Citat:
Ursprungligen postat av
ApproachMinimums
Jag har länge tänkt att läkare vore något för mig. Jag är intresserad av kroppen, sjukdomar, konstiga symtom, virus, bakterier och tycker om att hjälpa människor. Jag finner mig ofta googlandes på sjukdomstillstånd och brukar ibland surfa in på vårdguiden och slöläsa olika symtom på tillstånd och olika organs funktioner.
Jag älskar känslan av att kunna beskriva hur exempelvis lymfsystemet fungerar för någon, eller svara på någon kroppslig/medicinsk fråga från en orolig stackare. (Det senare sker av förklarliga skäl väldigt sällan) eller hjälpa till och ta bort en glasbit ur foten på någon eller en träflisa som fastnat under en nagel.
Detta ledda fram till en mild form av identitetskris vilket fick mig att hoppa av en annan prestigefylld utbildning med en helt annan inrikting.
Min fråga är egentligen hur arbetet mellan en läkare och ssk skiljer sig?
Är det så att en ansvarig läkare bestämmer och ssk genomför? Typ:
läkare A ordinerar att patient x behöver blodprov, och ssk B tar blodprovet.
Jag är väll införstådd med att det är mer statusfyllt att kunna titulera sig läkare och att det är stora löneskillnader mellan de två yrkena, men detta är inget jag bryr mig om.
Sammanfattningsvis tror jag att jag vill ha mycket patientkontakt, jag vill vara verksam och typ sy ihop sår, ta prov, desinficera, extrahera mindre objekt ur kroppen osv, och inte bara sitta bakom ett skrivbord och lägga fram en strategi för vilken medicin som ska sättas in.
Mot bakgrund av det jag skrivit, tror ni kunniga att ssk eller läkare hade passat mig bäst?
Tacksam för svar

Antar att det är så dags med ett svar nu, men om man utgår från vad du faktiskt vill ha för arbetsuppgifter så beskriver du i princip sjuksköterskeyrket. Undantaget är väl att sy ihop sår (även om det är mycket möjligt att SSK blir delegerade det på akutmottagning, vet ej).
Nu när man är ute på kliniska terminer och är på medicin-placeringar så inser man att större delen av dagen går åt till att sitta bakom en dator och se över nästa steg i behandlingen.
Att ta blodprov är något läkare generellt sett gör ganska sällan. Undantaget är blodgas. Det beror lite på vilken nivå du vill lägga provtagning och mindre ingrepp på. Men jag garanterar dig att du inte kommer undan skrivbordet och administrationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
U-166
Finns det någon som kan säga något positivt om PBL eller är det bara skit rakt igenom?
PBL kan sammanfattas som high yield socialt. Low yield kunskapsmässigt. PBL följer den svenska moderna traditionen att lyfta fram de sämre / mindre ambitiösa på bekostnad av de duktiga / ambitiösa.
Tanken bakom PBL är god. Syftet är att man ska lära sig fysiologi och samband genom att diskutera. I realiteten blir det en "pissing contest" där folk sitter och rapar upp fakta och förkortningar de inte förstår. När man väl kommer ut på kliniska terminer blir det väldigt tydligt att de som suttit och bajsat ur sig massa fakta utan förståelse verkligen saknar förståelsen. Kliniskt handlar det mindre om att komma ihåg namn på jonportar, och mer om att förstå samband och fysiologi.