Ett spännande trådinitiativ! Hoppas den inte blir överfylld av folk som tidigare skulle postat egna tldr-trådar om "
mina betyg suger men jag vill RÄDDA LIV, 
och min situation är unik (???) 
och kräver en egen tråd" (rädda liv-tråden är en av mina absoluta Flashback-favoriter! Jag vägrar undersöka om det är ett troll!)
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Nmmoe

Gäller alla studenter på UU, hittar inget just nu specifikt för läkarpr. men det är lite väl tidigt kanske

Ni kommer få ett häftigt brev i brevlådan med information 

Citat:

Ursprungligen postat av 
lysdexi

Böckerna är dyra och många. Egentligen finns det ingen anledning alls att köpa böckerna om du inte vill ha en häftig maffig bokhylla som samlar damm.

Mitt protip om någon vill köpa böcker: Om det finns två kursböcker man kan välja mellan (tex Guyton vs Boron, Lodish vs Alberts), gå till biblioteket, läs i båda i 15-30 minuter var och se vilken som känns bäst. Det är skillnad! Jag gjorde misstaget (enligt mig) att köpa Guyton första terminen - många andra trivdes med den men jag tyckte att det blev för få detaljer. Till andra terminen blev det Lodish 

Ett till protip: histologiboken är helt onödig, den finns på nätet (precis som de nämnda i nästa quote samt flera andra viktiga böcker). Speciellt på termin 1 och 2, det är för mycket irrelevanta termer och begrepp för man ska ha riktig nytta av boken. Jag tyckte histologin blev relevant och kul först när vi dissekerade på termin 3. Då gick jag tillbaka till histologiboken och fräschade upp minnet och hade mycket bättre koll på alla begrepp. Vissa begrepp i histologikompendierna är mumbo jumbo i början - fråga er amanuens om ni inte fattar!
	Citat:

Ursprungligen postat av 
lysdexi

BMC:s bibliotek är förövrigt exemplariskt och Akademiska biblioteket är inte särskilt långt borta. Guyton och Boron finns som E-böcker.

BMC-biblioteket är fantastiskt! Personalen är underbart trevliga, det finns x antal FASS att bara gå och låna utanför biblioteket (jämfört med Umeås medicinska bibliotek där de har ett exemplar, och bibliotekarien knappt visste vad det var?? Det var sommarlov, men ändå...), sköna fåtöljer att sova i... Om man är intresserad av att fördjupa sig i vård-/medicinlitteratur som inte finns på biblioteket, kan man skicka inköpsförslag. Det kan man visserligen på alla bibliotek, men BMC-biblioteket svarar och köper faktiskt in dem också. 
	Citat:

Ursprungligen postat av 
lysdexi

[...] de med två stetoskop i vardera hand redo för ett blåsljud på mitralisklaffen. [...]

Ja! Blåsljud var som en total fixering hos hela min vårdcentralsgrupp från termin ett. "Tänk att få höra ett riktigt blåsljud nån gång *◕‿◕*"
Hallååå, vi såg faktiskt massa andra coola grejer också! En porfyriker till exempel! (Jag: 

, de: 

)
Hälsningar medicine_studerande_92