Citat:
Ursprungligen postat av
PelleSaga
Jag är inte så insatt i dom olika partiernas filosofi, men jag är åtminstone medveten om liberalismens ståndpunkt att alla människor har rätt att vara fria och har samma värde.
Fast det är ju precis det som är TS problem då människor som sitter på sin sjukpension och inte gör annat än pratar konspirationer dagarna i ända på internet faktiskt inte
har något värde för samhället. Antingen kommer man vilja behandla dessa eller också fortsätta som man gör idag och ge dem sin pension och låta dem driva vind för våg.
Du har rätt att vara fri, men har du rätt till att bli försörjd av andra bara för att du anser att världen de kommer ifrån är korrupt? och, vill De försörja Dig och i så fall hur länge?
Jag är liberal, men jag känner många som
behöver tabletthjälp, och som inte får den idag eftersom de precis som TS är övertygade om att vården är farlig och att det helvete de för närvarande lever i orsakar mindre lidande än det helvete de tror de kommer få från medicinen.
Citat:
Ursprungligen postat av
PelleSaga
Detta är ju viktigt mot bakgrunden att tvångsvård grundar sig på tanken att alla människor inte är lika värda.
Fast det är ju inte sant. Tvångsvården grundar sig på tanken att alla människor har rätt att vara (någorlunda) trygga med sin omgivning. Det är därför konspirationsgalna uteliggare inte ens får tvångsvård, eftersom de faktiskt inte utgör någon fara för sin omgivning.
Endast människor som är uppenbart farliga för sin omgivning brukar få tvångsvård.
Det om något visar ju att man respekterar människors lika värde eftersom man vid en sådan åtgärd signalerar:
"Du har lika stor rätt att överleva som din mord-kåta granne har, grannen får bara finna sig i att leva på en annan plats eftersom hans huvudintresse kan påverka Dina möjligheter att leva"