inte riktigt vad Stilla Havet-fonden tillför, annat än om du tror väldigt mycket på just de marknaderna.

Men de här synpunkterna är mer småsaker, om de gör saker och ting bättre vet jag inte. Jag är långt ifrån någon expert själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback