2014-02-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Helt enkelt inte sant. Finns helt uppenbara och obestridliga bevis på att mängder av läkemedel fungerar ypperligt. Hårda ord från en missnöjd fd medarbetare som överdriver för att få större genomslag och som dessutom har en publik som tom övertolkar överdrifterna...

Just Eli Lily ligger förvisso bakom ett flertal riktiga skitmediciner, bl a Zyprexa som de i USA fått betala 20 miljarder i skadestånd till patienter för då den förskrivits mot tillstånd som den inte har några som helst bevisade effekter mot. I Sverige så fortsätter dock läkare att skriva ut det till vem som helst, trots att t ex Kalla Fakta (eller Uppdrag Granskning, minns inte då det var några år sedan) gjort en faktiskt riktigt uppmärksammad dokumentär om det.
Det går dock inte att döma ut hela den moderna medicinen för att det förekommer skräp och bedrägerier. Finns gott om sådant inom de flesta branscher, inte minst alternativmedicinen, för att ta ett i sammanhanget relevant exempel.

Jag har själv stor erfarenhet av psykiatrin pga egna diagnoser. Visst har jag fått en hel del skitpreparat som gjort mer skada än nytta, men jag har också fått preparat som hjälper mig enormt! Har just nu fyra-fem olika psykoaktiva mediciner som jag tar, tre av dem så gott som dagligen och två mer sporadiskt, vid behov. Jag har lägsta möjliga dos på allihop och upplever inga som helst biverkningar. Jag är mycket väl införstådd med hur de påverkar min kropp och hur hela den biokemiska funktionen ser ut.
Det har förvisso tagit lång tid att komma fram till denna optimala medicinering och jag är då dessutom väldigt påläst och insatt i farmakologi. Dessutom så är de flesta av mina mediciner gamla och välbeprövade preparat med låg kostnad medan ALLA de nyare preparaten jag testat haft massor med biverkningar och kostat enorma belopp (tack för högkostnadsskyddet).

Det ena utesluter helt enkelt inte det andra och bevisen för oräkneliga läkemedels effektivitet och positiva verkan är som sagt många och obestridliga.
Skippar ni malariamedicin och vaccinationer då ni åker till Afrika? Hade jag gjort det så hade jag haft malaria kan jag säga...
Skippar ni antibiotika då ni har allvarliga infektioner (jag har bara tagit antibiotika en enda gång så långt jag kan minnas och då var det akut, fot uppsvullen som en fotboll och tecken på begynnande sepsis) eller skippar ni NSAID vid allvarliga inflammationer som vid benbrott och allvarliga ledskador?
Ska Schizofrena skippa neuroleptikan och låta psykosen löpa amok?
Ska diabetiker låta bli insulin och hjärtsjuka strunta i blodförtunnande och dö? (Jag vet att diabetes och hjärt-kärlsjukdomar kan förebyggas och till stor del behandlas med strikt kost, men inte alltid och inte för alla).
Ska patienter med Parkinson strunta i att att de mediciner som kan göra dem fullt fungerande och fria från darrningar och krämpor?
Ska epileptiker också låta "naturen ha sin gång" istället för att ta de mediciner som i många fall gör dem helt fria från anfall?

Kan fortsätta, men känner inte att det behövs.
Kom ihåg att väldigt många läkemedel började som plantextrakt som sedan renades för att få bort andra ämnen som inte gjorde nytta eller i många fall tom skapade negativa effekter och biverkningar. När kemin sedan utvecklades så började man experimentera med olika former och varianter av dessa extraherade ämnen och fann många gånger att de nya preparaten var effektivare och många gånger säkrare.
Sedan dess har stora delar av läkemedelsindustrin spårat ur och ser numer mestadels till behovet av att skapa nya patent för att dra in pengar. Det händer dock absolut fortfarande att man lyckas komma på nya preparat som faktiskt fungerar! Nya bromsmediciner vid HIV/AIDS är t ex enormt mycket effektivare än de var och idag kan man leva ut hela sitt liv trots att man blir smittad. Ska man kanske skippa dessa mediciner om man blir HIV-smittad med?

Du gör en sån grov och felaktig jämförelse mellan fake medicin och riktig forskning. Insulin nivåer går att mäta. Malaria går också att påvisa. Antibiotika dödar bakterier som också går att se. Blodets tjocklek kan man likaså se. Men den så kallade kemiska obalansen i hjärnan går inte att påvisa. För övrigt så vet man så pass lite om hjärna och dess kemi att psykiatrimedicner inte ens går att jämnföra med ett lotto. Så oexakt är det. Vad man däremot vet är att medicinerna faktiskt skadar kroppen. Och det mycket allvarligt!
Citera
2014-02-15, 16:36
Bannlyst
Så istället för att lyssna på en läkare/psykiatriker som har en massa års utbildning samt erfarenhet så ska jag lyssna på en nolla som postar en video som är gjord av folk som tror på älvor och troll samt en herrans massa andra ännu mer efterbliva saker?

Varför är inte denna tråden i papperskorgen samt TC bannad?
Citera
2014-02-15, 17:12
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugarpuffextrem4
Varför är inte denna tråden i papperskorgen samt TC bannad?
Varför skulle den vara det..?

(Kunskap är inte farligt.)
Citera
2014-02-15, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Varför )

Varför vadå för något? Vad är det du undrar över?

Svaret på din fråga är uppenbart i stycket som du utelämnade i ditt citat
Citera
2014-02-15, 17:46
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Varför vadå för något? Vad är det du undrar över?

Svaret på din fråga är uppenbart i stycket som du utelämnade i ditt citat
Jag citerade naturligtvis det uttalande som jag avsåg att ifrågasätta.
Därefter ifrågasatte jag det citerade.

Ditt "uppenbara" svar får du gärna dela med dig.
Innan man har svarat på en fråga, har man ju inte svarat på frågan. (Iaf inte här på flashback...)
Citera
2014-02-15, 17:57
Bannlyst
Citat:
Jag citerade naturligtvis det uttalande som jag avsåg att ifrågasätta.
Därefter ifrågasatte jag det citerade.

Ditt "uppenbara" svar får du gärna dela med dig.
Innan man har svarat på en fråga, har man ju inte svarat på frågan. (Iaf inte här på flashback...)
Pga trams, trams som t.om kan vara skadligt och absolut inte hör hemma i en forumdel som många som behöver hjälp besöker.

När någon säger att man inte ska lyssna på sin läkare och hänvisar till en video gjord av folk som förlorat sin trovärdighet för länge sen pga hur mycket uppenbara lögner och dårskap som helst så bör topicen tas bort pga trams och i detta fallet då det finns rätt många idioter så är det t.om skadligt trams.

Det är okej om folk inte vill tro på månlandingen och liknande men när man försöker få folk att skita i vad läkare säger så har ni gått långt över gränsen.
Senast redigerad av sugarpuffextrem4 2014-02-15 kl. 18:34.
Citera
2014-02-15, 18:50
Medlem
rainbow319s avatar
Visst är det otäckt! Dessa läkemedelsbolag tillverkar piller för alla möjliga sk "sjukdomar" som vi människor inte kan påvisa med vetenskapliga grunder. Allt handlar om en sk "kemisk obalans" i hjärnan...

Amerikanska FDA (Läkemedelsverket), Psykiatrin och läkemedelsföretagen tjänar massvis med pengar på att komma med nya diagnoser varje år, för att sedan framställa nya läkemedel och köra ut dem på marknaden... Det hela är en ond cirkel med stora mängder pengar inblandade!

Kan man säga att ALLA är mer eller mindre galna/störda/psykiskt sjuka i huvudet på denna planet? För vad är egentligen "kemisk obalans"..? Kan man tro på det?

Detta är otäckt...
Senast redigerad av rainbow319 2014-02-15 kl. 19:02.
Citera
2014-02-15, 20:36
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Pga trams, trams som t.om kan vara skadligt och absolut inte hör hemma i en forumdel som många som behöver hjälp besöker.

När någon säger att man inte ska lyssna på sin läkare och hänvisar till en video gjord av folk som förlorat sin trovärdighet för länge sen pga hur mycket uppenbara lögner och dårskap som helst så bör topicen tas bort pga trams och i detta fallet då det finns rätt många idioter så är det t.om skadligt trams.

Det är okej om folk inte vill tro på månlandingen och liknande men när man försöker få folk att skita i vad läkare säger så har ni gått långt över gränsen.
Du kan alltid anmäla förekommande trams till moderator.

Vill du diskutera vad som tillåts i trådar, finns ett annat delforum för det --> (FB) Flashback
Citera
2014-02-16, 23:10
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbow319
Visst är det otäckt! Dessa läkemedelsbolag tillverkar piller för alla möjliga sk "sjukdomar" som vi människor inte kan påvisa med vetenskapliga grunder. Allt handlar om en sk "kemisk obalans" i hjärnan...

Amerikanska FDA (Läkemedelsverket), Psykiatrin och läkemedelsföretagen tjänar massvis med pengar på att komma med nya diagnoser varje år, för att sedan framställa nya läkemedel och köra ut dem på marknaden... Det hela är en ond cirkel med stora mängder pengar inblandade!

Kan man säga att ALLA är mer eller mindre galna/störda/psykiskt sjuka i huvudet på denna planet? För vad är egentligen "kemisk obalans"..? Kan man tro på det?

Detta är otäckt...

Nya diagnoser varje år? Spännande! Vilka då? Vilka NYA diagnoser hittades på 2013?

Mediciner testas i dubbelblinda studier och skall bevisligen minska specifika besvär för att godkännas. Visst har det förekommit fusk för att få mediciner indikerade för fler diagnoser än de faktiskt fungerar på, men de allra flesta är väl testade och bevisade. Däremot så kan det vara väldigt individuellt vilken medicin som fungerar, alla neuroleptika fungerar inte lika bra för alla Schizofrena och alla SSRI fungerar inte lika bra för alla deprimerade, därför finns det också flera preparat och man kan prova sig fram!

Biokemi är för övrigt ett mycket verkligt vetenskapsområde och det går absolut att mäta olika nivåer på olika signalsubstanser och hormoner. Insulin är också ett hormon, liksom noradrenalin, osv. Vad är det ni menar är så påhittat och omätbart?

"Kemisk obalans" är något som kan betyda många olika saker.
Vissa kan ha en medfödd defekt som får dem att producera för lite eller för mycket av en viss substans. Gigantism och Dvärgväxt är exempel på detta som är väldigt uppenbara, men självklart kan samma sak hända med andra hormon och signalsubstanser!
Hjärnan är dessutom väldigt "plastisk" och produktionen av olika ämnen kan förändras. Ett dåligt beteendemönster som tillkommer av olika anledningar blir till slut en förändring i hjärnans normala kemiska reaktion till olika situationer. Terapi som KBT, som medvetet förändrar beteendet i olika situationer leder till slut till en förändring av kemin och beteendeförändringen blir permanent och omedveten. ALL tanke och ALLT beteende är i grunden kemiska reaktioner i hjärnan.

Tanken med att skriva ut antidepressiva är för att patienten skall kunna rycka upp sig tillräckligt för att genomföra terapin och själv förändra sin biokemi. Håller dock med om att det förskrivs löjligt frikostigt och i helt fel lägen nu för tiden! Att vara ledsen för att ett förhållande tagit slut är t ex inte ens i närheten av en depression utan något som man skall lära sig av för att inte begå samma fel i senare relationer! Samma sak gäller tonåringar, alla tonåringar genomgår ett antal "depressioner", det är en del i att växa upp och inte heller något som skall medicineras bort.

Självklart skall man inte äta mediciner som man inte verkligen behöver och de flesta skall bara användas under en begränsad period, men det finns också de som verkligen behöver sina mediciner, eller menar ni att Schizofreni också bara är hittepå och att vi borde släppa ut alla som sitter på sluten vård och ta ifrån dem deras mediciner? Var går gränsen? Har ni ens tänkt igenom detta på egen hand över huvud taget eller bräker ni bara ur er samma skit som ni fått matat genom hjärntvättspropaganda som duktiga får?

Själv har jag ADHD-diagnos och äter Metylfenidat. Är inga konstigheter med det och jag fungerar mycket bättre med medicinen än utan. Jämnare humör och bättre fokus med obetydliga biverkningar.
På vilket sätt skulle detta vara livsfarligt för mig?
Citera
2014-02-16, 23:41
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Biokemi är för övrigt ett mycket verkligt vetenskapsområde och det går absolut att mäta olika nivåer på olika signalsubstanser. . .
Hur mäter man dessa signalsubstanser?
Hur mäter man den kemiska obalansen i hjärnan?
Citat:
Hjärnan är dessutom väldigt "plastisk" och produktionen av olika ämnen kan förändras. Ett dåligt beteendemönster som tillkommer av olika anledningar blir till slut en förändring i hjärnans normala kemiska reaktion till olika situationer. Terapi som KBT, som medvetet förändrar beteendet i olika situationer leder till slut till en förändring av kemin och beteendeförändringen blir permanent och omedveten. ALL tanke och ALLT beteende är i grunden kemiska reaktioner i hjärnan.
Det tror jag inte på. Det finns nog ingen evidens för de hypoteserna - endast spekulationer.
Citat:
Har ni ens tänkt igenom detta på egen hand över huvud taget eller bräker ni bara ur er samma skit som ni fått matat genom hjärntvättspropaganda som duktiga får?
Har du ens tänkt igenom detta på egen hand över huvud taget eller bräker du bara ur dig samma skit som du fått matat genom hjärntvättspropaganda som ett duktigt får?
Citera
2014-02-17, 00:08
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Hur mäter man dessa signalsubstanser?
Hur mäter man den kemiska obalansen i hjärnan?

Det går att mäta nivåer på en mängd substanser i blodet, var själv och gjorde hormontest nyligen. Annars kan jag tänka mig att det kan mätas en del med ryggmärgsprov.

Hur som helst så är det inte genom att mäta man ställer diagnos! Det är snarare åt andra hållet. De olika tillstånden och deras diagnoser har tillkommit genom att iaktta beteende. Efterföljande forskning har sedan upptäckt varierande nivåer på olika substanser hos personer med specifika beteenden och läkemedel har visat sig modifiera dessa. På ett grundläggande stadie så kan jag tänka mig att man dissekerar hela mushjärnor och liknande för att analysera nivåer.
Diagnoserna uppkom dock i de allra flesta fall långt före upptäckten av biokemin och det handlar om symptom när man ställer diagnos, inte kemi. Det är också symptom och hur dessa påverkas som man tittar på då man utvecklar mediciner.

Att man samtidigt tittar på hur biokemin påverkas är mer för att verkligen förstå HUR det fungerar än för att styra själva funktionen. Då man vet en hel del om detta idag så kan man dock också titta på molekylär struktur hos olika ämnen och förstå redan från början vilka system i hjärnan som de kommer att ha inverkan på. Många läkemedel är analoga eller lika med kroppsegna ämnen.

Det verkar som att du/ni hakat upp er på detta med "kemisk obalans" betydligt mer än vad medicinen gör! Det är något sekundärt och ett verktyg för att förklara hur saker och ting fungerar, inte något som styr hela läkekonsten!

Citat:
Det tror jag inte på. Det finns nog ingen evidens för de hypoteserna - endast spekulationer.

Att våra kroppar och hjärnor helt styrs av kemiska reaktioner är väldigt bevisat. Vi vet hur olika signalsubstanser/hormoner förmedlar olika budskap och styr olika funktioner, det är inte hypoteser utan välutvecklade vetenskapliga teorier med stor bevisgrund. Vi vet inte exakt hur alla funktioner går till, men vi har en bra förståelse för stora delar av det och det handlar helt garanterat om kemi.

Hur tror du att det fungerar? En magisk "själ" som bara är och inte har någon som helst fysisk form? Där har du verkligen något som är en totalt obevisad hypotes och som tom är helt obevisbar och därmed helt värdelös vetenskap.

Citat:
Har du ens tänkt igenom detta på egen hand över huvud taget eller bräker du bara ur dig samma skit som du fått matat genom hjärntvättspropaganda som ett duktigt får?

Oh ja! Jag har verkligen studerat och funderat själv! Har tagit åtskilliga mediciner av en massa typer och ännu fler droger. Har analyserat dessa empiriska erfarenheter i samband med att jag läst mil på mil med text om såväl läkemedel som biokemi och psykologi. Min information har kommit från massor av källor och jag har läst en hel del "alternativa" teorier med, men en sak de har gemensamt är att de saknar stöd från något annat än sina egna påståenden medan den mer "officiella" informationen och vetenskapen överensstämmer i det mesta. Det finns dock motsägelser även där och ibland motbevisas teorier varpå man helt enkelt tar till sig detta och ändrar på den samlade vetenskapen!
Att försöka hävda att hela den samlade vetenskapen skall vara någon sorts konspiration är helt patetiskt löjligt och praktiskt omöjligt om man bara har den minsta koll på hur verkligheten fungerar!

Att du själv inte besvarar frågan alls utan bara kastar tillbaka den till mig säger mig att du inte har ett vettigt svar och alltså gör precis så som jag frågade.
Citera
2014-02-17, 17:41
Medlem
pokereves avatar
Flyttad från Psykiatri och psykofarmaka till Konspirationer och alternativa teorier

Mvh: Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in