2017-01-11, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Vad är tanken med två konton? Är det första till lägenhet och det andra till annat syfte?

Rent allmänt skulle jag säga att om sparhorisonten är 5 år, och allt ska tas ut på samma gång, skulle jag ha lite mindre aktier och lite mer räntor. Just för att det skulle kännas riktigt jävligt om lägenheten ska köpas mitt i ett börsras. Räntor ger (om än ganska lite) plus även under börsrasen, och det gör att en mindre del av ditt innehav tappar i värde. Vid börsras, eller svajig börs överlag, är det värdefullt. Optimal andel räntor vet jag inte.

ISK #1:
Är inget stort fan av blandfonder. De billiga blandfonderna kan man ofta själv efterlikna, oftast billigare, genom att kombinera en indexfond och en billig obligationsfond. De bra blandfonderna (Typ Carnegie Strategifond) känns för dyra för mig. Mitt råd är att välja hur stor ränteandel du vill ha, och sen dela upp det 50/50 mellan korta och långa räntor. Traditionellt så skulle den uppdelningen betyda Penningmarknadsfond + (Stats)Obligationsfond. I dagens ränteläge kommer det ge 0, eller minus, på 5 års horisont (Eller ja, iaf på typ 3. Men mycket plus på 5 lär det inte ge). Så kort idag skulle vara företagsobligationer med kort duration och hög credit rating (Typ Spiltan Räntefond Sverige, IKC Avkastningsfond), och lång skulle vara high yield företagsobligationer med längre duration (typ Simplicity Global Coporate Bond, Lannebo High Yield, Spiltan Högräntefond och liknande).

ISK #2:
Ser till sin natur ut som ett mer långsiktigt sparande än #1. Inga räntor och mer tillväxtmarknad. Så för ett pensionssparande, eller iaf 15+ års horisont, gillar jag den geografiska fördelningen. Det du kan tänka på dock är att ju längre sparhorisont, desto större roll spelar avgifterna. Så om #1 nu är kortare och #2 längre, skulle jag snarare ha de dyrare fonderna (D&G, Robur Emerging Markets) i #1 än #2. De 1,3% den billigare tillväxtmarknadsfonden sparar dig per år gör väldigt stor skillnad när vi talar årtionden.

Nja, delade bara upp det i två ISK för att det kändes tydligare men allt ska till kontantinsatsen. Jag skulle kunna vänta 2-3 år innan jag köpte lägenhet, det är inte bestämt exakt om 5 år utan mer som en motivation!

Global (50%)
DNB Global Indeks - 20%
Länsförsäkringar Global Indexnära - 30%

Sverige (30%)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 15%
Didner & Gerge Aktiefond - 15%

Tillväxt (20%)
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära - 10%
Swedbank Robur Global Emerging Markets - 10%

Hade det här funkat bättre kanske?
Senast redigerad av ydnew 2017-01-11 kl. 23:13.
Citera
2017-01-12, 20:00
Medlem
Glock18s avatar
DNB Teknologi 20,0 %
Didner & Gerge Small & Microcap 10,0 %
Didner & Gerge US Small and Microcap 10,0 %
Lannebo Småbolag 10,0 %
Nordea Rysslandsfond 10,0 %
Pictet-Russian Equities P USD 20,0 %
SEB Nordamerika Små och Medelstora Bolag 10,0 %
Swedbank Robur Ny Teknik 10,0 %
Citera
2017-01-12, 20:38
Medlem
SPP Aktiefond global 2%
Avanza Zero 39%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 14%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 13%
Didner & Gerge Aktiefond 5%
Swedbank Robur Ny teknik 15%
Nordea Stabila Aktier Tillväxtmarknader 3%
SPP Aktiefond USA 10%
Citera
2017-01-12, 20:55
Medlem
DNB Global Indeks 25%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 5%
AVANZA ZERO 18%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 19%
SPP Aktiefond USA 19%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 5%
Spiltan Räntefond Sverige 9%

Behöver ombalanseras lite, bl a för att jag nyligen sålde av lite dumma räntefonder (den enda jag har kvar är som synes Spiltan, som åtminstone har ökat lite grann) och istället köpte ett par aktiefonder (de jag har minst av), men även för att jag tidigare mest tänkt "spridd risk" och inte så mycket på hur mycket jag egentligen borde ha av varje marknad.

Så hur borde jag tänka här? Jag har övervikt på både Sverige och USA, misstänker jag (SPP USA är dock den som har gått bäst av alla under tiden jag haft dem). Skulle detta kunna vara en bra ombalansering?

Globalt 45%
DNB Global Indeks 30%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 15%

Sverige 25%
AVANZA ZERO 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

USA 10%
SPP Aktiefond USA 10%

Tillväxt 10%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10%

Räntor 10%
Spiltan Räntefond Sverige 10%

Fortfarande för mkt Sverige? Eller kanske för mkt globalt nu? Mer tillväxt? Har inget Europa heller, borde jag? Och räntorna? De är ju tänkta som en liten krockkudde, men kanske borde jag vara modigare och helt klippa dem?

Min sparhorisont är åtminstone 25 år.
Senast redigerad av Varmluftsugn 2017-01-12 kl. 21:19.
Citera
2017-01-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
DNB Global Indeks 25%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 5%
AVANZA ZERO 18%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 19%
SPP Aktiefond USA 19%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 5%
Spiltan Räntefond Sverige 9%

Behöver ombalanseras lite, bl a för att jag nyligen sålde av lite dumma räntefonder (den enda jag har kvar är som synes Spiltan, som åtminstone har ökat lite grann) och istället köpte ett par aktiefonder (de jag har minst av), men även för att jag tidigare mest tänkt "spridd risk" och inte så mycket på hur mycket jag egentligen borde ha av varje marknad.

Så hur borde jag tänka här? Jag har övervikt på både Sverige och USA, misstänker jag (SPP USA är dock den som har gått bäst av alla under tiden jag haft dem). Skulle detta kunna vara en bra ombalansering?

Globalt 45%
DNB Global Indeks 30%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 15%

Sverige 25%
AVANZA ZERO 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

USA 10%
SPP Aktiefond USA 10%

Tillväxt 10%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10%

Räntor 10%
Spiltan Räntefond Sverige 10%

Fortfarande för mkt Sverige? Eller kanske för mkt globalt nu? Mer tillväxt? Har inget Europa heller, borde jag? Och räntorna? De är ju tänkta som en liten krockkudde, men kanske borde jag vara modigare och helt klippa dem?

Min sparhorisont är åtminstone 25 år.

Jag tycker inte att det är fel att spara i Sverige då vi har en bra börs.
Har ju gått starkt de sista åren och på ett 7 års perspektiv har den gått plus 6 av dessa.
Därför hade jag valt någon mer Sverigefond än Spiltans.
Iofs har du Zero men jag är tyvärr ingen fantast av den.
Likadant en småbolagsfond är inte heller fel.
Citera
2017-01-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Jag tycker inte att det är fel att spara i Sverige då vi har en bra börs.
Har ju gått starkt de sista åren och på ett 7 års perspektiv har den gått plus 6 av dessa.
Därför hade jag valt någon mer Sverigefond än Spiltans.
Iofs har du Zero men jag är tyvärr ingen fantast av den.
Likadant en småbolagsfond är inte heller fel.

Tack för tankarna!

Okej, så kanske något mer åt detta?

Globalt 40%
Sverige 30%
USA 10%
Tillväxt 10%
Räntor 10% (bör jag fortfarande ha dessa?)

Eller till och med 35/35 på Globalt/Sverige?

Sen, vilka fonder jag ska ha exakt, hmm, ja. Vad är det för fel på Zero? Den ligger ju nästan 27% upp på tre år och 16% på ett år, det är väl mer än godkänt? Och att den är gratis betyder ju mycket i längden med tanke på hur mycket kapital höga avgifter äter upp. Jag menar, jag vet ju att den aldrig kommer överraska med några underverk med tanke på vilka bolag den följer, men som en stabil svensk grund?

Men ja, lite småbolag vore kanske inte fel heller. Några speciella du skulle rekommendera?
Senast redigerad av Varmluftsugn 2017-01-12 kl. 22:18.
Citera
2017-01-12, 22:24
Medlem
Citat:
Tack för tankarna!

Globalt 40%
Sverige 30%
USA 10%
Tillväxt 10%

Sen, vilka fonder jag ska ha exakt, hmm, ja. Vad är det för fel på Zero? Den ligger ju nästan 27% upp på tre år och 16% på ett år, det är väl mer än godkänt? Och att den är gratis betyder ju mycket i längden med tanke på hur mycket kapital höga avgifter äter upp. Jag menar, jag vet ju att den aldrig kommer överraska med några underverk med tanke på vilka bolag den följer, men som en stabil svensk grund?

Men ja, lite småbolag vore kanske inte fel heller. Några speciella du skulle rekommendera?
Billigaste småbolagsfond är AMF's som ligger på 0,6%

Finns ju såklart bättre presterande med det kostar ju som sagt. Exempelvis D&G eller Lannebo.

Av den enkla anledningen har jag valt just AMF's som i förhållandet till priset enligt mig har presterat bra.
Citera
2017-01-12, 23:08
Medlem
Citat:

Något fel på den är det ju inte. Den är gratis och följer sitt index. Det gillar vi. Men för mig är det värt 0,2% i avgift (Såsom hos SPP Sverige (33% upp på 3 år), Robur Access Sverige mfl) att få lite bredare exponering än bara OMXS30. Eller värt 0,2% för att ha en chans att överträffa index med Spiltan Investmentbolag.

Sen skulle jag skippa en ren USA-fond och bara köra extra globalt istället. Innehåller ju ändå 60% USA. Att USA-fonder har gått så bra har väldigt mycket att göra med att dollarn stärkts, 10% av fondens vinst senaste året kommer enbart från det. Åsikterna går isär om räntefonder. Beror på sparhorisont och riskvilja, och hur påverkad man blir (Dels ekonomiskt (Exv om det finns risk att man kommer behöva en del av pengarna snarare än tänkt) men kanske ffa psykiskt) av stora börsnedgångar. På 25 års sikt är det inget måste, utan mer en preferens. När man bestämmer sig för en portföljstrategi är ju en viktig del i det att det ska vara något man känner sig trygg och bekväm med.
Citera
2017-01-13, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Billigaste småbolagsfond är AMF's som ligger på 0,6%

Finns ju såklart bättre presterande med det kostar ju som sagt. Exempelvis D&G eller Lannebo.

Av den enkla anledningen har jag valt just AMF's som i förhållandet till priset enligt mig har presterat bra.

Till och med 0,6% låter för mig lite högt, men då är jag nog lite skadad av "aldrig över 0,4%, helst bara 0,2%"-Bolmeson. Jag har ju redan nu en som ligger på 0,5%. Men ja, jag borde kanske ta och krydda mitt svenska innehav med t ex denna!

Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Något fel på den är det ju inte. Den är gratis och följer sitt index. Det gillar vi. Men för mig är det värt 0,2% i avgift (Såsom hos SPP Sverige (33% upp på 3 år), Robur Access Sverige mfl) att få lite bredare exponering än bara OMXS30. Eller värt 0,2% för att ha en chans att överträffa index med Spiltan Investmentbolag.

Sen skulle jag skippa en ren USA-fond och bara köra extra globalt istället. Innehåller ju ändå 60% USA. Att USA-fonder har gått så bra har väldigt mycket att göra med att dollarn stärkts, 10% av fondens vinst senaste året kommer enbart från det. Åsikterna går isär om räntefonder. Beror på sparhorisont och riskvilja, och hur påverkad man blir (Dels ekonomiskt (Exv om det finns risk att man kommer behöva en del av pengarna snarare än tänkt) men kanske ffa psykiskt) av stora börsnedgångar. På 25 års sikt är det inget måste, utan mer en preferens. När man bestämmer sig för en portföljstrategi är ju en viktig del i det att det ska vara något man känner sig trygg och bekväm med.

Hmm, Robus Access Sverige har ju bara knappt slagit Zero över tre år, och ligger just nu sämre till över ett år. SPP Sverige ser dock klart bättre ut. Kanske blir att balansera om lite från Zero till den, men fortfarande behålla Zero som en stabil och billig grund. Låter det hyfsat resonligt? Spiltan Investmentbolag har jag som sagt redan.

Ja, har också tänkt att jag kanske borde skippa USA-fonden. Ska jag då gå all in på DNB Global, eller istället vikta upp Spiltan Global Investment något? Just nu har jag som sagt mycket mer i DNB.
Citera
2017-01-13, 01:23
Medlem
I perioder går storbolagen i OMXS30 bättre än börsen i stort, i andra perioder sämre. Vilket också gör att Avanza Zero ibland slår de bredare, ibland blir den slagen. Jag kan iaf inte förutspå vilket, jag bara tänker att lite bredare är bättre med kanske lite mer potential till tillväxt. Tycker inte du ska ha både Avanza Zero och en annan svensk indexfond. Välj den ena eller den andra för enkelhetens skull tycker jag. Kommer ju inte skilja mer än någon enstaka procent här och där, och man vet inte säkert åt vilket håll. Är man mån om avgiften kan man ju ta Zero för att väga upp någon annan lite dyrare fond.

Spiltans Globalfond är för ny för att man säkert ska kunna säga om den är värd att välja över en billigare indexfond eller inte. Jag själv har den inte (SPP Aktiefond Global för alla mina icke-svenska aktiebehov), men håller ett öga på den för att se om den avviker mot index eller fortsätter följa så tätt som den gör. Inte fel att ha den med heller om man tror mer på den än jag.

Men exakt vilken fond, om man ska ha 10% eller 15% i en fond osv är egentligen bara finlir och rena spekulationer. T.ex kommer en del av det jag säger från min personliga preferens att inte ha fonder som överlappar varandras innehav, och dvs då inte ha Zero och SPP Sverige samtidigt. Men finns ju heller ingen egentlig nackdel med att ha båda, det bara gör ont i min OCD-hjärna Allt det du diskuterat i denna tråd är brett och billigt. Kör på det som känns bäst.
Citera
2017-01-13, 10:04
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Tack för tankarna!

Globalt 40%
Sverige 30%
USA 10%
Tillväxt 10%

Om din sparhorisont är över 25 år så hade jag definitivt tagit bort räntorna i dagsläget, kanske blir mer intressant om 15-20 år dock när du börjar närma dig uttag. Aktiefonder kommer ge dig mycket bättre avkastning på den sparhorisonten.
Citera
2017-01-13, 10:42
Medlem
Citat:
Tack för tankarna!

Globalt 40%
Sverige 30%
USA 10%
Tillväxt 10%

Helt klart är Zero gratis och prisvärd. Men om du jämför mot Didner & Gerge som har en aktiv Sverige fond.
Den har gått på 5 år +128% medan Zero gått 79%.
Visst, sedan kostar D&G fonden 1.20% i avgift.
Vilken av båda dessa hade du/ ni ägt på dessa år?
Likadant när det gäller småbolags fonder. Jämför då AMF och D&G. Där skiljer det 0.8% i avgift mellan båda dessa. O andra sidan har den aktiva D&G gett 40% mer avkastning på 5 år.
Tycker inte att man skall stirra sig blind på avgifterna.
Man får kolla avkastningen också och jämföra innehållet i fonderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in