Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 17:44
  #3325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
"spiltans förvaltare investerar ca 7% i just omxs30", jaha och??

Alltså jag förstår inte hur du kan gå in i en diskussion när du har ett enormt kunskapsunderläge? Jag har arbetat i branschen länge och jobbar just med att utbilda förmedlare och rådgivare i dessa frågor. Du behöver inte förklara Spiltan, jag känner halva personalstyrkan på Spiltan. Men tack för en helt meningslös info. Du behöver inte heller svara på detta för allt du skriver vet jag sedan 15 år tillbaka... (Av det som faktiskt stämmer)

Ok förlåt, en fråga bara:

Jag ser att det faktiskt finns en fond som följer hela Stockholmsbörsen sixrx med låga 0,4% avgift, SEB Sverige Indexfond. Jag funderar på att byta ut AZ mot denna, antar du själv tycker det är ett givet val?
Citera
2018-03-13, 08:57
  #3326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ok förlåt, en fråga bara:

Jag ser att det faktiskt finns en fond som följer hela Stockholmsbörsen sixrx med låga 0,4% avgift, SEB Sverige Indexfond. Jag funderar på att byta ut AZ mot denna, antar du själv tycker det är ett givet val?

Om jag skulle köpa en fond för att få Sverigeexponering så hade jag köpt någon av dessa:

Didner & Gerge Aktiefond
Spiltan investmentbolag
PriorNilsson Sverige
Spiltan Sverige
Lannebo Sverige
Carnegie Sverige (Eventuellt)
Norron Active

Har kanske glömt någon men ingen indexfond mot Sverige är ett bra val. Sedan finns det dåliga indexfonder och OK indexfonder mot Sverige. Men jag köper inga fonder som är OK, jag köper bara bra fonder.
Citera
2018-03-13, 11:53
  #3327
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Dessa fonder har jag:

Didner & Gerge Small & Microcap
DNB Teknologi
Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien
Swedbank Robur Ny Teknik

Men har tänkt att byta ut Access Asien mot Öhman Etisk Emerging Markets A.
Är dock lite osäker än, sparhorisonten är 10+ år. Jag kommer nog med tiden och ju mer jag lär mig
byta ut passiva fonder mot mer aktivt förvaltade och även lägga till fler. Är fortfarande en riktig nybörjare men fonder/aktiesparande intresserar mig som tusan och är mer än villig att lära mig.

Skulle det räcka med dom här änsålänge eller är det något mer jag skulle behöva tänka på?
__________________
Senast redigerad av Samuraj-bertil 2018-03-13 kl. 12:04.
Citera
2018-03-13, 16:07
  #3328
Medlem
Min portfölj består av följande:

Länsförsäkringar global index
Länsförsäkringar tillväxtmarknad index
SPP aktiefond Europa

Sedan stora stabila investmentbolag med utdelning Är min enda Sverigeexponering, exempelvis Industrivärden, Investor, kinnevik.

Månadssparar, Köper och behåller.
Citera
2018-03-14, 16:03
  #3329
Medlem
"en stor del av Spiltans prestation består i uppvärdering av investmentbolagen. Tex Investor brukar pendla ner till 50% substansrabatt till nuvarande extremhöga värdering som aldrig förr skådats. När väl substansvärderingen på investmentbolagen tar sig ner till stora rabatter nästa gång kommer det slå åt andra hållet.

Då backar investmentbolagen ungefär som börsen plus attd e backar extra mycket pga nedvärderingen till större substansrabatt."

"Just nu är utgångsläget det sämsta möjliga dock. Nu finns det inget mer att hämta hem i stigande värdering av investmentbolagen."
Citera
2018-03-14, 21:55
  #3330
Medlem
Vilken depå har ni era räntefonder/obligationer på och varför? Finns det någon som fortfarande har dessa på en ISK? För tillfället har jag bufferten på ett sparkonto bara, men känns ju onödigt då jag inte har behov av den stora summan där utan någon som helst avkastning framöver.

Mvh
Citera
2018-03-16, 08:07
  #3331
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
"en stor del av Spiltans prestation består i uppvärdering av investmentbolagen. Tex Investor brukar pendla ner till 50% substansrabatt till nuvarande extremhöga värdering som aldrig förr skådats. När väl substansvärderingen på investmentbolagen tar sig ner till stora rabatter nästa gång kommer det slå åt andra hållet.

Då backar investmentbolagen ungefär som börsen plus attd e backar extra mycket pga nedvärderingen till större substansrabatt."

"Just nu är utgångsläget det sämsta möjliga dock. Nu finns det inget mer att hämta hem i stigande värdering av investmentbolagen."

Investmentbolagen har nog kvar att ge, även om ingen kan spå utvecklingen dock. Jag äger aktier i investor och de forsätter uppåt.
Man kan inte resonera i termer om dåliga utgångslägen på börsen. Visst är sthlm börsen högt värderad idag men vid ett långsiktigt sparande klarar man dipparna.
Citera
2018-03-16, 08:22
  #3332
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honungmannen
Vilken depå har ni era räntefonder/obligationer på och varför? Finns det någon som fortfarande har dessa på en ISK? För tillfället har jag bufferten på ett sparkonto bara, men känns ju onödigt då jag inte har behov av den stora summan där utan någon som helst avkastning framöver.

Mvh
Tycker inte man ska ha ränte eller blandfonder på varken isk eller depå. Det blir lite, om någon utdelning alls. Sparkonton på Avanza finns men räntan är låg. Men vill man inte investera så skulle jag välja ett av sparkontona där.
Citera
2018-03-16, 14:53
  #3333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoMantis
Tycker inte man ska ha ränte eller blandfonder på varken isk eller depå. Det blir lite, om någon utdelning alls. Sparkonton på Avanza finns men räntan är låg. Men vill man inte investera så skulle jag välja ett av sparkontona där.

Jag har tyvärr Nordnet, där sparkonto är 0 procentigt i nuläget. Annars hade jag nog haft allt sparande på samma plattform för smidigheten, är det inte en fördel med KF eller vanlig aktiedepå för bufferten? Känns ju helt onödigt ha en stor summa på min svenska Banks nollräntekonto, eller på en nischbank med flera dagars överföringstid för att få ut pengarna.
Citera
2018-03-16, 16:31
  #3334
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honungmannen
Jag har tyvärr Nordnet, där sparkonto är 0 procentigt i nuläget. Annars hade jag nog haft allt sparande på samma plattform för smidigheten, är det inte en fördel med KF eller vanlig aktiedepå för bufferten? Känns ju helt onödigt ha en stor summa på min svenska Banks nollräntekonto, eller på en nischbank med flera dagars överföringstid för att få ut pengarna.

Ser inga fördelar att ha räntefonder i kapitalförsäkring, depå eller isk. Kf har dessutom ofta bindningstider och årsavgifter. Se på olika räntefonders utveckling och bedöm själv. Att investera innebär ju att lägga undan en summa över tid så det kan växa och som man klarar av att vara utan. Att ha fler banker ser jag inte som negativt. Sparkonton med tex. 0,75 % ränta känns inte så lockande för mig men kanske funkar för dig. Behöver du omedelbar tillgång till allt ditt kapital så vet jag inte vad som är bäst förutom ett vanligt konto. Man får nog välja antingen eller. Någon annan kanske har bättre förslag.
Citera
2018-03-16, 22:35
  #3335
Medlem
Tänkte bara slänga in en fråga med risk för att skämma ut mig, vi säger att man vill ändra om i sin fondportfölj - är det smartare att låta de fonder man har ligga kvar och spara ihop pengar till att köpa mer av det som man vill ha senare? Eller ska man sälja av innehavet och köpa mer av det andra?

Kanske en sjukt oklar fråga men anledningen till att jag frågar är att jag personligen känner att min fondportfölj är tämligen aggresiv, den svänger mycket men ligger ganska bra plus än så länge. Vill gärna satsa på lite stabilare fonder (t.ex. långa obligationsfonder). Då jag investerar mycket varje månad - bör jag bara låta de fonder jag har ligga kvar och sakta men säkert köpa mer av dessa mer "säkra" fonder? Eller sälja av nu när jag ligger + och övergå till den lite mer "stabilare" portföljen?
Citera
2018-03-17, 17:50
  #3336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MerTack
Tänkte bara slänga in en fråga med risk för att skämma ut mig, vi säger att man vill ändra om i sin fondportfölj - är det smartare att låta de fonder man har ligga kvar och spara ihop pengar till att köpa mer av det som man vill ha senare? Eller ska man sälja av innehavet och köpa mer av det andra?

Kanske en sjukt oklar fråga men anledningen till att jag frågar är att jag personligen känner att min fondportfölj är tämligen aggresiv, den svänger mycket men ligger ganska bra plus än så länge. Vill gärna satsa på lite stabilare fonder (t.ex. långa obligationsfonder). Då jag investerar mycket varje månad - bör jag bara låta de fonder jag har ligga kvar och sakta men säkert köpa mer av dessa mer "säkra" fonder? Eller sälja av nu när jag ligger + och övergå till den lite mer "stabilare" portföljen?

Här kommer min personliga åsikt. Jag hade låtit dina tämligen aggressiva fonder vara kvar och dragit ner lite på sparandet i dem.
Och samtidigt börjat spara i de stabilare fonderna. Eftersom du investerar rätt mycket så kan du ju fördela det över den " aggressiva " och stabila.
Finns ju inget tråkigare att sälja dina agessiva fonder för att se att de fortsätter stiga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback