2017-04-06, 09:16
Medlem
VikingCarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
Fattar inte det här med behörighetskraven när man söker via alternativ intagning. Är det samma krav om särskild behörighet om man söker via HP-kvoten?

Ja.
Citera
2017-04-11, 00:42
Medlem
Watsaprems avatar
Ang. läkarutbildning och förkunskaper.

Har sökt in till läkarutbildningen i Uppsala, och undrar om vilka förkunskaper som krävs för att vara upp till par vid starten då det var ett tag sedan jag studerade på gymnasiet.

Någon som går programmet som skulle kunna ge några tips? Räcker det med Kemi och Biologi, eller krävs det även fysik och matematik till en början?
Citera
2017-04-11, 12:12
Medlem
Revoles avatar
Fysik och matte klarar du dig utan, egentligen hela programmet igenom. Nu vet jag inte hur terminerna är upplagda i Uppsala men ska du plugga kemi så ta en titt på metabolismen (glykolysen, beta-oxidation, citronsyracykeln osv), det kommer du ha nytta av. Du behöver inte kunna balansera formler med elektroner eller räkna molmassa som man gjorde under gymnasiet.

Vad gäller biologin så skulle jag tro att man även i Uppsala börjar med cellbiologi. Skulle jag själv fått göra om något innan jag började LÄK så vore det att plugga lite mer anatomi innan, det finns bra appar och flashcards för detta om du inte är sugen på att köpa en anatomiatlas nu direkt.
Citera
2017-04-11, 16:29
Medlem
Watsaprems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Fysik och matte klarar du dig utan, egentligen hela programmet igenom. Nu vet jag inte hur terminerna är upplagda i Uppsala men ska du plugga kemi så ta en titt på metabolismen (glykolysen, beta-oxidation, citronsyracykeln osv), det kommer du ha nytta av. Du behöver inte kunna balansera formler med elektroner eller räkna molmassa som man gjorde under gymnasiet.

Vad gäller biologin så skulle jag tro att man även i Uppsala börjar med cellbiologi. Skulle jag själv fått göra om något innan jag började LÄK så vore det att plugga lite mer anatomi innan, det finns bra appar och flashcards för detta om du inte är sugen på att köpa en anatomiatlas nu direkt.

Okej, tack för svar. Har du några specifika appar du kan rekommendera?
Citera
2017-04-12, 09:03
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Watsaprem
Okej, tack för svar. Har du några specifika appar du kan rekommendera?

Jag har själv inte använt mig av några appar, men jag har för mig att det var Essential Anatomy som många använde och gillade. Personligen använde jag flashcards eller böcker.
Citera
2017-04-12, 18:32
Medlem
Är det någon som går läkarprogrammet i Linköping som vet vad som händer ifall man inte blir godkänd på basgruppsarbetet? (PBL)
Citera
2017-04-12, 21:51
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lekstuga99
Är det någon som går läkarprogrammet i Linköping som vet vad som händer ifall man inte blir godkänd på basgruppsarbetet? (PBL)

Spärrad, basgrupperna är obligatoriska moment. Det är dock extremt ovanligt att någon blir spärrad pga U på basgrupperna, se bara till att inte missa dem. Två per termin är väl OK att missa, sen kan det bli jobbigt.
Citera
2017-04-13, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Spärrad, basgrupperna är obligatoriska moment. Det är dock extremt ovanligt att någon blir spärrad pga U på basgrupperna, se bara till att inte missa dem. Två per termin är väl OK att missa, sen kan det bli jobbigt.

Så spärrad innebär att man får gå om termin 1? Eller blir man helt avstängd från programmet?
Jag har nämligen blivit varnad att som det ser ut nu så kommer jag bli underkänd på basgruppen
Citera
2017-04-13, 17:27
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Så spärrad innebär att man får gå om termin 1? Eller blir man helt avstängd från programmet?
Jag har nämligen blivit varnad att som det ser ut nu så kommer jag bli underkänd på basgruppen

Du får gå om T1. Men om du i din halvterminsutvärdering fått reda på att du i dagsläget ligger på U så borde du ju fått förslag på åtgärder för att få ett G. Eller är det så att du missat många tillfällen?
Citera
2017-04-20, 00:41
Medlem
Linköpings universitets avtal med Kalmar, länk nedan.

Sjukhuset ger plats för läkarstudenter
Citera
2017-04-20, 18:19
Medlem
Citat:
Spärrad innebär att du inte får fortsätta till en senare termin. När det gäller obligatoriska moment så måste man vara godkänd på dessa för att få fortsätta till nästa termin d v s du måste var godkänd på alla obligatoriska moment på T1 för att få läsa T2. Tentorna däremot är varannan termin, d v s godkänd T1-tenta för att få läsa T3.
Du bör ju rimligen ha fått en motivering till varför du är på väg att bli underkänd så vad sa dem?
Citera
2017-04-20, 18:28
Bannlyst
Någon som vet vilka skillnader det finns på att läsa läkarprogrammet i Sverige och att läsa läkarprogrammet utomlands, som i t.ex. Polen?

Antar att utbildningen är svårare utomlands där hela utbildningen är på engelska och man befinner sig i ett nytt land,nytt språk,ny miljö o.s.v...

Men undrar annars finns det fler skillnader? Hur mycket är utbildningen svårare utomlands? Någon som känner någon som pluggat utomlands eller i Sverige och man vet ungefär hur det är? Vilka skillnader de finns? För antar att man läser i princip samma kurser,förutom att om man pluggar i Polen så lär man sig även polska de första åren för att kunna kommunicera med patienterna senare under de kliniska momenten?

Någon som har några tankar angående detta? Är det verkligen lättare att läsa utbildningen i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in