2018-01-24, 23:46
Medlem
ftFates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetaBeta
Spelar betygen någon som helst roll på läkarutbildningen? Spelar det någon roll ifall man enbart har godkänt i alla ämnen eller har topp betyg i alla ämnen? Har det någon betydelse överhuvudtaget? Kollar arbetsgivaren på betygen? Kan de begära att se betygen under intervjun? Någon som har några erfarenheter angående detta eller vet något?

Finns inga betyg på läkarprogrammet utom godkänd eller underkänd
Citera
2018-01-24, 23:50
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Spelar betygen någon som helst roll på läkarutbildningen? Spelar det någon roll ifall man enbart har godkänt i alla ämnen eller har topp betyg i alla ämnen? Har det någon betydelse överhuvudtaget? Kollar arbetsgivaren på betygen? Kan de begära att se betygen under intervjun? Någon som har några erfarenheter angående detta eller vet något?

Som ovanstående redan skrivit så är betygsskalan tvågradig; underkänd och godkänd.
Finns mycket diskussioner om man ska införa fler steg. Finns både mycket fördelar, men även många nackdelar. Jag själv är kluven.
Citera
2018-01-25, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ftFate
Finns inga betyg på läkarprogrammet utom godkänd eller underkänd

Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Som ovanstående redan skrivit så är betygsskalan tvågradig; underkänd och godkänd.
Finns mycket diskussioner om man ska införa fler steg. Finns både mycket fördelar, men även många nackdelar. Jag själv är kluven.

Sedär. Det visste jag inte. Är gränsen för godkänt 50%? För när man läser till läkare utomlands(Europa) så finns betygen 1-10.
Citera
2018-01-25, 11:48
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Sedär. Det visste jag inte. Är gränsen för godkänt 50%? För när man läser till läkare utomlands(Europa) så finns betygen 1-10.

Vad jag vet är gränsen 60% för godkänt.

I Köpenhamn har vi betygen 0, 2, 4, 7, 10 och 12.
Citera
2018-01-25, 12:29
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater

I Linköping är det 65 % som gäller, T9 är det 70 %. T1-2 kanske var 60 %.

Vad är syftet med att ha 0, 2, 4, 7, 10 och 12 istället för 0-5?
Citera
2018-01-25, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater

Vet du ifall betygen har någon som helst betydelse när/ifall du kommer tillbaka till Sverige och ansöker om jobb här?

Antar att 7 är godkänt, Spelar det någon som helst roll ifall du fått 7 på alla kurser eller 12 på alla kurser? Får du lättare jobb med högre betyg? Vet du något om detta?
Citera
2018-01-25, 15:55
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
I Linköping är det 65 % som gäller, T9 är det 70 %. T1-2 kanske var 60 %.

Vad är syftet med att ha 0, 2, 4, 7, 10 och 12 istället för 0-5?

När vi skriver tentor brukar det inte stå hur många poäng man får per korrekt fråga. Istället gör lärarna en värdering som baseras utifrån kursens målsättningar.

• 12- Fremragende præstation. For den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets, fag- eller uddannelseselementets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.
  • 10- Fortrinlig præstation. For den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets, fag- eller uddannelseselementets mål, med nogle mindre væsentlige mangler.
  • 7- God præstation. For den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets, fag- eller uddannelseselementets mål, med en del mangler.
  • 4- Jævn præstation. For den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets, fag- eller uddannelseselementets mål, med adskillige væsentlige mangler.
  • 02- Tilstrækkelig præstation. For den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets, fag- eller uddannelseselementets mål.
  • 00- Utilstrækkelig præstation. For den utilstrækkelige præstation, der ikke demonstrerer en acceptabel grad af opfyldelse af fagets, fag- eller uddannelseselementets mål.
  • -3- Ringe præstation. For den helt uacceptable præstation.

Citat:
Vet du ifall betygen har någon som helst betydelse när/ifall du kommer tillbaka till Sverige och ansöker om jobb här?

Antar att 7 är godkänt, Spelar det någon som helst roll ifall du fått 7 på alla kurser eller 12 på alla kurser? Får du lättare jobb med högre betyg? Vet du något om detta?

Ingen bryr sig om betygen. 2 är godkänt.
Senast redigerad av Duramater 2018-01-25 kl. 15:58.
Citera
2018-01-25, 17:01
Medlem
Citat:
?
Det är väl ganska självklart att svenska arbetsgivare inte har tid att läsa på om utländska betygskriterier och betygsskalor för att försöka göra någon slags kompetensbedömning. Kanske på sin höjd att det är relevant om man söker doktorandtjänst.
Citera
2018-01-26, 13:54
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det du skriver är faktiskt ganska substanslöst i diskussionen. Det är välkänt att svenska läkarstudenter och läkare har mer praktisk erfarenhet än sina medicinska motsvarigheter nere i central- och östeuropeiska, bl.a. eftersom det ÄR mer praktiska moment på läkarutbildningen i Sverige, samtidigt som det är mer teoretiska moment på läkarutbildningar i central- och östeuropeiska. Dessutom har svensk sjukvård ett annat (mer avancerat) upplägg och sätt att bedriva vård.

Det ironiska är att i princip alla dessa människor som pluggat utomlands har redan läkarlegitimation, vilket idag i svenska mått motsvarar en avklarad AT-tjänst på 2 år. Men trots detta klarar inte de flesta av dessa personer en övergång till att börja jobba inom den svenska sjukvården när de flyttar hit utan att de måste inskolas ganska grundligt för att kunna bedriva adekvat sjukvård.

Jaha - vi ser ju tydligt vem som snackar strunt här. Vad vet du som biolog egentligen om svensk sjukvård samt skillnaderna mellan svenska och europeiska läkarprogram, för att inte tala om hur "bra" (läs dåligt) folk som pluggat läkare utomlands klarar av ett hopp över till den svenska sjukvården utan vidare?
Huruvida utländska läkare klarar sig sämre i Sverige handlar om mycket annat än kunskaper och färdigheter.Jag tror svenskar försöker sopa under mattan genom att peka på pesten utomlands.Babbeln om varför examinerade utomlands klarar sig sämre beror på deras noggrannhet och att detta motarbetas av praktiska skäl.Detsamma gäller under utbildningens gång i Sverige då invandrare motarbetas efter att visat kvaliteter.Jag har vittnat om detta på KI.
Citera
2018-01-26, 14:00
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Spontant när jag hör om detta tänker jag att PBL-upplägget kan vara bidragande till dessa svårigheter som vissa läkarstudenter har. Rent krasst handlar PBL om att läkarstudenterna ska själva formulera frågor, studera på dessa och alltså lära sig mer på egen hand med hjälp av en handledare. Detta sker i samband med obligatoriska träffar som sker minst två gånger i veckan i basgrupper. Lägg därtill att man har vanliga föreläsningar också.

Det står lite om PBL på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Problembaserat_lärande

När kvinnan i artikeln säger i stil med att "utbildningen inte är svårare idag" så är det en sanning med modifikation då läkarutbildningen i åtminstone Uppsala har genomgått betydande reformer bara under de senaste 10 åren. Exempelvis är PBL en sådan reform. En annan reform är upplägget för utbildningen.

Jag tvivlar på att någon ansvarig på Läkarprogrammet i Uppsala har tagit sig tid att utvärdera dessa reformer och se vilken effekt som de haft på kvaliteten och studieprestationerna.

Jag pluggar programmet i Uppsala och finner i stort att PBL inte är särskilt användbart, utan det är snarare en tidstjuv som bara ökar ens arbetsbelastning. Vid sidan av alla PBL-moment har man vanliga föreläsningar, och det är föreläsningarna som man vill ha sitt fokus och arbetsbelastning inriktad på. Att tvinga studenterna till att sitta i PBL-möten två gånger i veckan med folk som de kanske inte ens pluggar med (eller gillar för den delen) kan vara ett störmoment i både studierna och tidsschemat.

Innan PBL-implementeringen höll utbildningen sig till en helt vanlig traditionell undervisning med föreläsningar som varvades med seminarier där studenterna fick förformulerade frågor att svara på inför seminariet (utan några PBL-liknande möten veckovis).

En annan reform och förändring med flera av de svenska läkarprogrammen är att läkarstudenter läste förut saker i block, t.ex. all histologi var sammanhängande, all neuro kom i en veva, etc.
Idag däremot blandar programmet friskt mellan olika områden som t.ex. neuro och histologi och senare t.ex. histologi med annat.

Innehållet är i sig kanske inte svårare, men det är högst troligen ett svårare och otydligare upplägg idag på Läkarprogrammet. Det är rentav lite flummigare idag än tidigare.

Sen kan det tilläggas att GU har valt att inte använda sig av PBL alls och dessutom läser man fortfarande saker i block där. Hade jag haft denna klara uppfattning av Läkarprogrammet innan jag började mina studier så hade jag 10 gånger av 10 pluggat i Göteborg istället för Uppsala.
Hur och varför PBL infördes är en gåta för mig!! Begriper mig inte på nödvändigheten med att införa detta!
Citera
2018-01-26, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Hur och varför PBL infördes är en gåta för mig!! Begriper mig inte på nödvändigheten med att införa detta!

Den här diskussionen om PBL och svenskar, är något som diskuteras ibland på iranska forum av studenter som varit i Sverige och erfarit detta.

Jag tror inte bara PBL utan all arbete i grupp är ett problematiskt fenomen i Sverige. Detta beror på att svenskarnas individualistiska synsätt. Varför man har gjort detta med PBL i Sverige speciellt när det kommer till läkarstudenterna, beror på dess psykologiska effekter. PBL har en psykologisk aspekt som få diskuterar. Det är en slags nedbrytningstaktik där man bryter ner enskilda medlemmarna för att senare bygga upp något. Men om du tror att PBL har en pedagogisk effekt, nej finns inga belägg på att den ger bättre pedagogik.

En annan sak är att pengar.. det är en billig examinationsform för högskolorna. Man måste annars betala mycket för seminarier och föreläsningar.

Men det är absoluuuut inte så att svenska läkare är skickligare läkare bara för att lärosätet ligger i Sverige. Tvärtom, väldigt inkompetenta, gör allvarliga misstag, avviker från medicinska procedurer, MEN pratar sig loss, de är bra på att skapa bubblor av ingenting, tränga sig in i finrummen etc.. Den äldre generationen skiljer sig dock..
Citera
2018-01-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Den här diskussionen om PBL och svenskar, är något som diskuteras ibland på iranska forum av studenter som varit i Sverige och erfarit detta.
PBL är ju inte unikt för Sverige. Det började i Kanada. Sverige nämns inte ens i Wikipedia-artikeln om PBL.
Citat:
Men om du tror att PBL har en pedagogisk effekt, nej finns inga belägg på att den ger bättre pedagogik.
Det finns mycket belägg för att PBL är bra. Det finns även mycket belägg för att det är dåligt. Och det finns mycket belägg för att det är varken eller. På Wikipedia nämns flera studier.

Här är en studie från Iran som visar att det är effektivt:
Citat:
The results of this systematic review showed that using PBL has a positive effect on the academic achievement of undergraduate medical courses.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5633274/

Det har även börjat användas på medicinska universitet i Tehran:
Citat:
Recently in Tehran University of Medical Sciences PBL has been added to the curriculum of medical students.
ajs.tums.ac.ir/index.php/ajs/article/download/17/17
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in