2016-12-15, 02:15
Bannlyst
Vad är skillnaden mellan läkarprogrammet i Sverige och utomlands som i t.ex. Polen?

Är båda lika tuffa?

Man läser väl samma kursinnehåll i princip,exakt samma kurser? T.ex. Histology,Pathology,First Aid,Biochemistry,Molecular Biology o.s.v? Och ungefär i samma takt?

Så man ifall man läser till läkare i Polen eller i Sverige,vad är skillnaden? Någon som har en aning? För all kurslitteratur är på engelska i både Polen och i Sverige?

Och sedan så undrar jag av er som läser till läkare(både i Sverige och Polen) Hur många timmar om dagen lägger ni på plugg i snitt?
Citera
2016-12-15, 09:16
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lekstuga99
Jag ska börja i Linköping i januari och läste precis att de inte har någon bestämd kurslitteratur. Däremot har de en litteraturlista med 54 (!) böcker, bara för kurs 1. Har ju inte råd o köpa alla så är det någon som pluggar i Linköping som vet vilka av böckerna som är viktigast att införskaffa?

På min tid fick vi faktiskt riktiga litteaturlistor, nu har ju hela utbildningen kastas om sen HT16 men de böcker vi behövde var:
- Cellbiologi (The Cell)
- Biokemi (Stryer eller Champe)
- Fysiologi (Boron eller Guyton)
- Embryologi (Finns en svensk bok)

Anatomin t1 klarar du med handouts/internet, men det skadar väl inte med en bok.
Citera
2016-12-15, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
På min tid fick vi faktiskt riktiga litteaturlistor, nu har ju hela utbildningen kastas om sen HT16 men de böcker vi behövde var:
- Cellbiologi (The Cell)
- Biokemi (Stryer eller Champe)
- Fysiologi (Boron eller Guyton)
- Embryologi (Finns en svensk bok)

Anatomin t1 klarar du med handouts/internet, men det skadar väl inte med en bok.

Dummaste jag läst. Går att klara sig utan bok, den enda som behövs egentligen är ferriers biokemibok.
I övr. Internet.
Citera
2016-12-15, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lekstuga99
Jag ska börja i Linköping i januari och läste precis att de inte har någon bestämd kurslitteratur. Däremot har de en litteraturlista med 54 (!) böcker, bara för kurs 1. Har ju inte råd o köpa alla så är det någon som pluggar i Linköping som vet vilka av böckerna som är viktigast att införskaffa?

Håller med de andra som säger att böcker är överskattat. Föreläsnings-handouts/anteckningar och ex-tentor/internet är väl egentligen det enklaste att köra med.

Om du tvunget vill ha ett par böcker så ska väl de som är minst irrelevanta/onödiga:

Cell-Essentials
Netter (anatomi)
Klinisk Kemi (Laurells) ska tydligen vara riktigt bra

Har själv tagit mig halvvägs-ish utan att öppna en lärobok mer än ett fåtal gånger(förutom Netter), sen inte sagt att det är optimalt. Låna någon kursbok på biblioteket under någon vecka och testa om det funkar att läsa på på det sättet för dig helt enkelt. Det finns ofta sammanfattningar/inläsningsmaterial som tidigare kursomgångar har tragglat ihop av någon anledning, iaf är det så här. Kan vara värt att slänga ett öga på.
Köp för allt i världen inte böcker innan du börjat läsa, det är inte värt. Om du tvunget ska köpa böcker så brukar det oftast finnas äldrekursare som vill bli av med sina under mer eller mindre organiserade former.
Citera
2016-12-15, 16:59
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Dummaste jag läst. Går att klara sig utan bok, den enda som behövs egentligen är ferriers biokemibok.
I övr. Internet.

Det är klart du kan klara dig utan bok, till och med din kära bioemibok. Vill man däremot slippa leta runt på internet och undra om man är på någorlunda rätt nivå så plockar man upp sin bok, som 99 % av alla andra studenter.

Sen tycker jag man kan efterlysa lite ödmjukhet från någon som ännu inte klarat av termin 1 på programmet.
Senast redigerad av Revole 2016-12-15 kl. 17:01.
Citera
2016-12-15, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
I övr. Internet.

Många av de ämnen man läser på linjen blir oändligt mycket enklare med en bok, särskilt om man har oturen att gå en PBL-grundad utbildning, så Revoles inlägg är mitt i prick. Dra ner lite på sturskheten. Du har inte ens kommit halvvägs på läk.
Citera
2016-12-15, 21:00
Medlem
U-166s avatar
Finns det någon som kan säga något positivt om PBL eller är det bara skit rakt igenom?
Citera
2016-12-15, 21:04
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Finns det någon som kan säga något positivt om PBL eller är det bara skit rakt igenom?

Basgruppsträffarna är riktigt bra för att se till att man pluggar under terminen samt för att diskutera igenom saker man läst. Så länge man orkar med att läsa relativt mycket på egen hand är det inga problem med PBL. Sedan har vi ju föreläsningar också, förstås.
Citera
2016-12-15, 21:11
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Basgruppsträffarna är riktigt bra för att se till att man pluggar under terminen samt för att diskutera igenom saker man läst. Så länge man orkar med att läsa relativt mycket på egen hand är det inga problem med PBL. Sedan har vi ju föreläsningar också, förstås.

Okej, tack för svar! Är det upplagt så att man har tydliga mål för vad man ska kunna?

Jag läste biologi på distans och då var det återkommande att man läste igenom hela boken och sedan gick miste om poäng för att man inte kom ihåg två meningar på sida 67 liksom.
Citera
2016-12-15, 21:16
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Okej, tack för svar! Är det upplagt så att man har tydliga mål för vad man ska kunna?

Jag läste biologi på distans och då var det återkommande att man läste igenom hela boken och sedan gick miste om poäng för att man inte kom ihåg två meningar på sida 67 liksom.

Varje fall är uppbyggt på så sätt att man ska bli motiverad till att läsa om vissa saker. Sedan har handledaren en sida där det står lite tydligare instruktioner, så det hänger lite på hur pass hårt handledaren styr en. För det mesta brukar det inte vara några problem.
Citera
2016-12-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Jag har länge tänkt att läkare vore något för mig. Jag är intresserad av kroppen, sjukdomar, konstiga symtom, virus, bakterier och tycker om att hjälpa människor. Jag finner mig ofta googlandes på sjukdomstillstånd och brukar ibland surfa in på vårdguiden och slöläsa olika symtom på tillstånd och olika organs funktioner.

Jag älskar känslan av att kunna beskriva hur exempelvis lymfsystemet fungerar för någon, eller svara på någon kroppslig/medicinsk fråga från en orolig stackare. (Det senare sker av förklarliga skäl väldigt sällan) eller hjälpa till och ta bort en glasbit ur foten på någon eller en träflisa som fastnat under en nagel.

Detta ledda fram till en mild form av identitetskris vilket fick mig att hoppa av en annan prestigefylld utbildning med en helt annan inrikting.

Min fråga är egentligen hur arbetet mellan en läkare och ssk skiljer sig?

Är det så att en ansvarig läkare bestämmer och ssk genomför? Typ:
läkare A ordinerar att patient x behöver blodprov, och ssk B tar blodprovet.

Jag är väll införstådd med att det är mer statusfyllt att kunna titulera sig läkare och att det är stora löneskillnader mellan de två yrkena, men detta är inget jag bryr mig om.

Sammanfattningsvis tror jag att jag vill ha mycket patientkontakt, jag vill vara verksam och typ sy ihop sår, ta prov, desinficera, extrahera mindre objekt ur kroppen osv, och inte bara sitta bakom ett skrivbord och lägga fram en strategi för vilken medicin som ska sättas in.

Mot bakgrund av det jag skrivit, tror ni kunniga att ssk eller läkare hade passat mig bäst?

Tacksam för svar

Antar att det är så dags med ett svar nu, men om man utgår från vad du faktiskt vill ha för arbetsuppgifter så beskriver du i princip sjuksköterskeyrket. Undantaget är väl att sy ihop sår (även om det är mycket möjligt att SSK blir delegerade det på akutmottagning, vet ej).
Nu när man är ute på kliniska terminer och är på medicin-placeringar så inser man att större delen av dagen går åt till att sitta bakom en dator och se över nästa steg i behandlingen.

Att ta blodprov är något läkare generellt sett gör ganska sällan. Undantaget är blodgas. Det beror lite på vilken nivå du vill lägga provtagning och mindre ingrepp på. Men jag garanterar dig att du inte kommer undan skrivbordet och administrationen.

Citat:
PBL kan sammanfattas som high yield socialt. Low yield kunskapsmässigt. PBL följer den svenska moderna traditionen att lyfta fram de sämre / mindre ambitiösa på bekostnad av de duktiga / ambitiösa.
Tanken bakom PBL är god. Syftet är att man ska lära sig fysiologi och samband genom att diskutera. I realiteten blir det en "pissing contest" där folk sitter och rapar upp fakta och förkortningar de inte förstår. När man väl kommer ut på kliniska terminer blir det väldigt tydligt att de som suttit och bajsat ur sig massa fakta utan förståelse verkligen saknar förståelsen. Kliniskt handlar det mindre om att komma ihåg namn på jonportar, och mer om att förstå samband och fysiologi.
Senast redigerad av Phyrex 2016-12-16 kl. 14:51.
Citera
2016-12-16, 16:02
Bannlyst
Vad är skillnaden mellan läkarprogrammet i Sverige och utomlands som i t.ex. Polen?

Är båda lika tuffa?

Man läser väl samma kursinnehåll i princip,exakt samma kurser? T.ex. Histology,Pathology,First Aid,Biochemistry,Molecular Biology o.s.v? Och ungefär i samma takt?

Så man ifall man läser till läkare i Polen eller i Sverige,vad är skillnaden? Någon som har en aning? För all kurslitteratur är på engelska i både Polen och i Sverige?

Och sedan så undrar jag av er som läser till läkare(både i Sverige och Polen) Hur många timmar om dagen lägger ni på plugg i snitt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in