2014-10-10, 14:09
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagaji
Hej!

Någon som vet hur det funkar med uppehåll om man påbörjat läkarprogrammet?
På Civilingenjörsprogrammen har man alltid platsgaranti efter en viss tid (då det är för sent att ringa in reserver) och kan komma tillbaka.

Men det verkar annorlunda på läkarprogrammet...?

Tacksam för vettiga svar!

Jag har hört att det är svårare att få hoppa in på rätt termin igen om man tar uppehåll under klin. Att ta uppehåll ett år efter T1 och hoppa in igen T2 verkar dock inte vara några större problem, om man inte ligger nära någon typ av omorganisering.
Citera
2014-10-10, 23:03
Medlem
Har dock hört att här (Lund) kan det behandlas olika om ens uppehåll är för att man vill resa i ett halvår jämfört med någon "riktig" anledning. Värt att kolla upp.
Citera
2014-10-20, 22:38
Medlem
95ans avatar
Ni som får/har gått läkarprogrammet, hur svårt tycker ni det är? Har hört lite olika uppfattningar, där många har påstått att det är väldigt jobbigt, medan andra säger att det svåraste är att komma in, medan själva utbildningen inte alls är så tidskrävande som alla påstår.
Citera
2014-10-20, 23:06
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 95an
Ni som får/har gått läkarprogrammet, hur svårt tycker ni det är? Har hört lite olika uppfattningar, där många har påstått att det är väldigt jobbigt, medan andra säger att det svåraste är att komma in, medan själva utbildningen inte alls är så tidskrävande som alla påstår.

Större tiden går väl åt till att lära in saker snarare än att förstå saker. Missförstå mig rätt; man måste förstå, kunna applicera i nya situationer osv och vissa saker är krångliga - men det är mängden information som är det värsta. Jag lägger nog ner en hel del tid.
Citera
2014-10-20, 23:56
Medlem
Funtasys avatar
Citat:

Nu går jag läkarlinjen utomlands, men jag snittar på 4-6h effektivt plugg om dagen. På helger kan det bli uppemot 8-9h.
Citera
2014-10-21, 00:40
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:

Jag upplever det som att många i min klass har först nu på de kliniska terminerna fått upp en studievana som de inte hade från gymnasiet, med vilket jag menar att de i mindre utsträckning sitter 6 timmar varje kväll. Själv gick jag en väldigt studieintensiv gymnasieutbildning (IB) så jag hade det rätt så klart för mig om diminishing returns på plugg när jag kom in på högskolan. Dessutom har vi många i åldern närmare 40 som helt enkelt inte haft en studievana på många år.

Om man är aktiv när man får ensamtid med en handledare, ställer frågor, försöker memorera vad de stora punkterna är på en föreläsning (så man kan läsa in sig på de efteråt) och läser översiktligt vad nästa 'case' handlar om, kan man mycket väl få 100% vad man behöver från en timma oschemalagd tid per dag eller mindre. De resterande 5 timmarna folk sitter blir för 10% mer icing on the cake som de inte riktigt kommer ihåg dagen efter. Däremot är det på de flesta terminer schemalagd för heltidsstudier, så helt slappt blir det inte.
Citera
2014-10-21, 07:51
Medlem
Jag tror jag pluggar max 4 timmar i snitt om dagen. Ändå skulle jag vilja säga att jag nog bland de som presterar bäst på PBL-mötena i slutet av veckan.

Anki för alla begrepp / termer / concept man måste kunna. Böcker / föreläsningar för föreståelsen. När man väl har bra koll på olika delar kan slöläsning om helheten innan man somnar göra mycket för en. Det binder ihop alla begrepp.

Jag har lovat mig själv att vara tidigt ute denna terminen, då jag brukar skjuta upp plugg. Är dessutom fruktansvärt glad att jag inte lyssnar på äldrekursare som säger "Det räcker att börja med anatomin typ en månad innan morfologitentan".
Jag är inte ett dugg intresserad av att lära för tentor, utan vill lära mig för framtiden. Dessutom slipper man den stressen.

Mitt tips till nyblivna läkarstudenter: Ta det äldrekursare säger med en nypa salt.
Citera
2014-10-22, 16:18
Medlem
95ans avatar
Okej tack för era svar, det låter rimligt Man slipper ju i alla fall betygshetsen som finns på t.ex. juristprogrammet, måste vara skönt.
Citera
2014-10-28, 15:25
Medlem
Aimberts avatar
Frågor om antagningspoäng tas här: (FB) Kommer jag in med mina betyg/mitt reservnummer?

/Moderator
Citera
2014-10-31, 18:28
Medlem
Lelands avatar
Hur lägger ni upp erat plugg? Alltså inte hur många timmar per dag ni läser, jag menar, läser ni kursmålen, läser ni gamla tentor? Vad gör ni för att försäkra er om att ni läser det som är viktigt för att klara tentan? Så att inte en massa tid går i spillo på att söka onödig information.

Jag går andra terminen och mår dåligt hela tiden över att jag inte vet om jag gjort saker som är nödvändiga eller om det är för lite. Första terminen handlade om cellen så där hade vi många flummiga föreläsare som inte riktigt sa något som gynnade oss inför tentan men ändå tog en hel dag i anspråk genom att prata om sin forskning och sen när man kom hem blev det en ordentlig vända på youtube och att läsa i The Cell.

Andra terminen har nästan gått halvvägs och jag har märkt att det är likadant.. Föreläsare kan prata i timmar utan att ens ytligt röra vid det de vill att vi ska kunna, sen kommer man hem och söker på amerikanska föreläsningar och får veta direkt hur det ligger till. Det största problemet är att jag inte vet VAD jag ska lära mig, har fått tips om att kolla på kursmålen men det är en helgardering utan dess like så jag vet inte vad jag ska tycka om det. Är det någon som har något tips? Kan man kanske läsa andra universitets kursmål och utgå från dem? Eller eftersom utbildningen är ganska samma lika på alla universitet kanske det finns onlinetest för att se hur man ligger till? Jag vet inte.. Alla tips är välkomna!
/Orolig student
Senast redigerad av Leland 2014-10-31 kl. 18:33.
Citera
2014-10-31, 19:08
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland
Hur lägger ni upp erat plugg? Alltså inte hur många timmar per dag ni läser, jag menar, läser ni kursmålen, läser ni gamla tentor? Vad gör ni för att försäkra er om att ni läser det som är viktigt för att klara tentan? Så att inte en massa tid går i spillo på att söka onödig information.

Jag går andra terminen och mår dåligt hela tiden över att jag inte vet om jag gjort saker som är nödvändiga eller om det är för lite. Första terminen handlade om cellen så där hade vi många flummiga föreläsare som inte riktigt sa något som gynnade oss inför tentan men ändå tog en hel dag i anspråk genom att prata om sin forskning och sen när man kom hem blev det en ordentlig vända på youtube och att läsa i The Cell.

Andra terminen har nästan gått halvvägs och jag har märkt att det är likadant.. Föreläsare kan prata i timmar utan att ens ytligt röra vid det de vill att vi ska kunna, sen kommer man hem och söker på amerikanska föreläsningar och får veta direkt hur det ligger till. Det största problemet är att jag inte vet VAD jag ska lära mig, har fått tips om att kolla på kursmålen men det är en helgardering utan dess like så jag vet inte vad jag ska tycka om det. Är det någon som har något tips? Kan man kanske läsa andra universitets kursmål och utgå från dem? Eller eftersom utbildningen är ganska samma lika på alla universitet kanske det finns onlinetest för att se hur man ligger till? Jag vet inte.. Alla tips är välkomna!
/Orolig student

Var läser du?
Citera
2014-10-31, 20:40
Medlem
oxxpytts avatar
Hej! Jag är en väldigt ambivalent person som funderat länge på att plugga till läkare. Ni som precis har börjat plugga. Hur tycker ni att det är? Tvekade ni också innan ni började? Blev det som ni hade tänkt er?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in