2016-12-16, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund

Så sammantaget: Sälj AMF, SPP och Catella. Vill du ha en del räntor kvar, behåll Spiltan Räntefond. Det enda realistiska alternativet jag ser är andra företagsobligationsfonder, fast de som tar lite högre risk och därmed ger mer avkastning. Exv Spiltan Högräntefond.

Själv har jag Spiltan Räntefond och lite i IKC Avkastningsfond. Dessa två har i princip samma sharpe samt standardavvikelse, men den senare har 0.6% avgift och +3.85 senaste året.
Citera
2016-12-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julsommar
Några dagar har gått och jag jobbar än på portföljen, såhär ser det ut just nu:

Global
Länsförsäkringar Global Indexnära 30%
Swedbank Robur Access Asien 25%

USA
SPP Aktiefond USA 15%

Sverige
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15%

Europa
Nordnet Superfondet Norge 15%

Som ni ser är det låga avgifter på allt än så länge.
Min sparhorisont är lång.
Skulle behöva hjälp med att placera mera i Europa, sedan kanske fördela allt på ett lite bättre sätt procent-mässigt?
Och så har jag tänkt mer risk-spridning, alltså mer fonder.

Hur ser det ut och vad har ni för tips ang. Europa?

Två saker som sticker ut:
25% Asien är ganska mycket. Behöver inte vara fel, men jag skulle nöja mig med kanske 10%. På lång sikt finns mycket tillväxt i Asien (På kort sikt får vi se vad Trumps politik för med sig. Kan skada Asien och andra tillväxtmarknader), men också mer volatilitet.

15% Norge får mig att undra vad tanken med det är? Vid alla investeringar i utlandet finns ju valutarisk och växlingskostnader. När man investerar i breda fonder på stora marknader (typ Globalfonder, Europafonder, USA-fonder) är de kostnaderna oftast värt det pga att de är så breda och ger bra riskspridning. Så om du inte har anledning att tro att Norge kommer gå jättebra framöver skulle jag lägga de pengarna i globalfonder (Om det är riskspridning du vill ha) eller i Sverige (Om det är investering i närområdet och tryggheten i att ha lite koll på markaden som är syftet).

Fler fonder ger bara bättre riskspridning om de täcker fler marknader (Som då helst inte ska vara så beroende av varandra) och har väsentligt olika innehav. T.ex ger det inte någon vidare riskspridning att lägga till en USA-fond om man redan har global, då 60% av globalfonden redan består av USA. Likaså innehåller din globalfond redan ganska mycket Europa (20-25% nånting).

Har ingen bra rekommendation ang Europa, men att lägga mer i Globalfonden ger bra riskspridning och en del av det hamnar i Europa. Att ha med en småbolagsfond, antingen Svensk eller Europeisk, skulle vara ett vettigt alternativ det med.
Citera
2016-12-16, 15:07
Medlem
julsommars avatar
Citat:
Två saker som sticker ut:
25% Asien är ganska mycket. Behöver inte vara fel, men jag skulle nöja mig med kanske 10%. På lång sikt finns mycket tillväxt i Asien (På kort sikt får vi se vad Trumps politik för med sig. Kan skada Asien och andra tillväxtmarknader), men också mer volatilitet.

15% Norge får mig att undra vad tanken med det är? Vid alla investeringar i utlandet finns ju valutarisk och växlingskostnader. När man investerar i breda fonder på stora marknader (typ Globalfonder, Europafonder, USA-fonder) är de kostnaderna oftast värt det pga att de är så breda och ger bra riskspridning. Så om du inte har anledning att tro att Norge kommer gå jättebra framöver skulle jag lägga de pengarna i globalfonder (Om det är riskspridning du vill ha) eller i Sverige (Om det är investering i närområdet och tryggheten i att ha lite koll på markaden som är syftet).

Fler fonder ger bara bättre riskspridning om de täcker fler marknader (Som då helst inte ska vara så beroende av varandra) och har väsentligt olika innehav. T.ex ger det inte någon vidare riskspridning att lägga till en USA-fond om man redan har global, då 60% av globalfonden redan består av USA. Likaså innehåller din globalfond redan ganska mycket Europa (20-25% nånting).

Har ingen bra rekommendation ang Europa, men att lägga mer i Globalfonden ger bra riskspridning och en del av det hamnar i Europa. Att ha med en småbolagsfond, antingen Svensk eller Europeisk, skulle vara ett vettigt alternativ det med.

Tack så mycket för din hjälp!
Att jag hade 15% på Norge berodde på att portföljen inte var/är klart.

Jag har tänkt att dela på "Swedbank Robur Access Asien" på två och sätta in hälften av beloppet på "Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära".

Ang. småbolagsfond så är jag osäker, har funderat på "Didner & Gerge Aktiefond" ?
Citera
2016-12-16, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julsommar
Tack så mycket för din hjälp!
Att jag hade 15% på Norge berodde på att portföljen inte var/är klart.

Jag har tänkt att dela på "Swedbank Robur Access Asien" på två och sätta in hälften av beloppet på "Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära".

Ang. småbolagsfond så är jag osäker, har funderat på "Didner & Gerge Aktiefond" ?

Länsförsäkringars fond består till 70% av Asien, så den och Access Asien kommer gå väldigt lika. Jag gillar att göra det enkelt för mig och ha så få fonder som möjligt, så jag skulle välja bara en av dem.

D&G Aktiefond är ingen småbolagsfond (Även om den ju kan innehålla en del småbolag). Dock finns Didner & Gerge Småbolagsfond. Andra att fundera på är Carnegie Småbolagsfond, Lannebo Småbolagsfond mfl. Billigast i klassen är dock AMF Aktiefond Småbolag med 0,6% avgift. Finns många bra alternativ.
Citera
2016-12-16, 20:17
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Tack för din feedback! Jag håller dock inte med dig. Låt mig förklara hur jag resonerar:

Swedbank Robur Access Global och MS INVF Global Opportunity -VS- Spiltan Global Investmentbolag.
Ja Spiltan är ju en bred fond då den investerar i investmentbolag, men jag ställer mig mycket tveksam till att den skulle vara bredare än Swedbank Robur Access Global - dessutom investerar de ju totalt olika. Spiltan är ju otroligt tung inom finansbranschen och inom industri (47.5% respektive 21,3%) - dvs nästan 2/3-delar utav det totala innehavet. Detta medans Swedbank Robur Access Global har mycket, mycket bredare branschspridning (18.5% finans, 13.8% teknik, 11% industri... etc). Det är ju två väldigt olika fonder ju.

MS INVF är ju också väldigt olik Spiltan Global Investmentbolag. Den är bland annat väldigt teknik och konsument-tung (37.7% respektive 21.3% för cyklisk och 21% för stabil) så jag anser att du jämför äpplen och päron här - du kan inte bara kolla på om en fond är "global" utan måste ju kika närmare på bransch samt lands/regionsfördelning.

När det gäller globalfonder så vill jag ha en bred bas i index, en lagom stor del i aktiv förvaltning och en mindre del i en sk. spetsfond (som Spiltan). Jag är som sagt dock inte fullt nöjd med MS INVF och håller just nu på att byta den mot Evli Global som har presterat bättre. Men MS INVF har trots detta gått bättre än Swedbank Robur Access Global Index om man kikar på 2-årsgraferna.

Men, med det sagt så vill jag dock påpeka att jag överväger att lägga mer vikt i Spiltan Global Investmentbolag. Det är absolut en bra fond!

Sen gällande amerikafonderna:
Ja globalfonder har mycket USA - det är sant. USA står ju för vad, 60% utav världsekonomin? Anledningen till att jag har specifikt USA-fonder är dock för att jag vill ha övervikt mot USA (dvs jag nöjer mig inte med de 60% globala indexfonder ger) - detta pga blivande president Trumps isolatistiska och nationalistiska politiska inställning. Men visst, kanske borde jag bara försöka hitta en USA-fond som investerar brett i både large, mid och small-cap - istället för att dela upp sparandet i två fonder.

First State Glbl Lstd Infras:
Detta är ju en branschfond även om den nu har global spridning. Tung i USA ja, men med tanke på Trumps löften om storsatsningar på infrastruktur så tycker jag att fonden är relevant.

Delphi Nordic:
Denna kommer jag troligtvis ALDRIG plocka bort. Det är utan tvekan den bästa norden-fonden som finns (mycket bättre än Nordnet's "superfonden" -fonder) med en otroligt stark sharpe-ratio. Att byta den mot en indexfond bara för att få en lägre avgift tycker jag är dumt - avgiften är totalt irrelevant om en fond presterar så bra som denna gör. Den är ju vansinnigt bra, även i pissiga börstider!

PriorNilsson Sverige Aktiv A -VS- Avanza Zero:
Denna fond har den absolut högsta sharpe-ration utav alla Svenska, aktiva fonder. Den är t.o.m. bättre än Didner & Gerge Aktiefond som har varit en storfavorit i evigheter. Avanza Zero må vara gratis men är ju en skräpfond egentligen! Inte ens Clas Hemberg investerar ju i den och han jobbar ju på Avanza! Zero är väldigt smal (investerar enbart i large cap och enbart i OMXS30) och även jämfört med andra rena, svenska indexfonder så är ju sharpe-ration skräp. Jämför den med ex. Handelsbanken Sverigefond Index. Varför ta en större risk än nödvändigt?

Innan jag bytte till PriorNilsson så hade jag pengar i SEB Sverige Indexfond. Det är en bra och robust fond, väldigt bred då den investerar i fler än 30 bolag (large och mid cap), har låg avgift (0.4%) och bra sharpe-ratio jämfört med andra fonder i samma kategori.

MEN, jag väljer ändå en aktiv fond som PriorNilsson Sverige Aktiv A snarare än SEB Sverige Indexfond då den presterar bättre och då jag redan har en hel del sverige via Delphi Nordic -fonden.

Bra förklaring o resonemang från din sida.

Så länge du har argument för varför du väljer en fond med hög avgift framför en med låg avgift så är det inga problem.

Fick intrycket av att du valde lite random högavgiftfonder.
Men du verkar ju ändå kunna resonera kring varför du gjort dem valen så kör i vind bara. :P
Citera
2016-12-16, 21:50
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Jag fokuserar inte så mycket på fonder längre men för nuvarande kör jag på detta upplägg:

Spiltan Globalfond Investmentbolag 40,0 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15,0 %
Swedbank Robur Access Asien 15,0 %
Nordea Rysslandsfond 12,5 %
SPP Aktiefond USA 10,0 %
Swedbank Robur Ny Teknik 7,5 %
Citera
2016-12-18, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Jag fokuserar inte så mycket på fonder längre men för nuvarande kör jag på detta upplägg:

SPP Aktiefond USA 10,0 %

Jag har en rätt så identisk portfölj som din faktiskt. Min ser ut som följande:
× DNB global index
× Spiltan AF investmentbolag
× Spiltan Globalfond Investmentbolag
× SPP Aktiefond USA
× Didner & Gerge småbolag
× Swedbank Robur Access Asien

Det jag tycker du fattas är en global index fond. Både DNB och LF är rätt identiska.
Citera
2016-12-19, 23:07
Medlem
Efter en del fram och tillbaka under hösten kommer min fondportfölj att se ut så här:

SPP Aktiefond Global 50%

Spiltan Investmentbolag 20%
AMF Småbolag 10%

Spiltan Räntefond Sverige 20%

Total avgift 0,27%

Räntedelen ger inte mycket i nuläget, men jag har sedan innan bestämt mig för att alltid ha minst 20% i räntor och håller fast vid det. Fyller funktionen att minska svängningar, ger mig något som inte är helt korrelerat med börsen. Jag har en buffert på ca 5 månader på sparkonto, men skulle jag någon gång behöva mer än så vill jag inte behöva ta av aktiepengarna ifall vi skulle vara mitt i en dip. Men framför allt finns räntedelen där för att jag känner mig själv; det får mig att oroa mig mindre kring börsen och världsekonomin. Och det, för mig, är värt att ge upp lite potentiell avkastning för.
Senast redigerad av Lathund 2016-12-19 kl. 23:40.
Citera
2016-12-20, 10:11
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Räntedelen ger inte mycket i nuläget, men jag har sedan innan bestämt mig för att alltid ha minst 20% i räntor och håller fast vid det. Fyller funktionen att minska svängningar, ger mig något som inte är helt korrelerat med börsen. Jag har en buffert på ca 5 månader på sparkonto, men skulle jag någon gång behöva mer än så vill jag inte behöva ta av aktiepengarna ifall vi skulle vara mitt i en dip. Men framför allt finns räntedelen där för att jag känner mig själv; det får mig att oroa mig mindre kring börsen och världsekonomin. Och det, för mig, är värt att ge upp lite potentiell avkastning för.

Då kommer du förmodligen lyckas bättre än de flesta här med andra ord. Oro är något av en fiende.

Måste också understryka 60/40. Det är en kombination som passar de flesta. 60% aktier, 40% räntor.
Citera
2016-12-20, 10:37
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Jag har en rätt så identisk portfölj som din faktiskt. Min ser ut som följande:
× DNB global index
× Spiltan AF investmentbolag
× Spiltan Globalfond Investmentbolag
× SPP Aktiefond USA
× Didner & Gerge småbolag
× Swedbank Robur Access Asien

Det jag tycker du fattas är en global index fond. Både DNB och LF är rätt identiska.
Jag hade Spiltan Global + LF Global förut, men jag känner att Spiltan Global redan täcker andra vanliga globalfonder och ännu mer än så. Den är oerhört bred.
Tror också Spiltan kommer prestera mycket bättre än andra globalfonder.
Citera
2016-12-20, 15:48
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W

SPP Aktiefond USA 10,0 %

Jag hade satt max 5% utav sparet i ryssland då det är en högriskmarknad (med dålig sharpe dessutom). Annars ser det bra ut. Hur stor del svenska investmentbolag finns i Spiltan Global btw? Kanske är onödigt att ha både den och Spiltan Aktiefond Investmentbolag tänker jag.
Citera
2016-12-20, 16:30
Medlem
Bara Investor med 2% som finns i Globalfonden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in