2013-07-18, 09:45
Medlem
Hur är det med Kemin? Är det ren kemi där man ska namnge molekyler, bindningar, förklara varför det blir som det blir i en reaktion, eller är det mer "Vad sker i hjärnan vid stress?" (kanske inte det bästa exemplet) men kemi inkluderat i fysiologiska sammanhang tänkte jag.

Tack
Citera
2013-07-18, 12:40
Medlem
lysdexis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nmmoe
Hur är det med Kemin? Är det ren kemi där man ska namnge molekyler, bindningar, förklara varför det blir som det blir i en reaktion, eller är det mer "Vad sker i hjärnan vid stress?" (kanske inte det bästa exemplet) men kemi inkluderat i fysiologiska sammanhang tänkte jag.

Tack

Ha bara koll på själva grunden, känn till begrepp från Kemi A och B. T.ex. Vad är valenselektroner och hur många har kol och syre? Vad är dubbelbindningar? varför bildas de?, bindningar mellan molekyler Van der Waals o vätebindning, hur räknar du ut mol, Molar osv. osv. proteiner: primär sekundär strukturer osv. Balansera reaktioner mm.

Förstå vad en syra och bas är, buffert, vad är pH? Syra-basjämvikt kan du lägga lite tid på. Föreläsningen var en snabbrepetition av begreppet. Kan du det redan slipper du plugga in det under termin och du kan plocka några gratispoäng på tentan!

MvH lysdexi
Citera
2013-07-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lysdexi
Ha bara koll på själva grunden, känn till begrepp från Kemi A och B. T.ex. Vad är valenselektroner och hur många har kol och syre? Vad är dubbelbindningar? varför bildas de?, bindningar mellan molekyler Van der Waals o vätebindning, hur räknar du ut mol, Molar osv. osv. proteiner: primär sekundär strukturer osv. Balansera reaktioner mm.

Förstå vad en syra och bas är, buffert, vad är pH? Syra-basjämvikt kan du lägga lite tid på. Föreläsningen var en snabbrepetition av begreppet. Kan du det redan slipper du plugga in det under termin och du kan plocka några gratispoäng på tentan!

MvH lysdexi
Det mesta av det du nämnde känns det som att jag har koll på
Syra-basjämvikt och allt vad det innebär känns värt att repetera nu inför HT.. Allt sitter i bakhuvudet, skulle förmodligen krävas att få höra det en gång för att känna sig säker på det.
Sen känns det väl lite nervöst, "tänk om det är för svårt", men det släpper väl när man kommit igång och börjar få rutin på det hela.
Citera
2013-07-19, 23:55
Medlem
Mianhadas avatar
Ett spännande trådinitiativ! Hoppas den inte blir överfylld av folk som tidigare skulle postat egna tldr-trådar om "mina betyg suger men jag vill RÄDDA LIV, och min situation är unik (???) och kräver en egen tråd" (rädda liv-tråden är en av mina absoluta Flashback-favoriter! Jag vägrar undersöka om det är ett troll!)

Citat:
Gäller alla studenter på UU, hittar inget just nu specifikt för läkarpr. men det är lite väl tidigt kanske
Ni kommer få ett häftigt brev i brevlådan med information

Citat:
Böckerna är dyra och många. Egentligen finns det ingen anledning alls att köpa böckerna om du inte vill ha en häftig maffig bokhylla som samlar damm.
Mitt protip om någon vill köpa böcker: Om det finns två kursböcker man kan välja mellan (tex Guyton vs Boron, Lodish vs Alberts), gå till biblioteket, läs i båda i 15-30 minuter var och se vilken som känns bäst. Det är skillnad! Jag gjorde misstaget (enligt mig) att köpa Guyton första terminen - många andra trivdes med den men jag tyckte att det blev för få detaljer. Till andra terminen blev det Lodish

Ett till protip: histologiboken är helt onödig, den finns på nätet (precis som de nämnda i nästa quote samt flera andra viktiga böcker). Speciellt på termin 1 och 2, det är för mycket irrelevanta termer och begrepp för man ska ha riktig nytta av boken. Jag tyckte histologin blev relevant och kul först när vi dissekerade på termin 3. Då gick jag tillbaka till histologiboken och fräschade upp minnet och hade mycket bättre koll på alla begrepp. Vissa begrepp i histologikompendierna är mumbo jumbo i början - fråga er amanuens om ni inte fattar!

Citat:
BMC:s bibliotek är förövrigt exemplariskt och Akademiska biblioteket är inte särskilt långt borta. Guyton och Boron finns som E-böcker.
BMC-biblioteket är fantastiskt! Personalen är underbart trevliga, det finns x antal FASS att bara gå och låna utanför biblioteket (jämfört med Umeås medicinska bibliotek där de har ett exemplar, och bibliotekarien knappt visste vad det var?? Det var sommarlov, men ändå...), sköna fåtöljer att sova i... Om man är intresserad av att fördjupa sig i vård-/medicinlitteratur som inte finns på biblioteket, kan man skicka inköpsförslag. Det kan man visserligen på alla bibliotek, men BMC-biblioteket svarar och köper faktiskt in dem också.

Citat:
[...] de med två stetoskop i vardera hand redo för ett blåsljud på mitralisklaffen. [...]
Ja! Blåsljud var som en total fixering hos hela min vårdcentralsgrupp från termin ett. "Tänk att få höra ett riktigt blåsljud nån gång *◕‿◕*"
Hallååå, vi såg faktiskt massa andra coola grejer också! En porfyriker till exempel! (Jag: , de: )

Hälsningar medicine_studerande_92
Citera
2013-07-20, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mianhada

Ja! Blåsljud var som en total fixering hos hela min vårdcentralsgrupp från termin ett. "Tänk att få höra ett riktigt blåsljud nån gång *◕‿◕*"
Hallååå, vi såg faktiskt massa andra coola grejer också! En porfyriker till exempel! (Jag: , de: )

Hälsningar medicine_studerande_92

Haha, jag skall inte läsa till läkare, men gick av ren nyfikenhet in här för att smygläsa lite. Jag har ett komplicerat, medfött hjärtfel, och ända sedan jag var liten har jag varit "försökskanin". Så fort jag är inlagd så kommer folk och lyssnar. Till och med när jag söker för t.ex. infektion i ett finger så skall det lyssnas. Senaste gången vaknade jag upp i min sjukhussäng, omgiven av cirka 20 läkarstudenter som alla hade stetoskopet i högsta hugg. Överläkaren proklamerade stolt att jag både hade systoliskt och diastoliskt blåsljud, och det glittrade i allas ögon... Konstigt nog är det någonting jag är van vid, vet inte om någonting annat. Förstår nu varför!
Citera
2013-07-21, 13:15
Medlem
lysdexis avatar
Citat:
Det mesta av det du nämnde känns det som att jag har koll på
Syra-basjämvikt och allt vad det innebär känns värt att repetera nu inför HT.. Allt sitter i bakhuvudet, skulle förmodligen krävas att få höra det en gång för att känna sig säker på det.
Sen känns det väl lite nervöst, "tänk om det är för svårt", men det släpper väl när man kommit igång och börjar få rutin på det hela.

Du bestämmer själv hur mycket du vill kunna innan. Jag själv var för lat för att researcha och läsa på under lovet innan terminstart. Men det gick bra ändå. Sluta grubbla bara, du kom in grattis! Avhopp från läkarlinjen är minimala, du kommer ha jobbiga år framför dig men det är så det ska vara. Du kommer aldrig misslyckas för att det är för svårt. Om motivationen brister så går det inte, finns den kvar går du klädd i landstingspyjamas om 7 år, det är bara att acceptera det faktumet.

Citat:
Mitt protip om någon vill köpa böcker: Om det finns två kursböcker man kan välja mellan (tex Guyton vs Boron, Lodish vs Alberts), gå till biblioteket, läs i båda i 15-30 minuter var och se vilken som känns bäst. Det är skillnad! Jag gjorde misstaget (enligt mig) att köpa Guyton första terminen - många andra trivdes med den men jag tyckte att det blev för få detaljer. Till andra terminen blev det Lodish

Kom dock ihåg att olika böcker är bra på olika saker. Någon föreläsare första veckan får betalt av förlagen för att rekomendera Guyton eller Borons böcker så det är dem jag känner till. Guyton var helt underbar för Cirk. Resp. i Uppsala, den gick in precis så detaljerat du ville ha det. De som köpt Boron var minst sagt bistra då de kollade i Guytons motsvarande kapitel. Men från övre terminers prat låter det som att Boron är en ruskigt bra bok när det gäller endokrinologi. Så försök att inte låsa dig för en bok! Eftersom det är mycket som inte är absolut säkert, vad är rätt och fel? inom medicin så är det även nyttigt att använda olika kursböcker för att ta del av olika författares åsikter.

Citat:

Hehe, jag känner väll kanske igen mig lite inför mitt första blåsljud. Det var coolt att få höra på riktigt. Du som snart börjar studera till läkare kommer inse att etiken halvt flyger ut genom fönstret. Tyvärr sitter man ibland och hoppas på att patienter kommer in med hjärtfel, nervskador, magont och eller varför inte lite KOL.

Citat:
Ursprungligen postat av avkyld
Haha, jag skall inte läsa till läkare, men gick av ren nyfikenhet in här för att smygläsa lite. Jag har ett komplicerat, medfött hjärtfel, och ända sedan jag var liten har jag varit "försökskanin". Så fort jag är inlagd så kommer folk och lyssnar. Till och med när jag söker för t.ex. infektion i ett finger så skall det lyssnas. Senaste gången vaknade jag upp i min sjukhussäng, omgiven av cirka 20 läkarstudenter som alla hade stetoskopet i högsta hugg. Överläkaren proklamerade stolt att jag både hade systoliskt och diastoliskt blåsljud, och det glittrade i allas ögon... Konstigt nog är det någonting jag är van vid, vet inte om någonting annat. Förstår nu varför!

Precis sådär blir man
Citera
2013-07-22, 20:41
Medlem
mcdrives avatar
Någon som har nån typ av erfarenhet av hur tandläkarprogrammet står mot läkarprogrammet? Om man skulle ställa dem mot varandra? Vad är att föredra och vad är svårast? På vilket sätt skiljer de sig? Stämmer det också att 1:a året på tandläkarprogrammet är detsamma som på läkarprogrammet?

Anledningen till att jag frågar är för att jag väger mellan dessa.
Citera
2013-07-22, 23:03
Medlem
Jag föredrar läkarprogrammet före tandläkarprogrammet då det sistnämnda känns för "snävt" men om du brinner för munhålan och dess innehåll, kör på tanddoktor! (Ber om ursäkt för ett klyschigt och innehållsfattigt svar )

Själv påbörjar jag (liksom TS) läkarstudier vid UU!
Citera
2013-07-23, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Goesta
Själv påbörjar jag (liksom TS) läkarstudier vid UU!
Ännu en okänd kursare : Nyligen tagit studenten eller har du möjligtvis gjort annat i några år?
Citera
2013-07-23, 13:49
Medlem
Citat:
Ännu en okänd kursare : Nyligen tagit studenten eller har du möjligtvis gjort annat i några år?

Nyligen tagit studenten! Du då?
Citera
2013-07-23, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Goesta
Nyligen tagit studenten! Du då?
Detsamma gäller mig Då ses vi om många veckor
Vilken skola tog du studenten ifrån förresten?
Citera
2013-07-23, 16:10
Medlem
Citat:
Detsamma gäller mig Då ses vi om många veckor
Vilken skola tog du studenten ifrån förresten?
Gött! Det gör vi! Det ska bli skoj med nollning!
Jag gick på Hässleholms tekniska skola (Tror inte att du har hört talas om den). Du då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in