Citat:
Ursprungligen postat av
Jeremiadlantent
Lyssna inte på ovanstående utan läs definitivt boron, en riktigt bra fysiologibok, sand är tillräckligt för ssk på sin höjd. Alberts är ju något av överkurs dock då du knappast ha speciellt stor klinisk nytta av den graden av detaljkunskap. Lycka till. 28 är ingen ålder!
Citat:
Ursprungligen postat av
Scrofa
Lyssna på mig. Båda två är enkla böcker och det man behöver som förberedelse är enkelt framlagda och relevanta fakta för att ha något att hänga själva studierna på. Sen kan du ju köpa Boron eller Guyton ändå, du behöver någon av dem förr eller senare ändå.
Lyssna på Scrofa.
Alberts är i min mening mer lättförståelig än Boron - om vi ska försöka jämföra en cellbiologibok och en fysiologibok. Och att påstå att Boron är enkel är att överdriva. Inte en dålig bok på något sätt, väldigt bra illustrationer och ingående - men kanske inget man läser för att skaffa en överskådlig bild av saker och ting innan man börjar LÄK. Jag menar, hur långt är inte respirationsavsnittet - 200 sidor?
Personligen har jag hållit mig till Guyton som fysiologibok absolut större delen av mina studier, inte lika ingående som Boron i alla avseenden men mer kortfattad och absolut tillräcklig.
Vill man skaffa sig förkunskap rekommenderar jag en lättare bok för att i första hand lära sig hur allt hänger ihop, innan man grottar ner sig i detaljer. "Människans fysiologi" har jag själv inte läst, men den ska vara bra. Annars vill jag slå ett slag för Tortoras fysiologibok, mycket tydlig och utmärkt för att skapa sig en grundläggande förståelse.