Citat:
Ursprungligen postat av
95an
Ni som får/har gått läkarprogrammet, hur svårt tycker ni det är? Har hört lite olika uppfattningar, där många har påstått att det är väldigt jobbigt, medan andra säger att det svåraste är att komma in, medan själva utbildningen inte alls är så tidskrävande som alla påstår.
Jag upplever det som att många i min klass har först nu på de kliniska terminerna fått upp en studievana som de inte hade från gymnasiet, med vilket jag menar att de i mindre utsträckning sitter 6 timmar varje kväll. Själv gick jag en väldigt studieintensiv gymnasieutbildning (IB) så jag hade det rätt så klart för mig om diminishing returns på plugg när jag kom in på högskolan. Dessutom har vi många i åldern närmare 40 som helt enkelt inte haft en studievana på många år.
Om man är aktiv när man får ensamtid med en handledare, ställer frågor, försöker memorera vad de stora punkterna är på en föreläsning (så man kan läsa in sig på de efteråt) och läser översiktligt vad nästa 'case' handlar om, kan man mycket väl få 100% vad man behöver från en timma oschemalagd tid per dag eller mindre. De resterande 5 timmarna folk sitter blir för 10% mer icing on the cake som de inte riktigt kommer ihåg dagen efter. Däremot är det på de flesta terminer schemalagd för heltidsstudier, så helt slappt blir det inte.