2016-12-23, 07:25
Medlem
Scrofas avatar
1. Hos oss var gamlingarna med iaf.

2. Ingen aning, vad känner du för? Jag hatar korridorer.

3. Cellbiologiboken av Erlandsson är mycket bra. Boron och Alberts verk är för mastiga och du kommer inte kunna läsa nog för att förbereda dig på ett vettigt sätt ens om du sitter dygnet runt. Biokemiboken har jag ingen erfarenhet av. Ev. kan du kombinera Erlandssons med "människans fysiologi", på svenska, av Sand inför efterföljande terminer.
Citera
2016-12-23, 15:11
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Lyssna inte på ovanstående utan läs definitivt boron, en riktigt bra fysiologibok, sand är tillräckligt för ssk på sin höjd. Alberts är ju något av överkurs dock då du knappast ha speciellt stor klinisk nytta av den graden av detaljkunskap. Lycka till. 28 är ingen ålder!
Citera
2016-12-23, 16:53
Medlem
Scrofas avatar
Lyssna på mig. Båda två är enkla böcker och det man behöver som förberedelse är enkelt framlagda och relevanta fakta för att ha något att hänga själva studierna på. Sen kan du ju köpa Boron eller Guyton ändå, du behöver någon av dem förr eller senare ändå.
Citera
2016-12-23, 18:49
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Lyssna inte på ovanstående utan läs definitivt boron, en riktigt bra fysiologibok, sand är tillräckligt för ssk på sin höjd. Alberts är ju något av överkurs dock då du knappast ha speciellt stor klinisk nytta av den graden av detaljkunskap. Lycka till. 28 är ingen ålder!

Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Lyssna på mig. Båda två är enkla böcker och det man behöver som förberedelse är enkelt framlagda och relevanta fakta för att ha något att hänga själva studierna på. Sen kan du ju köpa Boron eller Guyton ändå, du behöver någon av dem förr eller senare ändå.

Lyssna på Scrofa.

Alberts är i min mening mer lättförståelig än Boron - om vi ska försöka jämföra en cellbiologibok och en fysiologibok. Och att påstå att Boron är enkel är att överdriva. Inte en dålig bok på något sätt, väldigt bra illustrationer och ingående - men kanske inget man läser för att skaffa en överskådlig bild av saker och ting innan man börjar LÄK. Jag menar, hur långt är inte respirationsavsnittet - 200 sidor?

Personligen har jag hållit mig till Guyton som fysiologibok absolut större delen av mina studier, inte lika ingående som Boron i alla avseenden men mer kortfattad och absolut tillräcklig.

Vill man skaffa sig förkunskap rekommenderar jag en lättare bok för att i första hand lära sig hur allt hänger ihop, innan man grottar ner sig i detaljer. "Människans fysiologi" har jag själv inte läst, men den ska vara bra. Annars vill jag slå ett slag för Tortoras fysiologibok, mycket tydlig och utmärkt för att skapa sig en grundläggande förståelse.
Senast redigerad av Revole 2016-12-23 kl. 18:51.
Citera
2016-12-24, 10:36
Medlem
Kära läkarstudenter i Linköping, om en månad är det upprop och jag har två funderingar:
1. Under nolle-p är det föreläsningar under tiden eller ägnas all tid åt nollningen?
2. Inför den första kursen "Läkarrollen och biologisk funktion" undrar jag vilken kurslitteratur som är mest givande.
Citera
2016-12-24, 10:45
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent

Sands bok är ju riktigt bra, klarade mig helt på den och lite google på DFM2-tentan. Tycker folk ska sluta rädas enkla böcker; de är ju oftast väldigt bra på att leverera förståelse medan för specifika detaljkunskaper utelämnas.
Citera
2016-12-24, 10:58
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da.beerchi
Kära läkarstudenter i Linköping, om en månad är det upprop och jag har två funderingar:
1. Under nolle-p är det föreläsningar under tiden eller ägnas all tid åt nollningen?
2. Inför den första kursen "Läkarrollen och biologisk funktion" undrar jag vilken kurslitteratur som är mest givande.

Med reservation för att jag läser enligt gamla upplägget:

1. Vi hade föreläsningar, men dessa var mer av introduktionsföreläsningar och i övrigt var det ganska lugnt.

2. Liknar T1 idag det som jag läste så är det fysiologibok, cellbiologibok, biokemibok och kanske en embryologibok som gäller.

De lite flummigare delarna (etik osv) behöver du inte köpa några böcker till, HUB räcker väl.
Citera
2016-12-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Med reservation för att jag läser enligt gamla upplägget:

1. Vi hade föreläsningar, men dessa var mer av introduktionsföreläsningar och i övrigt var det ganska lugnt.

2. Liknar T1 idag det som jag läste så är det fysiologibok, cellbiologibok, biokemibok och kanske en embryologibok som gäller.

De lite flummigare delarna (etik osv) behöver du inte köpa några böcker till, HUB räcker väl.

Underbart Revole, nu har det varit lite diskussioner om vilken bok som är bättre etc. har vi något slutgiltigt svar för de olika ämnena?
Senast redigerad av Da.beerchi 2016-12-24 kl. 11:46.
Citera
2016-12-24, 12:26
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da.beerchi
Underbart Revole, nu har det varit lite diskussioner om vilken bok som är bättre etc. har vi något slutgiltigt svar för de olika ämnena?

Väl på LÄK tycker jag man ska ha de avancerade böckerna, som ju rekommenderas. Sedan funkar de lite lättare jättebra som komplement, ex låna på biblioteket.

Fysiologi - Guyton eller Boron. Guyton är lite enklare (oftast färre sidor att läsa) och har inte lika fina illustrationer. Jag rekommenderar Guyton.

Cellbiologi - The Cell (Alberts) eller Essential cell biology (Alberts). Jag körde på Essential-varianten, lite mer kortfattad. Tror att senaste versionen har tidigare utelämnade kapitel såsom apoptos.

Biokemi - Lippincotts eller Stryer. Föreläsarna lobbar nog för Stryer, men för att läsa den måste man nästan ha specialintresse biokemi. Kör på Lippincotts om du inte vill grotta ner dig jättemycket.
Citera
2016-12-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Väl på LÄK tycker jag man ska ha de avancerade böckerna, som ju rekommenderas. Sedan funkar de lite lättare jättebra som komplement, ex låna på biblioteket.

Fysiologi - Guyton eller Boron. Guyton är lite enklare (oftast färre sidor att läsa) och har inte lika fina illustrationer. Jag rekommenderar Guyton.

Cellbiologi - The Cell (Alberts) eller Essential cell biology (Alberts). Jag körde på Essential-varianten, lite mer kortfattad. Tror att senaste versionen har tidigare utelämnade kapitel såsom apoptos.

Biokemi - Lippincotts eller Stryer. Föreläsarna lobbar nog för Stryer, men för att läsa den måste man nästan ha specialintresse biokemi. Kör på Lippincotts om du inte vill grotta ner dig jättemycket.
Vad tror du om Biochemistry, Denise Ferrier? Har hört väldigt gott om den.

Jag vill köpa böcker som jag kan använda mig genom hela utbildningen och inte bara första T1.

Tänkte köra på dessa:
Cellbiologi- Cellbiologi (Charlotte Erlandsson) , + eventuellt någon mer
Fysiologi - Medical Physiology (Guyton), Människans Fysiologi (Sand)
Biokemi- oklart än så länge
Citera
2016-12-24, 13:45
Medlem
http://biochem.science.oregonstate.e...-free-and-easy
Något att ha?
Citera
2016-12-24, 14:27
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPTVTV
Vad tror du om Biochemistry, Denise Ferrier? Har hört väldigt gott om den.

Jag vill köpa böcker som jag kan använda mig genom hela utbildningen och inte bara första T1.

Tänkte köra på dessa:
Cellbiologi- Cellbiologi (Charlotte Erlandsson) , + eventuellt någon mer
Fysiologi - Medical Physiology (Guyton), Människans Fysiologi (Sand)
Biokemi- oklart än så länge

Fel av mig, Ferrier är författarens namn, men vi brukar benämna den som Lippincotts vilket är bokförlaget typ. Kallas även ibland Champe som stod som författare innan vederbörande gick bort. Summa summarum: kör på Ferrier!

Svenska böcker är generellt inte tillräckligt djupa och rekommenderas därför inte. Guyton har dock tillräckligt djup. Svenska böcker kan dock vara bra som komplement, ibland kan det vara svårt att kasta sig in i de avancerade böckerna direkt i ett helt nytt ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in