Flashback bygger pepparkakshus!
2016-04-05, 22:26
Medlem
Vart i Sverige finns den "lättaste" läkarprogrammet alltså där dom är minst "stärnga"/enklast att klara tentor?

Bara en fundering som jag har...

Tack!
Citera
2016-04-05, 23:47
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigge877
Vart i Sverige finns den "lättaste" läkarprogrammet alltså där dom är minst "stärnga"/enklast att klara tentor?

Bara en fundering som jag har...

Tack!

Frågan är nog snarare vilket upplägg på Läkarprogrammet som är enklast/lämpligast (för dig).

• KI har mycket terminstentor, samtidigt som Örebro och Linköping har väldigt mycket PBL.
• Uppsala har tentor för varje kurs, och lite PBL då och då (semi-PBL kan man kalla det).
• Göteborg har avstått PBL helt.

Bara för att nämna några saker
Senast redigerad av lighten-up 2016-04-05 kl. 23:52.
Citera
2016-04-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCreepy
Hej Uppsala studenter!

Jag sitter här på antagning nu och försöker rangordna mina val av läkarutbildningar till hösten. Är väldigt intresserad av UU, men har ju hört hur man spenderar sin klinik på väldigt många olika platser. Är det någon som skulle vilja berätta hur det är? Har det gått smidigt och är ni nöjda med er kliniska träning? Hur är handledarna? Vad är bra med utbildningen och vad är mindre bra?

Tusen tack!

Har precis samma fråga. Jag gillar UUs upplägg mest. Men jag tänker på att flytta till KI för den kliniska delen.
Citera
2016-04-06, 08:14
Bannlyst
Ni som pluggar till läkare här i Sverige,hur mycket av kurslitteraturen är på engelska? är det ungefär 50% av all kurslitteratur som är på engelska?

Vilka är de kurser som är allra svårast?(främst inom de första 2 året).

Hur mycket tycker ni att kurserna är svårare när de är helt på engelska än de som är på svenska? är det så att de blir mycket mycket svårare? eller lite svårare? eller knappt någon skillnad alls?Hade ni bra betyg på engelska?

Anledningen till varför jag frågar är för att jag och några kompisar funderar på att läsa till läkare utomlands och är ``lite`` oroliga att engelskan kommer att stå i vägen att det blir ett för snabbt tempo där man måste översätta massa ord o.s.v...
Citera
2016-04-06, 10:44
Medlem
Är det inte enklare med PBL istället för att skriva massa tentor? Eller vad menas egentligen PBL? det är väl problembaserande? hellre problembaserande uppgifter än skriva tentor? eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2016-04-06, 10:48
Medlem
Citat:
Är det inte enklare med PBL istället för att skriva massa tentor? Eller vad menas egentligen PBL? det är väl problembaserande? hellre problembaserande uppgifter än skriva tentor? eller är jag helt ute och cyklar?

Man slipper inte tentorna bara för att det är PBL. Vid LiU får vi ett nytt fall att jobba med t.ex. måndagar och torsdagar, och ska diskutera det i vår basgrupp (ca 8 personer) vid nästkommande träff efter att vi har läst på själva. Sen är det en tenta varje termin på 15 hp. Övriga 15 hp är andra obligatoriska moment som övningar i "samtalskonst" och att vara ute på sjukhus/vårdcentral (mest för att observera hittills, går T1).
Citera
2016-04-06, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doc.
Man slipper inte tentorna bara för att det är PBL. Vid LiU får vi ett nytt fall att jobba med t.ex. måndagar och torsdagar, och ska diskutera det i vår basgrupp (ca 8 personer) vid nästkommande träff efter att vi har läst på själva. Sen är det en tenta varje termin på 15 hp. Övriga 15 hp är andra obligatoriska moment som övningar i "samtalskonst" och att vara ute på sjukhus/vårdcentral (mest för att observera hittills, går T1).

Okej! Tack, jag pluggar nämligen också i LiU men funderar på att byta till läkare. Kan du berätta lite om läkarlinjen här i linköping? Hur krävande är studierna? Har du tid med annat? Träning/socialt umgäng osv? Pluggar du på helgerna också?
Citera
2016-04-06, 11:11
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSteal
Ni som pluggar till läkare här i Sverige,hur mycket av kurslitteraturen är på engelska? är det ungefär 50% av all kurslitteratur som är på engelska?

Hur mycket tycker ni att kurserna är svårare när de är helt på engelska än de som är på svenska? är det så att de blir mycket mycket svårare? eller lite svårare? eller knappt någon skillnad alls?Hade ni bra betyg på engelska?

Anledningen till varför jag frågar är för att jag och några kompisar funderar på att läsa till läkare utomlands och är ``lite`` oroliga att engelskan kommer att stå i vägen att det blir ett för snabbt tempo där man måste översätta massa ord o.s.v...
I princip all kurslitteratur är på engelska i Sverige. Nej, det är inte svårare än det skulle varit annars.

Du måste inte haft perfekta betyg i engelska på gymnasiet, men du bör ha kommit förbi stadiet där du måste "översätta" orden istället för att bara läsa det så som det står. Ingen förutsätter att du kan alla de tekniska termerna, för de går igenom alla med dig alt. ger dig tid att förstå dem; det är ju faktiskt en utbildning. Tro dock inte för en sekund att du kan försöka översätta en text, för det har du inte tid med.
Citera
2016-04-06, 14:16
Medlem
Citat:

För mig är det perfekt att engelskan till övervägande del används i svenska läkarprogrammen. Svenska är mitt tredje språk och har redan ett kandidat i ett program som studerats på engelska.
Citera
2016-04-06, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drArsMoriendi
I princip all kurslitteratur är på engelska i Sverige. Nej, det är inte svårare än det skulle varit annars.

Du måste inte haft perfekta betyg i engelska på gymnasiet, men du bör ha kommit förbi stadiet där du måste "översätta" orden istället för att bara läsa det så som det står. Ingen förutsätter att du kan alla de tekniska termerna, för de går igenom alla med dig alt. ger dig tid att förstå dem; det är ju faktiskt en utbildning. Tro dock inte för en sekund att du kan försöka översätta en text, för det har du inte tid med.

Menar du all kurslitteratur inom läkarutbildningen?Och i princip hela utbildningen på engelska? Så med andra ord så spelar det inte nån så stor roll ifall man läser utbildningen i Sverige eller i typ Polen när det gäller för studierna?
Citera
2016-04-06, 15:23
Medlem
Citat:
Menar du all kurslitteratur inom läkarutbildningen?Och i princip hela utbildningen på engelska? Så med andra ord så spelar det inte nån så stor roll ifall man läser utbildningen i Sverige eller i typ Polen när det gäller för studierna?

Den svenska läkarutbildningen ges generellt på svenska, men det är inte ovanligt att föreläsare/lärare/gästföreläsare kommer utomlands ifrån och då föreläser på engelska. Ibland har svenska föreläsare föreläsningen på talad svenska men med engelsk text på själva materialet.

Jag tycker du ska fundera mer på om du vill plugga i 5.5 år, göra massa vikariat, hoppas på AT och kämpa dig in på den ST du vill, än om du kommer klara lite engelska. De allra flesta i Sverige har nog en tillräcklig förmåga i engelska språket, men många skulle nog inte ha den faktiska motivationen att traggla sig igenom orsaker till maldigestion och -absorption, etiologier till medvetslöshet, differentialdiagnoser till bröstsmärta... Det är inte svårt, det är bara mycket.
Citera
2016-04-06, 16:09
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Okej! Tack, jag pluggar nämligen också i LiU men funderar på att byta till läkare. Kan du berätta lite om läkarlinjen här i linköping? Hur krävande är studierna? Har du tid med annat? Träning/socialt umgäng osv? Pluggar du på helgerna också?

Jag är lite ohyfsad och svarar på frågan fast den inte var ställd till mig, går T6 på LiU. Det är relativt få föreläsningar, övrig tid går åt till att plugga till basgruppsträffarna. Jag pluggade även helger, men man hinner absolut ha ett socialt liv och träna under tiden. Ett hett tips är att använda den eminenta läsesalen eller HUB, istället för att sitta hemma och plugga. För min del fungerar det mycket bättre att sitta på HU och plugga.

Citat:
Ursprungligen postat av drArsMoriendi
Tro dock inte för en sekund att du kan försöka översätta en text, för det har du inte tid med.

Hur menar du nu? Jag har i stort sett översatt hela kapitel från böckerna under hela preklin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in