Citat:
Ursprungligen postat av
Literal
Hur och varför PBL infördes är en gåta för mig!! Begriper mig inte på nödvändigheten med att införa detta!

Den här diskussionen om PBL och svenskar, är något som diskuteras ibland på iranska forum av studenter som varit i Sverige och erfarit detta.
Jag tror inte bara PBL utan all arbete i grupp är ett problematiskt fenomen i Sverige. Detta beror på att svenskarnas individualistiska synsätt. Varför man har gjort detta med PBL i Sverige speciellt när det kommer till läkarstudenterna, beror på dess psykologiska effekter. PBL har en psykologisk aspekt som få diskuterar. Det är en slags nedbrytningstaktik där man bryter ner enskilda medlemmarna för att senare bygga upp något. Men om du tror att PBL har en pedagogisk effekt, nej finns inga belägg på att den ger bättre pedagogik.
En annan sak är att pengar.. det är en billig examinationsform för högskolorna. Man måste annars betala mycket för seminarier och föreläsningar.
Men det är absoluuuut inte så att svenska läkare är skickligare läkare bara för att lärosätet ligger i Sverige. Tvärtom, väldigt inkompetenta, gör allvarliga misstag, avviker från medicinska procedurer, MEN pratar sig loss, de är bra på att skapa bubblor av ingenting, tränga sig in i finrummen etc.. Den äldre generationen skiljer sig dock..