43 963 besökare online
858 016 medlemmar • 45 862 174 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Utbildning och studier
Svara på ämne
Ämnesverktyg
appuru
Medlem
Som rubriken lyder. Har av flera ovettiga anledningar skitit totalt i gymnasiebetygen, skolkat, skitit att göra prov, satt på internet cafén istället osv. Har helt värdelösa betyg och kommer ligga på något snitt runt 14-15 som bäst när jag har pluggat upp min biologi och fysik.

Nu till frågan, försöker ordna upp mitt liv igen i relativt högt tempo. Har fixat jobb, körkort och jag fixade 1.7 på HP med grymt mycket slit från min sida. Har pluggat tills oktobers HP sedan april-maj och siktar absolut på 2.0. Ett av mina drömyrken som yngre när jag fortfarande skötte mig var läkare, kan jag komma in på det med bara poängen från HP ifall jag får 1.9 eller 2.0? Gäller helst Uppsala, eftersom jag bor här.

Svar uppskattas.

mark.knopfler
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appuru
Som rubriken lyder. Har av flera ovettiga anledningar skitit totalt i gymnasiebetygen, skolkat, skitit att göra prov, satt på internet cafén istället osv. Har helt värdelösa betyg och kommer ligga på något snitt runt 14-15 som bäst när jag har pluggat upp min biologi och fysik.

Nu till frågan, försöker ordna upp mitt liv igen i relativt högt tempo. Har fixat jobb, körkort och jag fixade 1.7 på HP med grymt mycket slit från min sida. Har pluggat tills oktobers HP sedan april-maj och siktar absolut på 2.0. Ett av mina drömyrken som yngre när jag fortfarande skötte mig var läkare, kan jag komma in på det med bara poängen från HP ifall jag får 1.9 eller 2.0? Gäller helst Uppsala, eftersom jag bor här.

Svar uppskattas.
Ja, HP-kvoten tar inte hänsyn till betyg. Folk med samma HP lottas turordningsmässigt.

Ptp910
Medlem
Blev antagen direkt till läkarprogrammet i uppsala med 1.8 på hp, kan hända att någon med 1.7 kan komma in som reserv vid uppropet. Luleå och Örebro brukar ha lite lägre gränser, ännu lägre på vårterminen för alla universitet. Betygen har ingen betydelse för hp-kvoten så länge du har den behörighet som krävs (godkänt i matte d, biologi b osv).

Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av appuru

Svar uppskattas.

Afskum
Medlem
Afskums avatar
1,7 kan mycket väl räcka om du söker in till VT2013 i Linköping, Örebro eller Umeå.

Annars ger 1,8 dig en säker plats på alla skolor (med lite otur kan du bli reserv i första urval i Lund och på KI) inför nästa år.

Sapphirus
Medlem
Sapphiruss avatar
Det står att du skulle plugga upp några kurser? Se till att du är behörig bara - rätt kurser och slutbetyg - annars spelar det ingen roll vad du får på HP. Du är säkert redan behörig, men dumt om du får vänta ett år extra pga att du saknar någon kurs eller inte har ett slutbetyg.

Svara på ämne
Topp Dela »