Citat:
Ursprungligen postat av
julsommar
Några dagar har gått och jag jobbar än på portföljen, såhär ser det ut just nu:
Global
Länsförsäkringar Global Indexnära
30%
Swedbank Robur Access Asien
25%
USA
SPP Aktiefond USA
15%
Sverige
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
15%
Europa
Nordnet Superfondet Norge
15%
Som ni ser är det låga avgifter på allt än så länge.
Min sparhorisont är
lång.
Skulle behöva hjälp med att placera mera i
Europa, sedan kanske fördela allt på ett lite bättre sätt procent-mässigt?
Och så har jag tänkt mer risk-spridning, alltså mer fonder.

Hur ser det ut och vad har ni för tips ang. Europa?
Två saker som sticker ut:
25% Asien är ganska mycket. Behöver inte vara fel, men jag skulle nöja mig med kanske 10%. På lång sikt finns mycket tillväxt i Asien (På kort sikt får vi se vad Trumps politik för med sig. Kan skada Asien och andra tillväxtmarknader), men också mer volatilitet.
15% Norge får mig att undra vad tanken med det är? Vid alla investeringar i utlandet finns ju valutarisk och växlingskostnader. När man investerar i breda fonder på stora marknader (typ Globalfonder, Europafonder, USA-fonder) är de kostnaderna oftast värt det pga att de är så breda och ger bra riskspridning. Så om du inte har anledning att tro att Norge kommer gå jättebra framöver skulle jag lägga de pengarna i globalfonder (Om det är riskspridning du vill ha) eller i Sverige (Om det är investering i närområdet och tryggheten i att ha lite koll på markaden som är syftet).
Fler fonder ger bara bättre riskspridning om de täcker fler marknader (Som då helst inte ska vara så beroende av varandra) och har väsentligt olika innehav. T.ex ger det inte någon vidare riskspridning att lägga till en USA-fond om man redan har global, då 60% av globalfonden redan består av USA. Likaså innehåller din globalfond redan ganska mycket Europa (20-25% nånting).
Har ingen bra rekommendation ang Europa, men att lägga mer i Globalfonden ger bra riskspridning och en del av det hamnar i Europa. Att ha med en småbolagsfond, antingen Svensk eller Europeisk, skulle vara ett vettigt alternativ det med.