[quote=anonymes]Några grejer som du önskar att någon hade berättat för dig innan du började?
3 timmar är relativt lite enligt mig, är du en superdupermegasmart person eller har du hittat rätt studieteknik? [quote]
Ja!
Plugga på det du tycker är roligt, på det sättet du tycker är roligt. Då sätter det sig bäst. Gillar du att bara läsa boken i en bekväm fåtölj, gör det. Gillar du att stryka under, gör det. Gillar du att göra fina anteckningar, gör det. Gillar du att göra egna flashcards med frågor som du sen förhör dig själv på så gör det. Att bara tvinga sig att plugga och plugga har jag erfarenhet av att det inte hjälper så mycket. Veckan inför tentan är givetvis ett undantag, i alla fall de första 5 terminerna.
MEN ett tips som jag har som ALLA borde följa från första veckan är att göra tentafrågor, man får en mycket bra förståelse för hur tentorna är uppbyggda och vilka saker som det är viktigt att man lägger extra fokus på. Ett bra sätt är att göra en tentafråga, säg: "Vilken medicin sätter du in direkt (tillsammans med kostråd och rekommendationer om förändringar av levnadsvanor) när du har satt diagnosen Diabetes typ II?" (Metformin är svaret), och istället för att bara svara på frågan så läser du lite utvidgat om typ II diabetes. Du kanske tänker ut frågor själv: "Vilka situationer kan man inte använda Metformin?", "Vad använder man då istället?", "Vilka blodsockernivåer strävar man efter hos en typ II diabetiker?" etc. Tänk: Om du hade träffat den här patienten, hur hade du googlat för att ta reda på hur du skulle behandla den då? Just patientfokus är mer relaterat till de senare terminerna, men har man med sig det tidigt så vinner man mycket på det i längden. Det är otroligt få läkare (som inte forskar speciellt på ämnet) som har god kunskap i kemi och cellbiologi. Man använder det inte i vardagen och då försvinner kunskapen.
Andra tips/funderingar jag har är:
- Nojja inte för mycket. Folk kommer säga att de pluggar 6 timmar om dagen och att de kan allt och kommer skryta om ditten och datten. Skit i dem, det visar bara på att de inte har någon social kompetens och kommer bli störiga kollegor.
- Skäms inte för att inte kunna något utan se det som ett tillfälle att lära dig något. När du går bredvid en läkare kommer denne (om den är vettig) att uppskatta dig ifall du ställer frågor och är intresserad och irritera sig på dig om du går runt och försöker visa hur mycket du kan. Detsamma gäller ifall du frågar dina kursare saker istället för att basunera ut att du minsann har lärt dig alla aminosyror utantill.
- Man behöver inte kunna allt! Och man kommer att glömma jättemycket av det man läser (alla nojjar för detta), speciellt de första terminerna. Nästan allt repeteras och det som inte repeteras behöver man inte kunna. Fokusera på det viktigaste! Du behöver inte kunna specialbehandlingen för en avancerad KOL med en bakomliggande njurinsufficiens och förmaksflimmer utantill. Du behöver kunna ta reda på hur du behandlar den genom att använda internet och du behöver veta vilka prover/undersökningar du ska ta/göra för att diagnosticera dessa sjukdomar i primärvården.
Till din andra fråga:
Jag är nog ganska smart tror jag, men jag tror inte jag pluggar mer eller mindre än någon annan. Men jag har kanske en annan studieteknik som jag tror är mer effektiv för mig. Jag har märkt att när jag plöjer böcker så lär jag mig INGENTING. Köp hellre en lättare bok eller kolla på filmer på Youtube (skitbra!!!) och få lite översikt och lär dig sen citronsyracykeln eller vad det nu kan vara genom att plugga tillsammans med kompisar och rita och kom på minnesregler. Det är så man lär sig bäst.
Alla kommer absolut inte hålla med om detta. Alla är inte likadana. Men detta har fungerat för mig och det går bra för mig på tentorna och på placeringarna. Vissa skulle inte stå ut med att inte ha läst hela boken från pärm till pärm.
Ursäkta för långt svar, men jag är lite passionerad över detta. Det finns en del psykningar mellan läkarstudenter som jag avskyr. Eftersom vi inte har betyg så måste stropparna hävda sig på något annat sätt!

Det gäller att stå på sig och köra sitt eget race. De gångerna jag har blivit påverkad av andra så har jag ödslat en hel vecka på att läsa ett värdelöst kapitel i en supertjock bok och dessutom nojjat skitmycket för att jag inte fattade vad som stod i det kapitlet.